مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست‌خارجی

۰۱ آذر ۱۳۸۷ | ۱۴:۱۹ کد : ۳۲۴۴ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست‌خارجی
رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، سخنگو و معاونان وزیر خارجه، چند تن از نمایندگان مجلس، سفیر ایران در سازمان ملل، امام جمعه موقت تهران، رييس اتاق بازرگانى تهران، سخنگوی دولت، سفرای ایران در چین و عربستان، سرکنسول ایران در پیشاور، دادستان کل کشور، مشاور رئیس جمهور، یکی از مدیران وزارت خارجه و دبيرکل مجمع جهانى تقريب مذاهب هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.
 
بين ایران و ترکیه هماهنگى کامل براى توسعه روابط وجود دارد
 
رييس‌جمهور با بيان اين‌که "جمهورى اسلامى ايران هيچ موانع و محدوديتى براى توسعه روابط خود با ترکيه قائل نيست" اظهار اميدوارى کرد: مناسبات و همکارى‌هاى دوجانبه ايران و ترکيه در سايه تلاش مسئولان عالى‌رتبه دو کشور روز به روز توسعه يابد.
 
دکتر محمود احمدى‌نژاد يکشنبه ‌شب در ديدار حلمى گولر وزير انرژى ترکيه با اشاره به سفر خود به استانبول، مذاکره با مسئولان عالى‌رتبه ترکيه را اساسى، مهم و تعيين کننده در جهت منافع دو ملت دانست و گفت: در اين سفر خوشبختانه در تمام مسايل تفاهم و توافق دوجانبه حاصل شد و اميدواريم هر چه زودتر تمام اين موافقت‌نامه‌ها به اجرا درآيد.
 
وى گفت: در بين مسئولان بلندپايه دو کشور در زمينه‌هاى مختلف هماهنگى و همراهى کامل براى توسعه مناسبات و همکارى‌ها وجود دارد؛ چراکه ما دو کشور همسايه و برادر هستيم.
 
مسائل ایران و آمریکا با میانجیگری حل ‌و فصل نمی‌شود
 
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اعلام آمادگی ترکیه برای میانجیگیری در ایران و آمریکا گفت که مسائل بین ایران و آمریکا فراتر از مباحث معمولی و سیاسی دو کشور است که با میانجیگری کشوری ولو با حسن نیت قابل حل و فصل باشد.
 
حسن قشقاوی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی اعلام موضع نهایی کشورمان در خصوص توافقنامه امنیتی آمریکا و عراق را به نهایی شدن این موضوع موکول کرد و یادآور شد که امروز عراق در آستانه اتخاذ حساسترین تصمیم تاریخی خود قرار گرفته است.
 
وی افزود: آنچه در این خصوص امری کاملا بدیهی است این است که پیشنهادات و نظرات مسئولان و دولتمردان عراقی که تبعا برگرفته از مواضع ملت و مراجع دینی کشور عراق است باید در این جریان مورد توجه دولتمردان آمریکایی قرار داشته باشد.
 
مديرکل آژانس اتمی به وظيفه حرفه اى خود عمل کند 
 
سخنگوى وزارت امور خارجه از محمد البرادعى مدير کل آژانس بين المللى انرژى اتمى خواست تا در گزارش جديد خود درباره ايران به وظيفه سازمانى و صنفى اين آژانس عمل کند.   
 
حسن قشقاوى در حاشيه بازديد از نمايشگاه بين المللى مطبوعات و خبرگزارى ها گفت: مهم اين است که در گزارش مدير کل آژانس انحرافى از مواضع صنفى نبوده و در آن مواضع سياسى اعمال نشود.
 
وی در عين حال خاطرنشان کرد: وزارت خارجه قصد پيش بينى درباره مفاد گزارش رييس ديده بان اتمى سازمان ملل را ندارد و پس از انتشار گزارش درباره آن اظهار نظر رسمى خواهد کرد.
 
حقوق بین‌الملل نمی‌تواند پاسخگوی روابط ایران و امریکا باشد
 
محمدعلی حسینی معاون حقوق بین‌الملل وزارت امور خارجه در سمینار "ایران، حقوق بشر و جهان پیرامون، از حقیقت تا واقعیت" با اشاره به موضوع رابطه دو کشور ایران و آمریکا گفت: آمریکا به قوانین بین المللی نگاه ابزاری داشته و همه چیز را برای خود می پندارد.
 
وی تصریح کرد: بدین ترتیب روابط دو کشور ایران و امریکا در قالب قوانین بین‌المللی نمی‌تواند به جایی برسد.
 
حسینی با بیان اینکه حقوق بین‌الملل نمی‌تواند پاسخگوی روابط ایران و امریکا باشد گفت: اگر این نگاه‌ها اصلاح شود، می‌توان فرصت‌هایی در راستای ایجاد رابطه مشاهده کرد وگرنه این موضوع محقق نخواهد شد.
 
