مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی

۰۸ آذر ۱۳۸۷ | ۲۰:۳۶ کد : ۳۳۰۲ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته‌ها و موضع‌گیری‌هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی
رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، سخنگو و یکی از مدیران وزارت خارجه، چند تن از نمایندگان مجلس، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، نمایندگی ایران در سازمان ملل، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، امام جمعه موقت تهران، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سفرای ایران در امارات و ترکیه، دبير شوراى امنيت ملى و دبیر شورای امنیت ملی مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.
 
ايران از حقوق خود در موضوع هسته‌اى عقب‌نشينى نخواهد کرد
 
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار دومينک دوويلپن، نخست وزير سابق فرانسه گفت: جمهورى اسلامى ايران هيچ‌گاه از حقوق قانونى خود در اين خصوص عقب‌نشينى نخواهد کرد.
 
هاشمى رفسنجانى تصريح کرد: ادامه فضاى تهديد و تحريم به شکل‌گيرى مذاکراتى نتيجه‌بخش آسيب مى‌رساند و اولين گام در ايجاد تفاهم تعويض ادبيات غرب از تکيه بر قدرت به ادبياتى مبتنى بر حقوق بين‌الملل و تکيه بر همدلى است.
 
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام از موانع دوگانه نهادهاى بين‌المللى و کشورهاى غربى در خصوص ايجاد تحريم براى استفاده صلح‌آميز ايران از انرژى هسته‌اى و از سوى ديگر سکوت در مقابل در اختيار داشتن زرادخانه‌هاى هسته‌اى توسط رژيم صهيونيستى استفاده کرد و گفت: جمهورى اسلامى ايران بر اساس اصول اسلامى و اخلاقى خود به دنبال استفاده غير صلح‌آميز از انرژى هسته‌اى نيست و بر همين اساس براى بازرسى‌هاى آژانس انرژى اتمى از روند کار خود همکارى گسترده‌اى انجام داد ولى نتيجه آن بر اساس دروغ‌هاى واهى آمريکا مبتنى بر فعاليت‌هاى مخفى هسته‌يى ايران، قطعنامه‌ تحريم در شوراى امنيت عليه ايران گذراند، در حالى که رژيم صهيونيستى با زرادخانه‌هاى هسته‌اى ساخت غرب و عدم همکارى با سازمان‌هاى بين‌المللى شامل هيچ گونه تحريمى نشد.
 
 آقاى البرادعى هر موقع حرف مى‌زند دو پهلو حرف مى‌زند
 
آیت الله هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه هفته گذشته تهران با اشاره به ديدار روز پنج‌شنبه خود با نخست‌وزير سابق فرانسه، تصريح کرد: به ايشان گفتم امروز نشان مى‌دهد که شما به همکارى ما نياز داريد و بايد براى اين همکارى اول اعتماد ايجاد شود؛ ولى شما اين قدر با ما بدرفتارى مى‌کنيد و در جنگ با عراق به دشمن ما کمک کرديد. 10 درصد کارخانه‌هاى غنى‌سازى اورانيوم شما مال ماست و با سرمايه‌ ما توليد شده است. آيا شما اين سهم را به ما مى‌دهيد. ما چطور به شما اطمينان کنيم؟
 
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، گفت: صحبت نخست‌وزير سابق فرانسه اين بود که شما بياييد با دنيا در مسئله‌ هسته‌اى همکارى کنيد تا ما بتوانيم با هم همکارى وسيعى داشته باشيم. من گفتم شرط اولش همين است که شما حالت زورگويى خود را اصلاح کنيد.
 
امام جمعه‌ موقت تهران، يادآور شد: ما در مسئله‌ هسته‌اى به جايى رسيديم که در هر مسئله‌اى که ما اعلام کرديم و واقعا هم همه را اعلام کرديم، آژانس پذيرفته ما انحرافى نداريم. آمريکا ادعايى را مطرح کرده که ايران چيزهايى دارد که اعلام نمى‌کند، هر کسى مى‌تواند چنين ادعايى بکند.
 
وى افزود: اين ادعا که ادعاى درستى نيست، آقاى البرادعى هم متاسفانه هر موقع حرف مى‌زند دو پهلو حرف مى‌زند. در اظهارنظر اخير خود هم گفته آنچه ايران تا به حال اعلام کرده، انحرافى ندارد و ما تاييد مى‌کنيم، اما در مورد آن چيزى که اعلام نکرده نمى‌توانيم تاييد کنيم. مى‌گويد ايران اجازه نمى‌دهد ما آب سنگين اراک را ببينيم. خب اين در قانون نيست که ما بايد اجازه بدهيم. اين ربطى به کار آنها ندارد.
 
