نفوذ مسکو کاهش می یابد

تاثیر شکست احتمالی روسیه در اوکراین بر خاورمیانه

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۹۳۲۲ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
اگر روسیه با یک شکست نظامی قطعی در اوکراین مواجه شود، تاثیرات آن نه تنها در اروپا بلکه در سایر نقاط جهان از جمله خاورمیانه و شمال آفریقا – منا – احساس خواهد شد.
تاثیر شکست احتمالی روسیه در اوکراین بر خاورمیانه

نویسنده: جولیا سابینا

دیپلماسی ایرانی: با گذشت یک سال از حمله تمام عیار روسیه به اوکراین، اشتباهات راهبردی مسکو در میدان نبرد و در عرصه بین المللی در حال افزایش است. نیروهای روسی نه تنها در باتلاق اوکراین گرفتار شده‌اند، بلکه مشغول شدن به جنگ و تحمل خسارات، توانایی مسکو را برای تأثیرگذاری بر تحولات خاورمیانه دشوارتر کرده است.

انتظار می‌رود جنگ اوکراین به آن سوی سال 2023 کشیده شود، ولی بعید است که روسیه به تصرفات زمینی بیشتری دست یابد. برخی از کارشناسان برجسته نظامی پیش‌بینی می‌کنند که حمله روسیه به دونباس می‌تواند در چند ماه آینده و به علت کمبود مهمات، نیروی انسانی و تدارکات، به بن بست بینجامد .

تسلیحات، آموزش و پشتیبانی کافی از سوی ائتلاف اروپا و امریکا می‌تواند فرصتی برای یک ضدحمله دیگر ازسوی اوکراین ایجاد و زمینه خروج نیروهای روسیه را فراهم کند. چیزی مگر پیروزی اوکراین و شکست میدانی روسیه برای جلوگیری از تلاش‌های بعدی پوتین برای اعمال فشار و دستیابی به تصرفات سرزمینی بیشتر، کارساز نیست .

اگر روسیه با یک شکست نظامی قطعی در اوکراین مواجه شود، تاثیرات آن نه تنها در اروپا بلکه در سایر نقاط جهان از جمله خاورمیانه و شمال آفریقا – منا – احساس خواهد شد.

صرف نظر از نتیجه جنگ در اوکراین، توانایی اعمال قدرت مسکو در خاورمیانه محدود خواهد ماند. جای پای روسیه در منطقه از نظر نظامی اندک است و مسکو شرکای اندکی در منطقه دارد .

به علت تحریم‌های غرب علیه روسیه و کمک‌های نظامی آن به اوکراین، وابستگی روسیه به ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس افزایش یافته است. کرملین علاوه بر خرید پهپادهای رزمی ایران (که البته ایران در عالیترین سطوح این ادعا را رد کرده است) و جست وجوی راه‌هایی برای ایجاد ارتباط بین سیستم‌های بانکی دو کشور در تلاش برای دور زدن تحریم‌های غرب، از اوپک برای پایین نگه‌داشتن تولید نفت و در نتیجه تقویت تقاضای جهانی برای انرژی روسیه، درخواست کمک کرده است.

اولویت روسیه کاهش یا معکوس کردن روند تمایلات مردم سالارانه و نفوذ غرب در مجاورت خود است و اگر منابع آن اجازه دهد، همان نقش مخرب را در منا ایفا خواهد کرد.

در نتیجه، نباید انتظار داشت لطمات متحمله روسیه در اوکراین ناپدید شدن مسکو به عنوان یک بازیگر خارجی با نفوذ در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را موجب شود.

هر اندازه بیشتر روسیه منابع خود را در اوکراین هزینه کند، وابستگی های تازه بیشتری به خاورمیانه پیدا خواهد و این به کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا بستگی دارد که تا چه اندازه به تعامل با روسیه به بهای کاهش روابط خود باغرب، تمایل نشان دهند .

منبع: ام ای ای / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11 

کلید واژه ها: روسیه اوکراین روسیه و اوکراین جنگ اوکراین خاورمیانه اروپا شکست روسیه در اوکراین روسیه و خاورمیانه


( ۳۳ )

نظر شما :

سال نو ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۳:۳۹
بهترین فرصت هست که بعد از شکست روسیه مسکو رو فتح کنیم
یاور ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۳
absolutely wrong
محمداکرام اندیشمند ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۰
این تحلیل و پیشی بینی تناقض دارد. وقتی نویسنده ادعا می کند که :«در نتیجه، نباید انتظار داشت لطمات متحمله روسیه در اوکراین ناپدید شدن مسکو به عنوان یک بازیگر خارجی با نفوذ در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را موجب شود.»، چگونه امکان دارد که روسیه هم در جنگ شکست بخورد و به عنوان بازیگر خارجی و با نفوذ در خاور میانه و شمال افریقا حضور داشته باشد؟ شکست روسیه در جنگ اوکراین اگر واقع شود، به حضور و نفوذ روسیه در خارج از روسیه کم از کم در کوتاه مدت نقطۀ پایان میگذارد. نکتۀ مهم دیگر غایب در این مقاله عدم اشاره به تاثیر شکست روسیه در آسیای میانه است. شکست روسیه در جنگ اوکراین به نفوذ روسیه در آسیای میانه بمثابۀ حیاط خلوت روس ها نیز پایان می دهد. شکست روسیه در جنگ اوکراین تبعات بسیار بیشتر از آنچه که نویسنده نوشته است بروی روسیه می گذارد. پوتین را از قدرت به زیر می کشد و احتمال فروپاشی و تجزیۀ روسیه را نیز بدنبال دارد. اما پرسش مهم این است که آیا روسیه به عنوان یک قدرت اتمی بزرگ که کلاهک های اتمی اش بیشتر از کلاهک های اتمی امریکا است تن به این شکست خواهد داد؟ وقتی غربی ها روسیه را اینگونه تحقیر کنند و در جنگ اوکراین شکست دهند، روس ها به عنوان یک ملت بسیار بزرگ در اروپا و با آن قدرت عظیم نظامی اش این تحقیر را می پذیرد و برای غرب زانو میزند و دستان خود را بالا میبرد؟
علوی ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۶
بهتر هست مقاله ای بنویسید و بگویید چطور یک قدرت غیر اتمی میتواند یک قدرت اتمی را شکست دهد ؟ روسیه اگر در خطر قرار بگیرد استفاده از سلاحهای هسته ای تاکتیکی را حتما در نظر میگیرد ضمن اینکه قوای روسها ده برابر از قوای اوکراینی ها بیشتر هست بخصوص در زمینه هوافضا و نیروهای زمینی اوکراین بزودی فرسوده شده و با فروپاشی اقتصادی کامل روبرو میشود که منجر به شکست در جنگ میشود کمکهای غرب دردی را دوا نخواهد کرد
عباس قربانی ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۶
روسیه در این جنگ شکست نمی خورد و نباید شکست بخورد چون نتیجه آن همان یک قطبی شدن جهان میشود که به زیان کل دنیا و کل بشریت است ما هم دعا میکنیم و هم کمک می کنیم تا روسیه در این جنگ پیروز شود انشاءالله