نمایشگاه شانگهای خودروسازان غربی را آشفته کرد

شوک چینی به خودروسازان اروپایی

۱۶ تیر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۴۷۱ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
رهبران آلمانی و امریکایی بخش خودرو که از هیجدهم تا بیست و هفتم آوریل در نمایشگاه شانگهای حضور داشتند، پس از سه سال غیبت خود در ارتباط با بیماری همه گیر کرونا، شاید منتظر یک دور افتخار بودند. اما خودروسازان غربی با واقعیتی دشوار یعنی ده ها مدل جدید خودروهای الکتریکی ساخت چین که سهم بازار آنها را به دست گرفته است، مواجه شدند. مدل های متنوعی که می تواند بازار را از دست خودروسازان غربی بگیرد و به دلیل ارزانتر بودن و به روزبودنشان خودروسازان غربی را کاملا از بازار رقابت حذف کنند.
شوک چینی به خودروسازان اروپایی

دیپلماسی ایرانی: دالیا مارن، اقتصاددان، در مقاله ای در «لوموند» توضیح می دهد که آلمان و اتحادیه اروپا باید در برابر افزایش قدرت اقتصادی چین  به سرعت واکنش نشان دهند قبل از آن که کار به جایی برسد که کاری از دست کسی برنیاید و ببینیم چین در تک تک خانه های ما جا گرفته است.

رهبران آلمانی و امریکایی بخش خودرو که از هیجدهم تا بیست و هفتم آوریل در نمایشگاه شانگهای حضور داشتند، پس از سه سال غیبت خود در ارتباط با بیماری همه گیر کرونا، شاید منتظر یک دور افتخار بودند. اما خودروسازان غربی با واقعیتی دشوار یعنی ده ها مدل جدید خودروهای الکتریکی ساخت چین که سهم بازار آنها را به دست گرفته است، مواجه شدند. مدل های متنوعی که می تواند بازار را از دست خودروسازان غربی بگیرد و به دلیل ارزانتر بودن و به روزبودنشان خودروسازان غربی را کاملا از بازار رقابت حذف کنند.

در سال‌های اخیر، ظهور وسایل نقلیه الکتریکی صنعت خودروسازی، چین را در کانون توجه قرار داده است. صادرات خودروی چین در سال 2022 پس از رشد 54 درصدی از آلمان پیشی گرفته است و انتظار می رود این کشور در سال جاری از ژاپن پیشی بگیرد و به بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شود.

این پیشرفت در شانگهای مشهود بود. در مقایسه با خودروهای جدید چینی با باتری‌ها و حسگرهای پیشرفته، خودروهای الکتریکی ساخت آلمان تقریباً قدیمی به نظر می‌رسند. برای چندین دهه، مهندسان آلمانی روی تکمیل موتور احتراق داخلی کار کردند. اکنون انقلاب خودروهای الکتریکی تهدید می کند که تمام دانش فنی آنها را منسوخ می کند.

با توجه به این که بخش خودرو 4 درصد از اشتغال را در آلمان به خود اختصاص داده است، این کشور می تواند «شوک چین» را تجربه کند که مشابه شوکی است که ایالات متحده امریکا که سال ها خود را قدرت بلامنازع صنعت خودروسازی جهان می نامید، تجربه کرد. همچنین شوکی که چندین قدرت پردرآمد دیگر پس از پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی در سال 2001 تجربه کردند.

بین سال‌های 2000 و 2010، سهم محصولات ساخت چین از کل واردات ایالات متحده امریکا 25 درصد افزایش یافت که به صنعتی‌زدایی و همچنین دگرگونی اقتصاد و سیاست امریکا کمک کرد. برخلاف آنچه اقتصاددانان تجارت پیش‌بینی کرده بودند، ادغام بخش‌های رقیب واردات با افزایش صادرات به چین جبران نشده است.

اکنون صنعت خودروسازی چین مثل دیگر صنایع این کشور به سرعت به سمتی می رود که همان طور که کالاهای چینی عرصه را بر رقبای غربی خود تنگ کردند در این حوزه نیز عرصه را بر آنها تنگ کنند. به ویژه خودروسازان اروپا که همین الآن هم با مشکل بازار امریکای شمالی دست به گریبانند که تنوع و تقاضا در آنجا به قدری بالاست که باید به زحمت سهمی از خود بیابند.

پیش از این خودروسازان اروپایی در بسیاری از بازارها رقابت را به خودروسازان ژاپنی باخته بودند؛ حالا رقیبی به میدان قدم گذاشته که ضمن آن که از تکنولوژی روز خودروسازی برخوردار است، از آخرین نوآوری ها نیز برخوردار است در عین حال که از تمامی خودروهای مشابه غربی ارزانتر است در حالی که به لحاظ کیفیت اگر بالاتر نباشد هم سطح آنهاست.
 
منبع: لوموند / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: خودروسازی صنعت خودروسازی صنایع خودروسازی خودروهای چینی خودروهای اروپایی خودروهای آلمانی خودروهای فرانسوی نمایشگاه شانگهای صنعت خودرو


( ۱۱ )

نظر شما :