نامه احمدى‌نژاد به اوباما در فرصت مناسبى ارائه شده است
 
محمدعلى حسينى با بيان اين که نامه احمدى‌نژاد در فرصت مناسبى ارائه شده است، گفت: نکاتى که در اين نامه مطرح شده است، مبين سياست‌هاى جمهورى اسلامى ايران، درخواست‌ها و انتظارات کشورهاى ديگر جهان از اوباما است.
 
معاون حقوقى و بين‌الملل وزارت امور خارجه در مورد توافق‌نامه امنيتى آمريکا در عراق گفت: آمريکا در صدد بود تا نهادها و پايگاه‌هاى مختلفى را در عراق ايجاد کند که در راس همه آن‌ها قادر به تصميم‌گيرى باشد که با اعتراض مردم و مراجع عراق بندهاى مختلف آن اصلاح شده است، هم‌چنين مراجع عراق اعلام کرده‌اند که تمام بندهاى اين توافق‌نامه بايد علنى شده و يک رفراندوم براى اجزاى آن صورت گيرد.
 
تهران به اقدامات ضد ایرانی کانادا پاسخی مناسب می‌دهد
 
یک مقام آگاه در وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، اقدامات خصمانه کانادا علیه ایران از جمله تلاش برای تصویب قطعنامه در سازمان ملل را شایسته پاسخی مناسب خواند و تاکید کرد که این پاسخ مورد توجه تهران است.
 
این مقام آگاه اقدامات کانادا برای تصویب قطعنامه ضد ایرانی در سازمان ملل را ناشی از پیروی این کشور از سیاست های شکست خورده آمریکا و رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد.
 
وی با اشاره به اینکه کانادا با طراحی و حمایت از یک قطعنامه حقوق بشری ضد ایرانی برای چندمین بار خصومت خود را با ملت ایران نشان می دهد، تصریح کرد: رویکرد کنونی دولت کانادا، فرصت این کشور برای بهره برداری از مناسبات برابر و منصفانه با جمهوری اسلامی ایران را سلب خواهد کرد، در حالی که اکثر کارشناسان سیاسی و دیپلمات های این کشور این گونه تلاشها را بدون پایه کارشناسی ارزیابی نموده و آن را مبتنی بر واقعیات نمی دانند.
 
گفتگو با ظالمان و ستمگران ضررهاى جبران‌ناپذيرى دارد
 
آيت‌الله محمد على تسخيرى دبيرکل مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى با اشاره به کنفرانس گفتگوى اديان در نيويورک تصريح کرد: قرآن مجيد گفتگو را ترجيح داده با هر کسى مگر آن‌هايى که ظالم و ستمگر باشند.
 
وى ادامه داد: بر اين اساس چنين گفتگويى مطلقا مفيد نيست بلکه ضررهاى جبران‌ناپذيرى دارد چرا که اولا رژيم صهيونيستى در نتيجه‌ى سعى در نشان دادن چهره‌اى صلح‌طلب و گفت‌وگو کننده و داشتن رفتار منطقى از خود است و ثانيا تشکيک به کل حرکت گفت‌وگوى اديان به وجود خواهد آمد و نتايج مثبت آن مغفول خواهد ماند.
 
تغییرات در آمریکا يک سناريوى کنترل شده است
 
یحیی آل اسحاق رييس اتاق بازرگانى تهران با اشاره به انتخابات رياست جمهورى آمريکا و پيروزى اوباما مجموعه‌ اقدامات انجام شده براى ايجاد تغيير در اين کشور را يک سناريوى کنترل شده دانست و گفت: اوباما به عنوان رييس‌جمهور جديد آمريکا يکى از قطعات پازلى است که از قبل جاى آن مشخص شده بود.
 
وى در ادامه با طرح اين سوال که "آيا با تغيير رنگ يک رييس‌جمهور همه‌ اوضاع تغيير خواهد کرد" گفت: اصلا بايد ديد آيا ساختار و خطوط قرمز آمريکا اجازه مى‌دهد که تحولى در اين کشور صورت بگيرد؟ چراکه اين‌گونه تغييرها برنامه‌اى حساب‌شده، کنترل‌شده و در چارچوب سياست‌هاى کلى کشور آمريکاست و نبايد ما گول تغيير رنگ‌ها را بخوريم. با اين حال عده‌اى معتقدند که آمريکا ناگزير است که در کشورش تغييرى صورت دهد.
 
وى در ادامه به تاثير بحران مالى کشور آمريکا و جهان در اقتصاد کشورمان پرداخت و اظهار داشت: اين‌که برخى مى‌گويند اين اتفاقات در کشور ما اثرى نخواهد داشت به نظر من کم‌لطفى است؛ چراکه نمى‌توان گفت ما در جزيره امنى به سر مى‌بريم و هر اتفاقى که در جهان رخ دهد به ما آسيبى نخواهد رساند.
 
