بحران اقتصاد جهانی؛ ادامه تا سقوط

۲۰ مهر ۱۳۸۷ | ۲۳:۳۴ کد : ۲۸۷۰ گفتگو
گفت و گو با محمد کهن‌دل، کارشناس امور اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه
بحران اقتصاد جهانی؛ ادامه تا سقوط
دیپلماسی ایرانی در گفت و گو با محمد کهن دل، کارشناس امور اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه، تاثیرات بحران کنونی اقتصاد جهانی را به بحث گذاشته است.
 
- با وجود کمک های مالی ایالات متحده امریکا برای کاهش اثرات بحران اقتصادی کنونی، همچنان روند سقوط بازارهای مالی امریکا و اروپا ادامه داشته و دامنه بحران بازارهای آسیایی را نیز به‌شدت تحت تاثیر قرار داده است، دلایل بی تاثیری کمک های مالی امریکا را تاکنون چگونه ارزیابی می کنید؟
بحران اقتصادی فعلی امریکا که تعداد زیادی از کشورهای شریک تجاری این کشور را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است، امر جدیدى نیست و سابقه آن به بیش از یک دهه گذشته باز می گردد، طی این زمان روند نزولی اقتصاد امریکا آغاز شده بود و حدود 27 درصد از درآمد جهان را اقتصاد امریکا به خود اختصاص داده بود اما اکنون این رقم بیش 30 درصد کاهش پیدا کرده و اکنون حدود 18 درصد از درآمد جهان به اقتصاد ایالات متحده اختصاص دارد.
 
بر این اساس، بحران کنونی امری تازه و جدید نیست که بخواهند با ارقامی که در طرح کمک مالی دولت امریکا به اقتصاد این کشور پیش بینی شده است، مانع ادامه آن شوند. در شرایط کنونی تنها زنگ‌های سقوط اقتصادی کشورهای سرمایه‌داری به صدا در آمده است.
 
با حرکت‌هایی که دولت امریکا برای جلوگیری از این بحران پیش بینی کرده است، نمی توان مانع ادامه و توقف این سقوط شد. علاوه بر اینکه در اقتصاد امریکا یک به یک شرکت‌ها و موسسات مالی در حال ورشکستگی هستند، دامنه بحران به کشورهای اروپایی مانند آلمان نیز رسیده است.
 
موسسات مالی از آنجا که بروز بوده و به سرعت علائم اقتصادی را نشان می دهند، اکنون شاهد دامه بحران در این موسسات هستیم اما این روند محدود به موسسات مالی نشده و به‌طور قطع و یقین روندی که در اقتصاد سرمایه داری آغاز شده به سقوط آن منتهی خواهد شد و هزینه های جلوگیری از این سقوط برای نظام سرمایه داری ممکن نیست.
 
- تاثیر بحران مالی و اقتصادی کنونی بر بازار نفت را چگونه ارزیابی می کنید؟
 این بحران به‌طور قطع نه تنها بر کشورهای سرمایه داری و اقتصادهای وابسته به آن تاثیر دارد بلکه بر اقتصاد جهانی از جمله بر تقاضای نفت نیز موثر خواهد بود، با این وجود در دراز مدت این بحران به نفع کشورهای درحال توسعه خواهد بود چراکه کشورهای صنعتی اکنون اجازه تنفس به دیگر کشورها را نمی‌دهند، توان رقابت را از آنها گرفته اند و بر اقتصاد و سیاست آنها به شکل های مختلف سیطره دارند، به‌واسطه تبعات بحران کنونی، این عوامل تا حدودی کم رنگ شده و این فرصتی می شود برای کشورهای در حال توسعه که بتوانند در صحنه اقتصا جهانی ظهور و بروز داشته باشند.
 
- پیش بینی می کنید بحران کنونی تا چه زمان ادامه داشته باشد؟
این بحران تا سقوط ادامه دارد، اما اینکه سقوط نظام سرمایه داری چه میزان به طول می انجامد، قابل پیش‌بینی نیست اما به‌طور قطع و یقین حرکتی است که نمی توان مانع آن شد، اگر می‌توانستند مانع آن شوند، قطعا این کار را انجام می دادند، ضمن آنکه برای اقتصاد امریکا وسایر کشورها، ملت‌ها و دولت‌ها در شرایط فعلی دیگر اجازه حرکت‌ها و سیاست‌هایی که نظام سرمایه داری پیشتر دنبال می کرد را نمی دهند، لذا این نظام نمی تواند از سایر منابع جهانی نیازهای خود را تامین کند.
 
زمانی امریکا از طریق واحد پولی خود که برابر طلا در صندق بین المللی پول تعریف شده بود، بسیاری از منابع لازم را از محل فروش منابع طلا تامین می کرد اما دیگر آن زمان گذشته است و اکنون دنیا در وضعیتی نیست که اجازه دهد امریکا و اقتصادهای مشابه این کشور بتوانند منابع مادی کشورهای دیگر را برداشت کرده و یا از طریق گماشته های خود در سایر کشورها، دست به اقدامی زنند.

نظر شما :