مواضع کشورهاى اسلامى درباره مسائل جهان اسلام واحد باشد
 
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار هادى البکوش، نخست وزير سابق تونس خواستار اتحاد مواضع کشورهاى اسلامى درخصوص مسائل مهم جهان اسلام شد.
 
آيت‌الله هاشمى رفسنجانى، فلسطين، عراق و افغانستان را سه موضوع قابل توجه در جهان اسلام عنوان کرد و گفت: مساله‌ فلسطين يک مساله‌ مشترک ميان کشورهاى اسلامى است و اوضاعى که در عراق و افغانستان و سومالى وجود دارد، اشتراک مساعى کشورهاى اسلامى را مى‌طلبد.
 
البرادعی به صورت تکراری مطالبی را عنوان کرده است
 
دکتر علی اصغر سلطانیه در گفتگو با خبرگزاری مهر در خصوص ارزیابی کلی خود از گزارش و مثبت ترین و منفی ترین نکات مطرح در آن گفت: بهترین نکته ای را که می توانم بگویم این است که گزارش دقیقاً نشان می دهد که همه چیز عادی شده و هیچ ابهام جدید در آن وجود ندارد و اینکه بازرسی ها طبق معمول و به صورت عادی در حال انجام است.    
 
وی افزود : در گزارش با ارائه آمار و ارقام عنوان شده است که بازرسی ها در ایران به صورت عادی انجام شده و مشکلی در همکاری آژانس با ایران در چارچوب تعهدات و اختیارات حقوقی طرفین وجود ندارد.
 
سلطانیه ادامه داد: اما آقای البرادعی هم به صورت تکراری مطالبی را عنوان کرده است که خارج از تعهدات حقوقی است و الزامی برای ایران ایجاد نمی کند. از جمله اشاره به اینکه ایران علیرغم قطعنامه شورای امنیت تعلیق را اجرا نکرده، از ایران می خواهد که پروتکل الحاقی را انجام داده و اجرا کند و ترتیبات فرعی کد 3.1را انجام دهد. اما موضع ایران صریح است که مبنای تعامل ما با آژانس اجرای کامل تعهداتمان خواهد بود و آژانس نیز نباید از اختیارات و محدوده تعریف شده حقوقی و فنی خارج شود.
 
تأثيرگذارى سياست ايران در منطقه بيشتر از آمريکايى‌هاست
 
مصطفی پورمحمدى در پاسخ به سؤالى در مورد انتخابات اخير آمريکا و پيروزى دموکرات‌ها و اوباما گفت: در حال حاضر سه جبهه کشور به‌طور مستقيم و يک جبهه به‌طور غيرمستقيم در حيطه مانور و محاصره آمريکا قرار دارد؛ اما به قضاوت و باور اکثر کارشناسان، صاحب‌نظران و بسيارى از کشورها و ملت‌ها، ايران در بسيارى از حوزه‌هاى پيرامونى جلوتر از آمريکاست؛ يعنى اگر قرار است اتفاقى در عراق بيفتد ايده‌هاى جمهورى اسلامى عملى‌تر است تا ايده آمريکايى‌ها.
 
رييس سازمان بازرسى کل کشور با بيان اين‌که آمريکا بسيارى از ترفندها را در عراق براى جلوگيرى از پيشروى ايده جمهورى اسلامى ايران به‌کار گرفت اما مؤثر واقع نشد، گفت: آمريکا فکر مى‌کرد با حذف رقيب ديرينه و سنتى‌اش (شوروى) يکه‌تاز جهان و منطقه خواهد شد اما اتفاقى که امروز افتاد نشان داد که تأثيرگذارى سياست ايران در منطقه بيشتر از آمريکايى‌هاست.
 
رييس سازمان بازرسى کل کشور، احتمال حمله نظامى آمريکا به ايران را بعيد دانست و افزود: اين ريسک خطرناکى براى آمريکاست و آنها هم در قبال حمله به ايران مصون نخواهند ماند و با پاسخ سختى روبرو خواهند شد.
 
