اینجا کسی به امریکایی ها نیاز ندارد

چین، عادی‌سازی روابط ایران و عربستان و یک انقلاب ژئوپلتیکی منطقه ای

۲۸ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۱۱۱ اخبار اصلی خاورمیانه
توافقی که در ۱۰ مارس با میانجیگری چین و در پکن برای عادی سازی روابط میان عربستان سعودی و ایران حاصل شد، در واقع یک انقلاب ژئوپلیتیکی است. به گفته موسسه مطالعات خاورمیانه واشنگتن، نقش چین در تسهیل این توافق، نوعی حیرت را در پایتخت امریکا ایجاد کرد و برخی را وادار کرد که بگویند «عصر جدیدی از ژئوپلیتیک» آغاز شده است.
چین، عادی‌سازی روابط ایران و عربستان و یک انقلاب ژئوپلتیکی منطقه ای

دیپلماسی ایرانی: سرکردگی ایالات متحده امریکا یا، همانطور که ترجیح می دهند بگویند، رهبری، در بسیاری از نقاط جهان بر اساس فرمول قدیمی و ساده، «تفرقه بینداز و حکومت کن» استوار بوده است. استراتژی چین، که هر چند متواضعانه در راه تبدیل شدن به رهبر بعدی جهان است، بر اصول متضادی استوار است.

چین ابتدا امریکای لاتین را از زیر سلطه امریکا بیرون کشید. در آنجا، چین نه فقط اولین شریک اقتصادی همه کشورهای قاره است، بلکه در حال تبدیل شدن به یک نیروی سیاسی برجسته نیز هست. سپس بر آفریقا «تسلط» پیدا کرد و اخیرا، آخرین میخ، در خاورمیانه کوبیده شد. در اینجا نیز، چین ابتدا در میان بزرگترین شرکای تجاری منطقه (بیش از 300 میلیارد دلار در سال 2022 میلادی) نفوذ کرد و اکنون با ابتکارات سیاسی مهمی از این نتایج حمایت می کند.

توافقی که در 10 مارس با میانجیگری چین و در پکن برای عادی سازی روابط میان عربستان سعودی و ایران حاصل شد، در واقع یک انقلاب ژئوپلیتیکی است. به گفته موسسه مطالعات خاورمیانه واشنگتن، نقش چین در تسهیل این توافق، نوعی حیرت را در پایتخت امریکا ایجاد کرد و برخی را وادار کرد که بگویند «عصر جدیدی از ژئوپلیتیک» آغاز شده است.

در این میان، برخلاف تحولات لیبرالی که بیش از یک دهه پیش توسط امریکا مطرح شد، انقلاب جدیدی که توسط چینی ها انجام شد، صلح آمیز و تحکیم کننده است.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا گفته است که امریکا هرگز خاورمیانه را ترک نخواهد کرد. به گفته وی، به جز امریکایی ها چه کسی می تواند صلح و امنیت منطقه را تامین کند؟ الجزیره می نویسد، اما همه چیز دقیقا برعکس شد. تا زمانی که امریکایی‌ ها به کاشتن بذر اختلاف ادامه می ‌دادند، کشورهای خلیج‌ فارس را با تهدید ایران می ‌ترسانند و سیستم‌ های تسلیحاتی گران ‌تر را بر آنها تحمیل می‌ کردند، چین شاخه زیتون را برای همه گسترش داد. پکن کاری را انجام داد که واشنگتن نتوانست، تهران و ریاض را آشتی داد.

امریکایی‌ ها همچنان از این حرف می‌ زنند که آماده هستند، از همه در برابر ایران محافظت کنند، غافل از اینکه دیگر کسی به آنها نیاز ندارد.

کارشناسان امریکایی در تلاش هستند تا به خود اطمینان دهند که توافقنامه امضا شده عربستان و ایران در مورد آشتی و برقراری روابط دیپلماتیک هنوز قابل اثبات نیست. مقامات ارشد امنیتی ایران و عراق در 19 مارس با حضور محمد شیاع السودانی توافقنامه همکاری امنیتی میان تهران و بغداد را امضا کردند. قرار است، با نظارت چین، اجلاس گسترده ‌تری میان ایران و شورای همکاری شش کشور حاشیه خلیج فارس در اواخر سال جاری به منظور ایجاد یک سیستم امنیتی منطقه ‌ای «بدون حضور قدرت ‌های فرامنطقه ‌ای» برگزار شود.

واشنگتن پست می نویسد که معتقد است، توافق تهران و ریاض در پکن نشان دهنده "تغییر قابل توجهی در وضعیت استراتژیک در خاورمیانه" است. و مطمئنا اوضاع را برای اسرائیل پیچیده خواهد کرد که از این پس "باید منافع چین را در نظر بگیرد". این توافق گام مهمی برای پکن در تلاش هایش برای تاثیرگذاری بر شکل گیری نظم نوین جهانی است.

منبع: ای نیوز / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و امریکا ایران و عربستان ایران و امریکا و عربستان ایران و چین ایران و چین و عربستان عادی سازی روابط ایران و عربستان افتتاح سفارت ایران افتتاح سفارت عربستان خاورمیانه خلیج فارس


( ۸ )

نظر شما :

خسرو ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۴۰
ایجاد روابط عالی با همسایه ها مفید و واجب است و مخصوصا عربستان حائز اهمیت زیادی است به تیم دیپلماسی دولت تبریک می گویم ولی نقش چین را خیلی پررنگ نکنیم باید خودمان بتوانیم روابط خارجی مان را بسط و گسترش دهیم باور کنیم که چین در زیاده خواهی دست کمی از آمریکا ندارد دنیا در حال عوض شدن است اندیشه مستقل مان را فدای تنفر از غرب نکنیم غلتیدن بسوی چین گزینه خوبی نیست هنوز آمریکا و بلوک غرب ۸۰درصد سرمایه و تکنولوژی جهانی را در دست دارند تنش زدایی از روابط با غرب ، موفقیت بزرگتر و واجب تری است