از خشونت علیه زنان تا اعمال تحریم علیه دیگران

همه چیز درباره حقوق بشر امریکا

۱۹ تیر ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۷۰۳۰ آمریکا انتخاب سردبیر
اساسا مواردی نظیر ترور هدفمند سردار ‌سلیمانی، مسدود کردن منابع مردم افغانستان، تاسیس زندان ابوغریب و گوانتانامو و شکنجه و آزار زندانیان، دزدی دریایی محموله‌های نفتی ایران، اعمال تحریم‌های گسترده و مسدودسازی دسترسی ایرانیان به دارو و نقض حق سلامت، نقض حقوق سیاه‌پوستان در آمریکا و در نهایت شلیک عمدی به هواپیمای مسافربری ایران بر فراز خلیج فارس، از جمله مواردی است که وزارت امور خارجه به‌عنوان مصادیق نقض حقوق بشر توسط آمریکا، همواره مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران بوده است.
همه چیز درباره حقوق بشر امریکا

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده آمریکا از گذشته‌های دور تا کنون همواره داعیه دفاع از مبانی و اصول حقوق بشر را داشته و موضوع حمایت از حقوق بشر یکی از مهم ترین شعارها و ادعاهای مقامات آمریکایی در نظام بین الملل به حساب می آید. این در حالی است که دولتمردان آن کشور، موضع گیری در خصوص وضعیت حقوق بشر در جهان را بر مبنای ترجیحات و منافع سیاسی انجام می‎دهند و همین رویه موجبات سوء استفاده ابزاری آمریکا از موضوع حقوق بشر را در سطح بین المللی فراهم ساخته است.

به همین مناسبت، هر ساله ششم تا دوازدهم تیرماه به تدبیر مقام معظم رهبری هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی نامگذاری شده است طی این هفته در طول سال های پس از انقلاب اسلامی جنایات های مستقیم و غیر مستقیمی ‌توسط استکبار جهانی به رهبری ایالات متحده آمریکا علیه ملت ایران صورت پذیرفت که از جمله می‌توان به ترور نافرجام مقام معظم رهبری در ششم تیر 1360، حادثه هفتم تیر و بمب گذاری در سالن جلسات حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیه الله بهشتی و 72 تن از مقامات و شخصیت های کشورمان، بمباران شیمیایی سردشت، ترور شهید کچویی رئیس زندان اوین، ترور آیت الله صدوقی امام جمعه شهر یزد و عملیات تروریستی شلیک موشک و ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران-ایر بر فراز آب های نیلگون خلیج فارس اشاره کرد. مقام معظم رهبری در همین راستا می فرمایند: "آمریکایی‌ها می‌گویند ما طرفدار حقوق بشریم! ما می‌گوییم: اصلاً شما حقوق بشر را قبول ندارید. شما معتقد به حقوق کمپانی ها و سرمایه‌داران بزرگ آمریکایی هستید. شما (فقط) معتقد به منافع نامشروع رژیم آمریکا در سراسر دنیا هستید!" و یا در بخش دیگری تأکید می فرمایند: "طرح مسأله‌ی حقوق بشر توسط آمریکا برای فریب و وسیله‌ی فشار است. هرجا که با دولتی مخالف باشند و بخواهند او را زیر فشار قرار بدهند، مسأله‌ی حقوق بشر را عَلَم می‌کنند."

اساسا مواردی نظیر ترور هدفمند سردار ‌سلیمانی، مسدود کردن منابع مردم افغانستان، تاسیس زندان ابوغریب و گوانتانامو و شکنجه و آزار زندانیان، دزدی دریایی محموله‌های نفتی ایران، اعمال تحریم‌های گسترده و مسدودسازی دسترسی ایرانیان به دارو و نقض حق سلامت، نقض حقوق سیاه‌پوستان در آمریکا و در نهایت شلیک عمدی به هواپیمای مسافربری ایران بر فراز خلیج فارس، از جمله مواردی است که وزارت امور خارجه به‌عنوان مصادیق نقض حقوق بشر توسط آمریکا، همواره مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران بوده است.