اتفاقى که در آمريکا رخ داده، بى‌سابقه و جديد است
 
غلامحسین الهام در نشست خود با خبرنگاران درباره انتخاب باراک اوباما به عنوان رييس‌جمهور آمريکا و نامه احمدى‌نژاد به وى گفت:‌ مردم آمريکا و جهان خواهان تغيير سياست‌هاى سلطه‌طلبانه آمريکا هستند. در واقع اين انتخابات اتفاق بى‌سابقه‌اى در آمريکا بود و مردم آمريکا به کانديدايى راى دادند که از تغيير صحبت مى‌کرد .
 
وى با بيان اين که « پايان‌ امپراطورى آمريکا ديده مى‌شود و مردم آمريکا خواهان تغيير در رويکرد دولتمردان خود هستند» گفت: آنها با اين نگاه در انتخابات شرکت و کانديداى خود را انتخاب کرده‌اند.
 
الهام هم‌چنين درباره نامه‌ احمدى‌نژاد به اوباما گفت: اگر نامه‌ آقاى احمد‌ى‌نژاد نامه جديدى است، اتفاقى هم که در آمريکا رخ داده، بى‌سابقه و جديد است؛ البته نامه‌اى که دکتر احمدى‌نژاد به اوباما نوشت از جنس نامه‌اى است که براى بوش نوشت.
 
وی ادامه داد: رييس‌جمهور در اين نامه از چنين رويکرد و تغيير بين‌المللى‌اى استقبال کرد و البته در مورد محقق شدن يا نشدن آن بايد منتظر زمان بود.
 
در تقويت مناسبات با آفريقا مصمم و جدى هستيم
 
منوچهر متکی در ديدار وزير پارلمانى کنگوى دمکراتيک با اشاره به اينکه در توسعه مناسبات با آفريقا مصمم و جدى هستيم، گفت: براى شتاب دادن به همکارى‌هاى خود با کنگو مى‌توانيم گام‌ اول را در بالا بردن حجم تجارت دوجانبه برداريم.
 
وى از صدور محصولات صنعتى ايران به کنگو، مشارکت شرکت‌هاى خصوصى ايران در طرح توسعه کنگو به ويژه در بخش‌هاى بهداشتى، توليد برق، کشاورزى، سدسازى، خودروسازى، انرژى و اکتشاف نفت به عنوان امورى ياد کرد که مى‌تواند موجبات ارتقاى سطح همکارى‌هاى دو کشور را فراهم کند.
 
وزیر خارجه همچنين مبادله تيم‌هاى تخصصى و امضاى موافقت نامه‌هاى همکارى به همراه ارائه تسهيلات به شرکت‌هاى خصوصى را همواره کننده راه و رشد مناسبات و شناخت متقابل ظرفيت‌ها معرفى کرد.
 
آمریکا به پناهگاهی برای گروهک منافقین تبدیل شده است
 
نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد طی نامه ای که در روزنامه شیکاگو تریبیون به چاپ رسید خاک آمریکا را پناهگاهی برای گروهک تروریستی منافقین توصیف کرده است.
 
نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در نامه ‌ای خطاب به روزنامه شیکاگو تریبیون، از استانداردهای دوگانه دولت آمریکا در برخورد با تروریسم شدیداً انتقاد کرد و گروهک منافقین را دسته ‌ای تروریست دانست که حتی وزارت خارجه آمریکا نیز نسبت به تروریستی بودن آن اذعان کرده است.
 
در این نامه آمده است: باعث تاسف است که علی رغم درج نام این گروهک در فهرست تروریستی دولت آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر، دولت آمریکا در اقدامی دوگانه به برخی اعضای این گروهک پناه داده و برخی رسانه‌های آمریکا به سخنگویان آن فضای بهره برداری و سوء استفاده تبلیغاتی برای پیشبرد اهداف شوم سیاسی می‌دهند.
 
ایران خير و صلاح منطقه را مى‌خواهد
 
به گفته محمد حسینى سفیر ایران در عربستان، تنها مورد استثنايى در مورد حضور در حج در خصوص ايران اعمال شده و تنها براى رييس جمهور ايران دعوت‌نامه کتبى براى حضور در حج ارسال شده بود.
 
وى ادامه داد: استقبال از دکتر احمدى‌نژاد نيز بسيار بى‌سابقه بود. على رغم اينکه چندين رييس جمهور ديگر در اين مراسم حضور داشتند اين مساله نشان مى‌دهد که سعودى‌ها نگاه ويژه‌اى به ايران دارند.
 
سفير ايران در رياض در ادامه با تاکيد بر اينکه در سال‌هاى اخير ايران در نقش يک قدرت منطقه‌اى ظاهر شده است، خاطرنشان کرد: ايران از فرصت‌هايى که ناشى از تدبير، حکمت و استراتژى‌هاى درست و نيز شرايط ايجاد شده به خود مطلوب بهره‌بردارى کرد. 
 
حسينى بار ديگر دعوت از رييس جمهور براى شرکت در مراسم حج توسط عربستان را ناشى از به رسميت شناختن قدرت ايران توسط سعودى‌ها و عقلانيت آن‌ها دانست.
 
