آغاز دور تازه حملات به یمن

۱۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۴۶۴ اخبار اصلی خاورمیانه
در مقابل آنچه مقامات آمریکایی برای حمله جدید به یمن ادعا کرده اند، تحلیلگران دور تازه حملات را در ادامه تجاوزات ایالات متحده در منطقه می دانند، چرا که فرماندهی مرکزی آمریکا صبح شنبه نیز از حملات هوایی در عراق و سوریه علیه اهدافی به زعم آنها مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و گروه‌های مسلح وابسته به آن خبر داده بود. از همین رو ناظران حملات به سوریه و عراق و نیز تجاوزات به یمن را سلسله واکنش های به هم پیوسته کاخ سفید در منطقه قلمداد می کنند.  
آغاز دور تازه حملات به یمن

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: به دنبال حملات ارتش ایالات متحده به خاک سوریه و عراق، اقدام مشابهی در خاک یمن نیز صورت گرفت. در همین باره رسانه‌های یمنی بامداد یکشنبه گزارش کردند انفجارهایی در صنعا، پایتخت یمن در نتیجه تجاوز جدید آمریکایی-انگلیسی به صدا درآمد. آن طور که این رسانه‌ها گزارش داده اند، آمریکا و انگلیس با حملات پی در پی صنعا و تعدادی از استان‌های یمن را هدف قرار دادند. آمریکا و انگلیس بامداد یکشنبه در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که نیروهایشان به ۳۶ موضع حوثی ها (انصارالله) در ۱۳ نقطه در یمن حمله کردند. فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) موسوم به سنتکام نیز طی بیانیه خود اعلام کرد که، «به عنوان بخشی از تلاش‌های بین‌المللی جاری برای پاسخ به افزایش فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده و غیرقانونی حوثی‌های مورد حمایت ایران در منطقه، در تاریخ ۳ فوریه ساعت ۲۳:۳۰ شب (به وقت صنعا)، نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده، در کنار نیروهای مسلح بریتانیا و با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، هلند و نیوزلند به اهداف هدف حوثی ها حمله کردند.»

هم چنین بامداد روز یکشنبه، ۲ مقام آمریکایی ادعا کردند ایالات متحده و انگلیس اهداف انصارالله یمن را از سکوهای هوایی و سطحی و هواپیماهای 18  F/A-بمباران کردند و حداقل ۳۰ هدف را در حداقل ۱۰ نقطه هدف قرار دادند. استان‌های صنعا، حجه، ذمار و البیضاء از جمله مناطقی بودند که مورد تجاوز قرار گرفتند. المیادین هم گزارش کرد همزمان با پرواز تعداد زیادی هواپیما در آسمان صنعا، صدای انفجارهای شدیدی در استان های مختلف و به خصوص صنعا به گوش می‌رسد. فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) می‌گوید ۶ فروند موشک ضد کشتی در یمن را منهدم کرده است که در مناطق تحت کنترل انصارالله قرار داشت و تهدیدی برای نیروی دریایی آمریکا بود. منابع یمنی این تجاوز را بزرگ تر و گسترده تر از حمله های قبلی آمریکا و انگلیس گزارش می‌کنند. شامگاه شنبه نیز آمریکا و انگلیس مناطق «اللحیه» و «الدریهمی» در شمال و جنوب استان ساحلی الحدیده واقع در غرب یمن را هدف قرار دادند. ارتش آمریکا و انگلیس به بهانه حفاظت از امنیت کشتیرانی در دریای سرخ، طی چند روز اخیر بارها مواضع جنبش انصارالله یمن را هدف قرار داده‌اند.

 توجیه برای تجاوزات جدید به یمن

نکته حائز اهمیت در بیانیه فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه خاورمیانه (سنتکام)، تلاش برای توجیه دور جدید تجاوزات به خاک یمن است. این فرماندهی طی بیانیه ای با طرح ادعاهایی سعی کرد حملات جدید خود به یمن به نحوی مشروع جلوه دهد و در همین باره ذیل بیانیه مذکور عنوان شد که، حملات ائتلاف به رهبری واشنگتن بر اهداف و مواضع وابسته به انصارالله یمن متمرکز بود که برای حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ مورد استفاده قرار می‌گرفت. به گزارش ایرنا، ارتش آمریکا مدعی شد: این حملات ائتلاف چندجانبه بر اهدافی در مناطق تتحت کنترل حوثی‌ها در یمن متمرکز بود که برای حمله به کشتی‌های تجاری بین‌المللی و نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در منطقه مورد استفاده قرار می‌گرفت. بر اساس ادعای سنتکام، این اهداف حوثی ها شامل چندین انبار زیرزمینی، مراکز فرماندهی و کنترل، سامانه‌های موشکی، عملیات پهپادها ، رادارها و بالگردها بود. ارتش آمریکا مدعی شد: هدف از این حملات کاهش توانایی حوثی‌ها برای ادامه حملات غیرقانونی آنها به کشتی‌های آمریکایی و بریتانیایی و همچنین کشتی‌های تجاری بین‌المللی در دریای سرخ، تنگه باب المندب و خلیج عدن است.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا هم شامگاه شنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای بدون اشاره به دلیل اصلی ناآرامی های اخیر در منطقه از عراق و سوریه گرفته تا دریای سرخ و خلیج عدن ادعا کرد: هدف از این حملات، اخلال و کاهش بیشتر توانایی‌های شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران برای انجام حملات بی‌ثبات‌کننده علیه کشتی‌های آمریکایی و بین‌المللی است که به طور قانونی از دریای سرخ عبور می‌کنند. وزیر دفاع آمریکا ادعا کرد: نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا ۱۳ مکان (نقطه) مرتبط با انبارهای تسلیحات، سامانه‌ها و پرتابگرهای موشکی، سامانه‌های دفاع هوایی و رادارهای حوثی‌ها (انصارالله یمن) را هدف قرار دادند. رئیس پنتاگون ادامه داد: این اقدام جمعی، پیام روشنی را برای حوثی‌ها ارسال می‌کند که اگر به حملات غیرقانونی خود به کشتی‌های بین‌المللی و کشتی‌های دریایی پایان ندهند، عواقب بیشتری را متحمل خواهند شد.

