آمریکا با انصارلله چه خواهد کرد؟

موازنه تهدید در دریای سرخ

۲۰ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۹۳۹ اخبار اصلی خاورمیانه
به موازات تداوم جنایات در غزه معادلات دریای سرخ و تنگه باب المندب هم کماکان با پیدیدگی های خاص خود اداهم دارد و هم چنان انصارالله به عنوان یک بازیگر سعی در موازنه تهدد و موازن وحشت با آمریکا و انگلستان دارد.
موازنه تهدید در دریای سرخ

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: به موازات تداوم جنایات در غزه معادلات دریای سرخ و تنگه باب المندب هم کماکان با پیدیدگی های خاص خود اداهم دارد و هم چنان انصارالله به عنوان یک بازیگر سعی در موازنه تهدد و موازن وحشت با آمریکا و انگلستان دارد. پیرو این نکته سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز شنبه از انجام چند عملیات جدید و هدف قرار دادن کشتی‌های آمریکا در دریای سرخ و خلیج عدن خبر داد. به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه المسیره، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد نیروی دریایی این کشور یک کشتی آمریکایی را در خلیج عدن هدف قرار داده است. وی در این باره گفت: در حمایت از مظلومیت ملت فلسطین در غزه و در پاسخ به تجاوزات به یمن، نیروی دریایی ما کشتی آمریکایی  «PROPEL FORTUNE » را با تعدادی موشک مناسب هدف قرار داد.

یحیی سریع اعلام کرد: به یاری خداوند این حمله کشتی‌ آمریکایی را به صورت مستقیم و دقیق هدف قرار داد. وی همچنین عنوان داشت که، نیروهای مسلح یمن در عملیات دوم نیز چند ناو آمریکایی را در دریای سرخ و خلیج عدن هدف قرار دادند. این عملیات با ۳۷ پهپاد انجام شد و به لطف خدا اهداف مورد نظر با موفقیت هدف قرار گرفته شدند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین افزود: نیروهای مسلح کشورمان تا پایان تجاوز و رفع محاصره غزه، به اجرای تصمیم خود برای جلوگیری از حرکت کشتی‌های اسرائیل به سمت بنادر فلسطین اشغالی ادامه خواهند داد. 

همزمان ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا(سنتکام) هم دیروز شنبه اعلام کرد که ارتش یمن حملات موشکی و پهپادی در دریای سرخ و خلیج عدن انجام داده‌ است. ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) ادعا کرد ارتش یمن ۲ موشک بالستیک به کشتی در خلیج عدن که پرچم سنگاپور را داشت، شلیک کرد. ما حمله‌ای را علیه این ۲ موشک انجام دادیم. گزارشی درباره تلفات در این حمله یا خسارت‌های به وجود آمده صادر نشده است. به نقل از الجزیره، سنتکام همچنین با اشاره به اینکه ارتش یمن صبح دیروز حمله گسترده‌ای را با پهپادها در دریای سرخ و خلیج عدن انجام داد، مدعی شد: «اما ما این حملات را با مشارکت هم‌پیمانان ناکام گذاشتیم. ما ۱۵ پهپاد را سرنگون کردیم.» 

-    هشدار انصارالله به جنگنده‌های آمریکایی

به دنبال حملات جدید، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن هم با اشاره به نقاط ضعف و آسیب جنگنده‌های آمریکایی هنگام برخاستن و نشستن بر روی عرشه ناوشکن‌ها هشدار داد که نیروهای یمنی می‌توانند از این نقاط ضعف استفاده کرده و به آنها آسیب برسانند. به گزارس العالم، محمد علی الحوثی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: «قهرمانان نیروهای مسلح از نقاط آسیب جنگنده‌های آمریکایی هنگام برخاستن و نشستن روی ناوشکن‌ها آگاه هستند و به آمریکایی‌ها و متحدش (انگلیس) توصیه می‌کنم که تصمیم بگیرند اصلاً به هوا برنخیزند.» 

همزمان دولت مردمی یمن هم گزارش مفصلی از عملیات‌های خود در حمایت از ملت فلسطین طی ۵ ماه اخیر منتشر کرد. به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از پایگاه خبری الخنادق، عبدالملک الحوثی، رهبر جریان انصار الله یمن در سخنرانی اخیر خود به مناسبت گذشت ۵ ماه از عملیات نظامی نیروهای یمنی به عنوان جبهه پشتیبانی مقاومت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که این جریان حدود ۹۶ عملیات از زمان آغاز طوفان الاقصی انجام داده که ۳۲ مورد از آنها اهدافی را در فلسطین اشغالی هدف قرار داده است. رهبر انصارالله با اشاره به اینکه این تعداد عملیات غافلگیری بزرگی برای آمریکا و انگلیس به شمار می‌رود، تاکید کرد که پیش از این سابقه نداشته یمن حتی طی ۸ سال جنگ با ائتلاف نظامی، عربستان و امارات را به این ترتیب هدف حملات موشکی خود قرار دهد.