سفير ايران با بيان اينکه بارها به سعودى‌ها گفته‌ايم که دوستى امين‌تر از ايران نمى يابند، گفت: چون ايران تنها کشورى است که به هيچ کشورى چشم‌داشت ارضى ندارد و در سده گذشته به هيچ کشورى تجاور نکرده و خير و صلاح منطقه را مى‌خواهد؛ اين باور در حال عمومى شدن است که در سفر العطيه به تهران متجلى مى‌شود.
 
اعتراض سفارت ايران به وزارت خارجه چين  
 
سفارت ايران در پکن در يادداشتى به وزارت امور خارجه چين، به استفاده از واژه ناقص و جعلى «خليج » به جاى عبارت صحيح و کامل «خليج فارس» در خبرگزارى چين (شينهوا) اعتراض کرد.
 
بخش مطبوعاتى سفارت ايران در چين ديروز اعلام کرد؛ در اين يادداشت اعتراض آميز از دولت چين درخواست شده با توجه به اسناد رسمى سازمان ملل متحد و تاکيد اين سازمان مبنى بر به کاربردن نام کامل و صحيح خليج فارس در کليه اسناد؛ از رسانه هاى اين کشور بخواهد اين موضوع را به دقت و با جديت رعايت کنند. اين دومين يادداشت اعتراض آميز سفارت ايران در پکن ظرف چهار روز اخير است که به طرف چينى ارائه مى شود. 
 
ضرورت تغییر ساختار سازمان ملل
 
مدیرکل امور سیاسی بین المللی وزارت خارجه ایران طی سخنانی در سازمان ملل بر ضرورت تغییر ساختار این سازمان بمنظور تطبیق آن با شرایط روز جهان و نیز پاسخگوئی به نیازها و نگرانی های امروز جامعه بین المللی تاکید کرد.
 
نماینده جمهوری اسلامی ایران گفت: طی یک سال گذشته شورای امنیت اقدامات غیر قابل توجیه و غیر منصفانه جدید دیگری را علیه برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران اتخاذ نموده و این در حالی است که برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران کاملا و مطلقا صلح آمیز بوده و با هیچ معیار و منطقی در حیطه کاری شورای امنیت قرار ندارد و لذا اقدامات شورا در این خصوص کاملا غیر قابل توجیه و بی اساس است.
 
سجادی در بخش دیگری از سخنان خود عدم رعایت حقوق کشورهای غیر عضو توسط شورای امنیت را مورد اشاره قرار داده و مصادیقی از این موضوع را که در رفتار و اقدامات شورای امنیت وجود دارد برشمرد و تصریح کرد با وجود چنین اشکالات و نقائص متعددی تصمیمات شورای امنیت نه تنها مبین نظرات جامعه بین المللی نیست بلکه حتی بیان کننده نظرات کلیت اعضای شورای امنیت نیز نمی باشد.
 
مدیرکل امور سیاسی بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان در پایان سخنان خود گفت ما معتقدیم اصلاح واقعی شورای امنیت تنها زمانی ممکن خواهد بود که این اشکالات رفع شده و برای مشکل عدم حضور کافی کشورهای در حال توسعه و کشورهای مسلمان در شورای امنیت نیز چاره اندیشی جدی صورت پذیرد.
 
مسئول ربايش ديپلمات ايرانى در پيشاور دولت پاکستان است
 
کاظم جلالى مخبر کمیسیون امنیت ملی مجلس تصريح کرد: در جلسه کمیسیون با معاون آسيا و اقيانوسيه وزير امور خارجه ابتدا شرحى از چگونگى اين حادثه (ربایش دیپلمات ایرانی) به کميسيون ارايه کرد و در ادامه اقدامات وزارت امور خارجه در پيگيرى اين موضوع را برشمرد.
 
وى با بيان اين‌که اين حادثه‌ تروريستى در بين افکار عمومى و همچنين در بين نمايندگان مجلس شوراى اسلامى اثر بسيار نامطلوبى بر جاى گذاشته است، عنوان کرد: طبعا مبتنى بر قواعد بين‌المللى، مسئول اين حادثه دولت پاکستان است و انتظار مى‌رود دولت پاکستان با جديت به اين موضوع بپردازد و پاسخ قانع‌کننده‌اى ارايه نمايد و بى‌ترديد پاسخ شايسته تلاش جدى براى آزادسازى هر چه سريع‌تر اين ديپلمات ايرانى است.
 
هيچ گروهی مسئوليت ربايش دیپلمات ایرانی را برعهده نگرفته است
 
سرکنسول ايران در پيشاور با بيان اينکه هنوز هيچ اطلاعات روشن و مشخصى درباره سرنوشت ديپلمات ربوده شده ايرانى به دست نيامده است، از مقام هاى پاکستان خواست گام هاى عملى براى آزادى عطارزاده بردارند.
 
"محمد اقبال على اصغرى" در گفتگو با خبرگزارى مهر اظهار نظرها درباره دست داشتن طالبان پاکستان در ربودن عطارزاده را رد کرد و اظهار داشت: هيچ گروهى تاکنون مسئوليت اين ربايش را برعهده نگرفته است.
 
