مهاجرت گازانبری از فلسطین اشغالی

سلسله عملیات های ضداسرائیلی ادامه دارد

۳۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۱۳۷۵ اخبار اصلی خاورمیانه
شکنندگی وضعیت داخلی در سرزمین‌های اشغالی به قدری اوج گرفته است که اکنون نتانیاهو و صهیونیست‌ها به دنبال کنترل و مدیریت روند اعتراضات در دیگر کشورها نیز هستند. پیرو این نکته و براساس اسنادی که نشریه گاردین مشاهده کرده، مقامات سفارت رژیم صهیونیستی در لندن تلاش کردند تا دفتر دادستان کل انگلیس را به مداخله در پرونده‌هایی در دادگاه‌های بریتانیا در رابطه با پیگرد قانونی معترضان «ضد اسرائیل» وادار کنند. ایسنا، به نقل از روزنامه گاردین عنوان داشت، اسنادی که از طریق درخواست آزادی اطلاعات (FoI) توسط گروه «اقدام فلسطین» به دست آمده، نشان می‌دهد که مقامات سفارت رژیم صهیونیستی به داگلاس ویلسون، مدیرکل دفتر دادستانی کل انگلیس (AGO)، برای مداخله در پرونده‌های مربوط به اعتراضات در خاک بریتانیا فشار آورده‌اند.
سلسله عملیات های ضداسرائیلی ادامه دارد

حسین فاطمی، ورزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: شکنندگی وضعیت داخلی در سرزمین‌های اشغالی به قدری اوج گرفته است که اکنون نتانیاهو و صهیونیست‌ها به دنبال کنترل و مدیریت روند اعتراضات در دیگر کشورها نیز هستند. پیرو این نکته و براساس اسنادی که نشریه گاردین مشاهده کرده، مقامات سفارت رژیم صهیونیستی در لندن تلاش کردند تا دفتر دادستان کل انگلیس را به مداخله در پرونده‌هایی در دادگاه‌های بریتانیا در رابطه با پیگرد قانونی معترضان «ضد اسرائیل» وادار کنند. ایسنا، به نقل از روزنامه گاردین عنوان داشت، اسنادی که از طریق درخواست آزادی اطلاعات (FoI) توسط گروه «اقدام فلسطین» به دست آمده، نشان می‌دهد که مقامات سفارت رژیم صهیونیستی به داگلاس ویلسون، مدیرکل دفتر دادستانی کل انگلیس (AGO)، برای مداخله در پرونده‌های مربوط به اعتراضات در خاک بریتانیا فشار آورده‌اند.

گرچه این اسناد به شدت سانسور شده‌اند و جزئیات درخواست مقامات صهیونیست را نشان نمی‌دهند، در ایمیلی که ویلسون پس از یک جلسه برای نمایندگان سفارت تل‌آویو ارسال کرد، آمده است: «همانطور که اشاره کردیم دادستانی سلطنتی، تصمیمات پیگرد قانونی خود را می‌گیرد و پرونده‌های خود را به طور مستقل مدیریت می‌کند. مجریان قانون قادر به مداخله در یک پرونده خاص یا اظهارنظر در مورد مسائل مربوط به دادرسی فعال نیستند.»در صورتجلسه هم به طور مشابه به سخنان ویلسون اشاره شده که «استقلال عملیاتی دادستانی سلطنتی بریتانیا و حساسیت‌های تعامل با آنها در موارد خاص را مورد توجه قرار داده است.»

دفتر دادستانی کل بریتانیا در پاسخ به درخواست آزادی اطلاع‌رسانی، این اصلاحات را توجیه کرده و گفت که افشای اطلاعات «احتمالا به روابط بریتانیا با اسرائیل لطمه می‌زند.» گروه اقدام فلسطین، یک گروه فعال است که عمدتا کارخانه‌های بریتانیایی تولیدکننده تسلیحات اسرائیلی البیت سیستمز (Elbit Systems) را هدف قرار می‌دهد.»پس از تصمیم یک دادگاه استیناف در انگلیس، فعالان گروه اقدام فلسطین، مانند معترضان محیط زیست، در مواردی مشابه مواردی که در گذشته با ارائه دفاعیاتی بر پایه حقوق بشر تبرئه شده بودند، محکوم شدند.