آمریکا همواره در مجامع بین المللی از موضوع حقوق بشر استفاده ابزاری کرده و استانداردهای دوگانه این کشور در خصوص حقوق بشر بارها به نمایش در آمده است. در همین راستا با توجه به اینکه مهمترین مصداق بروز و ظهور جنایات آمریکا در سال گذشته در فلسطین و به صورت خاص در غزه رخ داده است، جنایات این کشور که نقض آشکار حقوق بشر محسوب می شود، در دو بخش فلسطین و سایر حوزه ها مورد بررسی قرار می گیرد.

فلسطین

استمرار کشتار هزاران غیرنظامی ‌به ویژه از میان زنان و کودکان در غزه و کرانه باختری در سایه حمایت آشکار آمریکا به ‌واسطه وتوی قطعنامه توقف جنگ علیه غیرنظامیان و مردم مظلوم فلسطین، به وضوح اثبات کرد که دفاع از حقوق بشر و‌ زنان از سوی دولتمردان آمریکا، دروغی بیش نیست. 

ارائه کمک همه جانبه (به‌ویژه کمک نظامی) به رژیم صهیونیستی که به نقض فاحش حقوق بشر دوستانه و حقوق بشر بین المللی متهم است. 

امریکا همچنین قطعنامه شورای امنیت مورخ 18 آذرماه 1402 که این کشور پیش نویس قطعنامه شورای امنیت را که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه در غزه و آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان ها بود، وتو کرد. 

عدم همکاری عملی برای وادار کردن رژیم صهیونیستی به اجرای حکم اخیر دیوان بین المللی دادگستری در خصوص توقف حمله به رفح و صدور اجازه دسترسی به کمیته های حقیقت یاب بین المللی برای تحقیق در خصوص اتهام نسل کشی، عدم همکاری عملی برای تصویب قطعنامه 2720 شورای امنیت در خصوص ارسال کمک های بشر دوستانه به غزه و فراهم آوردن شرایط لازم برای آتش بس، عدم همکاری عملی در خصوص قطع کمک های نظامی به رژیم صهیونیستی برای اجرائی شدن قطعنامه 2735 شورای امنیت و توقف حملات آن رژیم در غزه و برقراری آتش بس، همچنین سرکوب خشونت آمیز تظاهرکنندگان مسالمت آمیز، دستگیری ها، بازداشت ها، خشونت پلیس و اقدامات غیرقابل قبول علیه جامعه آموزشی که از حق خود برای تجمع مسالمت آمیز و آزادی بیان استفاده می کنند؛ همراهی آمریکا با رژیم صهیونیستی در بکارگیری سلاح های بسیار مخرب در حمله به غیرنظامیان غزه و عدم توجه به اخطارهای مقامات حقوق بشری سازمان ملل متحد و متعاقب آن از سرگیری ارسال بمب های یک تنی به رژیم صهیونیستی، اینها موارد آشکار نقض حقوق بشر توسط امریکاست. امریکایی که همواره نسبت به نقض حقوق بشر در دیگر کشورها حساسیت نشان داده و آنها را به چالش کشیده است.

اقدامات غرب و بویژه ایالات متحده در خصوص حقوق بشر و استفاده ابزاری از این موضوع و مکانیسم های بین المللی تعریف شده برای دفاع از حقوق بشر، کاملا مبتنی بر استفاده از استانداردهای دوگانه بوده است. بر اساس مطالعات دانشگاه براون آمریکا، جنگ‌های ایالات متحده در عراق، افغانستان، سوریه، یمن و پاکستان پسا 11 سپتامبر 2001 به مرگ دست کم چهار و نیم میلیون کشته، بی خانمانی ۳۸ تا ۶۰ میلیون نفر و گرسنگی هفت میلیون و ششصد هزار نفر منجر شده است. 