شوراى امنيت اقدامات غيرقابل توجيهی عليه برنامه هسته‌اى ايران داشته است
 
محمدرضا سجادی مديرکل امور سياسى بين‌المللى وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى ايران در سخنانى در جلسه پنجشنبه مجمع عمومى سازمان ملل، دخالت شوراى امنيت در وظايف ساير نهادها از جمله مجمع عمومى، اکوسوک و آژانس بين‌المللى انرژى اتمى گفت: تحميل بررسى برنامه هسته‌اى صلح‌آميز جمهورى اسلامى ايران از سوى برخى اعضاى دائم شوراى امنيت بر اين شورا از نمونه‌هاى بارز دخالت غير قابل توجيه شوراى امنيت در وظايف ساير ارگان هاى سازمان ملل يا نهادهاى بين‌المللى وابسته به اين سازمان و ناشى از اقدامات مغرضانه و سياسى چند کشور خاص است. اين اقدام شوراى امنيت بر خلاف روح و مفاد منشور ملل متحد است.
 
وى اضافه کرد: در يک‌سال گذشته شوراى امنيت اقدامات غيرقابل توجيه و غيرمنصفانه جديد ديگرى را عليه برنامه هسته‌اى صلح‌آميز جمهورى اسلامى ايران اتخاذ کرده و اين در حالى است که برنامه هسته‌اى صلح آميز جمهورى اسلامى ايران کاملا و مطلقا صلح‌آميز بوده و با هيچ معيار و منطقى در حيطه کارى شوراى امنيت قرار ندارد و از اين رو، اقدامات شورا در اين خصوص کاملا غير قابل توجيه و بى اساس است.
 
سجادى رعايت نکردن حقوق کشورهاى غير عضو توسط شوراى امنيت را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: با وجود چنين اشکالات و نقايص متعددى تصميمات شوراى امنيت نه تنها مبين نظرات جامعه بين‌المللى نيست، بلکه حتى بيان‌کننده نظرات کليت اعضاى شوراى امنيت نيست.
 
انتظار زيادى از روابط با لبنان در آينده داريم
 
وزير امور خارجه در گفتگو با السفير با بيان اينکه تهران از مدت‌ها پيش منتظر سفر ميشل سليمان، رييس جمهور لبنان است، گفت: انتظار مى‌رود که با اين سفر پيشرفت بيشترى در روابط دو کشور حاصل شود.
 
متکى در گفتگو با اين روزنامه لبنانى افزود: ما انتظار زيادى از اين سفر و روابط با لبنان در آينده داريم.
 
وى با تاکيد بر اين که ايران بر اين باور است که امروز ثبات در لبنان کليد ثبات در منطقه است، گفت:‌ لبنان قدرتمندانه از بحران داخلى اخير که در ماه مه گذشته گريبانگير آن شده بود، خارج شد و بعد از آن توافق‌نامه دوحه به ثمر نشست. ثبات در لبنان موجب آرامش در منطقه‌اى مى‌شود و کسى غير از ساکنان آن از اين آرامش بهره‌مند نمى‌شود.
 
هرگونه ابتکاری در قفقاز بدون مشارکت ایران غیر ممکن است
 
متکی که در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها با خبرنگاران روزنامه ها گفتگو می کرد در پاسخ به پرسش روزنامه ارمنستانی "آزگ" مبنی بر اینکه دیدگاه طرف ایرانی درباره ابتکار عمل ترکیه در خصوص ایجاد سکوی صلح قفقاز جنوبی چیست و آیا این امر بدون مشارکت تهران امکان پذیر است یا خیر گفت: قفقاز منطقه ای است که هم مرز با ایران است لذا هر گونه تحولی بدون مشارکت ایران غیرممکن است.
 
وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: قفقاز جنوبی منطقه بسیار حساسی است و عملکرد کشورهای غیرهمسایه منطقه مزبور کمکی نمی کند، بلکه صرفاً مانع از برقراری ثبات می گردد.
 
اقتصاد مادى به پايان دوران خود رسيده است
 
رييس‌جمهور گفت: قادريم کشورمان را با قيمت نفت هشت دلار و پنج دلار نيز اداره کنيم. ايران يک ملت بيدار است و اقتصاد ما يک اقتصاد درون‌زاست و ما مى‌توانيم از درون نيازهاى خود را تامين کنيم.
 
دکتر محمود احمدى‌نژاد در حاشيه بازديد از نمايشگاه مطبوعات در پاسخ به سوالى مبنى بر کاهش قيمت نفت بر اقتصاد اظهار داشت: کاهش قيمت نفت در اقتصاد جهانى اثر مى‌گذارد و شايد يک نمادى از وضعيت اقتصاد جهانى است. اقتصاد مادى و سرمايه‌دارى امروز به پايان دوران خود رسيده و وارد يک دوران رکود و به معناى ديگر وارد اضمحلال شده است و يکى از نشانه‌هاى آن اين است که مصرف نفت و قيمت آن نيز کاهش پيدا کرده است.
 