على اصغرى از رسانه هاى ايران و در عين حال از مقامهاى پاکستان خواست تا اين ذهنيت را که با گذشت زمان اين مسئله از تب و تاب بيفتد و به فراموشى سپرده شود، از خود دور کنند.
 
روش سولانا و1+5 در موضوع هسته‌اى قابل قبول نيست
 
رييس کميته‌ دفاعى کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس شوراى اسلامى تصريح کرد: اگر اروپايى‌ها به دنبال رويکرد مثبت در بحث پرونده‌ هسته‌اى ايران باشند و به توانمندى‌هاى جمهورى اسلامى ايران و رويکرد مثبت آن توجه کنند، فرصتى در اختيار 1+5 است.
 
غلامرضا کرمى با بيان اين‌که به هر حال 1+5 و آمريکا با روش خشن بوش نسبت به ايران دوره‌اى را طى کردند، افزود: نتيجه اين روش خشن و غلط، صدور قطعنامه‌ها عليه ايران و در مقابل، پيشرفت جمهورى اسلامى ايران در دانش صلح‌آميز هسته‌اى شد.
 
وى خاطرنشان کرد: اگر اروپايى‌ها به دنبال رويکرد مثبت باشند و شعارهايى که اوباما داده، مى‌تواند روند جديدى را به مذاکرات جديد هسته‌اى بدهد.
 
به گفته نماينده مردم کرمان، اگر 1+5 به روش گذشته خود عمل کند، تغييرى در مذاکرات ايجاد نخواهد کرد.
 
مذاکره با آمریکا بايد از موضع برابر صورت گيرد
 
کرمى رييس کميته‌ دفاعى کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس همچنين با بيان اين‌که بحث مذاکره مستقيم با آمريکا و تاثيرگذارى آن در روند پرونده هسته‌اى ايران به روش رييس جمهور جديد آمريکا برمى‌گردد، تصريح کرد: اولا چنين جهت‌گيرى براى مذاکره مستقيم با آمريکا وجود ندارد، به طورى که در فرمايشات مقام معظم رهبرى نيز بين ما و آمريکايى‌ها اختلاف زيادى وجود دارد که به عملکرد متکبرانه آمريکايى‌ها برمى‌گردد، بنابراين اگر آن رويکرد وجود داشته باشد، اصل بحث مذاکره منتفى است چرا که مذاکره بايد از موضع برابر صورت گيرد و تاکنون چنين فضايى فراهم نشده است.
 
اين عضو کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس يادآور شد: بحث مذاکره مستقيم با آمريکا بحثى است که بايد به آينده موکول شود و آن هم به روشى که رييس جمهور جديد آمريکا به کار خواهد گرفت برمى‌گردد. البته ما تجربه‌ عملکرد فکرى همتايان اوباما را در گذشته ديده‌ايم و آن‌ها هيچ وقت برخورد مثبتى با ايران نداشته‌اند.
 
براى خروج افاغنه از کشور برنامه نداشته‌ايم
 
يک عضو کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس اظهار داشت: براى خروج افغان‌ها از کشور يا برنامه نداشته‌ايم يا مسئولان مربوطه آن برنامه را به طور جدى اجرا نکرده‌اند.
 
عوض حيدرپور درباره اخراج افاغنه از ايران با بيان اين‌که آمار و ارقام موجود از ورود مجاز يا غيرمجاز افغان‌ها به داخل کشور و خروج آن‌ها نگران‌کننده است، افزود: بيش از 3 ميليون افغان در کشور داريم که نيمى از آن‌ها به طور غيرمجاز وارد ايران شده‌اند و روزانه بين 6 الى 7 هزار نفر به طور غيرمجاز وارد کشور مى‌شوند.
 
وى با ابراز نگرانى نسبت به اين‌که با ادامه روند فعلى ممکن است طى دو سال آتى، حدود 1 الى 2 ميليون نفر به افغانى‌هاى غيرمجاز داخل کشور افزوده شود، گفت: ورود بيگانگان به کشور آن‌هم به تعداد 5 ميليون نفر، و افرادى نه در سنين و ترکيب نرمال جامعه بلکه ترکيب غير نرمال بين 17 تا 40 سال يعنى نيروى فعال انرژى‌دارى که در عين‌حال که نيروى کار است، مى‌تواند نيروى ايجادکننده‌ى اختلال و اشکال در امنيت، اقتصاد و اجتماع کشور باشد، نگران‌کننده است.
 
فصل‌الخطاب سياست‌گذارى ما در ارتباط با جهان، مقام معظم رهبرى است
 
علاءالدین بروجردی نماينده‌ مردم بروجرد در خانه‌ ملت، خاطر نشان کرد: طبق قانون اساسى فصل‌الخطاب سياست‌گذارى ما در ارتباط با جهان، مقام معظم رهبرى است که مواضع ايشان نيز در ديدار با دانشجويان به مناسبت 13 آبان، مواضعى کاملا روشن بود و طبيعى است که در چنين چارچوبى نيز اقدامات ما صورت مى‌گيرد.
 
