تراژدی سرکوب خونین انقلاب مجارستان تکرار شده است؟

پیام های ترسناک یک مرگ

۳۰ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۴۶۶۵ اروپا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: صلاح الدین خدیو
صلاح الدین خدیو در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در این لحـظەی تاریخی، مرگ ناوالنی و سقوط قریب الوقوع شهر آودیوکا در شرق اوکراین، یادآور تراژدی سرکوب خونین انقلاب مجارستان در اکتبر ۱۹۵۶ است.
پیام های ترسناک یک مرگ

پیام های ترسناک یک مرگ

دیپلماسی ایرانی: مرگ دردناک آلکسی ناوالنی، سرشناس ترین ناراضی روس در زندانی در قطب شمال، چیزی به دانستەهای ما دربارەی قساوت بی پردەی رژیم پوتین نمی افزاید. اما حاوی درسی به مراتب تلخ تر است؛ درست در زمانی که تصور می شد استبداد کرملین به علت شکست در اوکراین در سرازیری است، در هر دو جبهەی داخل و خارج در حال نشان دادن ضرب شست های تازه است.

در داخل بی محابا و بدون هراس از پاسخ گویی، رهبر معروف اپوزیسیون را می کشد. در خارج هم با شکست ضد حملەی بهارەی ارتش اوکراین، در حال تثبیت دستاوردهای ارضی دو سال پیش است.

سرکوب در داخل و کشورگشایی در خارج، از دیرباز سنت آشنای نظام های استبدادی حاکم بر کرملین بوده است. 

در این لحـظەی تاریخی، مرگ ناوالنی و سقوط قریب الوقوع شهر آودیوکا در شرق اوکراین، یادآور تراژدی سرکوب خونین انقلاب مجارستان در اکتبر 1956 است.

این بار هم به نظر می رسد مانند اکتبر 68 سال قبل، عامل نجات بخش کرملین، یک درگیری غیر مترقبه در خاورمیانه است.

با آغاز جنگ اسرائیل و حماس در اکتبر سال گذشته، جنگ اوکراین به حاشیه رفت و تمایل دولت های غربی برای تجهیز ارتش اوکراین به سلاح های تهاجمی دچار یک سیر قهقرایی زودهنگام شد.

هفتاد سال قبل نیز در بحبوحەی انقلاب مجارستان، زمانی که مردم بوداپست به امید استقرار رژیمی کمتر سرکوبگر با دست خالی به مصاف ارتش سرخ رفتند، بناگاه با حملەی سە جانبەی اسرائیل، انگلیس و فرانسه به مصر، موضوع مجارستان به بوتەی فراموشی سپرده شد!
جمال عبدالناصر رهبر بانفوذ مصر با ملی کردن کانال سوئز به بخشی از غرب اعلان جنگ داد. انگلیس و فرانسه که صاحب امپراتوری های استعماری بودند و کانال را جزء اموال خود می دانستند و از کمک های مصر به انقلابیون الجزایر مکدر بودند، با همراهی اسرائیل به مصر هجوم آوردند. آیزنهاور، رئیس جمهوری وقت آمریکا از وقت نشناسی متحدان خود به خشم آمد و با خالی کردن پشت آنان، زمینه را برای پیروزی سیاسی و معنوی ناصر فراهم کرد. اما کار از کار گذشته بود، ارباب کرملین که لندن و پاریس را در صورت عدم عقب نشینی به حملەی موشکی تهدید کرده بود، در مقام رهبر جهان سوم در نبرد عادلانەاش علیه استعمار رو به زوال قرار گرفت و سهم بزرگی از کیک پیروزی نبرد سوئز را نصیب خود کرد. پاداش خروشچف از این پیروزی، آزادی عمل در سلاخی انقلاب مجارستان و تسخیر دوبارەی بوداپست و حبس و اعدام رهبران اصلاح طلب مجار بود.

