مکرون و فرانسه در انتظار روزهای بدتر

۰۶ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۱:۰۶ کد : ۲۰۲۷۳۳۷ سرخط اخبار

شبکه خبری بلومبرگ در مطلبی به بهانه آغاز اکمپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس نوشته که وضعیت سیاسی امانوئل مکرون در حال بدتر شدن است و این روند در ماه‌های آتی تابستان ادامه خواهد یافت و وضع مکرون هم‌چنان بدتر خواهد شد.

به گزارش شفقنا، شبکه خبری بلومبرگ؛ شاید چند ماه پیش امانوئل مکرون فکر می‌کرد که بازی‌های المپیک پاریس می‌تواند بهترین راه برای منحرف کردن تمرکز مردم فرانسه از سیاست باشد.

با این حال، تنها چند ساعت قبل از مراسم افتتاحیه المپیک یک خرابکاری باعث ایجاد اختلال در خطوط قطار فرانسه شد و حمل و نقل مردم را در سراسر کشور فلج کرد تا امانوئل مکرون متوجه این هشدار شده باشد که حتی اگر مذاکرات بر سر دولت متوقف هم شده باشد، ولی با این حال خطرات امنیتی تعطیل‌بردار نیست و مقدم بر تمام خطراتی است که ممکن است وجود داشته باشد.

بازی‌های المپیک- که از امروز آغاز می‌شوند- می‌توانست برای رئیس‌جمهور فرانسه یک تعطیلات خوش‌آیند باشد و او را از آشفتگی‌هایی که ماه گذشته با انحلال پارلمان و درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام ایجاد کرد، تا حدی دور کند. او می‌گوید که تا قبل از اواسط ماه آگوست نخست‌وزیر جدیدی انتخاب نخواهد کرد و وظایف موقتی روزمره را دولت مستعفی خودش انجام خواهد داد. مجلس ملی جدید نیز حداقل تا دو ماه پس از انتخاب هیئت مدیره آن توسط قانونگذاران تعطیل خواهد بود.

مکرون در این میان امیدوار است که هزاران ستاره ورزشی که در المپیک مشغول رقابت هستند، مسابقات شنا که در رودخانه تمیز سن برگزار خواهد شد، ثبت رکوردهای جهانی جدید و البته شهر نورانی پاریس در خیره‌کننده‌ترین روزهای خود نگاه‌ها و چشم‌ها را به خود دوخته و از سیاست منحرف خواهد کرد.

با این حال، بازی‌های المپیک ممکن است ابهاماتی را که موجب نگرانی سرمایه‌گذاران شده، کاهش ندهد.

مهم‌ترین نهاد قانونگذاری فرانسه هم‌چنان آشفته است و هیچ‌کدام از گروه‌های سیاسی کشور آن‌قدر کرسی در اختیار ندارند که بتوانند به تنهایی حکومت کنند. این بن‌بست فرانسه را در وضعیت بی‌سابقه‌ای قرار داده و ناچار کرده که برای تشکیل دولت جدید به چندین حزب مختلف که متعلق به طیف‌های ایدئولوژیک متفاوتی هستند، تکیه کند.

جبهه مردمی جدید- به عنوان یک ائتلاف چپ‌گرا که توانسته بیشترین کرسی‌ها را در انتخابات زودهنگام به دست آورد- می‌گوید که باید اولویت کشور انتخاب نخست‌وزیر و تشکیل کابینه باشد. این گروه توانسته بر شکاف‌های داخلی فایق آمده و یکی از کارمندان شهرداری پاریس را برای نخست‌وزیری پیشنهاد کرده است. مکرون البته بلافاصله این پیشنهاد را رد کرده است.

او و متحدانش نشان داده‌اند که ائتلاف با احزاب راست جمهوری‌خواه را به همکاری با چپ‌ها ترجیح می‌دهند؛ که البته این رویکرد تاکنون موفقیت چندانی برای مکرون به همراه نداشته است. در عین حال، حزب راست افراطی «اجتماع ملی» به رهبری مارین لوپن که در حال حاضر بزرگ‌ترین گروه سیاسی کشور است، متعهد شده که از تلاش‌های گروه‌های چپ برای خنثی کردن تغییراتی که مکرون در قانون بازنشستگی به وجود آورده است، حمایت کند.

در چنین شرایطی رهبر فرانسه با اقدامات پنهان‌کارانه و دوری‌اش از شفاف‌سازی اوضاع سیاسی، کشور را در آستانه وضعیت سیاسی به مراتب بدتری قرار داده است. حالا در آستانه المپیک؛ این که در دو هفته برگزاری المپیک او شکست بزرگی متحمل نشود، بهترین چیزی است که او می‌تواند به آن امیدوار باشد.


( ۱ )

نظر شما :