وى هم‌چنين درباره تاثير کاهش قيمت نفت بر اقتصاد ايران خاطرنشان کرد: برخلاف اظهارنظر برخى از افراد که مى‌گويند اگر در دنياى غرب کسى سرما مى‌خورد ملت ما بايد به خاطر آن تب کند، من عرض مى‌کنم با طراحى‌ها و برنامه‌ريزى‌هاى صورت گرفته اين موضوع تقريبا تاثيرى بر اقتصاد ما نخواهد داشت. به خصوص با برنامه تحول اقتصادى که دولت در نظر دارد اجرا کند، ان‌شاءالله بخش اساسى ارتباط ما با نوسانات قيمت نفت قطع خواهد شد و از بين خواهد رفت و مشکلى پيش نمى‌آيد. در دوره‌اى اين کشور با نفت هشت دلار و 10 دلار اداره شد و من از همين جا به آن‌هايى که در کاخ‌هاى استکبارى نشسته‌اند و فکر مى‌کنند کاهش قيمت نفت به ما آسيب مى‌زند و برخى از آن‌ها گفته‌اند که کاهش قيمت نفت بحران سنگين در اقتصاد ايران به وجود مى‌آورد، مى‌گويم که نه خير! همين‌طور که سقوط بانک‌ها و نظام مالى شما تاثيرى بر اقتصاد ما نداشت کاهش قيمت نفت نيز تاثير نخواهد داشت.
 
اوضاع نابسامان اقتصادى دنيا ناشی از دوری از فرهنگ بسیجی است
 
به گزارش فارس، دکتر احمدى نژاد که برای افتتاح چند طرح دولت به خوزستان سفر کرده بود، به همه متفکران و صاحبان انديشه در سراسر جهان توصيه کرد که براى بازگشت به سوى فرهنگ بسيجى بينديشند و براى نجات جامعه بشريت گام بردارند.
 
رئيس جمهور با اشاره به اوضاع نابسامان اقتصادى روز دنيا گفت: اينکه اکثر کشورهاى مستکبر در اقتصاد خود نيز به پايان راه رسيده‌اند علتش نبود امکانات و يا نبود ابتکار عمل نيست بلکه علت اصلى آن دورى از خدا و فرهنگ بسيجى است.
 
احمدى‌نژاد گفت:‌ اينکه عده‌اى از اين کشورها دور هم جمع مى‌شوند و جلسه مى‌گذارند تا مسائل و مشکلات خود را حل کنند دست و پا زدن بيهوده است و بى‌ترديد بدون بازگشت به فرهنگ بسيجى و روى ‌آوردن به مفاهيم الهى سرنوشت غم‌انگيزى در اختيار آنهاست.
 
آن قدر قطعنامه بدهيد تا قطعنامه‌‌دان شما پاره شود
 
رئيس جمهور در بخش ديگرى از سخنان خود گفت: وقتى کشورهاى غربى شاهد رشد و پيشرفت ايران بودند هر روز يک قطعنامه تهيه کردند و در شوراى امنيت عليه ما صادر کردند. من امروز به آنها مى‌گويم آن قدر قطعنامه بدهيد تا قطعنامه‌‌دان شما پاره شود.

وى گفت: اين قطعنامه‌هاى شما مشروعيت و اثر ندارد. اشتباه کرده‌ايد و امروز اقتصاد ايران فارغ از اقتصاد دنيا سرحال و رو به جلو حرکت مى‌کند و اين جاست که بايد بگوييم عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد.
 
مطالعات ادعايى آن‌قدر مجعول است که اسنادش را به ايران نمى‌دهند
 
عضو کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس شوراى اسلامى، تصريح کرد: هيچ جاى اساسنامه‌ آژانس و مقررات NPT يک عضو را مجبور و مسئول نکرده است که به مطالعات ادعايى ديگر کشورها پاسخ دهد.
 
حشمت‌الله فلاحت‌پيشه ادامه داد: از طرفى ويژگى خاص پرونده‌ هسته‌اى ايران اين است که اساسا پرونده دو پهلو شده، به طورى که يک پاى آن در آژانس اتمى و پاى ديگرش در شوراى امنيت قرار دارد و شوراى امنيت يک نهاد کاملا سياسى و در مقابل، آژانس يک نهاد حقوقى و فنى است.
 