وى همچنين در مورد نزديک بودن مواضع اوباما به اروپا و تاثيرات آن در تصميم‌گيرى‌ها، گفت: آنچه که مسلم است انتخاب اوباما يک پديده‌ کاملا جديدى در عرصه‌ سياست داخلى آمريکاست و با توجه به اين‌که از جامعه‌ 300 ميليونى آمريکا، بيش از 200 ميليون نفر از اين جمعيت را سفيدپوستان آمريکا تشکيل مى‌دهند و نگرش نژادپرستانه نيز صدها سال در اين کشور حاکم بوده و اعمال مى‌شد، اين نگاه مردم که فردى را با نژاد دورگه انتخاب مى‌کنند، نشان‌دهنده‌ نگاه منفى ملت آمريکا به سياست‌هاى بوش و دولتمردان اين کشور در طول دوره‌هاى مختلف است. اشتباهات فاحش و متعدد بوش و جمهورى‌خواهان سبب کشته شدن هزاران سرباز آمريکايى و به هدر رفتن صدها ميليارد دلار از پول ملت آمريکا و ماليات‌دهندگان اين کشور شد که يکى از عوامل بحران‌هاى فعلى نيز همين سياست‌هاى غلط بود.
 
بروجردى در ارزيابى پيام رييس جمهور کشورمان به منتخب مردم آمريکا درانتخابات رياست جمهورى، گفت: کار انجام شده ايست که بايد ديد پاسخ رييس جمهور منتخبآمريکا در اين زمينه چه خواهد بود، چرا که در يک ارزيابى، قبل از چنين تصميمى شرايطما با آمريکايى‌ها در فضاى ارسال پيام قرار نداشت ولى با عنايت به اقدام صورتگرفته بايد منتظر بود که ببينيم اوباما چه اقدامى را صورت خواهند داد و چه پاسخ ونظرى دريافت مى‌شود.
 
واکنش به برخورد نامناسب با اتباع ایرانی
 
علاءالدين بروجردى نماينده بروجرد در مجلس شوراى اسلامى در پاسخ به سئوالى در خصوص انگشت‌نگارى از اتباع ايرانى در برخى کشورهاى همسايه گفت: مجلس هفتم در زمينه انگشت‌نگارى از اتباع ايرانى در کشور آمريکا مصوبه مهم و مناسبى را در زمينه انگشت‌نگارى از شهروندان ايرانى مصوب کرد که هم اکنون در حال اجرا است. در کشورهاى همسايه نيز بايد بر اساس عمل متقابل، واکنش انجام شود.
وى تاکيد کرد: هر کشورى با هر انگيزه‌ و دليل و توجيهى با شهروندان ايرانى برخورد ناشايست داشته باشد، وزارت امور خارجه و مسئولان مبادى ورودى کشور موظف هستند بر همان اساس عمل کنند.
 
رئيس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس در پاسخ به سئوالى درخصوص ربوده شدن ديپلمات ايرانى در پاکستان گفت: کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس پيگير موضوع آزادى اين ديپلمات است، البته بايد توجه داشت که پاکستان مدتى است امنيت هميشگى خود را از دست داده است.
 
سياست‌هاى خارجى آمريکا به افراد بستگى ندارد
 
حجت‌الاسلام و المسلمين حسين سبحانى‌نيا نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در نشست ماهانه جامعه اسلامى کارمندان با اشاره به انتخابات رياست جمهورى آمريکا و پيروزى اوباما در اين انتخابات، گفت: اگرچه بوش و حزب جمهورى‌خواه با مخالفت مردم آمريکا از صحنه خارج شدند و ما از اين بابت خوشحاليم، اما روى کار آمدن اوباما و حزب دموکرات نشانه اين نيست که اين دولت در جهت منافع جمهورى اسلامى کار مى‌کند؛ چراکه سياست‌هاى خارجى آمريکا سياست‌هاى مشخصى است و به افراد بستگى ندارد.
 
اعتراض درى نجف آبادى به دبير کل سازمان ملل  
 
درى نجف آبادى دادستان کل کشور در ديدار سفير کره جنوبى و هيات همراه وى با اشاره به وضعيت حقوق بشر در ايران افزود؛ وضعيت زندان هاى ايران، اتباع بيگانه، اقليت هاى مذهبى، زنان و کودکان در کشور ما بسيار مناسب است و جمهورى اسلامى از کارشناسان بى طرف و غيرمغرض در جهت بررسى اين شرايط استقبال مى کند، ضمن اينکه برخوردهاى دوگانه و شيوه هاى غيردوستانه برخى مجامع را صحيح نمى داند.
 
وى با اشاره به سخنان اخير دبيرکل سازمان ملل متحد درخصوص وضعيت حقوق بشر در ايران گفت؛ از دبيرکل سازمان ملل متحد انتظار مى رود به عنوان يک داور بى طرف و ضمن پرهيز از قضاوت يک طرفه براى صلح و امنيت بين المللى تلاش کند چراکه ايشان در مسند داورى ميان بيش از 6 ميليارد جمعيت نشسته و هرگونه موضع گيرى ايشان در دنيا اثرگذار و مهم است، لذا نبايد تحت تاثير قدرت ها قرار گيرد. 
 
