به رغم اعتماد به نفس واشنگتن

چرا جنگ با ایران فاجعه آمیز و محکوم به شکست است

۲۴ آذر ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۵۸۴ اخبار اصلی خاورمیانه
برخلاف اعتماد به نفس شاهین ها (تندروهای) آمریکا، جنگ با ایران برای آمریکا و برای گستره خاورمیانه، فاجعه بار خواهد بود. جدای از اهداف چنین اقدامی – از انهدام توانمندی های هسته ای ایران گرفته تا تغییر رژیم – واشنگتن تنها دو راه واقعی برای حمله به ایران دارد: یک کارزار هوایی و دریایی که برای وارد کردن هزینه های چشمگیر بر نظام طراحی شده اند یا یک یورش زمینی پس از تثبیت برتری هوایی و دریایی. هر دوی این گزینه ها، اما، بیش از آنچه سیاستگذاران گمان می کنند، مشکل ساز هستند و بازتاب بدسنجی بنیادی از توان نظامی ایران هستند.
چرا جنگ با ایران فاجعه آمیز و محکوم به شکست است

نویسنده: جردن کوهن JORDAN COHEN، کارشناس و تحلیلگر سیاسی در زمینه دفاع و سیاست خارجی در موسسه کاتو و دکترا از دانشگاه جرج ماسون

دیپلماسی ایرانی: دولت جو بایدن، آشکارا تلاش دارد تا از جنگ با ایران دوری کند اما در شرایطی که جنگ غزه با خطر گسترش به یک منازعه منطقه ای روبه روست، مقام های آمریکایی با لحن تحریک آمیز خود، بر آتش چنان جنگی می دمند.

با این حال، برخلاف اعتماد به نفس شاهین ها (تندروهای) آمریکا، جنگ با ایران برای آمریکا و برای گستره خاورمیانه، فاجعه بار خواهد بود. جدای از اهداف چنین اقدامی – از انهدام توانمندی های هسته ای ایران گرفته تا تغییر رژیم – واشنگتن تنها دو راه واقعی برای حمله به ایران دارد: یک کارزار هوایی و دریایی که برای وارد کردن هزینه های چشمگیر بر نظام طراحی شده اند یا یک یورش زمینی پس از تثبیت برتری هوایی و دریایی. هر دوی این گزینه ها، اما، بیش از آنچه سیاستگذاران گمان می کنند، مشکل ساز هستند و بازتاب بدسنجی بنیادی از توان نظامی ایران هستند.

کارزار هوایی و دریایی برای تسلیم فوری ایران، با چالش های چشمگیری روبه رو خواهد بود. نیروهای نظامی ایران برای جلوگیری از چنین تهاجمی طراحی شده و هزینه های مهمی را متوجه هر حمله هوایی یا دریایی می کند. آنها از موشک های کروز با برد ششصد مایلی، سامانه های پیشرفته دفاع هوایی برد بلند، موشک های ضدهواپیما، سه هزار موشک بالستیک، شش هزار مین دریایی و توانمندترین پرنده های بدون سرنشین در منطقه برخوردارند.

در اساس، هر عملیات ترکیبی هوایی و دریایی، نه تنها با محدودیت های سنتی ای روبه روست که این کارزارها را به ندرت موفق می سازد، بلکه پیاده کردن نفرات در قلمروی ایران هم احتمالا با هزینه هایی برای هواپیماهای گرانقیمت آمریکا و سامانه های دفاع موشکی بالستیک آن روبه رو خواهد بود.

تحلیلگران پیشین، به ارزیابی شانس موفقیت کارزاری پرداخته اند که متکی به قدرت هوایی و دریایی است. در سال 2002 یک شبیه سازی عملیات نظامی war game که مستلزم آن بود که طراحان آمریکایی در هنگامه جنگ، قواعد آن را تغییر دهند، نشان داد که ایران به آسانی می تواند کشتی های آمریکایی را غرق کند و در سال 2012، مقام های پنتاگون برآورد کردند که چنین راهبردی نیازمند دست کم صدهزار نیروی نظامی است.