لیدیا داگوستینو، وکیل گروه اقدام فلسطین در واکنش به این اخبار گفت: «این افشاگری چند سؤال ایجاد می‌کند؛ از جمله اینکه آیا این جلسه درباره گروه اقدام مستقیم "اقدام فلسطین" بوده یا خیر. مشخصا باید تحقیقات بیشتری در مورد میزان تلاش نمایندگان سفارت اسرائیل برای تأثیرگذاری بر پرونده‌های مربوط به فعالان انجام شود.»در فوریه امسال، مکاتباتی بین مقامات سفارت رژیم صهیونیستی و ویلسون در مورد بازداشت‌های خاص خصوصی در بریتانیا به اتهام جنایات جنگی وجود داشت. باز هم جزئیات درخواست صهیونیست‌ها سانسور شد، اما در گذشته دادگاه‌های بریتانیا برای مقامات بلندپایه رژیم صهیونیستی از جمله تزیپی لیونی، وزیر خارجه وقت تل‌آویو در سال ۲۰۰۹ حکم بازداشت صادر کرده بودند.در واکنش به این تحولات، سخنگوی سفارت رژیم صهیونیستی مدعی شد که به استقلال سیستم قضایی بریتانیا «احترام می‌گذارند» و «تحت هیچ شرایطی در روند قضایی بریتانیا دخالت نمی‌کنند.»

-    سلسله عملیات های ضدصهیونیستی

وضعیت بحرانی امنیتی در سرزمین های اشغالی سبب شده تا فضای مطلوبی برای انجام عملیات های ضدصهیونیستی شکل بگیرد. چنانی که بعد از عملیات در حواره، این بار عملیات مشابهی هم در الخلیل روی داده است. آن طور که شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در این باره اعلام کرده است، سرنشینان یک خودرو اقدام به تیراندازی به سمت خودروی حامل شهرک نشینان تندرو در منطقه «کریات اربع» در نزدیکی الخلیل کردند. منابع خبری عبری اعلام کرده‌اند که در این عملیات شش شهرک نشین تندرو مجروح شده و یکی از آن‌ها به دلیل شدت جراحت به هلاکت رسید.

منابع خبری فلسطین نیز اعلام کردند که نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی در محل عملیات مستقر شده و به حالت آماده باش درآمده‌اند.در همین حال، «امیر بوخبوط»، خبرنگار وب سایت عبری «واللا» اعلام کرد که «آوی بلوط»، فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، دستورالعملی را برای تقویت استقرار نیروها در حومه الخلیل با هدف جلوگیری از تیراندازی‌های بیشتر صادر کرده است. همچنین خبرنگار وبسایت عبری «کیپا» در واکنش به این عملیات و انتقاد از عملکرد کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: تحقیر در مرز شمالی، شلیک موشک از غزه و تشدید عملیات فلسطینی‌ها در کرانه باختری؛ حقیقت را باید گفت، کابینه راستگرا هیچ پیام امنیتی نداده است.

-    فوران بحران ها

به موازات انجام سلسله عملیات های ضدصهیونیستی که مویدی بر تشدید بحران امنیتی است، دن حالوتس، فرمانده پیشین ستاد ارتش رژیم صهیونیستی هم روز یکشنبه در جمع معترضان به لایحه تغییرات قضایی در منطقه «رحوفوت» در جنوب تل آویو اذعان داشت که ما در کانون یک بحران بی سابقه از بی اعتمادی اسرائیلی ها به مقامات حاکم قرار داریم و بنیامین نتانیاهو نه تنها بخشی از راه حل این بحران نیست بلکه او اصل مشکل است. همزمان با این بحران امنیتی، سیاسی و اجتماعی، شرایط این روزها در سرزمین های اشغالی به دلیل افزایش قدرت مقاومت در کنار گسترش اختلافات درباره لایحه قضایی پیشنهادی کابینه بنیامین نتانیاهو آنقدر وخیم شده که از سویی موج مهاجرت معکوس از اسراییل گسترش یافته و از سوی دیگر رغبت برای مهاجرت به سرزمین های اشغالی نیز به شدت کاهش یافته است.

در همین راستا ایرنا نتیجه پژوهش های مؤسسه تحقیقاتی ERI در تل‌آویو را منتشر کرد که نوشته بود، اعتماد جوانان به حکومت و نهادهای صهیونیستی به شدت کاهش یافته است. طبق گزارش این مؤسسه، در حالی که ۶۶ درصد جوانان ۱۸ تا ۴۴ ساله صهیونیست در سال گذشته گفته بودند «حتی اگر امکانش را داشته باشند، اسراییل را ترک نخواهند کرد»، اما در پژوهش جدید ۵۶ درصد از این جوانان گفته‌اند که مایلند امکان مهاجرت را به طور عملی بیازمایند. منابع صهیونیستی نیز اخیرا از مهاجرت قطعی ۵۰۰ پزشک ساکن سرزمین های اشغالی به علت لایحه جنجالی تغییرات قضایی رژیم صهیونیستی که به کودتای کابینه نتانیاهو شهرت دارد، خبر دادند.

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین مهاجرت بنیامین نتانیاهو


نظر شما :