وی خاطرنشان کرد: علت اين‌که جنبه‌ مثبت در گزارش اخير البرادعى تقويت شده اين است که اولا در مورد مطالعات ادعايى آمريکايى‌ها، خود آژانس نيز دچار ترديد مسبوق به سابقه در مورد آن است و پيش از اين نيز کنگره‌ آمريکا گزارشى درباره‌ برنامه‌ هسته‌اى ايران ارايه کرد که جعل بودنش سبب شد در شوراى حکام به آمريکا اعتراض شود.
 
وى معتقد است: به حدى اين مطالعات ادعايى داراى نقص و جعل است که آنها حاضر نيستند اسناد آن را در اختيار جمهورى اسلامى ايران قرار بدهند؛ لذا تحت عنوان ادعايى از آن ياد مى‌کنند.
 
پاسخ نماينده ايران در سازمان ملل به نیویورک تایمز
 
نمايندگى دائم جمهورى اسلامى ايران نزد سازمان ملل متحد طى نامه‌اى به روزنامه نيويورک تايمز ادعاهاى مطرح شده در آن روزنامه درباره برنامه هسته‌اى کشورمان را رد کرد و اقدام غير مسئولانه اين روزنامه از دامن زدن به هراس‌آفرينى بى‌پايه و اساس درباره برنامه کاملا صلح آميز کشورمان را باعث نگرانى و غير قابل توجيه دانست.
 
در اين نامه آمده است: اين يک اقدام غير حرفه‌اى و کاملا گمراه کننده ديگر از سوى نيويورک تايمز در خصوص برنامه هسته‌اى ايران است، برنامه‌اى که تنها هدف آن توليد سوخت اتمى براى رآکتورهاى نيروگاهى مى‌باشد.
 
نمايندگى دائم کشورمان گزارش نيويورک تايمز درباره احتمال قطع همکارى ايران با آژانس و يا "جهش هسته‌يى" را خيال پردازى‌هاى بى‌پايه و اساس خبرنگاران آن روزنامه دانسته و تصريح کرده است: ايران هيچ قصدى براى ترک ان پى تى و يا توقف همکارى خود با آژانس ندارد و بر اساس برنامه کارى مورد توافق با آژانس، تمام شش سوال باقيمانده را پاسخ داده است و از سوى ديگر نيز به هيچ وجه نيز حق غير قابل انکار خود در دستيابى به فناورى هسته‌يى را به دليل هراس‌آفرينى‌هاى بى‌پايه و اساس و جنون برخى دولت‌هاى خاص و يا برداشت‌هاى کاملا اشتباه برخى روزنامه‌ها که اهداف آنها براى مقامات ايران مشکوک و زير سوال است، رها نخواهد کرد.
 
مذاکره رسمى میان ایران و آمریکا محال است
 
زهره الهیان نماينده مردم تهران مجلس در گفتگو با ايسنا با اشاره به اين‌که در شرايط فعلى جاى سوال دارد که با اين موضوع چگونه مى‌توان راه آزموده را دوباره طى کرد و بحث ارتباط با آمريکا مطرح مى‌شود، گفت: آزموده را دوباره آزمودن خطاست، چرا که ما با اين سيرى که از کشور آمريکا سراغ داريم اميدى به تغيير و تحول اساسى در اين کشور نيست؛ کما اين‌که مقام معظم رهبرى نيز بارها و بارها در فرمايشاتشان به اين مساله اشاره داشته و در سخنرانى ايشان در 13 آبان امسال نيز فرمايشات‌شان مبنى بر نفى مذاکره و ارتباط با آمريکا بود.
 
وى ادامه داد: با توجه به فرمايشات و رهنمودهاى مقام معظم رهبرى مسوولين، گروه‌ها و جريانات اگر به پيام هوشمندانه و مدبرانه‌ رهبرى توجه داشته باشند بايد سياست‌هاى خود را با اين ديدگاه ايشان تنظيم کنند. اگر بخواهيم همچنان جايگاه خود را بين ملت‌هاى جهان حفظ کنيم بايد از همين استراتژى تعيين شده‌ى مقام معظم رهبرى تبعيت کرد.
 
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به اين سوال که اگر مذاکره‌ ايران با آمريکا به هر دليلى شکل بگيرد، آيا بر وضعيت پرونده ايران تاثير خواهد داشت يا نه؟ افزود: شکل گرفتن مذاکرات رسمى محال است و دليل آن نيز مشاهده مواضع آمريکا تاکنون در رابطه با ايران است؛ چرا که اگر کسى به پاى مذاکره مى‌آيد، بايد حداقل حسن نيت خود را نشان دهد.
 