ایران آماده تعامل با فرانسه برای کاهش آثار بحران اقتصادی است
 
مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در دیدار مقام وزارت اقتصاد فرانسه گفت: ایران و فرانسه می توانند با تلاش برای گسترش روابط اقتصادی و پرهیز از مسائل سیاسی که سایر کشورها تحمیل می نمایند سطح روابط اقتصادی و تجاری خود را در حد قابل قبولی افزایش دهند.
 
وی در همین خصوص با انتقاد از رویکرد فرانسه در برابر پرونده هسته ای ایران در اعمال بخشی از تحریم های اقتصادی افزود: انتظار ما از کشور فرانسه این است با تعامل بیشتر با جمهوری اسلامی ایران و نگاه واقع بینانه نسبت به مسائل جاری بین دو کشور ، شرایط مناسبی برای گسترش روابط در همه زمینه ها فراهم آورد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود ، ضمن ابراز نگرانی از بحران مالی اروپا ، آمادگی دولت ایران و مجلس شورای اسلامی را در جهت کاهش و کنترل بحران مالی در این کشورها، در قالب تعامل بیشتر اقتصادی آن کشورها با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.
 
اميد بستن به آمریکایی ها کار نادرستى است
 
آيت‌الله سيد احمد خاتمى در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته تهران گفت: ما مى‌گفتيم و درست مى‌گفتيم، آمار هم همين را مى‌گفت که بوش در اوج نفرت جهانى قرار دارد. اخيرا آمارى ديدم، طبق نظرسنجى‌اى در اروپا 70 درصد مردم اروپا، 80 درصد مردم در اندونزى و 90 درصد مردم در مصر از بوش ابراز نفرت کرده‌اند تا جايى که دستگاه‌هاى نظرسنجى خودشان مى‌گويند بوش منفورترين رييس‌جمهور در تاريخ آمريکاست. اين مساله‌ى مهم و عبرت‌آموزى است. اين در سطح جهانى معلوم بود، اما در سطح داخل اين نفرت با حضور پاى صندوق‌هاى راى خودش را نشان داد.
 
خاتمى افزود: مردم آمريکا ديدند بوش آمريکا را در عرصه‌ سياسى کاملا ورشکست کرده است، يعنى ديگر آمريکا نمى‌تواند کوس ابرقدرتى بزند. خودشان گفتند پايان دوره‌ ابرقدرتى آمريکاست. در عرصه‌ اقتصادى بيچاره‌شان کرده است. هر روز يک بانک و شرکت اقتصادى ورشکست مى‌شوند و 700 ميليارد دلار تزريق شده به موسسات مالى تا اکنون افاقه نکرده و اقتصادشان همچنان بيمار است. 10 ميليون هم بيکار سر دست‌شان گذاشته است.
 
امام جمعه‌ موقت تهران تصريح کرد: مردم راى به اين تغيير دادند و جانشين 47 ساله‌ بوش بايد بداند اگر بخواهد بيراهه‌ بوش را برود همان سرنوشت در مورد او تکرار مى‌شود. جانشين بوش با شعار تغيير به صحنه آمد. سوال اين است اين شعار تغيير خاستگاهش کجا و عاملش چه بود؟ واقعيت مطلب اين است که شرايط جهانى تغيير را بر حاکميت آمريکا تحميل کرد. اين شعار يک حزب نبود، شعار حاکميت آمريکا بود.
 
وی با بيان اين که ساده‌لوحى است اگر کسى فکر کند تغييرى در سياست‌هاى آمريکا پديد مى‌آيد، تاکيد کرد: صحنه‌گردان ديگرانند. از حدود 60 سال پيش و زمان آيزن‌هاور يک ذره سياست‌هاى خارجى آمريکا تغيير نکرده است. قواعد بازى عوض مى‌شود، روزى مى‌بينند با شعار تغيير مى‌توانند ميدان‌دارى کنند، يک روز با شعار مبارزه با تروريسم؛ بنابراين به نظر مى‌رسد اميدبستن به اينها کار نادرستى است.
 
اعتراض به رييس شوراى امنيت نسبت به اظهارات سفير آمريکا
 
محمد خزاعى روز جمعه طى نامه‌اى به رئيس شوراى امنيت نسبت به اظهارات بى‌پايه و اساس سفير آمريکا در اين سازمان اعتراض کرد.
 
در نامه محمد خزاعى سفير و نماينده دائم جمهورى اسلامى ايران نزد سازمان ملل متحد با اشاره به اظهارات خليل‌زاد، سفير آمريکا در عراق آمده است: اکنون ديگر غيرمنتظره و تعجب آور نيست که آمريکا با هدف انحراف توجه جامعه بين المللى از شکست سياست‌هاى غلط خود در عراق اقدام به انتشار اتهامات بى پايه و اساس عليه سايرين مى‌کند.
 
