فقر بیداد می کند

افغانستان در آستانه فروپاشی

۰۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۱۴۶۳ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
بر اساس گزارش سازمان ملل، تعداد افغان های زیر خط فقر در پایان سال ۲۰۲۲ به ۳۴ میلیون نفر از جمعیت ۴۰ میلیون نفری، در مقایسه با ۱۹ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ رسید. از نظر دیده بان حقوق بشر ۹۰ درصد از جمعیت این کشور در ناامنی غذایی به سر می برند.
افغانستان در آستانه فروپاشی

نویسنده: ویرژینی روبرت

دیپلماسی ایرانی: تعداد افراد زیر خط فقر در افغانستان 34 میلیون نفر یا 85 درصد جمعیت تخمین زده می شود. سازمان ملل برای به دست آوردن بودجه لازم برای جلوگیری از فروپاشی این کشور، هشدار می دهد.

حداقل 4 میلیارد دلار کمک بین المللی در سال برای حفظ اقتصاد افغانستان مورد نیاز است. سازمان ملل تا کنون فقط 5.6 درصد از بودجه 4.6 میلیارد دلار درخواستی امسال  را دریافت کرده، در حالی که موفق شده است 73 درصد از 4.4 میلیارد مورد انتظار در سال 2022 را جمع آوری کند.

از زمانی که رژیم طالبان قدرت را به دست گرفت، مردم به طور قابل توجهی فقیر شده اند، صدها هزار شغل از بین رفته است، زنان از همه حقوق خود، از جمله حق تحصیل محروم شده اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، تعداد افغان های زیر خط فقر در پایان سال 2022 به 34 میلیون نفر از جمعیت 40 میلیون نفری، در مقایسه با 19 میلیون نفر در سال 2019 رسید. از نظر دیده بان حقوق بشر 90 درصد از جمعیت این کشور در ناامنی غذایی به سر می برند.

بر اساس آخرین گزارش برنامه پیشرفت و توسعه سازمان ملل متحد، تولید اقتصادی افغانستان از اوت 2021 تا کنون بیش از 20 درصد سقوط کرده است. تولید ناخالص داخلی در سال 2022 به میزان 3.6 درصد کاهش یافته است.

عبدالله الدرداری، نماینده برنامه پیشرفت و توسعه سازمان ملل متحد در افغانستان، به بلومبرگ گفت: «کشور و جامعه در آستانه فروپاشی است. هر گونه شوک یا کاهش کمک های بین المللی، افغان ها را به سرنوشتی بدتر از سرنوشتی که اکنون با آن روبه رو هستند، سوق خواهد داد.»

به گزارش برنامه پیشرفت و توسعه سازمان ملل متحد  کاهش 30 درصدی میزان کمک های دریافتی در سال گذشته به انقباض 0.4 درصدی اقتصاد در سال جاری منجر می شود. درآمد سرانه ممکن است در سال آینده از 512 دلار در سال 2020 به 306 دلار کاهش یابد.

به دلایل سیاسی 3.5 میلیارد دلار موجود به بانک مرکزی افغانستان ارسال نمی‌شود. اتحادیه اروپا 2.1 میلیارد دلار را مسدود کرد. این اتحادیه مصمم است کمک های خود  را «در چارچوب رویکردی مبتنی بر اصولی  که زنان می توانند به طور مؤثر مشارکت داشته باشند» ادامه دهد. مدیر منطقه ای برنامه پیشرفت و توسعه سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه هشدار داد: «بدون مشارکت فعال زنان افغان در اقتصاد و زندگی عمومی، هیچ بهبودی پایداری وجود نخواهد داشت.»

در ژاپن، وزرای امور خارجه گروه هفت خواستار لغو «فوری» ممنوعیت «غیر قابل قبول» کار زنان افغان در سازمان‌های غیردولتی یا سازمان ملل شدند. ذبیح الله مجاهد سخنگوی دولت افغانستان گفت: «کشورهای خارجی نباید در امور داخلی افغانستان مداخله کنند.»

منبع: لزکو / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: افغانستان طالبان زنان افغان حقوق زنان زنان افغانستان مردم افغانستان فقر فقر در افغانستان


( ۱۲ )

نظر شما :

ایران ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۰
یعنی از این 34 میلیون حداقل 24 میلیون ممکنه به ایران مهاجرت کنند زنگ هشدار جدی
محمد ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۷:۵۴
قبل ازینکه به جمعیت ده میلیونی افاغنه داخل کشور بیست میلیون دیگه اضافه بشه باید مرزها تقویت کرد و در صدور ویزا سخت گیری کرد ، تاوان دخالت امریکا تو افغانستان رو مردم ایران نباید پس بدن ، خطر تغییر بافت جمعیتی کشور در میانه اقایان مسئول
علی ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۲
یا ابالفضل. بابا کمکهای خودتان را به داخل خاک افغانستان بفرستید، نگذارید بریزند داخل ایران. بخدا دیگر این کشور کشش ندارد. من خودم حاضرم کمک خیریه کنم با وجود همه فشار های اقتصادی تا از فتنه‌ بزرگ قومی و مذهبی و فرهنگی جلوگیری شود.
ابراهیم قدیمی ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۶
دهقان سالخورده چه خوش گفت با پسر این نور دیده بجز از کشته ندروی۔طالبان کشته چه کسانی است؟