تل آویو به آرزوهایش نرسید

شکست ایده اسرائیل

۱۹ آبان ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۲۹۴۴ خاورمیانه انتخاب سردبیر
سعید آجرلو، استاد دانشگاه در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی می گوید: «در این اتفاق های اخیرا در واقع ایده ی رژیم صهیونیستی و ایده محوری شان به چالش کشیده شد. به نظر من ایده کلی و محوری شان که در آن نوعی نژادپرستی وجود دارد میل به تهاجم سرزمینی و افزایش و وسعت طلبی جغرافیایی وجود دارد که شکست خورد.»
شکست ایده اسرائیل

مصاحبه کننده: محمد حسین واحدی

دیپلماسی ایرانی: جنگ اخیر بین رژیم صهیونیستی  و حماس توجه بسیاری را در جهان برانگیخته است. گویا خاورمیانه با چالشی جدی روبه روست و اگر این بحران حل نشود می تواند کل منطقه را دامن گیر خود کند. سعید آجورلو، استاد دانشگاه در رابطه با نقش و عملکرد رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی گفت: «در این اتفاق های اخیرا در واقع ایده ی رژیم صهیونیستی و ایده محوری شان به چالش کشیده شد. به نظر من ایده کلی و محوری شان که در آن نوعی نژادپرستی وجود دارد میل به تهاجم سرزمینی و افزایش و وسعت طلبی جغرافیایی وجود دارد که شکست خورد.»

وی افزود: «در تفکر رژیم صهیونیستی یک نوع تروریسم علیه نژادها، مذاهب و ادیان دیگر وجود دارد. این ایده ی کلی رژیم صهیونیستی که از بدو تاسیس اش در واقع وجود داشته و رفته رفته خودش را بیان کرده در غرب آسیا و در جهان این ایده برای نسل جدید و جهان مدرن با توجه به تحولاتی که اتفاق افتاده در دنیا کاملا عیان و روشن شده است.»

آجورلو ادامه داد: «این تفکر خطرناک و ضدانسانی ضمن اینکه بیان شد محکوم هم شد. یعنی در حوزه های مختلف روشنفکری، در حوزه های مختلف هنری، در جوامع مختلف محکوم شد. یکی از پدیده های این ماجراها تظاهراتی بود که در کشورهای غربی اتفاق افتاد. در لندن که قبل از این جنگ یکی از حامیان اصلی رژیم صهیونیستی بوده و هنوز هم هست، در کانادا، در برلین این تظاهرات را می بینید. به نظر من این مخالفت با ایده ی رژیم صهیونیستی در سطح جهان است که از شکاف ملت ها با بسیاری از دولت ها در این زمینه نشان دارد.»

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: «این روند دیگر برای رژیم صهیونیستی قابل بازگشت نیست. نوع مواجهه و نگاه هستی شناسی ِشان به انسان و جهان دیگر عیان شد که دیگر نمی توانند آن را ترمیم کنند. این با مخالفت بخش های مختلف روشنفکری و بخش های مختلف کشورهای اروپایی مواجهه شد. اینها هیچ حد و مرزی برای پایمال کردن حقوق انسانی و هیچ حد و مرزی برای حتی کسانی که در قوانین جنگی یک مراعات برای شان گذاشته می شود، ندارند. صهیونیست ها حتی به کودکان، خبرنگاران و بیمارستان ها رحم نکردند. از این بابت من فکر می کنم که ایده ی رژیم صهیونیستی یک شکست بسیار جدی و مهم خورده و به نظر من ترمیم ناپذیر است و این یک خیزش افکار عمومی جهان علیه رژیم صهیونیستی را به وجود آورده است.»

آجورلو درباره‌ی نقش دولت های مسلمان و تفاوت عقیده آنها با ملت های مسلمان گفت: «میان کیشورهای مسلمان به طور کلی شکاف دولت – ملت وجود دارد. در مورد موضوع فلسطین در میان ملت ها، همه مدافع حقوق فلسطینی ها هستند و مخالف رژیم صهیونیستی اند اما دولت ها در واقع به میزانی که ملت ها مدافع حقوق فلسطینی ها هستند با رژیم صهیونیستی ضدیت نمی کنند، اقدام عملی و اجرایی انجام نمی دهند و تصمیم های بزرگ و مهم نمی گیرند. به همین واسطه من فکر می کنم که این خودش یک پدیده ی خیلی مهم است که شما می بینید یک تظاهرات خیلی بزرگ در اندونزی به عنوان یک کشور مسلمان و خیلی مهم داشتیم یا سایر کشورهایی که مشابه چنین اتفاق در آنها افتاده است. برای همین به نظر من ایده رژیم اسرائیل شکست خورده و ایده مقاومت در جهان مشروعیت پیدا کرده است.»

کلید واژه ها: اسرائیل مشروعیت فلسطین اسرائیل و فلسطین حمله اسرائیل به غزه غزه رژیم صهیونیستی سعید آجرلو مقاومت محور مقاومت


( ۸ )

نظر شما :