با وجود توضیحات بایدن و اقناع همه اعضا به کاربردی بودن آن

آیا بمب‌های خوشه‌ای آمریکا در ناتو اختلاف ایجاد می‌کند؟

۰۷ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۸۰۴ اخبار اصلی اروپا
از فحوای سخنان این گونه برداشت می شود که متحدان آمریکا در ناتو راضی به استفاده از مهمان خوشه ای در میدان نبرد نیستند ولی در عین حال ضرورت استفاده از این سلاح را درک می کنند و مایلند شاهد پیشروی اوکراین در جبهه های نبرد باشند. همچنین تمایل اعضای ناتو به متحد نشان دادن خود در برابر روسیه موجب خودداری آنان از انتقاد شدید از این اقدام آمریکا شده است. 
آیا بمب‌های خوشه‌ای آمریکا در ناتو اختلاف ایجاد می‌کند؟

نویسنده: طارق الشامی

دیپلماسی ایرانی: موافقت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا با ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین، با انتقاد فزاینده هم پیمانان واشنگتن در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مواجه شده است که اکثر آنها توافقنامه اسلو درباره ممنوعیت تولید و فروش و استفاده از این بمب ها را امضا کرده اند. با این حال با آغاز نشست سران کشورهای عضو ناتو در لیتوانی، آمریکا تلاش کرد منتقدان ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین را آرام کند.

پرسش های زیادی درباره این تصمیم جنجالی آمریکا و خطراتی که استفاده از این نوع مهمات برای غیرنظامیان ایجاد می کند، وجود دارد و حتی مخالفان این اقدام بایدن در داخل آمریکا نیز معتقدند چنین تصمیمی، اخلاقی بودن اقدامات آمریکا را زیر سئوال می برد و نشان می دهد جنگ در اوکراین به دلخواه آمریکا پیش نمی رود. 

با این حال، ابراز ناخرسندی هم پیمانان آمریکا در ناتو از این تصمیم بایدن در روزهای اخیر، با خشم و انتقاد شدید همراه نشد بلکه اکثر آنها بیش از آن که از مانع تراشی در برابر این اقدام آمریکا سخن بگویند، بر پایبندی خود به توافقنامه اسلو تاکید کردند. از فحوای سخنان این گونه برداشت می شود که متحدان آمریکا در ناتو راضی به استفاده از مهمان خوشه ای در میدان نبرد نیستند ولی در عین حال ضرورت استفاده از این سلاح را درک می کنند و مایلند شاهد پیشروی اوکراین در جبهه های نبرد باشند. همچنین تمایل اعضای ناتو به متحد نشان دادن خود در برابر روسیه موجب خودداری آنان از انتقاد شدید از این اقدام آمریکا شده است. 

ایالات متحده امریکا گمان نمی کند که مجهز کردن اوکراین به بمب های خوشه ای، موجب دو دستگی در ناتو شود و تلاش های اعضای این پیمان را برای متحد نشان دادن خود در نشست لیتوانی، با شکست مواجه کند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، نیز تاکید کرد که ارسال بمب های خوشه ای از آمریکا به اوکراین، موجب دو دستگی در ناتو نخواهد شد. جو بایدن می گوید که اوکراین به صورت کتبی متعهد شده است از این مهمات در خاک روسیه استفاده نکند و آن را فقط در خاک اوکراین و در مناطق غیرمسکونی به کار گیرد تا خطر آن برای غیرنظامیان حتی بعد از جنگ به حداقل برسد. 

در شرایطی که ارتش اوکراین هر روز حدود یک هزار گلوله توپ شلیک می کند، آمریکا برای افزایش تولید این گلوله ها به نحوی که ارتش اوکراین بدون مهمات نماند، به زمان نیاز دارد. در چنین شرایطی استفاده از مهمات خوشه ای که از توپ های 155 میلیمتری شلیک می شود می تواند کمبود گلوله توپ را جبران کند و کارآیی بیشتری در برابر ارتش روسیه داشته باشد به خصوص که این مهمات خوشه ای در دو نوع ضدنفر و ضدزره تولید می شود.

منبع: ایندیپندنت عربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اوکراین روسیه روسیه و اوکراین جنگ اوکراین امریکا امریکا و روسیه امریکا و اوکراین ناتو امریکا و ناتو اروپا اروپا و امریکا بمب های خوشه ای


نظر شما :