بعد از هفت دهه به نظر می رسد تاریخ تکرار شده است. جهان در حال مقابله با کشورگشایی روس ها در شرق اروپا بود که خاورمیانه مشتعل شد. شاید تنها تفاوت، موضع گیری منفعلانەی آمریکا در قبال نسل کشی اسرائیل در غزه است. آمریکای امروز بر خلاف سال 1956 که هنوز به هیات متحد استراتژیک اسرائیل در نیامده بود، با دادن چک سفید امضا به تل آویو، خطایی جبران ناپذیر را دچار شد. چه هم اعتبار اخلاقی ناشی از همدلی با اوکراین را در جوی های خون مردم غزه خرج کرد و هم در شرق اروپا گرفتار تنگنایی استراتژیک شد. پیامدها و الزامات برخاسته از سیاست داخلی در سال انتخابات هم بر پیچیدگی این معادلەی چند مجهولی افزوده است.

با هر تفسیری، برندەی این رخدادها پوتین است و بازنده ملت هایی هستند که در شوق آزادی می سوزند، از فلسطین گرفته تا اوکراین و کردستان در شمال سوریه که اردوغان بسان دوستش پوتین، فرصتی کم نظیر برای سرکوب ارادەی آنها پیدا کرده است.

مثل همیشه، منافع سیاسی دولت ها و رهبران و اولویت های استراتژیک بر معیارهای اخلاقی برتری دارد و آزادی و برابری از قربانیان اصلی آن هستند. 

صلاح الدین خدیو

نویسنده خبر

کارشناس مسائل بین الملل و پژوهشگر مسائل کردی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: مجارستان الکسی ناوالنی روسیه ولادیمیر پوتین جنگ اوکراین امریکا جنگ غزه اسرائیل روسیه و اسرائیل روسیه و امریکا صلاح الدین خدیو


( ۱۲ )

نظر شما :