گروه دوستى ـ پارلمانى ايران و سودان به ‌زودى تشکيل مى‌شود
 
سيد شهاب الدين صدر رييس کميسيون بهداشت و درمان مجلس در دیدار با احمد ابراهيم الطاهر، رييس پارلمان سودان با ابراز اين که در اجلاس مذکور رياست سازمان براى مدت دو سال به سودان منتقل شده است، حمايت همه جانبه مقامات سودانى براى موفقيت اين سازمان را خواستار شد.
 
او همچنين روابط پارلمانى بين تهران و خارطوم را بسيار سازنده و رو به رشد دانست و با اشاره به تبادل هيات‌هاى فراوان و سطح بالاى پارلمانى ميان دو کشور خواستار ديدار هر چه زودتر رييس پارلمان سودان از کشورمان شد که مورد استقبال قرار گرفت.
 
صدر اعلام کرد که گروه دوستى پارلمانى ايران و سودان در دوره جديد مجلس شوراى اسلامى نيز به‌زودى تشکيل خواهد شد.
 
دولت بوش می خواهد در هفته های آخر پرستيژش را حفظ کند
 
کاظم جلالى در گفتگو با ايسنا با ابراز تاسف نسبت به برخوردهاى استيلاطلبانه ايالات متحده آمريکا نسبت به ملت عراق در چند سال گذشته، گفت: ملت عراق يک ملت باسابقه‌ى تمدنى بزرگ و از فرزانگى و نخبگى برخوردار هستند و به نظر مى‌رسد مردم عراق هيچ‌وقت نوع برخورد آمريکايى‌ها را فراموش نخواهند کرد.
 
وى خاطرنشان کرد: آمريکايى‌ها با نگاه زودگذر مسايل را مى‌بينند و رييس جمهور آمريکا دچار عجله در تصميم‌گيرى در ارتباط با توافقنامه‌ امنيتى شده است؛ چرا که وى هفته‌هاى آخر رياست جمهورى خود را سپرى مى‌کند و طرف‌هاى عراقى را نيز دچار شتاب‌زدگى کرده است.
 
نماينده‌ مردم شاهرود در خانه‌ ملت دليل عجله‌ بوش در به امضا رساندن اين توافقنامه را به خاطر نقدهاى جدى به سياست وى در منطقه‌ خاورميانه و به ويژه موضوع عراق دانست و تصريح کرد: از آنجا که عمده‌ نقدها نسبت به سياست بوش در منطقه‌ خاورميانه متوجه موضوع عراق است و عملا دولت وى در عموم سياست خارجى خود دچار بن‌بست و شکست شده است، سعى دارد در هفته‌هاى آخر پرستيژ سياسى خود را در مقابل موضوع عراق به اثبات برساند و آن پرستيژ را حفظ کند.
 
مسائل ميان ايران و آمريکا با ميانجى‌گرى حل نمى‌شود
 
بهمن حسينى‌پور، سفير ايران در ترکيه درباره پيشنهاد رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه مبنى بر عهده‌گيرى نقش ميانجى‌گرى در موضوع هسته‌اى ميان ايران و آمريکا، با اشاره به حسن نيت اردوغان و ضمن تشکر از اقدامات وى گفت: مسائل ميان ايران و آمريکا به اندازه‌اى است که نمى‌توان با ميانجى‌گرى حل کرد.
 
سفير ايران در ترکيه گفت: خواسته‌هاى ايران عليه آمريکا در قبال مواضع آمريکا در قبال کشور ما واضح مطرح شده است؛ نقش ميانجى‌گرى درباره مسائلى است که واضح و روشن نيست تا بتوان با عهده‌گيرى اين نقش مسايل را حل کرد؛ اما در شرايط کنونى بر عهدگيرى نقش ميانجى‌ ميان تهران و واشنگتن نمى‌تواند مثمر ثمر واقع شود.
 
انتقاد احمدی مقدم از اتحادیه اروپا
 
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در دیدار سفیر آلمان در تهران خواهان همکاری گسترده و سازنده تر آلمان و گروه مینی دوبلین در حوزه‌های مختلف عملیاتی، فنی و لجستیکی شد و افزود: تهران از برلین انتظار دارد نقش سازنده ‌ای در اتحادیه اروپایی ایفا کند تا اعلام آمادگی همکاری اتحادیه اروپایی از حرف به عمل برسد.
 
