فیلم‌های این دوره

معرفی برنامه "In Focus" سی امین جشنواره فیلم سارایوو ۲۰۲۴

۱۹ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۷۵۷۰ اخبار اصلی سینما دیپلماسی
سعید هاشمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی به سی امین جشنواره فیلم سارایوو پرداخته است و می نویسد: در جشنواره امسال، ۵۴ فیلم در ۴ بخش مسابقه: فیلم بلند، مستند، کوتاه و دانشجویی به رقابت خواهند پرداخت. سی امین جشنواره فیلم سارایوو از ۱۶ تا ۲۳ آگوست ۲۰۲۴ برابر با ۲۶ مرداد تا ۲ شهریور ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.
معرفی برنامه "In Focus" سی امین جشنواره فیلم سارایوو ۲۰۲۴

دیپلماسی ایرانی: جشنواره فیلم سارایوو به عنوان یک رویداد فرهنگی و هنری قابل توجه در منطقه ی بالکان، هر ساله پذیرای بسیاری از چهره های مشهور صنعت سینما، محصولات سینمایی و گردشگران از کشورهای مختلف جهان است. در جشنواره امسال، 54 فیلم در 4 بخش مسابقه: فیلم بلند، مستند، کوتاه و دانشجویی به رقابت خواهند پرداخت. سی امین جشنواره فیلم سارایوو از 16 تا 23 آگوست 2024 برابر با 26 مرداد تا 2 شهریور 1403 برگزار خواهد شد.

بر اساس اعلام دست اندرکاران جشنواره سارایوو، "پل شریدر" کارگردان و فیلمنامه نویس امریکایی به عنوان رئیس هیات داوران و افتتاحیه این فستیوال سینمایی با فیلم "آخر تابستان من" اثر کارگردان بوسنیایی "دانیس تانوویچ"-فیلمساز برنده اسکار انجام خواهد شد. 
در بخش جوایز افتخاری، علاوه بر "الکساندر پین"، کارگردان و تهیه کننده 63 امریکایی (با جوایز اسکار، گلدن گلوب و بفتا در کارنامه هنری خود) برای نامزدی دریافت جایزه افتخاری قلب سارایوو، از "جان تورتورو" نیز برای قدردانی از مشارکت چهل ساله در صنعت فیلمسازی با قلب سارایوو تجلیل خواهد شد. 

برنامه In Focus یا در کانون توجه در سی امین جشنواره فیلم سارایوو، گزیده ای از فیلم هایی را ارائه می دهد که با موضوعات بسیار متنوعی به شیوه های بسیار جسورانه، باز و شجاعانه سروکار دارند. فیلم‌های این برنامه در جشنواره‌های مهم و مشهوری مانند برلیناله، کن، لوکارنو به نمایش درآمده اند. 

الما تاتاراگیچ، یکی از داوران برنامه مذکور معتقد است که این برنامه، یکی از فعالیت هایی ست که انتخاب برای آن مایه لذت است. انتخاب همیشه متفاوت است، زیرا فیلم ها کاملاً متفاوت هستند. شاید بتوان گفت که این فراگیرترین انتخاب تاکنون بوده است، زیرا نویسندگان امروز نسبت به گذشته ذهنیت بازتری دارند و تصور بر این است که این باز بودن فضا، برنامه امسال را زینت می دهد.
فیلم های منتخب این برنامه عبارتند از: 

الف) جشن (کرواسی، قطر، 2024، 86 دقیقه)، کارگردان: برونو آنکوویچ، بازیگران: کلارا فیولیچ، لارس استرن، یان دولژال، ندیم نزیروویچ، تانیا اسموج، دیوید تاسیچ دف، ایزودین باجروویچ، برنارد تومیچ، کرشیمیر میکیچ.
در پایان جنگ جهانی دوم، میجو، یک سرباز، در جنگل پنهان شده است. از طریق بررسی زندگی او، شرایطی را که الهام‌بخش رشد افراط‌گرایی است، بررسی می‌کنیم. میجو پس از دیدن پدرش که به دلیل فقر به سوی اقدامات ظالمانه سوق داده شده بود و دستور غیرمنطقی مقامات شهرداری برای خلاص شدن از شر سگ خانواده را اجرا کرد، طعمه آسانی برای یک ایدئولوژی راست شد که به او امید کاذب برای زندگی بهتر و بزغاله برای همه چیزهایی که از آن رنج کشیده است.

ب) عبور (سوئد، دانمارک، فرانسه، ترکیه، گرجستان، 2024، 105 دقیقه)، کارگردان: لوان آکین، بازیگران: Mzia Arabuli، Lucas Kankava، Deniz Dumanlı.
لیا، معلم بازنشسته ای که در جورجیا زندگی می کند، قول داد تا بفهمد چه اتفاقی برای خواهرزاده اش تکلا افتاده است. وقتی لیا از همسایه‌اش آچی می‌فهمد که تکلا ممکن است در ترکیه زندگی کند، آن دو با هم به جستجوی او می‌روند. در استانبول، آنها شهری زیبا پر از ارتباطات و امکانات را کشف می‌کنند - اما جستجوی کسی که قصد پیدا کردنش را ندارد دشوارتر از آن چیزی است که فکر می‌کردند - تا اینکه با اوریم، وکیلی که برای حقوق ترنس‌ها مبارزه می‌کند، ملاقات می‌کنند. همانطور که لیا و آچی راه خود را در کوچه پس کوچه های شهر می بافند، تکلا بیشتر از همیشه احساس نزدیکی می کند.