در سال 2019 و در پی تشدید تنش با ایران، مقام های پنتاگون برآورد کردند که نسخه ای از این راهبرد که در پی انهدام تاسیسات هسته ای ایران باشد، نیازمند استقرار دست کم 120 هزار نیرو در سراسر خاورمیانه است. در حال حاضر (و به رغم آن که ارزیابی های تازه در دست نیست) با توجه به هزینه های افزوده نظامی ایران، حتی نیروی بیشتری هم مورد نیاز خواهد بود. در نتیجه آمریکا به پیاده کردن راهبردی قادر نیست که بر نیروی دریایی و هوایی برای غلبه بر توان نظامی ایران متکی است.

اگر هم منظور این باشد که از نیروی دریایی و هوایی برای آماده سازی حمله زمینی استفاده شود، ایران به همان اندازه آماده است. چنین یورشی نیاز به هزینه های انبوه برای کسب جای پا در این کشور دارد. تحلیلگران برآورد می کنند که هر گونه حمله زمینی نیازمند یک میلیون و ششصد هزار نیروی نظامی است یعنی تقریبا ده برابر آنچه آمریکا برای عراق در هر مقطعی از جنگ بسیج کرد.

پس از رسیدن به ایران، واشنگتن با سیزدهمین جمعیت آماده به خدمت در جهان روبه رو خواهد بود، با سیزدهمین نیروی زرهی، توپخانه های خودکششی، نهمین توپخانه یدک کش جهان و هشتمین پروژکتورهای موشکی متحرک جهان. هزینه های انسانی و مادی چنین عملیاتی، بسیار گران خواهد بود.

محور راهبرد ایران برای مبارزه با آمریکا، هزینه بر کردن و کندکردن هر گونه حمله دریایی و هوایی است با این تصور که آمریکایی ها سرانجام اراده خود را برای ادامه جنگیدن از دست خواهند داد. ایران با قلمروهای آبی اطرافش از موشک های ضدکشتی و ضدهواپیما برای پوشش سواحل جنوبی 2400 کیلومتری خود استفاده خواهد کرد و نیز از ضعف آمریکا در زمینه مین روب ها استفاده می کند تا سیر حمله دریایی را کند کند. با کند شدن سیر جنگ، ایران به اراده سیاسی سیاستگذاران آمریکا و افکار عمومی ایالات متحده حمله خواهد کرد ضمن آن که همچنین مجال لازم را برای خود فراهم می آورد تا تصمیماتی را اتخاذ کند و حتی تنگه هرمز را به سمت خلیج عمان ببندد.

انتظار یک پیروزی آسان علیه ایران، چیزی بهتر از راهبردی نیست که منتظر بود انسانها پرواز یاد بگیرند. ابزارهای این کار فراهم نیست. بنابراین امیدواریم که بازدارندگی دوجانبه همچنان موفق باشد و نه تهران و نه واشنگتن، تصمیم به تشدید تنش نگیرند.

منبع: هیل / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران امریکا ایالات متحده امریکا ایران و امریکا جنگ با ایران حمله نظامی به ایران تهران و واشنگتن جنگ ایران و امریکا


( ۱۳۹ )

نظر شما :

