نگرانی از تکرار اتفاقات امریکا و برزیل در ترکیه

اگر اردوغان شکست بخورد، شورش می شود؟

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۱۹۳۴۷ اخبار اصلی خاورمیانه
حامیان دونالد ترامپ در ایالات متحده آمریکا و حامیان ژائیر بولسونارو در برزیل، شکست نامزد خود را در انتخابات ریاست جمهوری نپذیرفتند و به خشونت متوسل شدند. اردوغان نیز از نظر خط مشی و گرایش سیاسی به پوپولیسم راستگرایانه، به این دو شبیه است.
اگر اردوغان شکست بخورد، شورش می شود؟

نویسنده: برزو درگاهی

دیپلماسی ایرانی: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه همه توان خود را به کار گرفته تا در انتخابات ریاست جمهوری 14 مه پیروز شود. اما شخصیت های مخالف اردوغان و تحلیلگران بیم آن دارند که اگر نتیجه انتخابات، پیروزی اردوغان نباشد، او و یارانش برای ارعاب رای دهندگان و اعتراض به نتیجه انتخابات، به خشونت متوسل شوند. احزاب مخالف اردوغان و شرکای بین المللی و هم پیمانان ترکیه و حتی کسانی که از اردوغان حمایت می کنند، باید این احتمال را مدنظر قرار دهند و برای برگزاری انتخابات سالم و آرام بکوشند. 

هرچند اردوغان از هر ابزاری اعم از افتتاح پروژه ها و افزایش حداقل دستمزدها و کاهش سن بازنشستگی و بخشیدن بدهی های بانکی برای بالا بردن بخت خود در انتخابات آینده استفاده می کند ولی شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اردوغان یا متحدانش در حال آماده سازی برنامه جایگزین غیرقانونی هستند تا آن را در صورت پیروز نشدن اردوغان در انتخابات به اجرا بگذارند. مروه طاهر اوغلو، تحلیلگر امور ترکیه، نگران بروز خشونت در انتخابات به خصوص در روز انتخابات است زیرا نه تنها روند رای گیری مختل خواهد شد بلکه ممکن است تلاش فعالان مدنی که به دنبال برگزاری انتخابات سالم هستند، بر باد برود. 

حامیان دونالد ترامپ در ایالات متحده آمریکا و حامیان ژائیر بولسونارو در برزیل، شکست نامزد خود را در انتخابات ریاست جمهوری نپذیرفتند و به خشونت متوسل شدند. اردوغان نیز از نظر خط مشی و گرایش سیاسی به پوپولیسم راستگرایانه، به این دو شبیه است. هوارد آیزنسات، استاد متخصص در سیاست و تاریخ ترکیه در دانشگاه سنت لوئیس می گوید: نگرانی من از بروز خشونت بعد از انتخابات است که می تواند ریشه در غیرقانونی دانستن نتایج یا اعتراض به این نتایج داشته باشد. عملا نیز مواردی از حملات مسلحانه به ستادهای انتخاباتی مخالفان اردوغان گزارش شده است. 

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه که وظیفه تامین امنیت انتخابات را برعهده دارد، شخصا به عامل تنش تبدیل شد زمانی که انتخابات 14 ماه مه را تلاشی از سوی غرب برای سیطره بر ترکیه توصیف کرد. این سخنان موجب ناخرسندی ناظران شد و این نگرانی را ایجاد کرد که سخنان او می تواند اشاره ای به حامیان دولت باشد که پیش از اعلام پیروزی احتمالی مخالفان اردوغان در انتخابات، دست به کار شوند. 

تا این لحظه به نظر می رسد تحریک کنندگان به خشونت در ترکیه، حامیان دولت هستند که بسیار هیجان زده به نظر می رسند و ممکن است این کار را با موافقت یا بدون موافقت دولت انجام دهند. اما این نگرانی وجود دارد که اگر نتیجه انتخابات به نفع مخالفان اردوغان باشد، کل هرم قدرت از رأس تا قاعده آن به سوی خشونت کشیده شود. 

برزیل و آمریکا در برابر اعتراضات ترامپ و بولسونارو که حاضر به قبول نتیجه انتخابات نبودند، ایستادند ولی در ترکیه، دستگاه قضایی و نیروهای امنیتی و رسانه ها تحت نفوذ اردوغان و حامیانش هستند و اگر اردوغان بخواهد از ترامپ الگوبرداری کند و یارانش را به نپذیرفتن نتیجه انتخابات تشویق کند، در ترکیه نهاد قانونی قدرتمندی که بتواند در برابر این تلاش ها بایستد وجود ندارد.

منبع: ایندیپندنت عربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه انتخابات ترکیه حزب عدالت و توسعه رجب طیب اردوغان کمال قلیچدار اوغلو شکست اردوغان انتخابات ریاست جمهوری ترکیه


( ۸ )

نظر شما :

محمد ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۹
هر نتیجه ای که پانتورک ها را بچزاند گزینه مطلوب من است .
اردبیلی ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۴
هر طرف که شکست بخورد طرفدارانش شورش خواهند کرد. البته اگر اردوغان با تقلب پیروز شود علاوه بر شورش طرفداران قلیچدار اوغلو ، غرب هم تحریم های سنگینی بر ترکیه وضع خواهد کرد. به امید خدا این انتخابات آغازی خواهد بود بر پایان پسمانده عثمانی