فرمانده عملیات حمله به نوار غزه کیست؟

مردی با شکست‌های بزرگ

۲۴ مهر ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۲۲۴۴۸ اخبار اصلی خاورمیانه
سرهنگ «موشیه تمیر» (۵۹ ساله) در حالی فرمانده عملیات در نوار غزه شده که سابقه چند شکست نظامی را دارد و چندین سرباز زیر دست او کشته شده‌اند؛ از این بالاتر، او خود پیش از این گفته بود که ارتش اسرائیل توان گرفتن غزه را ندارد.
مردی با شکست‌های بزرگ

دیپلماسی ایرانی: فرمانده تعیین‌شده برای حمله به نوار غزه هرچند پیش‌تر نشان شجاعت دریافت کرده و پدر و مادرش هردو از نظامیان بلندپایه بوده‌اند، اما انتخاب او که سابقه چند شکست سخت نظامی را دارد موجب تعجب کارشناسان شده است.

سرهنگ «موشیه تمیر» (59 ساله) در حالی فرمانده عملیات در نوار غزه شده که سابقه چند شکست نظامی را دارد و چندین سرباز زیر دست او کشته شده‌اند؛ از این بالاتر، او خود پیش از این گفته بود که ارتش اسرائیل توان گرفتن غزه را ندارد.

او در دسامبر 2018 در مصاحبه با نشریه «معاریو» گفت که به‌عنوان فرمانده سابق تیپ غزه در ارتش اسرائیل اعلام می‌کند که «ارتش اسرائیل در جنگ آتی با غزه توان عرض اندام نخواهد داشت».

وی ادامه داد: «ارتش اسرائیل آماده جنگ نیست، به خصوص جنگ زمینی، به نظرم مشکل آمادگی ارتش اسرائیل برای جنگ جدی‌تر از آن چیزی است که برخی کارشناسان حرفش را زده‌اند».

تمیر کارنامه چندان درخشانی هم ندارد، اولین شکستی که به نام او ثبت شده در سال 1993 است که فرمانده یک گروهبان در جولان بود و دو سرباز زیر دست او به علت مشکل فنی بر اثر شوک برق کشته شدند.

در 1996 فرمانده ستاد عملیات تیپ شمال شد و زیر نظر او عملیات «خوشه‌های خشم» اجرا شد که در آن مدرسه سازمان ملل در جنوب لبنان بمباران شد و 100 غیر نظامی که اکثرا کودک بودند و نیز 4 سرباز سازمان ملل کشته شدند.

در 1997، فرمانده تیپ ویژه «اغوز» شد که در زمان فرماندهی او بزرگ‌ترین شکست خود را تجربه کرد: در کمین حزب‌الله لبنان در جنوب لبنان 12 نیروی کوماندوی دریایی تیپ اغوز کشته شدند.

با وجود این، «یوآف گالانت»، وزیر دفاع اسرائیل، که سابقه همکاری با تمیر را دارد، از «موفقیت‌های خلاقانه» او به خصوص در جنگ‌های پارتیزانی در بافت‌های قدیمی شهرهای فلسطین از جمله نابلس سخن گفته است.

از دیگر سوابق تمیر آن است که در سال 2007، زمانی که فرمانده یگان غزه ارتش بود، پسر خود را که به سن قانونی نرسیده بود وارد پادگان کرد و اجازه داد یک تراکتور نظامی را براند و نتیجه کار تصادف تراکتور با یک خودروی غیر نظامی بود. بعد از آن، تمیر سعی کرد که پلیس را فریب بدهد و گفت که تراکتور را راننده شخصی‌اش هدایت می‌کرده اما دروغش نقش بر آب شد و تمیر در دادگاه نظامی محکوم و رتبه نظامی‌اش از سرهنگ به سرگرد تنزل پیدا کرد و حکم 3 ماه حبس هم گرفت. البته در تجدید نظر حکم تنزل رتبه نظامی او لغو شد به شرط اینکه اجازه ترفیع رتبه در ارتش را نداشته باشد.

در آن زمان، گابی اشکنازی، رئیس وقت ستاد نیروهای مسلح اسرائیل، در پی اخراج او از ارتش برآمد و در نهایت تمیر به خواست خود لباس نظامی را کنار گذاشت.

منبع: شرق الاوسط / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: غزه حمله به غزه اسرائیل اسرائیل و غزه حمله حماس به اسرائیل فلسطین موشه تمیر دولت نتانیاهو


( ۱۱ )

نظر شما :