کوزوو قلب اروپا را به آتش می کشد؟

آتشفشان بحران بالکان

۲۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۹۹۶۸ اخبار اصلی اروپا
این هفته درگیری خطرناکی میان اقلیت صرب در شمال کوزوو و نیروهای ارتش و پلیس این منطقه رخ داد بعد از این که این اقلیت که ده درصد ساکنان آن را تشکیل می‌دهند انتخابات محلی شهرداری‌ها را در ماه آوریل تحریم کردند و این امر باعث شد سیطره آلبان‌ها بر شورای شهرداری‌ها شد.
آتشفشان بحران بالکان

نویسنده: محمد خلیفه

دیپلماسی ایرانی: اتفاقات تاثربرانگیز در قاره اروپا یکی پس از دیگری در حال رخ دادن است. پس از درگیری روسیه و اوکراین در شرق این قاره، رویدادهای دلخراشی در قلب این قاره یعنی در بالکان به سرعت در حال وقوع است و وقوع جنگ‌های ویرانگر جدیدی را هشدار می‌دهد. به نظر می‌رسد مشکل کوزوو مانند آتش زیر خاکستری است که ممکن است به وقوع انفجاری بزرگی در قلب اروپا منجر شود.

این هفته درگیری خطرناکی میان اقلیت صرب در شمال کوزوو و نیروهای ارتش و پلیس این منطقه رخ داد بعد از این که این اقلیت که ده درصد ساکنان آن را تشکیل می‌دهند انتخابات محلی شهرداری‌ها را در ماه آوریل تحریم کردند و این امر باعث شد سیطره آلبان‌ها بر شورای شهرداری‌ها شد.

صربستان همچنان حتی اگر خلاف آن را نشان دهد بر این منطقه پافشاری دارد و آن را بخش جدایی ناپذیر خاک خود می‌داند و می‌گوید که اعلام استقلالش نقض توافقی بوده است که در پایان جنگ‌های یوگوسلاوی سابق به آن دست یافته شده بود. روسیه در این مسئله از صربستان حمایت می‌کند و کوزوو را تاکنون به عنوان یک دولت مستقل به رسمیت نشناخته و در صورت وقوع درگیری مسلح میان صربستان و کوزوو مسئله‌ای که قابل پیش بینی است نیروهای بین المللی حافظ صلح ناتو نمی‌توانند مانع از تجاوز صربستان شوند؛ زیرا به قطعنامه جدید شورای امنیت نیاز دارند و غرب در سایه وجود روسیه در این شورا به این قطعنامه دست نخواهد یافت. از این رو غرب در راستای وادار کردن کوزوو به سمت عضویت در ائتلاف ناتو فعالیت می‌کند تا این ائتلاف توجیهی برای مداخله داشته باشد؛ اما کشورهایی در این ائتلاف وجود دارند که استقلال این اقلیم را به رسمیت نشناخته اند که عبارتند از اسپانیا، یونان، قبرس، اسلواکی و رومانی. از این رو این کشورها با پیوستن کوزوو موافقت نخواهند کرد تا زمانی که استقلال آن را به رسمیت نشناسند.

در سایه این واقعیت پیچیده کشورهای غربی اصلی به ویژه ایالات متحده آمریکا و انگلیس در برابر چالشی بزرگ قرار دارند؛ چرا که از یک سو الحاق دوباره آن به صربستان را قبول نخواهند کرد و از سوی دیگر هیچ توجیه قانونی برای مداخله در هرگونه درگیری‌ای را ندارند که ممکن است میان صربستان و آلبانی رخ دهد و اگر روی مداخله پافشاری کنند احتمالا جنگی بین المللی رخ دهد؛ زیرا روسیه مداخله خواهد کرد و از صربستان حمایت می‌کند و این امر جنگ‌ها را به قلب اروپا بازمی‌گرداند و این امری است که اروپایی‌ها در راستای پرهیز از آن تا آنجا که بتوانند کار می‌کنند.

منبع: الخلیج / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: جدایی کوزوو کوزوو و صربستان روسیه و کوزوو اروپا و کوزوو بالکان حوزه بالکان روسیه و بالکان اروپا شرق اروپا ناتو


( ۱ )

نظر شما :

خسرو ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۱:۱۴
صربستان هرگز به کوزوو حمله نخواهد کرد چون نمی خواهد و نمی تواند روابط با اورپا و ترکیه را مخدوش کند با هر‌جنگ جدید ، احتمالاسنجک دیگر جمهوری خود مختار داخل صربستان ، جدا خواهد شد و باز اورپا از آن حمایت خواهد کرد چون به نفع همه هست که صربستان کوچکتر شود تا همسایه هایش را تهدید نکند این عاقبت نژادپرستی است
امیر ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۱:۳۰
نوشته شده است «روسیه مداخله خواهد کرد»! باید بگویم محمد خلیفه با اسلام ذوالقدرپور در حال رقابت است. ولی با کمال تاسف باید بگویم محمد خلیفه یک سر و گردن بالاتر از جناب آقای ذوالقدرپور است. روسیه در نهایت احتمالا در جمهوری کوهستانی قفقاز شمالی به مرکزیت تمیرخان شورا (بویناق) مداخله خواهد کرد.