خاکسپارى نماد مقاومت دينى روسيه در برابر کمونيسم

۲۰ آذر ۱۳۸۷ | ۱۶:۳۶ کد : ۳۴۰۵ اخبار اصلی
زمانى که استالین در روسیه به قدرت رسید دستور داد کلیساى جامع را با خاک یکسان کنند.
خاکسپارى نماد مقاومت دينى روسيه در برابر کمونيسم

الکسی دوم، اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه روز سه­شنبه 9 دسامبر در مراسم ویژه­ای که در آن رهبران اصلی روسیه چون دمیتری مدودوف و ولادیمیر پویتن رئیس جمهوری و نخست وزیری روسیه به همراه شخصیت­های عالی­رتبه جهانی شرکت داشتند، به خاک سپرده شد. 

 

وی صبح روز جمعه 5 دسامبر مصادف با 15آذر در محل اقامت شخصى خود در جنوب مسکو در سن 80 سالگی در گذشت. وی به مدت 18 سال رهبری کلیسای ارتدوکسال روسیه بود.  

 

الکسى دوم هفتم ژوئن سال 1990 بعنوان اسقف اعظم کليساى ارتدوکس روسيه انتخاب شد و تا هنگام مرگ رياست کليساى ارتدوکس روسيه را برعهده داشت. طبق اساسنامه کليساى ارتدوکس روسيه اسقف اعظم جديد بايد در اجلاس بزرگ کليسا در شش ماه آينده و پيش از ماه مه سال 2009 ميلادى انتخاب شود.

 

الکسى دوم که اصليت استونيايى داشت در فوريه سال 1929 ميلادى در خانواده مذهبى در شهر تالين، پايتخت استونى بدنيا آمد و از کودکى در کليسا تحت نظر پدرش که روحانى مسيحى بود خدمت مى کرد.

 

وى از سال 1944 تا 1947 کشيش رسمى کليسا پاول در تالين بود و در مدرسه روسى تحصيل کرد و در سال 1947 براى ادامه تحصيل به سنت پترزبورگ رفت و در سال 1961 به معاونت امور بين الملل کليساى ارتدوکس روسيه انتخاب شد و تا رسيدن به مقام اسقف اعظم مناصب متعددى را در جامعه روحانى شوروى بر عهده داشت.

 

نام الکسی دوم با دوره احیای معنوی روسیه عجین شده است. در زمان حیاتش کلیسای ارتدوکسال روسیه امکان آزادی فعالیت مذهبی، آموزشی و خیره را پیدا کرد و در کنار احیای کلیساهای مختلف، هزاران صومعه، دیر و بیش از صد مرکز آموزش مذهبی دایر ساخت.

 

برخی آلکسی دوم را نماد مقاومت در برابر کمونیسم و اتحاد جماهیر شوروی می­دانند. زمانی که استالین در روسیه به قدرت رسید بر اساس مخالفت شدیدش با مذهب و هر آیین دینی دستور به تخریب کلیسای جامع ارتدوکس روسیه را داد که بر اساس آن این کلیسا با خاک یکسان شد. کلیسای جامع ارتدوکس روسیه تا پایان حیات اتحاد جماهیر شوروی هرگز پا نگرفت و نتوانست مجددا احیا شود. تا این که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و روی کار آمدن بوریس یلتسین، رئیس جمهوری اسبق روسیه و نخستین رئیس جمهوری این کشور پس از فروپاشی کومنیسم، به واسطه دوست صمیمی­ و بسیار نزدیکی که با وی داشت، وی توانست مجددا کلیسای جامع را بنا کند و پس از آن با حمایت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری سابق روسیه و نخست­وزیر فعلی بر عظمت و بزرگی آن بیفزاید.

 

در مراسم خاکسپاری اسقف اعظم روسیه، آیت الله تسخیری رئيس مجمع تقريب مذاهب اسلامى نیز حضور داشت. وی در این باره گفت: «از جانشين الکسى دوم مى خواهم با توسعه و تحکيم محبت ميان مسيحيان و مسلمانان راه اسقف اعظم روسيه را ادامه دهد. الکسى دوم از چهره هايى بود که او را بعنوان مرد گفت و گو در جهان مى شناختند و به تسامح و همکارى ميان اديان اعتقاد داشت.»

 

آيت الله تسخيرى در عين حال به همکارى خوب مجمع تقريب مذاهب اسلامى با کليساى ارتدوکس روسيه اشاره کرد و افزود: «ما جلساتى را براى بررسى موضوعات مشترک در مسکو و تهران برگزار کرده­ايم.»

 

شيخ الله شکور پاشا زاده، رئيس شوراى عالى مذهبى ملل قفقاز (آذربايجان)، آرتور اشناير، رئيس بنياد نداى وجدان و راويان ارشد کنيسه نيويورک، گارگين دوم، رهبر ارامنه، روژه اچگاراى و والتر کاسپر، کاردينال هاى کاتوليک و ريچارد چارترس، اسقف کليساى لندن به همراه هيات­هاى بلند پايه کليساهاى آلمان، فنلاند، نروژ، هند، شوراى جهانى کليساها و کنفرانس کليساهاى اروپايى از دیگر شرکت کنندگان مراسم تدفین الکسی دوم بودند.

 
اين در حالى است که نمايندگان جامعه مسلمان روسيه نيز به مناسبت درگذشت الکسى دوم، پيام هاى تسليتى ارسال کرده­اند. دمير عزت اولين، نائب رئيس شوراى مفتيان روسيه در اين باره گفت: «خبر درگذشت اين روحانى فرزانه بزرگ، اندوهى فراوان بر دل هاى ما نهاد. جامعه مسلمان روسيه نيز خود را در غم از دست دادن اين شخصيت برجسته شريک مى داند.»


( ۱ )

نظر شما :