سردار احمدی مقدم با بیان اینکه تا کنون شاهد همکاری خاصی از سوی اتحادیه اروپایی نبوده ایم، گفت: با توجه به هزینه‌ های مادی و معنوی ایران در راه مبارزه با مواد مخدر، انتظار ایران از اتحادیه اروپایی و جهان بیشتر از تقدیر و تشکر است.
 
سفارت ايران، انگليس را از دخالت در امور ایران برحذر داشت 
 
وزير خارجه انگليس در سخنانى در کنفرانس انرژى هسته اى در خليج فارس، خواهان فشار سران کشورهاى عربى به ايران براى دست کشيدن از برنامه هسته اى شد.
 
در پى سخنان او سفارت جمهورى اسلامى ايران در امارات متحده عربى در بيانيه اى پاسخ وزير خارجه انگليس را داده است.
 
سفارت ايران در اين بيانيه آورده است: از همان ابتدا جمهورى اسلامى ايران به شکل رسمى اعلام کرده بود که هيچ گونه ابهامى در فعاليت هاى هسته اى تهران وجود ندارد و برنامه هسته اى ايران به تمامى با اهداف صلح آميز انجام مى شود. ايران با در پيش گرفتن سياست همکارى و تعامل با آژانس بين المللى انرژى هسته اى و حتى فرا رفتن از الزامات قانونى که در بطن اين همکارى ها و تعاملات وجود داشته، در نشان دادن نهايت شفافيت در برنامه ها و فعاليت هايش از هيچ تلاشى فروگذار نکرده است.
 
سفارت ايران افزوده است: اين معدود کشورها همواره تلاش کرده اند تا با پيش کشيدن ابهامات و اظهاراتى بى اساس، ماهيت صلح آميز برنامه هسته اى ايران را به زير سوال برند. آنها بى هيچ پايه و اساسى در تلاش بوده اند تا ايران را به پنهان کارى و رفتارى ناشفاف و غير قانونى متهم کنند و حتى همين ادعاهاى بى اساس را مبناى ادله خود قرار داده و به واسطه آن پرونده هسته اى ايران را به شوراى امنيت برده و از اين طريق فشارهاى غيرقانونى و غيرقابل توجيهى را بر ايران وارد کرده اند.
 
دنيا به نظام مالى جديدى نياز دارد
 
معاون اول رييس جمهور در دیدار وزیر تبلیغات چین با اشاره به بحران اقتصادى غرب، خاطر نشان کرد: تهران و پکن از نظر روابط اقتصادى در مسير خوبى قرار دارند و ضرورت توسعه مناسبات و انجام پروژه هاى مختلف به ويژه در عرصه اقتصادى روز به روز بيشتر مى شود.
 
دکتر داوودى با تاکيد بر اينکه دنيا به نظام مالى جديدى نياز دارد و نظام کنونى پاسخگوى نيازهاى جامعه جهانى نيست گفت: امروز عدم کارآيى نظام مالى جهانى با توجه به سيستم هاى پر سرعت اطلاع رسانى به کلى آشکار شده است از اين رو بايد در راستاى تدوين نظام مالى جديد گام برداريم که بتواند منافع همه کشورها را تامين کند.
 
دغدغه‌هاى مطرح درباره توافقنامه دغدغه مردم عراق است
 
سعيد جليلى، دبير شوراى امنيت ملى کشورمان، يکشنبه شب پس از دور دوم مذاکراتش با همتاى ارمنى خود در خصوص توافقنامه‌ بغداد - واشنگتن که امروز در صحن پارلمان عراق مطرح است تصريح کرد: تا جايى که من اخبار را تعقيب کرده‌ام، نمايندگان پارلمان عراق با جديت و نگاه عميق موضوع را بررسى کرده و ملاحظات جدى را مطرح مى‌کنند.
 
نماينده مقام معظم رهبرى در شوراى عالى امنيت ملى ادامه داد: برخى دغدغه‌هايى که در اين خصوص مطرح مى‌شود دغدغه‌ مردم عراق است، از جمله ولايت (مصونيت) قضايى که نمايندگان نسبت به آن تامل جدى دارند.
 
جليلى گفت: آنچه که امروز از سوى نمايندگان پارلمان و مرجعيت عراق مطرح شده است اين است که صيانت مردم عراق حفظ شود و بر سر اين توافق اجماع ملى صورت گيرد اينها نکات مهمى است که مورد توجه ما هم هست. از اين رو معتقديم حتما بايد خواست مردم عراق که مردمى با تمدن غنى و با افتخار و با سابقه‌اى زياد هستند محقق شود. 
 