یوسف ۲۴ آذر ۱۴۰۲ | ۲۱:۵۷
در زمان حمله به عراق هم از این مقالات منتشر میشد
مهندس مهراب لاهیجانی ۲۵ آذر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۱
نویسنده کف موضوع را عنوان کرده است. وقتی فرمانده معظم میدان فرمود ، غزه پیروز میدان است یعنی به طریق اولی ایران شکست نخواهد خورد. شاهد ان درخواست قطع شریان اسرایل از سوی معظم له و اجابت انی و استمرار ان با انصار اله . گستره جبهه محور شرافت (مقاومت) اکنون قریب 7 ملیون کیلومتر مربع است و امریکا توان تقابل با همه این وسعت را ندارد . این راز سکوت او در برابر حملات روزمره به منافع امریکا است. هر تعرض به ایران بی ترید سبب ، اتحاد ملی پیرامون حاکم برای حفظ تمامیت ارضی کشور میشود ، ایران اتمی متولد میشود و دشمنان امریکا از ایران باتلاقی برای او درست میکنند و امریکا باید با ابر قدرتی بای بای کند!!! راهبرد امریکا قطع و یا اخلال در شریان انرژی به چین و اروپا است و به احتمال زیاد دنبال تنش در خاورمیانه است و لیکن توسط نیروی نیابتی و نه خودش .!!!!
خسرو ۲۵ آذر ۱۴۰۲ | ۱۱:۰۸
حمله آمریکا به ایران ، مشابه حمله روسیه به اکراین خواهد شد با تفاوت که اکراین نیروهای نیابتی در دیگر کشورها ندارد ولی با اولین جرقه حمله آمریکا به ایران -- نیروهای نیابتی ایران در خاورمیانه جهنم تازه ای برای آمریکایی ها خواهند ساخت با این وجود جنگ برای ایران و در خانه اش ده برابر بیش از آمریکا که دور از سرزمین اش خواهد جنگید هزینه مادی و انسانی تحمیل خواهد کرد امارات متحده عربی برای اشغال جزایر ایرانی تلاش خواهد کرد و تجزیه طلبان کرد مستقر در سوریه و عراق به عنوان پیاده نظام آمریکا سعی در نفوذ به کردستان ایران خواهند کرد پس برای اینکه نیروهای مسلح ایران به حضور قدرتمندانه خود در منطقه ادامه دهند ایران مطلقا" در هیچ جنگی نباید وارد شود تا تشکیلات نظامی عظیم و قدرتمند و افتخارآفرین ایران که در خاورمیانه متشنج گارانتی ایران است ضعیف نشوند
مهرآفرید ۲۵ آذر ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۳
حرف هایی از این دست ، در زمان حمله به عراق هم گفته میشود ، جنگ با آمریکا بسیار ویرانگر خواهد بود ، بگذریم که آمریکا اگر ناچار شود ، حمله هسته ای هم می کند ، کسانی که این جور مقاله ها را می نویسن ، هدفشان فریب است ، تا ایرانو به دامی که پهن کردن بکشن ، ایران هر چقد هم نیرومند باشد ، در جنگ با آمریکا ویرانه می شود و میلیون انسان هم کشته و آواره می شوند
نا شناس ۲۵ آذر ۱۴۰۲ | ۲۱:۱۷
برای آمریکا جنگ با ایران یعنی دو دستی تحویل دادن ابرقدرتی به چین.
متفکر ۲۵ آذر ۱۴۰۲ | ۲۳:۲۴
اصلا معنی پیروزی در جنگ چیست ؟ تخریب اقتصاد دیگری ، غارت منبع طرف دیگر ، انزوای سیاسی طرف مقابل ، تحمیل هزینه های کمرشکن ، گسترش فقر و به اسارت کشیدن مردم سرزمین دیگر و تهی ساختن آن از نخبه ها و گماردن افراد خنثی و کم ارزش در راس امور ..... لیست طولانی تر است ولی اگر با هر وسیله ای بشود به این اهداف رسید ، لزومی به کشتن و کشته شدن نیست . فراموش نکنیم که ما در قرون وسطی نیستیم و در قرن بیست و یکم زندگی میکنیم و اکثر روش های سیاستمداران برای رسیدن به هدفی برنامه میریزند که دیگر در بند کلمه پیروزی نیست ؤ
محمد ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۳:۵۳
جنگ هیچ برنده ای نداره و هیچ طرفی در جنگ برنده نیست چون انسان ها با جونشون تاوان جنگ رو میدن، ولی حمله امریکا به ایران یک جنگ نیست بلکه دفاع از ناموس و شرف هست پس کشته شدن در این راه برای ایران به معنای پیروزی هست، وقتی مسئله ایران باشه چه افراد مخالف دولت چه موافق دولت میان پای دفاع از کشور چون ما جوونا پول و ثروت رو بدون این آب و خاک نمیخوایم
داود ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۲
درمان‌های گذشته از حمله اسکندر و بعد حمله تازیان و سپس مغول و تیمور لنگ و محمود افغان و اشغال ایران در زمان ج ج ۲.مردم با دشمن خارجی نجنگیدن و سرزمین پارس اشغال شد وعلت اصلی آن نبود مدیریت در کشور و بی کفایتی دست اندرکاران کشور و ازسوی دیگر فشار مالیات بر دوش مردم و خوشگذرانی امرا از بارز ترین علت این شکست ها عنوان گردیده است.