بر اساس این گزارش نیروهای یمنی طی ۱۵۰ روز گذشته بالغ بر ۹۶ عملیات را با ۴۰۳ موشک بالستیک و بالدار و هواپیماهای بدون سرنشین انجام داده‌اند که در نتیجه این عملیات‌ها ۶۱ کشتی هدف قرار گرفته است. از این تعداد ۶۴ عملیات در دریای سرخ، بحر العرب و خلیج عدن صورت گرفته و ۳۲ مورد نیز عملیات موشکی در سرزمین‌های اشغالی با موشک‌های بالستیک یا بالدار بوده است. یمنی‌ها تنها طی هفته گذشته، ۸ عملیات انجام داده‌اند که در ۷ مورد کشتی‌های متجاوزان را در دریای سرخ، بحر العرب و خلیج عدن هدف قرار داده و برای حمله به این کشتی ها از ۱۹ موشک و پهپاد استفاده کرده‌اند که مهم‌ترین آنها حمله به کشتی آمریکایی و اسرائیلی بود که در نتیجه این دو حمله کشتی‌های مذکور آتش گرفته و کادر آن تخلیه شده‌اند. ملت یمن نیز همزمان با دولت مردمی این کشور به اقدامات خود در حمایت و اعلام همبستگی با ملت فلسطین ادامه داده‌اند. بر اساس این گزارش بیش از ۳۴۴ هزار راهپیمایی و تظاهرات و تحصن در یمن برگزار شده که مکمل عملیات نظامی ضد صهیونیستی بوده و نشان دهنده همبستگی دولت و ملت یمن با آرمان فلسطین و اتحاد آنها با یکدیگر است.

این گزارش می افزاید که ۲۵۳۹ راهپیمایی و ۷۶۷۷۰ مراسم و ۷۶۰۵۱ تحصن و تجمع مردمی در سطح یمن در مخالفات با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه برگزار شده است. دانشجویان یمنی نیز بیش از ۱۴۸۲۹۹ تحصن و تجمع ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های این کشور برگزار کرده اند. ۴۰۹۶۹ برنامه شبانه نیز در حمایت از آرمان فلسطین برگزار شده است. زنان یمن نیز در این اعتراضات سهم اساسی داشته و بیش از ۱۴ هزار تحصن و تجمع برگزار کرده اند که شامل تحصن‌ها و امداد رسانی به غزه می‌شود. در این مدت حدود ۱۷۰۰ مانور نظامی نیز در حمایت از ملت فلسطین در یمن انجام شده است و ۲۸۲ هزار نفر در دوره‌های مختلف آموزش نظامی در این مدت شرکت کرده و دوره‌ها را به پایان رسانده اند. یمن البته در این مدت ۳۴۴ بار هدف حملات آمریکا و انگلیس قرار گرفته که ۱۸ مورد از آنها طی هفته اخیر بوده و در این حمله‌ها یک نفر شهید ۶ تن دیگر زخمی شده اند.

-    قدرتی که نباید دست کم گرفت

کارشناسان درباره وضعیت جدید معادلات دریای سرخ معتقدند که عملیات بی‌سابقه ارتش یمن علاوه بر اینکه مانع از تلاش‌های آمریکا و انگلیس برای شکستن محاصره دریایی رژیم صهیونیستی شد، توان نظامی را نشان داد که واشنگتن از آن بی‌اطلاع بود و در واقع معادلات آن را به هم ریخت. علی‌رغم اصرار صنعا برای تحمیل محاصره دریایی بر رژیم صهیونیستی تا پایان محاصره و تجاوزات غزه و هدف قرار دادن کشتی‌های این رژیم و کشتی‌های آمریکا و انگلیس در نتیجه حماقت آنها با حمله به یمن، اما بر حفظ امنیت ناوبری دریایی برای دیگر کشتی‌ها تاکید دارد و اظهارات مقامات آن گواه این نیت است.

پیرو این نکته مایکل کوریلا، فرمانده سنتکام هم پنج شنبه گذشته و در نشستی با کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان اذعان داشت که، تولید پهپاد توسط یمن، ایالات متحده را با چالش‌هایی مواجه کرده است. به گفته وی حملات یمن تهدیدات بزرگی محسوب می‌شود؛ چراکه کم هزینه بوده و با تسلیحات هدایت‌شونده دقیق انجام می‌شود. پیشتر هم چالز بردفورد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم آمریکا مستقر در بحرین با بیان این که «ما فقط ۹ تا ۱۵ ثانیه برای مقابله با پهپادها و موشک های (CBS) فرصت داریم»، گفت که موشک ها و پهپادهای یمن ظرف فقط ۷۵ ثانیه به هدف اصابت می کند. این مقام ارشد نظامی آمریکا اعتراف کرد، «سابقه نداشته است که کشتی های تجاری یا کشتی های جنگی آمریکا با موشک های بالستیک (CBS) هدف قرار بگیرند.» 

کلید واژه ها: اسرائیل یمن آمریکا انگلیس انصارالله فلسطین حماس نوار غزه


( ۳ )

نظر شما :

احمد ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۲:۳۲
حسین فاطمی سخنگو ومدافع انصارالله؟؟؟؟؟؟؟؟؟ واقعا این سایت وزین بایستی چنین روزنامه نگار یکطرفه ای داشته باشد؟