تاکتیک کارآمد ایران علیه اسرائیل

۴۰ روز جنگ نرم وحشت‌زا

۱۳ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۷۴۷۸ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: اسلام ذوالقدرپور
اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اکنون که ایران در حلقه‌های تنش و بحران‌های داخلی و خارجی قرار گرفته و برخی دشمنان نیز تلاش دارند تا ایران را به درون حنگ منطقه‌ای و پیامدهای فاجعه‌بار آن بکشانند، سیاستگذاران ایران باید دانش و هنر سیاستگذاری را ترکیب و از سیاست‌های پرهزینه اجتناب کرده است و چرخه فرسایشی سیاست‌های نامطلوب تاکتیکی را پایان بخشند.
۴۰ روز جنگ نرم وحشت‌زا

دیپلماسی ایرانی: سیاستگذاری خارجی، رهیافتی است که دارای دو محور هنر و علم بوده و بر ناپایداری سیاست‌ها و تاکتیک‌ها استوار شده، منافع راهبردی پایدار و مطلق هر بازیگر نظام جهانی را پیگیری و نمایش می‌دهد.

کسب، حفظ، تثبیت و نمایش قدرت ازجمله مؤلفه‌های سیاستگذاری خارجی مطلوب است که نیاز به دانش کافی و هنر سیاستگذار و حکمران دارد. ترکیب دانش و هنر سیاستگذاری می‌تواند پیروزی سیاستگذار و سیاستگذاری مطلوب را برآورده کند. در کنار دانش سیاستگذاری که بر پیشیینه و پیامد رویدادها و سیاست‌ها تأکید دارد، هنر سیاستگذاری خارجی نیز ضرورتی انکارناپذیر در کارایی و اثربخشی سیاست خارجی دارد.

اکنون که ایران در حلقه‌های تنش و بحران‌های داخلی و خارجی قرار گرفته و برخی دشمنان نیز تلاش دارند تا ایران را به درون حنگ منطقه‌ای و پیامدهای فاجعه‌بار آن بکشانند، سیاستگذاران ایران باید دانش و هنر سیاستگذاری را ترکیب و از سیاست‌های پرهزینه اجتناب کرده است و چرخه فرسایشی سیاست‌های نامطلوب تاکتیکی را پایان بخشند.

بدون شک ایران باید به حمله آشکار اسرائیل به خاک ایران در قالب ترور و شهادت میهمان دیپلماتیک خود شهید اسماعیل هنیه، پاسخی اثربخش بدهد. اما عجله در پاسخ سخت و نظامی به این عملیات تروریستی اسرائیل، می‌تواند چندان اثربخش نباشد.

راه‌های بسیاری برای پاسخ محکم به اسرائیل وجود دارد، اما شاید بهترین توصیه سیاستگذاری به حکمرانی و تصمیم‌گیران ارشد ایران را "40 روز جنگ نرم و ایمن سازی خود برای پاسخ بزرگ به دشمن" دانست.

برای پاسخ به اسرائیل، تاکتیک‌ها و ابزارهای گوناگونی وجود دارد. اما توصیه به "چهل روز جنگ نرم و ایمن سازی خود"، به عنوان یک تاکتیک کارآمد و اثربخش بر مؤلفه‌های زیر استوار است:

1- رفع شکنندگی ساختارهای امنیتی ایران: چرخه ترورهای دقیق و خسارت‌بار فرماندهان محور مقاومت در سوریه، لبنان، عراق، ایران (ترور شهید سردار قاسم سلیمانی در بغداد، شهید محسن فخری زاده در تهران – شهید سردار محمدرضا زاهدی در کنسولگری ایران در دمشق – شهید اسماعیل هنیه در تهران، شهید فواد شکر در بیروت و ...) نشان می‌دهد یک شکاف بلکه گسل فزاینده در ساختار امنیتی ایران و حوزه مرتبط با جبهه مقاومت وجود دارد که قبل از هر پاسخی به دشمنان باید ترمیم و برطرف شود.

2- تقویت راهبرد پاسخگویی به دشمن: شفاف سازی شکل و ماهیت عملیات ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران برای پاسخگویی به شبهات و پرسش‌های بزرگ افکار عمومی داخلی و خارجی که تحریک، کسب همراهی سیاسی و اجتماعی شهروندان ایران و همه امت اسلامی را سبب خواهد بود باید در دستورکار 40 روز آینده سیاستگذاران ایران باشد.

3- دوری از نیرنگ دشمن: اسرائیل و برخی کشورهای غربی تلاش دارند تا با موجی از خبرهای مختلف، ایران را به پاسخ نظامی فوری با ماهیت پاسخ موشکی و پهپادی به اسرائیل تحریک و تشویق کنند. برای بی‌اثر کردن این نیرنگ اسرائیل برای تهاجم فوری موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل که می‌تواند کم ‌اثر یا بی اثر باشد و سایه وحشت را از اسرائیل دور کند، لازم است از پاسخ فوری به گستاخی اسرائیل دوری شود. 