ج) MMXX (رومانی، فرانسه، مولداوی، 2023، 160 دقیقه)، کارگردان: کریستی پویو، بازیگران: بیانکا کوکولیچی، لورنسیو بوندارنکو، اوتیلیا پانایت، فلورین سیبره، ایگور بابیاک، رکسانا اوگرندیل، آدلیدا پرجویو، دوریان بوگوتا، دراگوش بوکور، مارین کوماترنکو.
اوانا فایفر، یک درمانگر جوان، به تدریج وارد شبکه پرسشنامه ای می شود که برای بیمارش ارسال می کند. میهای، برادر اوانا، که نگران تولدش است، در داستانی بسیار بزرگتر از آن گیر کرده است. سپتیمیو، شوهر اوانا، نگران سلامتی او، به طور مبهم به داستان عجیبی گوش می دهد که چندی پیش همکارش درگیر آن شده بود. نارسیس پاترانسکو، یک کارآگاه جنایات سازمان یافته، هنگام بازجویی از یک زن جوان در مراسم تشییع جنازه، با یک داستان تاریک نگران کننده سر و کار دارد.

د) ماه (اتریش، 2024، 92 دقیقه)، کارگردان: کردوین ایوب، بازیگران: فلورنتینا هولزینگر، آندریا تایه، سلینا آنتوان، نغام ابوبیکر.
سارا، یک هنرمند رزمی ترکیبی سابق اهل وین، پیشنهاد کار به عنوان مربی شخصی برای سه دختر یک خانواده ثروتمند در خاورمیانه را می پذیرد. سارا در قصری محصور شده توسط دیوارها، بدون دسترسی به اینترنت و نظارت مداوم بر خواهران، متوجه می شود که آنها واقعاً علاقه ای به تمرین بوکس ندارند. چرا سارا را به اینجا آوردند؟

ن) حمام شیطان (اتریش، آلمان، 2024، 121 دقیقه)، کارگردان ورونیکا فرنز، بازیگران: آنیا پلاسگ، دیوید شید، ماریا هافستتر. اتریش علیا، 1750. یک استخر ماهی، آسمان خاکستری را منعکس می کند. یک جنگل عمیق و تاریک نور خورشید را می بلعد. در بالای تپه، یک زن اعدام شده برای همه نمایش داده می شود. به عنوان مدرک. به عنوان یک هشدار. به فال؟ اگنس که عمیقاً مذهبی و بسیار حساس است، با ترحم به زن مرده نگاه می کند. اما همچنین با اشتیاق، زیرا او در دنیای شوهرش ولف احساس غریبگی می کند - دنیایی از نظر عاطفی سرد که شامل کار، کارهای روزمره و انتظارات است. اگنس بیشتر و بیشتر به درون خود فرو می رود. زندان درونی او ظلم‌کننده‌تر می‌شود، مالیخولیایی‌اش بیشتر می‌شود. به زودی تنها راه نجات او یک اقدام خشونت آمیز تکان دهنده به نظر می رسد.

و) بی شرم (سوئیس، بلغارستان، فرانسه، تایوان، هند، 2024، 115 دقیقه)، کارگردان: کنستانتین بویانوف، بازیگران: آناسویا سنگوپتا، اومارا، آئوروشیخا دی، روهیت کوکاته، کیران بهیواگاده، تانمای دانانیا، میتا واشیشت.
در تاریکی شب، رنوکا از یک فاحشه خانه دهلی فرار می کند و یک پلیس را با چاقو می کشد. او به جامعه ای از کارگران جنسی در شمال هند پناه می برد، جایی که با دویکا، زن جوانی که محکوم به فحشا است، ملاقات می کند. پیوند آنها به یک عاشقانه ممنوع تبدیل می شود. آنها با هم سفری خطرناک را برای فرار از قانون و ایجاد راهی به سوی آزادی آغاز می کنند.

ه) وقتی تلفن زنگ خورد (صربستان، ایالات متحده آمریکا، 2024، 73 دقیقه)، کارگردان: ایوا رادیوویچ، بازیگران: ناتالیا ایلینچیچ، آنتون آگوستینوف، اسلاویکا باجچتا.

از طریق بازسازی صمیمی یک تماس تلفنی مهم، این فیلم دررفتگی و ماهیت یادآوری را بررسی می کند. در ذهن یازده ساله قهرمان داستان، یک تماس تلفنی کل کشور، تاریخ و هویت او را محو کرد و وجود آن را در کتاب ها، فیلم ها و خاطرات متولدین قبل از سال 1995 پنهان کرد.

کلید واژه ها: سعید هاشمی جشنواره سارایوو سارایوو جشنواره فیلم سارایوو بوسنی و هرزگوین


نظر شما :