ايران در مطبوعات جهان-۲ سبتامبر ۲۰۰۸

۱۳ شهریور ۱۳۸۷ | ۰۰:۰۲ کد : ۲۵۹۶ اخبار اصلی
*کریستین ساینس مانیتور:ایران و آمریکا به سمت مذاکرات مستقیم گام برمی‌دارند-* نیزاویسیمایا گازیتا: روسیه به ایران و ونزوئلا نزدیک‌تر می شود-*دویچه وله:سفر رئیس جمهور بولیوی به ایران
ايران در مطبوعات جهان-۲ سبتامبر ۲۰۰۸
کریستین ساینس مانیتور:ایران و آمریکا به سمت مذاکرات مستقیم گام برمی‌دارند
سیگنال‌ها از سوی واشنگتن و تهران اغلب به نادرستی تعبیر شده و موضوع حمله در هر دو کشور معمولا در بحث‌ها نمایان می‌شود. اظهارات مقامات ایرانی و آمریکایی علیه یکدیگر هنوز تند به نظر می‌رسند. هفته جاری یک سردار ایرانی اظهار داشت که هرگونه تجاوز علیه کشورش به یک "جنگ جهانی" منجر خواهد شد. "باراک اوباما"، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز اظهار داشت که اگر به عنوان رئیس جمهور آینده ایالات متحده انتخاب شود اجازه نخواهد داد که ایران، اسرائیل را منزوی کند. اما با نگاهی به ورای این اظهارات و سخنان آتشین می‌توان دریافت که هر دو کشور به رغم اینکه درباره مباحث بسیاری با هم دچار مشکل هستند، گام‌های موثری را برای گفتگوی مستقیم با هم برمی‌دارند. "صادق خرازی"، سفیر سابق ایران در پاریس می گوید: آمریکا برای حل‌ بحران‌های خود در عراق، لبنان،‌ خاورمیانه و مسئله هسته‌ای ایران هیچ گزینه‌ای جز روی آوردن به گفتگو با تهران ندارد.
خرازی گفت: اما آنها (آمریکا‌یی‌ها) می‌خواهند این مذاکرات را بدون پرداختن هیچ هزینه‌ای بدست آورند. چرا آمریکا [از یک طرف] اظهارات مثبتی را ارائه می‌کند، اما از سوی دیگر تحریم‌های بسیاری را علیه ایران وضع می‌کند؟ این سیاست دوگانه است. بنابراین هیچ اعتمادی [به آمریکا] در ایران وجود ندارد. سیگنال‌های هر دو طرف در کشورهای فوق به اشتباه تعبیر شده یا به عنوان موضع "ضعف" مورد انتقاد و حمله واقع می‌شوند.دولت بوش لحن خود را برای تغییر نظام در ایران و حمله به این کشور تغییر داده و حتی ایده تاسیس دفتر حافظ منافع واشنگتن در تهران را مطرح کرده است. "ویلیام برنز"، معاون وزیر خارجه آمریکا نیز در ماه جولای برای شنیدن پاسخ ایران به بسته پیشنهادی غرب به ژنو رفت. هر دو کشور الان احساس می‌کنند که می‌توانند از موضع قدرت با یکدیگر گفتگو کنند. از زمان براندازی "صدام حسین"، دیکتاتور سابق عراق و گروه طالبان، نفوذ ایران در منطقه به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. آمریکا نیز پس از 5 سال توانسته است تا حدودی دستاوردهایی را در این کشور بدست آورد. اما هنوز در این زمینه بدگمانی‌ها وجود دارد. اعتبار اصولگرا بودن "محمود احمدی نژاد"، رئیس جمهور ایران، وی را قادر ساخته است بیش از رؤسای جمهور قبلی به آمریکا نزدیک شود. "محمد خاتمی"، رئیس جمهور سابق ایران نیز در زمان تصدی خود موضوع "گفتگوی تمدن‌ها" و "مردم خوب آمریکا" را مطرح کرد. احمدی نژاد یک نامه به "جورج بوش"،‌رئیس جمهور آمریکا و نامه‌ای دیگر را خطاب به مردم آمریکا نوشت. وی همچنین طی اظهارات سال گذشته خود در "نیویورک" گفت که آمریکایی‌ها می‌توانند دوستان خوبی برای ایران باشند. رئیس جمهور ایران همچنین اظهارات مثبتی را درباره دیپلمات‌های آمریکایی که می‌خواهند دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران را اداره کنند، داشته است. احمدی‌نژاد اواخر ماه جاری نیز به نیویورک می‌رود تا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند. وی هنوز از آمریکا می‌خواهد که رویکرد خود را تغییر داده و به ایران احترام بگذارد. یک ناظر سیاسی در تهران می گوید: احمدی‌نژاد به سمت ایجاد روابط خوب و نزدیک با آمریکا روی آورده است. وی این مسئله را موضوعی کلیدی برای آینده ایران می‌داند. برقراری آرامش و صلح در روابط ایران با آمریکا، فشارها بر ایران را کاهش خواهد داد.