4- خنجر به قلب دشمن: برای پایان چرخه فرسایشی حملات خسارت‌بار اسرائیل به جبهه مقاومت و ایران، لازم است شناسایی و اشراف اطلاعاتی و تجهیزاتی لازم بر اهداف مهم اسرائیل به‌روزرسانی شود تا هر گونه پاسخ به اسرائیل مانند تیری یا خنجری به قلب دشمن عمل کند و داغ بزرگ و اثرگذار بر روح دشمن داشته باشد. 

5- ایمن‌سازی فراگیر ایران: یکی از جلوه‌های مطلوبیت تهاجم و عملیات‌های ترور اخیر علیه ایران برای اسرائیل و غرب را می‌توان اثرگذاری آنها بر تمام ابعاد سیاستگذاری ایران مانند: اقتصاد، سیاست، فرهنگ و حتی هویت ایرانی دانست. بنابراین لازم است در یک فرصت 40 روزه به ایمن سازی اقتصاد ایران، کسب و افزایش مشروعیت پاسخ کوبنده به دشمن در سپهر سیاسی، اجتماعی ایران و تحریک پایه‌های هویت ایرانی و اسلامی شهروندان اقدام شود.

6- بگذارید از ترس بمیرند: یکی از بزرگ‌ترین ابزارها و تاکتیک‌های سیاستگذاری خارجی و جنگ را می‌توان اعمال ترس و وحشت بر اردوگاه دشمن دانست که اثرگذاری آن از خود کشتار، سلاح و ... بیشتر است. ترس منبع قدرتی است که اکنون در اختیار ایران و جهان مقاومت قرار دارد. وحشت از پاسخ ایران و جهان مقاومت به ترور اسماعیل هنیه می‌تواند اقتصاد و سپهر سیاسی و اجتماعی آشوب‌زده اسرائیل را به سکته بزرگ و فروپاشی نهایی دچار کند. 

7- مدیریت زمان را به اسرائیل ندهید: یکی از مؤلفه‌های پاسخ کوبنده و اثربخش به اسرائیل می‌تواند در دست گرفتن مدیریت زمان پاسخ به دشمن باشد که اکنون در اختیار ایران است. اسرائیل و غرب تلاش دارند تا با تحریک افکار عمومی و سیاستگذاران ارشد ایران، پاسخ فوری به اسرائیل را به ایران تحمیل کنند. در حالی که مدیریت زمان پاسخ در اختیار ایران است و هر چه این پاسخ دیرتر باشد، اسرائیل و متحدینش در وضعیت بلاتکلیفی، وحشت و کمای سیاسی و بین‌المللی خواهند بود.

8- فرصت بیداری امت اسلامی: ایران و جهان مقاومت می‌توانند در یک فرصت در نهایت 40 روزه، جهان اسلام و دنیای عرب را به همراهی و همکاری بیشتر در پاسخگویی به تهاجم اسرائیل به تمام جهان اسلام (ایران، سوریه، لبنان، عراق و ...)، تحریک و تشویق کنند. این بازه زمانی 40 روزه می‌تواند فرصتی باشد برای بیداری جهان اسلام. 
و ...

با توجه به مؤلفه‌های بالا، ضرورت دارد تا ایران در پاسخ به اسرائیل چندان عجله نداشته باشد. پاسخ فوری ایران به اسرائیل که از سوی برخی کارشناسان داخلی و متحدین غربی اسرائیل مورد توجه قرار دارد، حق مطلق ایران در تلافی تهاجم آشکار اسرائیل به قلب تهران را از ایران می گیرد و به سود اسرائیل خواهد بود.

ایران ‌باید در قالب یک جنگ نرم تاکتیکی با مدیریت زمان پاسخ کوبنده به اسرائیل، از منابع قدرت خود مانند قدرت وحشت و ترس علیه اقتصاد و اجتماع اسرائیل بهره ببرد، سایر بازیگران جهان مقاومت را به ادامه تهاجم ایذایی به اسرائیل کمک کند، با بروزرسانی بانک اهداف اسرائیلی و برطرف کردن شکاف ساختار امنیتی خود، برای یک پاسخ کوبنده و اثرگذار آماده شود.

فرصت 40 روزه که می‌تواند کمی بیشتر یا کم‌تر نیز باشد، یک جلوه از هنر سیاستگذاری خارجی ایران است. بازه زمانی که به برتری ایران در نبرد با اسرائیل کمک می‌کند و چرخه تهاجم خسارت‌بار دشمن به منافع ایران را با یک پاسخ بزرگ و کوبنده، متوقف می‌سازد. 

اسلام ذوالقدرپور

نویسنده خبر

 کارشناس ارشد مسائل سیاسی و بین الملل و دانشجوی دکترای سیاستگذاری عمومی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترور هنیه ترور اسماعیل هنیه ایران و اسرائیل انتقام ایران انتقام سخت انتقام اقدام تلافی جویانه ایران اسلام ذوالقدرپور اسرائیل فلسطینیان فلسطین اسرائیل و فلسطین


نظر شما :