تحمیل خواسته امریکا به اروپا

تشر واشنگتن به اروپایی ها: دست از گلایه بردارید

۲۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۰۹۷ اخبار اصلی اروپا
جو مانچین، سناتور دموکرات آمریکایی اخیرا در مجمع جهانی اقتصاد داووس گفت که اتحادیه اروپا "فوق ریاکارانه" رفتار می کند. آمریکایی ها از امنیت اروپا در اوکراین دفاع می کنند، بنابراین آنچه برای ابرقدرت محافظ خوب است باید برای اتحادیه اروپا نیز مناسب باشد.
تشر واشنگتن به اروپایی ها: دست از گلایه بردارید

نویسنده: فابیان فلمن

دیپلماسی ایرانی: برای چندین دهه، آمریکایی ها تجارت آزاد جهانی را تبلیغ می کردند. اما اکنون آنها به طور ناگهانی 370 میلیارد دلار کمک دولتی به بخش انرژی داخلی واریز کرده و 280 میلیارد دلار دیگر به صنعت نیم رساناها سرازیر می شود. اروپایی‌های متعجب به شدت از این موضوع انتقاد می‌کنند، اما آمریکایی‌ها می گویند اروپایی‌ها باید از گلایه دست بردارند و بالاخره مدل اقتصادی و حکومتی خود را اصلاح کنند.

جو مانچین، سناتور دموکرات آمریکایی اخیرا در مجمع جهانی اقتصاد داووس گفت که اتحادیه اروپا "فوق ریاکارانه" رفتار می کند. آمریکایی ها از امنیت اروپا در اوکراین دفاع می کنند، بنابراین آنچه برای ابرقدرت محافظ خوب است باید برای اتحادیه اروپا نیز مناسب باشد. کریس کونز نیز یادآوری کرد که اروپا، به ویژه آلمان، بیش از حد به گاز روسیه وابسته شده و اروپایی ها از عواقب آن رنج می برند، زیرا صنعت آنها به دلیل قیمت بالای انرژی دیگر رقابتی نیست.

"مجله نیویورک" اخیرا در مقاله ای نوشت که اتحادیه اروپا یک سیاست اقتصادی اساسا اشتباه را دنبال می کند. به ویژه پس از بحران مالی 2008، کشورهای اروپایی از طریق سیاست های ریاضتی، کاهش دستمزدها و شکاف های موجود در سیاست های مالی و صنعتی مشترک، مصرف داخلی را کاهش دادند.

بنابراین اتحادیه اروپا و به ویژه آلمان، به طور یکجانبه در تجارت صادراتی تخصص یافته است. یاکوف فایگین از اندیشکده کالیفرنیایی موسسه Berggruen به مجله گفت که اروپایی ها باید کمتر روی صنایع صادراتی با ارزش افزوده و انرژی بر متمرکز کنند و در عوض مراکز خرید بیشتری بسازند، یعنی مصرف داخلی را افزایش و قیمت انرژی را با کمک انرژی هسته ای که اروپایی ها با عجله آن را کنار گذاشته بودند، کاهش دهند.

اکنون چنین به نظر می رسد که تجارت آزاد بین المللی مرده و کاترین تای، نماینده تجاری بایدن اکنون این را به وضوح بیان می کند. اغلب برای این موضوع سه عامل ذکر می شود: اول، آمریکا باید به دلایل امنیتی از صنعت خود در برابر چین محافظت کند؛ دوم، سیاستمداران آمریکایی تحت فشار هستند تا با ایجاد شغل برای افراد کم مهارت، توزیع نابرابر ثروت را کاهش دهند؛ سوم، پاندمی نشان داده است که سیاست اقتصادی دولتی می تواند مفید و موفق باشد.

منبع: زوددویچه سایتونگ (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: امریکا اروپا آلمان اتحادیه اروپا اوکراین امریکا و اروپا اقتصاد اروپا بحران اقتصاد اروپا اقتصاد اوکراین اقتصاد امریکا بحران اقتصاد امریکا جنگ اوکراین


( ۵ )

نظر شما :