آماری از افزایش قابل توجه قیمت مواد غذایی
روزهای بدتر در راهند
دیپلماسی ایرانی: مردم آلمان احتمالاً در ماههای آینده مجبور خواهند بود هزینه قابل توجهی برای خرید مواد غذایی بپردازند. اورلین دوتویت، کارشناس تجارت از شرکت بیمه اعتباری Allianz Trade، با جمع بندی نتایج یک مطالعه اخیر گفت: در آلمان، قیمت خرده فروشی مواد غذایی احتمالاً بیش از 10 درصد در سال 2022 افزایش خواهد یافت. این مقدار معادل 250 یورو هزینه اضافی به طور متوسط برای هر نفر در سال است.
به رغم افزایش قیمت های اخیر، قیمت خرده فروشی مواد غذایی منعکس کننده افزایش واقعی قیمت مواد غذایی در 18 ماه گذشته نیست. دوتوآ هشدار داد: «وضعیت بدتر هنوز در راه است.» بر اساس این مطالعه، تولیدکنندگان مواد غذایی و نوشیدنی از ابتدای سال 2021 قیمت خود را در آلمان به طور متوسط 16.6 درصد افزایش داده اند. قیمت بیشتر محصولات روزمره، از جمله روغن ها و چربی ها (افزایش 53 درصدی)، آرد (افزایش 28 درصدی) و ماکارونی (افزایش 19 درصدی) عمدتا ناشی از حمله روسیه به اوکراین است.
بر اساس این مطالعه، قیمتهای خردهفروشی مواد غذایی در مجموع فقط حدود 6 درصد افزایش یافته است. بنابراین هنوز امکان افزایش قیمت وجود دارد. دوتویت گفت: «تورم بالا و کاهش فروش مواد غذایی در فروشگاهها پس از پاندمی، بر سودآوری خردهفروشیهای مواد غذایی تاثیر میگذارد. از این نظر، افزایش قیمتها احتمالا تأثیر قابلتوجهی بر قیمتهای مصرفکننده خواهد داشت.»
به واقع، در نظرسنجی اخیر موسسه تحقیقات اقتصادی Ifo، از هر ده شرکت خردهفروشی مواد غذایی و نوشیدنی، 9 شرکت اعلام کردند که در حال برنامهریزی برای افزایش بیشتر قیمتها هستند. به گفته Ifo، دلیل اصلی افزایش قیمت ها هزینه های بالاتر انرژی، مواد خام، سایر محصولات اولیه و کالاها است.
در همین حال، فروشگاه های زنجیره ای بزرگ در تلاش هستند تا حداقل از افزایش قیمتها جلوگیری کنند. در چند هفته گذشته، مارکوس موسا، رئیس فروشگاه های Edeka بارها از تولیدکنندگان برندهای بزرگ درخواست کرده است که در افزایش قیمت ها زیاده روی نکنند.
منبع: دی ولت (آلمان)/تحریریه دیپلماسی ایرانی
نظر شما :