شمار گرسنگى نزديک به يک ميليارد و رشد اقتصادى زير يک درصد

۲۴ آذر ۱۳۸۷ | ۰۰:۴۸ کد : ۳۴۰۹ اخبار اصلی
افزایش قیمت­ مواد غذايى و گرسنگى 40 ميليون نفر ديگر در جهان
شمار گرسنگى نزديک به يک ميليارد و رشد اقتصادى زير يک درصد

سازمان خواروبار و کشاورزى ملل متحد (فائو) هشدار داد، در سال جارى افزایش قیمت­های مواد غذايى باعث گرسنگى 40 ميليون نفر ديگر در جهان شده است.

 

فائو در گزارشى عنوان کرد که افزايش بهاى مواد غذايى باعث شده تا اينک 960 ميليون نفر از مردم جهان غذاى کافى براى خوردن نداشته باشند و شب‌ها گرسنه به خواب ‌روند.

 

بر اساس گزارش فائو براى ميليون‌ها نفر در کشورهاى در حال توسعه، داشتن حداقل خوراک روزانه براى يک زندگى سالم و پويا يک روياى دست نيافتنى است. این در حالی است که متاسفانه هدف برنامه توسعه هزاره سازمان ملل براى به نصف رساندن شمار افراد دچار سوء تغذيه تا سال 2015 نیز بيش از هر زمان ديگرى دست نيافتنى شده است زیرا که هر سال به ميزان افراد گرسنه در جهان افزوده مى‌شود.

 

ژاک ديوف، رئيس فائو دراين‌باره گفت: «آمارهاى مربوط به گرسنگى به هیچ وجه رضایت­بخش نيستند. در کشورهاى غنى، کشاورزان به کشت بيشتر غلات روى آورده‌اند اما در کشورهاى در حال توسعه، زارعان نمى‌توانند توليد محصول خود را به دليل بالا رفتن بهاى بذر، کود، سم دفع آفات و حمل و نقل افزايش دهند.»

 

از سوی دیگر بانک جهانى در تازه‌ترين گزارش خود اعلام کرد، در سال آينده رشد اقتصاد جهانى به زير يک درصد خواهد رسید و تجارت جهانى رشد منفی 1/2 درصد را تجربه خواهد کرد.

 

بانک جهانى در گزارش خود روند وخيم‌تر شدن وضعيت اقتصادى ژاپن، دومين اقتصاد بزرگ جهان را تاييد کرده و اعلام کرده است، با توجه به آمارهاى جديد درباره کاهش بيش از پيش رشد اقتصادى ژاپن، رشد اقتصادى جهان در سال آينده و ضعيت چندان خوبى نخواهد داشت.

 

بانک جهانى همچنین گزارش داده است، بحران در بازارهاى مالى جهان که به بحران در اقتصاد جهانى دامن زده است، ابعاد وسيع‌ترى خواهد يافت.

 

به اعتقاد اين نهاد مالى، در اين ميان کشورهاى در حال توسعه شاهد رشد اقتصادى 5/4 درصدى خواهند بود، اين در حالى است که براى کشورهاى توسعه يافته رشد اقتصادى منفى 1/0 درصدى پيش‌بينى می­شود.

 

رشد منفى تجارت جهانى در 26 سال گذشته بى‌سابقه بوده است. به گزارش جديد بانک جهانى، دليل اصلى کاهش تجارت جهانى نزول زياد تقاضا به دليل بحران در بازارهاى مالى جهان بوده است.

 

در همين حال گزارش جديد بانک جهانى در مقايسه با گزارش پيشين اين بانک بسيار بدبينانه‌تر است، به گونه­ای که در گزارش پيشين رشد اقتصاد جهانى سه درصد پيش‌بينى شده بود در حالی که این رشد براى کشورهاى در حال توسعه 4/6 درصد بود.

 

اين در حالى است که 185 کشور عضو بانک جهانى با اعتراض به اين گزارش مدعى شده‌اند که اين گزارش در فضار بسيار نامطمئنى تهيه شده است.


نظر شما :