ابزار تحریم

در دو دهه گذشته تحریم‌ها به ابزار اصلی سیاست خارجی دولت‌های غربی به رهبری ایالات متحده تبدیل شده‌اند. آمریکا بزرگترین مجری تحریم ها در جهان است. در سال‌های اخیر، تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورهایی از جمله ایران، سوریه، روسیه، کره شمالی، بلارس، ونزوئلا،‏ کوبا، زیمبابوه، نیکاراگوئه و ... به‌طور تصاعدی افزایش یافته است. این امر ظرفیت و سطح حمایت از حقوق بشر کشورهای تحریم‌شده را به شدت تضعیف کرده است. نتیجه آن ناتوانی کشورهای تحت تحریم در تهیه غذا و داروی اولیه برای مردم خود بوده است. 

اعمال بی رویه تحریم ها بروز بحران های حقوق بشری در کشورهای دیگر را موجب شده که به شدت از سوی جامعه جهانی محکوم شده است. مقامات آمریکایی سیستم بانکی سراسر جهان را برای اجرای یک سیاست خارجی تبیهی به خدمت گرفته اند. این کشور با محدود و مسدود ساختن تعاملات و تبادلات بانکی، به طور مستقیم و غیرمستقیم حقوق اولیه انسانی مانند حق حیات، حق امنیت و توسعه اجتماعی کشورها را هدف قرار داده است.

بهره برداری از گروه های تروریستی

همکاری و بهره‌برداری از گروه‌های تروریستی نقش مستقیم آمریکا در تاسیس داعش در طول بحران سوریه و تداوم حمایت‌های همه‌جانبه آنها از گروه‌های تروریستی با اراده تشکیل ارتش‌های محلی در شرق، شمال و جنوب برای تامین اهداف و مطامع آمریکا در خاک سوریه است که تا به امروز هم چنان تداوم داشته و فجایع حقوق بشری گسترده‌ای را رقم زده‌است. 

رژیم صهیونیستی با اتکا به حمایت همه جانبه آمریکا در سرزمین های اشغالی دست به اقدامات تروریستی از جمله ترور فرماندهان مقاومت فلسطینی، اعدام میدانی افراد و اشخاص فلسطینی در خیابان و مقابل انظار عمومی و دوربین های تلویزیونی و حمله به منازل فلسطینی ها به بهانه و اتهام دست داشتن با حمایت از عملیات ضد رژیم و حتی به جهت وابستگی های خانوادگی به مظنونین، می‎زند.

تبعیض نژادی و نابرابری

نژادپرسی در آمریکا کماکان رو به گسترش است و اقلیت های قومی از تبعیض گسترده رنج می برند. این دست جنایات در ایالات متحده بین سال های 2020 و 2022 به طور چشمگیری افزایش یافته است. تنها در خصوص اقلیت آمریکایی های آسیایی تبار، 81 درصد آنها خشونت علیه خود را تجربه کرده اند.

سیاهپوستان آمریکایی نژادپرستی را یک چالش همیشگی می‌دانند. نژادپرستی ساختاری نه تنها نتایجی را که مردم در تمام بخش‌های زندگی تجربه می‌کنند شکل می‌دهد، بلکه تأثیرات روانی بر آنچه سیاه‌پوستان آمریکایی فکر می‌کنند نیز دارد. این استرس روانی ناشی از برخورد با نژادپرستی ساختاری مداوم در سراسر جامعه است. 

نقض حقوق پناهجویان و مهاجران توسط آمریکا همواره از سوی نهادهای حقوق بشری مورد انتقاد قرار گرفته است. سیاست مهاجرت مرزی دولت آمریکا تهدیدی برای حقوق اولیه پناهجویان و تضعیف پایه‌های حقوق بشر و قوانین پناهجویان است. مسأله مهاجرت به ابزاری در مبارزات حزبی و درون حزبی آمریکا تبدیل شده و جمعیت مهاجر را با بیگانه هراسی شدید و رفتار بی رحمانه مواجه کرده است. ایالات متحده مهاجران را در مقیاسی وسیع در مرزهای جنوبی خود دستگیر می کند و عملا یک بحران جدی بشردوستانه خلق کرده است. 