ماجرای آزادی قاتل دپیلمات ایرانی پیگیری می شود
 
در نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه، خبرنگاری از حسن قشقاوی در مورد گزارش روزنامه نیویورک تایمز در مورد فعالیت های هسته ای ایران سئوال کرد که وی گفت: برخی از گزارش هایی که رسانه های غربی منتشر می کنند با اهداف کاملا خاص و با رویکرد ایجاد فشار روانی و سیاسی منتشر می شود از جمله گزارش اخیر نیویورک تایمز که صدر و ذیل این مقاله نیز متناقض است در اول این گزارش ادعای وجود 360 کیلو اورانیوم را در ایران می کند ولی در آخر مقاله می گوید ایران در صورتی به بمب هسته ای دست می یابد که بازرسان از این کشور خارج شوند و ایران از ان پی تی خارج شود در صورتی که ما هیچ برنامه ای برای خروج از ان پی تی نداریم و همه فعالیت هایمان هم زیر نظر آژانس است.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد آزادی قاتل دپیلمات ایرانی در لندن که در سال 59 به شهادت رسید، گفت: این موضوع هم در حوزه سیاسی و هم در حوزه حقوقی وزارت خارجه در حال پیگیری است.
 
وی با اشاره به اظهارات خصمانه اخیر برخی مقامات انگلیسی که ایران را تهدید بزرگی برای منطقه مطرح کرده بودند، گفت: اگر در انگلستان نظر سنجی شود مردم انگلیس خواهند گفت که رژیم صهیونیستی بزرگترین تهدید منطقه است نه ایران.
 
توافقنامه امنیتی برای عراق یک سراب است
 
علی لاریجانی رئیس مجلس، توافقنامه امنیتی عراق و امریکا را يک سراب براى عراق دانست و گفت: اگر عراقى‌ها تن به اين توافقنامه بدهند بعد بايد به دنبال آمريکايى‌ها حرکت کنند که بفهمند چه زمانى آن‌ها مى‌خواهند عراق را از ذيل فصل هفت بيرون بياورند. در حالى که شما مى‌دانيد امروز منابع زيادى از عراق در صندوقى قرار گرفته که تحت اختيار عراق نيست و همه‌ى مشکلات را بايد عراقى‌ها خودشان پيگيرى کنند و ممکن است ماه‌ها اين مساله طول بکشد.
 
رييس مجلس شوراى اسلامى در ادامه ابراز داشت: در شرايط فعلى آمريکا‌يى‌ها در موقعيت نامتوازنى در عراق قرار گرفته‌اند و خودشان بايد راه‌حل خود را پيدا کنند در حالى که اين هزينه اشتباهى که خودشان در عراق انجام داده‌اند را آن‌ها مى‌خواهند از جيب ملت عراق بگيرند و نتيجه‌اش آن است که بعد از اين توافقنامه دولت و مردم عراق بايد ماه‌ها دوندگى کنند تا شايد از ذيل فصل هفت خارج شوند.
 
وى تصريح کرد: بنابراين حساسيت نمايندگان عراق در مورد اينکه در اين توافقنامه سرابى وجود دارد و هيچ تعهدى وجود ندارد که عراق از ذيل فصل هفت خارج شود، دقيق و درست است.
 
وى ادامه داد: توافقنامه دوجانبه بيشتر از آنکه مشکل مردم عراق را حل کند در واقع مشکل آمريکا را مى‌خواهد حل کند زيرا آنها در عراق گسترده هستند و به دليل رفتار غلط‌شان مشکلاتى را براى خود و ملت عراق به وجود آورند، حال مى‌خواهند از طريق اين توافقنامه دولت آمريکا بگويد که من برداشتى از عراق داشتم که اين يک کار ستمکارانه است، زيرا آمريکا اشتباه کرده و بايد از ملت عراق عذرخواهى کند، نه اينکه آن را تبديل به يک توافقنامه بکند.
 
وى با بيان اين‌که از درون اين توافقنامه حل مشکل عراق برنمى‌آيد، اضافه کرد: از درون اين توافقنامه بيشتر تثبيت آمريکا برمى‌آيد که به جاى شرايط فعلى که براى آن‌ها سخت است، مى‌خواهند رفتار خودشان را در يک چارچوب حرکتى سياسى و نرم شکل دهند و نگذارد که عراق به شکل مردمى سامان پيدا کند، لذا فکر مى‌کنم حل مساله عراق بايد از درون شوراى امنيت آغاز شود.

نظر شما :