سقوط سهام در آلمان

اروپا دوباره نگران شد

۱۷ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۱۸۶۰۹ اخبار اصلی اروپا
مسوولان بانکی سوئیس ارزش اوراق قرضه صادر شده کردیت سوئیس که اوراق آی تی وانAT۱  خوانده می شود، به صفر تقلیل دادند. نگرانی ها درباره سرایت این بحران به سایر بانک های اروپایی که در تلاش هستند با استفاده از همین نوع اوراق قرضه ثبات مالی خود را حفظ کنند، ‌گسترش یافته است.
اروپا دوباره نگران شد

دیپلماسی ایرانی: قیمت سهام «دویچه بانک» بزرگترین شرکت مالی آلمان در مقطعی از روز بیست و چهارم ماه مارس بیش از چهارده درصد سقوط داشته و به این ترتیب بی ثباتی مالی بار دیگر در بازار مالی اروپا گسترش یافته است. دویچه بانک روز بیست و چهارم ماه مارس اعلام کرد، بخشی از اوراق قرضه شرکتی را زودتر از موعد مقرر نقد خواهد کرد، ولی با این حال قیمت سهام دویچه بانک به شدت افت کرده و در یک مقطع بیش از چهارده درصد کاهش داشته است.

مسوولان بانکی سوئیس ارزش اوراق قرضه صادر شده کردیت سوئیس که اوراق آی تی وانAT1  خوانده می شود، به صفر تقلیل دادند. نگرانی ها درباره سرایت این بحران به سایر بانک های اروپایی که در تلاش هستند با استفاده از همین نوع اوراق قرضه ثبات مالی خود را حفظ کنند، ‌گسترش یافته است.

از آنجا که آمریکا، سوئیس و بریتانیا یکی پس از دیگری تصمیم گرفته اند نرخ بهره را افزایش دهند، دیدگاهی در همین زمینه مطرح است که چرخه اقتصاد همچنان روند کند خود را طی خواهد کرد و افزون بر این فضای کسب و کار برای بانک ها همچنان تنگ خواهد بود. در چنین شرایطی ارزش سهام دیگر وام دهندگان بزرگ از جمله یو بی اس سوئیس ‌ سوسیته ژنرال فرانسه و بارکلیز بریتانیا به شدت افت کرده است.

یکی از کارشناسان بازار در همین زمینه اظهار داشت: «‌هر چند دویچه بانک جرات کرد تا اوراق قرضه شرکتی خود را در کوتاه ترین زمان ممکن باز خرید کند ولی با این حال نتوانسته است نگرانی ها را از بین ببرد. این امر بیانگر تداوم بی ثباتی مالی است.» در پی گسترش نگرانی ها درباره مدیریت دویچه بانک،‌ سفارشات فروش سهام در بازار سهام نیویورک بلافاصله پس از شروع معاملات روز بیست و چهارم ماه مارس افزایش یافت و در این میان میانگین ارزش سهام داو جونز به طور موقت بیش از سیصد دلار کاهش یافته است.

بعد از بحران انرژی که در پی بحران جنگ اوکراین به وجود آمد، بسیاری انتظار داشتند که بحران اقتصادی اروپا اوج بگیرد. در این میان آلمان که به شدت به انرژی روسیه وابسته است بیش از همه در معرض بحران است. بحرانی که به سرعت می تواند گسترش یابد و سراسر اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای غیرعضو اتحادیه را که اقتصاد های کوچک اما به وابسته به آلمان دارند، تحت تاثیر قرار دهد.

منبع: ان اچ کی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: آلمان دویچه بانک اروپا اتحادیه اروپا اقتصاد اروپا بحران اقتصادی بحران اقتصاد اروپا جنگ اوکراین سقوط سهام سوئیس


( ۵ )

نظر شما :