خشونت مسلحانه

آمریکا بیش از هر کشور دیگری در جهان اسلحه دارد و هر ساله در حال افزایش است. اکثر آمریکایی ها صاحب اسلحه هستند یا ممکن است روزی داشته باشند. در حال حاضر اسلحه در آمریکا به یک زنجیره صنعتی تبدیل شده و فاجعه خشونت ناشی از آن به جنایات بزرگی مانند قتل و سرقت فزاینده تبدیل شده است. مطابق آمار، آمریکا با کمتر از 5 درصد جمعیت جهان، 46 درصد از اسلحه های غیرنظامی را در اختیار دارد.

شرایط زندانیان

آمریکا برخلاف آرمان‌های ادعایی خود در مورد حفظ حقوق و کرامت بشری، حبس و زندانی کردن را در بافت جامعه درآمیخته است. حبس گسترده در این کشور، ادامه سیاست برده داری و نژادپرستی در آمریکاست که با هدف تحقیر سیاه پوستان و برای ابقای ایده‌های سفیدبرترپنداری انجام می‌شود. آمریکا دارای بالاترین جمعیت زندانی نسبت به جمعیت کل در جهان است؛ زندان‌های این کشور بیش از از حد پرازدحام هستند و به سازمان‌های برده داری مدرن تبدیل شده‎اند که در آن‌ها کار اجباری و استثمار جنسی مسائلی عادی تلقی می‌شوند. شرایط زندانیان در این کشور بسیار بغرنج است. مطابق آمار شمار زندانیان در ایالات متحده حدود 5 برابر انگلیس، 6 برابر کانادا و 9 برابر آلمان است. برای مثال بازداشتگاه گوانتانامو که در سال 2002 تأسیس شد، در مقطعی 780 زندانی را بدون محاکمه در خود جای داده بود که تحت بازداشت و رفتار بی رحمانه و غیرانسانی قرار داشتند و جنایتی آشکار از جانب ایالات متحده محسوب می شد.

نقض حقوق زنان و دختران

در میان همه مصادیق نقض حقوق بشر در آمریکا، نقض حقوق زنان و خشونت علیه آنان در همه طبقات اجتماعی، اقتصادی، نژادی، سنی و جغرافیایی آشکار است. اگر نگاهی به وضعیت زنان در این کشور بیندازیم متوجه خواهیم شد آمریکا در حالی ادعای حمایت از زنان را سر می‌دهد و وانمود می‌کند که حامی حقوق زنان در سراسر جهان است که خود گرفتار نقض های مکرر و گسترده حقوق بشر نسبت به زنان شهروند آمریکایی از جمله مهاجرین و پناهجویان منتسب به گروه های نژادی، مذهبی و رنگین پوستان است. طبق گزارش ها از هر چهار زن آمریکایی یک زن توسط شریک زندگی خود مورد ضرب و شتم قرار می گیرد. خشونت شریک جنسی و خشونت با اسلحه در آمریکا میلیون ها زن، خانواده و جوامع را در سراسر کشور تحت تاثیر قرار می دهند. 

سرکوب آزادی بیان و تجمعات

اعمال زور گسترده علیه دانشجویان و اساتید دانشگاه و بازداشت آن ها در آمریکا به دلیل دفاع از مردم بی‌گناه فلسطین در غزه، نقض فاحش حقوق بشر و سرکوب گسترده آزادی بیان است. سرکوب خشونت آمیز جنبش های دانشجویی در آمریکا در امتداد سیاست حمایت علنی آنان از کشتارها و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا امریکا حقوق بشر حقوق بشر امریکایی واشنگتن حقوق بشر امریکا تحریم تحریم امریکا خشونت خشونت علیه زنان زندانیان گوانتانامو


( ۲ )

نظر شما :