نیزاویسیمایا گازیتا: روسیه به ایران و ونزوئلا نزدیک‌تر می شود
 مقامات ایران سه ماه قبل اعلام کردند که نیروگاه اتمی بوشهر که به کمک متخصصین روسی ساخته می شود، در ماه‌های سپتامبر-اکتبر سال جاری راه اندازی خواهد شد. اما در آستانه سفر هیات "اتم استروی اکسپورت" به ایران، این شرکت از روشن کردن زمان دقیق راه اندازی این نیروگاه که سالهاست در دست ساخت است، امتناع کرد. غرب تهدید می‌کند که روسیه را به خاطر اقدام نظامی در گرجستان تنبیه می‌کند و فعال ساختن همکاری با ایران در زمینه هسته‌یی می تواند به نوعی پاسخ روسیه به این تهدیدات و برگی در معامله با غرب درصورتی باشد که به طور ناگهان تصمیم به تصویب تحریم‌های شدید علیه روسیه بگیرند. روسلان پوخوف، مدیر مرکز تحلیل استراتژی روسیه معتقد است: واکنش بیش از حد شدید غرب و به ویژه آمریکا به اقدامات روسیه در رابطه با گرجستان، به طور مسلم، روسیه را به کشورهایی چون ایران و ونزوئلا نزدیک می‌کند. به گفته وی، چنین سیاست روسیه در قبال برنامه‌ی هسته‌یی ایران که بیشتر به نفع غرب بود، می‌تواند پایان یابد.
این کارشناس گفت: اکنون به علت رویدادهای اخیر در قفقاز، به ما شدیدا فشار وارد می‌آورند و ما نیاز به شریک و متفق داریم و از این رو پاندول به سمت دیگری تاب می‌خورد. تحریم‌های اعمال شده در رابطه با ایران از سوی سازمان ملل متحد، تماس‌های این کشور را با جهان خارج در عرصه‌ی هسته‌یی و نظامی و موارد نزدیک به آنها محدود می‌کند. آمریکا و اتحادیه اروپا حجم سرمایه گذاری در ایران را کاهش دادند اما باید گفت که این سبب ضرر رساندن به منافع کمپانی‌های غیرکلان که منافع آنها با سیاست فاصله دارد، نشد. محمد شکیل، کارشناس موسسه "اکونومیست اینتلیجنس" می گوید: تجارت غیر کلان در تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه تهران شکاف هایی را یافت و از آنها استفاده کرد و به کمک آن نیز فشار وارد بر اقتصاد ایران کاهش یافت.شکیل ادعا کرد که ایران مباحث بین اتحادیه اروپا درباره اعمال تحریم علیه روسیه را به دقت پیگیری می‌کند. او تاکید کرد که اقتصاد ایران که هدف تحریم‌های اقتصادی قرار گرفته است، می تواند نمونه خوبی باشد که نشان دهد محدود ساختن منجر به چه چیزی می شود، زیرا در نتیجه‌ی این محدودیت ها در درجه اول بازرگانی کلان در اروپا آسیب می بیند.

دویچه وله:سفر رئیس جمهور بولیوی به ایران
 
روز دوشنبه، یکم سپتامبر (۱۱ شهریور)، اوو مورالس (Evo Morales)، رئیس جمهور بولیوی، پس از دیدار از لیبی وارد تهران شد. هدف این سفر، گفت‌وگو با مقامات ایرانی برای گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور اعلام شده است. محور اصلی گفت‌وگوها، سرمایه‌گذاری ایران در صنایع گاز و نفت بولیوی خواهد بود. رئیس جمهور ایران، محمود احمدی نژاد در مهرماه سال گذشته در سفر خود به آمریکای جنوبی، از بولیوی نیز دیدار کرد. او آن زمان وعده داد که جمهوری اسلامی ایران یک میلیارد دلار در صنایع گاز و نفت بولیوی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. در سپتامبر (شهریور) سال گذشته موافقتنامه همکاری سیاسی میان دو کشور به امضا رسید و روابط دیپلماتیک میان آنها برقرار شد. کشور بولیوی دارای ذخایر سرشار گاز است و دولت این کشور درصدد یافتن امکاناتی برای تولید بیشتر و صادرات گاز خود به کشورهای دیگر، از جمله آرژانتین و برزیل است. دولت بولیوی همچنین قصد دارد با کمک ایران و ونزوئلا طرح‌های اقتصادی دیگری را به مرحله‌ اجرا برساند که یکی از مهم‌ترین آنها، ایجاد یک کارخانه‌ی سیمان است.

نظر شما :