در اين نامه با تاکيد بر تکرارى و غير مستند بودن اين ادعاها اضافه شده که آمريکا بر خلاف ادعاى مذکور هيچ گاه کمترين سندى براى اثبات اين ادعاهاى بى‌اساس ارائه نکرده است.
 
اين نامه مى‌افزايد: ايران همواره قويا هرگونه خشونت و تروريسم در عراق را محکوم کرده و کاملا از تلاش هاى دولت عراق براى ايجاد ثبات و بازسازى آن کشور حمايت به عمل مى‌آورد.
 
پيشنهاد توقف غنى سازى اورانيوم مغاير پيمان "ان پى تى" است 
 
مهدى صفرى معاون وزارت امورخارجه جمهورى اسلامى ايران در ديدار همتاى فنلاندى خود گفت: پيشنهاد "توقف تحريم در برابر توقف غنى سازى" واجد ابهامات عديده اى براى ايران است که نمى تواند تامين کننده مصالح کشور باشد.
 
صفرى تاکيد کرد: اساسا اصل اين پيشنهاد با روح حاکم بر پيمان عدم اشاعه هسته اى (ان پى تى) که غنى سازى را براى هيچ کشورى محدود نکرده است، مغايرت دارد.
 
نامه احمدی نژاد به اوباما یک نمایش تبلیغاتی نیست
 
مهدی کلهر مشاور مطبوعاتى رئيس‌جمهور در گفتگو با روزنامه آمريکايى واشنگتن‌پست درباره اهميت نامه محمود احمدى‌نژاد به باراک اوباما گفت: برخى خبرگزارى‌ها گفته‌اند که اين کار جديدى است... لطفا بياييد نگوييم اين (کارى) جديد است زيرا احمدى‌نژاد براى بوش هم نامه نوشت. دولت نهم جمهورى اسلا‌مى ايران طورى شکل گرفته است که اغلب اقداماتش پيشرو است و کارهاى بى‌سابقه انجام مى‌دهد. اين يک نمايش تبليغاتى نيست؛ منعکس‌کننده يک فلسفه، مطالعه و برنامه‌ريزى است. ما معتقديم که در اين جهان همه چيز قديمى و منسوخ شده است.
 
وی افزود: ما معتقديم بحران مالى که غرب با آن دست و پنجه نرم مى‌کند نشانگر نزديک‌شدن پايان اقتصاد صهيونيستى است. آن اقتصادى است که ميان کشورها و گروه‌هاى قومى درگيرى و اختلا‌ف ايجاد مى‌کند تا به فروش تسليحات بپردازد. اکنون درخصوص پيام واقعى احمدى‌نژاد حرف بزنيم. برخى مردم مى‌خواهند فکر کنند که اين نشانگر پايان درگيرى و اختلا‌فات عقيده ميان ايران و آمريکا است، درواقع نشانگر آغاز دوره گفتگو درباره حل اين مشکلا‌ت است. پاسخ به اين نامه بايد تغيير در سياست‌ها و اقدامات از جانب آمريکا و نه‌فقط در حرف و روى کاغذ باشد. ‌
 
ما حاضريم در شرايطى عادلا‌نه مذاکره کنيم
 
کلهر در پاسخ به اين سوال که آيا انتظار داريد اوباما به اين نامه پاسخ دهد، گفت: اين براى ما مهم نيست. به شما گفتم اين به‌عنوان يک توصيه ارائه شده است. تاريخ درخصوص اشتباهى که بوش با تصميم به عدم پاسخگويى به نامه احمدى‌نژاد مرتکب شد، قضاوت خواهد کرد. سياست‌هاى ما و مواضع‌مان در قبال آمريکا اصلا‌ تغييرى نکرده است. مشکلا‌ت ما با آمريکا استراتژيک است؛ ما نه انتظار اقدامات کوچک و صرفا نمادين را داريم و نه چنين خواهيم کرد. همان‌طور که رئيس‌جمهور در سازمان ملل گفت ما حاضريم در شرايطى عادلا‌نه مذاکره کنيم و عادلا‌نه و برابر به معناى نشستن بر سر ميز در حالى که 250 هزار سرباز آمريکايى مسلح در منطقه‌مان است، نيست. يک موقعيت عادلا‌نه و برابر وقتى نيست که نيزه‌اى روى رگ شما فشار وارد مى‌کند. ما واقعا انتظار داريم تغييرى را در اقدام‌هاى تهاجمى، امپرياليستى، چپاولگرانه و تروريستى آمريکا شاهد باشيم. ‌
 
از کلهر سوال شد اوباما چه گام‌هايى را بايد پيش از ورود به مرحله گفتگو ميان آمريکا و ايران بردارد؟ و او پاسخ داد: اولين گام بايد خروج سربازان آمريکايى از کل خاورميانه باشد. دومين گام رها کردن حمايت از صهيونيسم است که ما فکر مى‌کنيم حتى به‌نفع اقتصاد آمريکا خواهد بود.

نظر شما :