خواست طالبان فراتر از وزارت است

۲۶ مهر ۱۳۸۷ | ۰۲:۴۵ کد : ۲۹۲۵ گفتگو
گفت و گوی اختصاصی دیپلماسی ایرانی با دکتر عبدالله عبدالله، وزیر امور خارجه پیشین افغانستان
خواست طالبان فراتر از وزارت است
دکتر عبدالله عبدالله، وزیر امور خارجه پیشین افغانستان و از یاران احمد شاه مسعود معتقد است که باید با همکاری جامعه بین المللی سعی کنیم تا امیدواری مردم افغانستان برای بهبود اوضاع این کشور به یاس تبدیل نشود. گفت و گوی اختصاصی دیپلماسی ایرانی با دکتر عبدالله عبدالله.
 
آقای دکتر اوضاع کنونی افغانستان را چگونه ارزیابی می کنید؟
در این شکی نیست که از زمانی که طالبان در افغانستان مستقر شدند به افغانستان توجه نمی شد و تنها چند کشور بودند که برای اینکه طالبان، مشکل طالبان و تروریسم بیشتر نشود و بیشتر ریشه نگیرد به افغانستان کمک می‌کردند. امروز همه دنیا متوجه قضیه افغانستان شده اند و به این کشور کمک می کنند. بنابراین وضعیت افغانستان تغییر کرده است و این تغییر بر روی زندگی مردم نیز تاثیر گذاشته است. خصوصا من بزرگترین تحول را در افغانستان در این می دانم که مردم به این نتیجه رسیده اند که راه تعیین سرنوشت، از طریق مشارکت در پروسه سیاسی، شرکت در انتخابات و فعالیت های سیاسی است. این دستاورد بسیار بزرگی برای افغانستان است.
 
در شرایط کنونی مشکلات موجود در افغانستان نیز قابل مشاهده است، چه در بخش امنیتی و چه در مسائل حکومتی. و در حقیقت پروسه ای که با اجماع مردم در سطح منطقه و به طور بین المللی آغاز شد، امروز این اجماع خدشه دار شده است و نتیجه آن این است که در افغانستان مشکلات بیشتر شده است. از این رو نگرانی از اوضاع فعلی افغانستان از هر لحاظ وجود دارد اما هنوز هم مردم به بهبود اوضاع امیدوار هستند. و البته زمینه‌های بهبود اوضاع وجود دارد. اما باید حتما تغییراتی در روش، رفتار و سیاست چه از طرف افغانستان و چه از طرف جامعه بین المللی آغاز شود تا امیدواری مردم به ناامیدی و یاس تبدیل نشود.
 
 

خواست طالبان فراتر از وزارت است
عکس: سهام‌الدين بورقانى

اوضاع پاکستان را در مقابل تحولات افغانستان چگونه ارزیابی می کنید؟ اوضاع وزیرستان و موضع دولت جدید پاکستان چه تاثیری می تواند بر افغانستان داشته باشد؟
به صورت کلی آن چیزی را که همیشه اعلام می کردیم و ادعایی که داشتیم این بود که خطری که در پاکستان شکل می گیرد از و افغانستان سرایت کرده است، این خطر تنها متوجه افغانستان نیست. دومین کشوری که بیشترین صدمه را از آن می گیرد پاکستان خواهد بود. متاسفانه ما امروز شاهد همین اتفاق هستیم. شما هر روز می بینید که یک حادثه تروریستی در پاکستان صورت می گیرد. اما در عین حال من فکر می کنم که اگر آگاهی بیشتر در سطوح مختلف، در سطح  سیاستمداران در پاکستان و در سطح عامه مردم نسبت به قبل ایجاد شده است. آنها نیز طبعا طرفدار افراطی گری و تروریسم نه تنها در پاکستان، بلکه در هیچ جای جهان نیستند. (اگر از عموم مردم صحبت کنیم). امید است که با روی کار آمدن این حکومت منتخب، آنها بتوانند با سایر رهبران سیاسی پاکستان در برابر این پدیده ای که نه تنها یک تهدید برای خودشان بلکه هم برای ما و هم برای تمام دنیا است یک راه کار درستی را پیدا کنند.
 
طالبان نمایندگان کرزای در عربستان سعودی ملاقات کرده است و گفته می شود که کرزای پیشنهاد وزارت داده است. این روند مذاکرات را چگونه ارزیابی می کنید؟
من هم مانند شما از جزئیات این مذاکرات بی اطلاعم. اما یک مسئله وجود دارد که طالبانی شدن نمی تواند در دستور کار هیچ مذاکره ای قرار بگیرد. و هر کسی که بخواهد برای حضور طالبان راهی را باز کند و یا چراغ سبزی به آنها نشان دهد به جایی نمی رسد و می دانیم که مورد قبول مردم افغانستان هم نیست و حتی به مصلحت مردم افغانستان هم نیست.
 
اگر هدف، این باشد که تعدادی از اعضای طالبان از خشونت دست بردارند و بیایند در پروسه سیاسی مانند سایر مردم افغاستان فعالیت بکنند و قانون اساسی افغانستان را قبول بکنند که مورد تایید مردم افغانستان قرار گرفته در این حد باید راه برای آنها باز باشد. اما دادن پیام هایی که افکار مردم را مغشوش می سازد و دوستان دولت و حکومت را پریشان می کند و طالبانی ها را بیشتر متهور می سازد نمی تواند کمکی به مسئله باشد. سیاستی که قرار است در مقابل طالبانی ها اتخاذ شود باید به صورت ملی مورد بحث قرار بگیرد تا پشتیبانی مردم را به همراه داشته باشد. من فکر می کنم سرو صدا در خصوص مذاکراتی که در عربستان انجام شده است یا نشده، بیشتر از محتوای آن است، اما دولت ما نتوانسته و یا به دلیل مسائل دیگر نخواسته این مسئله را واضح مطرح کند که آنچه که در مورد آن مذاکره می کنیم چیست. طالبانی ها وزارت نمی خواهند، طالبانی که ما با آن مواجه بودیم و مردم هم آنها را می شناسند، می خواهند نظام خود را در افغانستان مستقر کنند. ما می دانیم نظام طالبانی‌ها چیست و هر پیامی که داده می شود باید با ملاحظه این مطلب باشد. من شک ندارم که در بین مردم هم یک سری تشویش ها وجود دارد و مردم هم نمی دانند که این مذاکرات چه معنایی دارد. همین که شما امروز این سوال را مطرح می کنید و من می گویم که در خصوص آن اطلاع ندارم موجب تشویش ذهن مردم افغانستان می‌شود. پس باید مسئله واضح مطرح شود.

نظر شما :