در مقابل آنچه مقامات آمریکایی ادعا کرده اند، تحلیلگران دور تازه حملات به یمن را در ادامه تجاوزات ایالات متحده در منطقه می دانند، چرا که فرماندهی مرکزی آمریکا صبح شنبه نیز از حملات هوایی در عراق و سوریه علیه اهدافی به زعم آنها مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و گروه‌های مسلح وابسته به آن خبر داده بود. از همین رو ناظران حملات به سوریه و عراق و نیز تجاوزات به یمن را سلسله واکنش های به هم پیوسته کاخ سفید در منطقه قلمداد می کنند.  

 *** حملات آمریکا و انگلیس بی‌پاسخ نخواهد ماند

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در واکنش به حملات هوایی و موشکی بامداد یکشنبه آمریکا و انگلیس به خاک این کشور گفت که حملات متجاوزان بی‌پاسخ نخواهد ماند. به گزارش الجزیره، یحیی سریع گفت: متجاوزان آمریکایی و انگلیسی ۴۸ بار مناطقی در شهر صنعا و استان‌های صنعا، حدیده، صعده، بیضاء، تعز و لحج را هدف قرار دادند. وی افزود: این‌گونه حملات مانع از این نخواهد شد که نیروها و ملت یمن از حمایت خود از فلسطینیان در برابر اشغالگری و جنایات صهیونیست‌ها دست بردارند و حملات متجاوزان بی‌پاسخ نخواهد ماند. محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن هم بامداد یکشنبه در واکنش به تجاوز نظامی آمریکا و انگلیس به این کشور گفت که عملیات نیروهای ما علیه رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داشت. به گزارش ایرناو به نقل از المسیره، محمد البخیتی گفت: عملیات ما علیه رژیم صهیونیستی به هر قیمتی که شده تا پایان تجاوز به غزه ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر «علی القحوم»، عضو دیگر دفتر سیاسی جنبش انصارالله، گفت: این جنگی آشکار علیه یمن است و متجاوزان باید منتظر عواقب این حملات و واکنش نظامی یمن باشند.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه هم حملات هوایی و موشکی یکشنبه شب آمریکا و انگلیس به شهرها و مناطق مختلفی در یمن را به شدت محکوم کرد و این حملات را نقض مکرر حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض فاحش حقوق بین‌الملل توسط آمریکا و انگلیس دانست. به گفته کنعانی، تداوم اینگونه اقدامات خودسرانه، یک ماجراجویی آشکار و تهدیدی نگران کننده برای صلح و امنیت بین‌المللی است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی این راهم عنوان داشت که، ماجراجویی‌های نظامی آمریکا و انگلیس در حمله نظامی به کشورهای منطقه ادامه سیاست و رویکرد اشتباه این دو کشور در استفاده از رویکرد نظامی‌گری برای پیشبرد اهداف نامشروع آنان در منطقه بوده و تعارض کاملا آشکاری با ادعاهای مکرر واشنگتن و لندن دارد که می‌گویند خواستار گسترش جنگ و درگیری در منطقه نیستند. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت، آمریکا و انگلیس در تداوم حمایت تمام عیار خود از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی با اقدامات نظامی خود در سطح منطقه، در حال دامن زدن به هرج و مرج، بی نظمی، ناامنی و بی‌ثباتی با هدف ایجاد فضای تنفسی برای این رژیم جنایت پیشه و متهم به نسل‌کُشی فلسطینیان هستند و بی‌تردید جامعه بین‌المللی برای پاسخگو کردن آمریکا و انگلیس مسئولیت دارد.

کلید واژه ها: یمن آمریکا انگلیس اسرائیل حماس فلسطین جنگ حمله آمریکا انصارالله حوثی ها


نظر شما :

ناشناس ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۲
آفتابه خرج لحیم کردن ... مصداق کارهای این روزهای آمریکا در خاورمیانه است . گرانترین و پرخرج ترین ارتش دنیا کارش شده مچ اندازی با عده ای شبه نظامی و چریک که برای کشتن هر یک عدد از اونها باید به اندازۀ کشتن یک گردان نظامی از یک ارتش کلاسیک ، پول خرج کنند و امکانات به فنا دهند . وقتی دیدید پهلوان محل یه روز سر جای پارک و روز دیگه سر نوبت نانوایی و ساهتی بعد سر کانال تلویزیون با کوچولوترها در حال کَل کَل است یعنی ...