گلی ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۱
تروریست های پ ک ک را با ملت فلسطین برابر دانستن حماقت و ضد انسانی است.
م. راد ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۶
فکر می کنم معیارهای اخلاقی و اصلاح طلبانه ی مدنظر آقای خدیو و «ملت» کردستان در سوریه را همه در همکاری همه جانبه ی گروه های کرد سوری_ که خود عمدتا عضو یا تحت تاثیر گروه تروریستی پ ک ک هستند، _ با اشغالگران امریکایی و گروه های تروریستی و اسرائیل همه به چشم دیده ایم. اساسا ایده ی «برتری اخلاقی جهان غرب و آمریکا» توهمی خطرناک و ناشی از کوته بینی یا تفسیر و تحلیل غلط مسائل جهان است. از این لحاظ روسیه با تمام ایرادهایش و پوتین با تمام، به زغم ایشان و اصلاح‌طلبان ایرانی بی رحمی هایش، یقینا به غربی ها برتری اخلاقی دارد چرا که دستان وی و روسیه به خون میلیون ها عراقی و لیبیایی و افغانستانی و ویتنامی و سوری و فلسطینی و... آلوده نیست. حتی در اکراین اگر عینک غربی را برای لحظه ای از چشمان خود کنار بزنیم متوجه خواهیم شد که سهم غرب و رژیم راستگرای افراطی حاکم بر کیف در تراژدی امروز اوکراین اگر از روسیه و پوتین بیشتر نباشد بدون شک کمتر نیست. و اینکه قهرمان سازی از ناولنی که یک راستگرای افراطی با افکاری به شدت نژاد پرستانه و ضد اسلامی بود و تنها دلیل برجسته سازی آن توسط غرب مخالفت وی با پوتین بود امری خطرناک و غیرقابل توجیه است. در آخر اینکه اگر همگی عادت کنیم که عینک های ایدئولوژیک را از چشمان خود برداریم و با واقع گرایی و انصاف به قضایا بنگریم کمتر دچار خطای تحلیل خواهیم شد.
اکبر فیجانی ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۱:۱۸
بنام خدا با سلام و احترام، کاربرد واژه "منفعلانە" در توصیف موضع ایالات متحده در جنگ غزه مناسب و گویای واقعیت نمی باشد. موضع دولت آمریکا در قبال نسل کشی اسرائیل در غزه به هیچ وجه منفعلانە نیست بلکه فعالانه و با تمام امکانات با رژیم صهیونیستی در این جنایات همکاری می کند.
احمد ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۳:۴۳
روسها غریب مردمانی هستند پایشان در اسیا و نظرشان به اروپاست خودشان را اروپایی تصور میکنند ولی در ارزوی پطر کبیرند در روحشان هنوز یک تزار وجود دارند تا دمکراسی راهی دراز دارند در صد محبوبیت پوتین نزد انان را ببینید خلاصه مردم گم کرده راهیند بی شباهت به ما نیستند؟
مجید ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۰:۳۳
با اینکه تمامی اساتید دارای مطالعات تاریخی هستند .چرا اصرار به تکرار آن را دارند.نگاهی به جنایات استالین بیندازید .اما نسل جدید روس‌ها به او به چشم قهرمان نگاه می کنند .چرا؟جوابشان در یک حرف خلاصه می شود کشور را از اشغال نجات داد.تاریخ خودمان هم پر از همین سلاطین است. شاه عباس یکی از همین پادشاهان است که اکثر ما به وجود او افتخار می کنیم .همان پادشاهی که گروه زنده خواران داشت و مخالفان سیاسی خود بدست آنها می سپارد.اساتید گرامی تنها چیزی که اهمیت آن حتی از جانمان بیشتر است حفظ واقتدار آب و خاک اجدادی است.ایندگان فقط به قدرتمندانی که توانسته باشند وطن را حفظ کنند افتخار می کنند .
اکبر فیجانی ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۶:۳۹
بنام خدا رسانه های معروف جهان عموماً تحت مالکیت یا نفوذ زرسالاران و نخبگان استعمارگر غربی هستند و در کنترل افکار عمومی در راستای اهداف و منافع شرکت های بزرگ چند ملیتی، نظام سرمایه داری و ترویج فرهنگ غرب نقش غیر قابل تصوری ایفا می کنند. بر اساس مستندات موجود، پنتاگون، سازمان سیا و دیگر سرویسهای اطلاعاتی وابسته به نظام سلطه، در نوشتن و سانسور مطالب خبرگزاری ها و روزنامه ها، و تهیه یا سانسور برنامه ها، فیلمنامه ها و تولیدات موسسات وشرکتهای تولید فرهنگ و سرگرمی، بویژه هالیوود، نقش زیاد دارند. به همین علت، در صد قابل توجه ای از مردم متمایل به غرب بوده و غربیان را اخلاقمدارتر از شرقیان تصور می کنند، و اسلام و کشورهای روسیه و چین را مسبب اصلی معضلات ایران، خاورمیانه و سایر نقاط دنیا می دانند.
ایرانی ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۴
تروریست تر از حکومت فعلی ترکیه که داعش و النصره را ایجاد کرد نداریم. پ ک ک غیرنظامیان را هدف نمی‌گیرد بر خلاف ارتش ترکیه. البته که اسرائیل هم مانند استدلال های ترکیه می‌گوید فلسطینی‌ها تروریست هستند و اصولا فرقی بین ترکیه و اسرائیل در ایم مسائل وجود ندارد.
خسرو ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۸
تحلیل قدرت و فهم دقیق وزن نظامی و سیاسی و اقتصادی هر جامعه و کشور ، وظیفه رهبران آن است زلنسکی فریب آمریکا و انگلیس را خورد آنگاه که فکر کرد می‌تواند روسیه را شکست دهد فقط ملت روسیه می‌تواند پوتین را کنار بگذارد و آمریکا اینرا بخوبی می‌داند مثالی که خدیو برای ملت‌هایی که در شوق آزادی می‌سوزند آورده است ناهمگون و اشتباه است اکراین و فلسطین با اینکه ملت هستند شرایط یکسانی ندارند و در شمال سوریه کردستانی وجود ندارد که ملتی داشته باشد در ایران استان کردستان داریم که کردها ۶۰درصد جمعیت آن هستند ودر استان‌های همسایه اش هم اقوام شکاک یا لک یا سورانی وجود بصورت اقلیت دارند طنز جالبی است بافتن کلاه برای کردها از هر واقعه جهانی یا منطقه ای توسط خدیو