فضایی که انتخاباتی شده است

نکاتی درباره انتخابات ترکیه

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۹۱۲۳ اخبار اصلی خاورمیانه
ابوالقاسم قاسم زاده در یادداشتی می نویسد: احزاب مخالف اردوغان با سکوی مخالفت استمرار با «اسلام‌گرایی» در تعریف دولت ترکیه، در خارج از کشور، هواداران بیشتری دارند. اما این تفاوت به لحاظ عددی و کمی در شرایطی تعیین کننده خواهد شد که رقابت نهایی آرای انتخاباتی در داخل کشور بسیار نزدیک به هم شود.
نکاتی درباره انتخابات ترکیه

نویسنده: ابوالقاسم قاسم زاده

دیپلماسی ایرانی: ۱ـ روند انتخابات ریاست جمهوری و مجلس در ترکیه از دیروز کلید خورد که با اخذ آرای شهروندان ترکیه در خارج از کشور همراه شد. ترکیه بیش از چند میلیون شهروند در خارج به ویژه در کشورهای همسایه اروپایی خود از جمله آلمان، فرانسه و… دارد و مجموع آرای آنها در رقابت انتخابات سراسری ریاست جمهوری و پارلمانی، تعیین کننده و حائز اهمیت است. در این انتخابات چگونگی آرای شهروندان ترکیه در خارج کشور به لحاظ نزدیکی رقابت اردوغان و کمال قلیچ داراوغلو از حساسیت و اهمیت افزونتری برخوردار شده است.

احزاب مخالف اردوغان با سکوی مخالفت استمرار با «اسلام‌گرایی» در تعریف دولت ترکیه، در خارج از کشور، هواداران بیشتری دارند. اما این تفاوت به لحاظ عددی و کمی در شرایطی تعیین کننده خواهد شد که رقابت نهایی آرای انتخاباتی در داخل کشور بسیار نزدیک به هم شود.

۲ ـ اگر چه در این انتخابات چندین حزب از احزاب گوناگون در ترکیه با یکدیگر رقابت انتخاباتی و سیاسی دارند، اما در اغلب روزنامه‌های ترکیه و در خارج از این کشور، رقابت اردوغان از حزب «عدالت و توسعه» با کمال قلیچ داراوغلو از حزب «جمهوریخواهان خلق» را اصلی. عمده و در نهایت با ائتلاف با احزاب متوسط و کوچک دیگر، تعیین کننده نهایی این انتخابات می‌شمارند.

۳ ـ یکی از روزنامه‌های صبح تهران در شرح و توصیف انتخابات ترکیه با طرح این پرسش که اردوغان با چه کسی رقابت می‌کند؟ شرح می‌دهد: «کمال قلیچ داراوغلو که در این انتخابات براساس یک مکانیزم تفاهم گروهی از سوی شش حزب بزرگ مخالف حزب عدالت و توسعه به عنوان رقیب انتخاباتی اردوغان معرفی شده است، چهره‌ای ملی گرا، تکنوکرات و از همه مهم‌تر «اقتصاددان» است. با این وجود، او طی بیست سال گذشته در بسیاری از رقابت‌های انتخاباتی از کسب اکثریت بازمانده است و در موردش می‌گویند که از حداقل کاریزمای لازم برای پیروزی در برابر اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری برخوردار نیست.

رهبر ۷۴ ساله حزب جمهوری‌خواهان خلق حتی برای جلب نظر هر شش حزبی که برای رقابت با اردوغان در انتخابات پیش رو ائتلاف کرده‌اند هم با مشکل رو‌به‌رو بوده است، با این حال توافق نهایی شش حزب بر سر او باعث شده است که انتخابات پیش رو در ترکیه به جای یک پیروزی آسان برای اردوغان، تبدیل به چالشی مسأله بر انگیز شود. آقای قلیچ داراوغلو، کارمند بازنشسته دولت و سیاستمدار سوسیال دموکرات است او رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق است و از سال ۲۰۱۰ رهبر اپوزیسیون اصلی ترکیه بوده که به عنوان نماینده پارلمان در حوزه دوم انتخابات استانبول همین طور به عنوان نماینده حوزه دوم انتخاباتی ازمیر در مجلس حاضر بوده است.

قلیچ دار اوغلو در دوره کارمندی‌اش، به عنوان مدیر کل موسسه بیمه اجتماعی کار کرده است. در انتخابات محلی سال ۲۰۰۹، هم به عنوان نامزد حزب جمهوری خواه خلق برای شهرداری استانبول معرفی شده، اما در برابر نامزد حزب عدالت و توسعه شکست خورده است. اما انتخابش به عنوان معاون رئیس انترناسیونال سوسیالیست در ۳۱ آگوست ۲۰۱۲، به محبوبیتش نزد چپ‌های ترکیه افزوده است. قلیچداراوغلو از سال ۲۰۱۰ رهبر حزب متبوع خود بوده و باعث افزایش آرای حزبش در انتخابات‌های بعدی از این سال بوده است اما در انتخابات‌های متعدد نتوانسته است حزب عدالت و توسعه را به قدری عقب براند که از قدرت تعیین کننده آن در فضای سیاسی ترکیه کم کند.

او که تحصیلات تکمیلی خود را در فرانسه گذرانده است، جزو اقلیت دینی «علوی» ترکیه است و یکی از شگفتی‌هایی که در این انتخابات ایجاد کرده همین اشاره علنی به تعلق خودش به علویان ترکیه است که گروه چندان محبوبی در میان مسلمان‌های عموماً سنی ترکیه به حساب نمی‌آیند.»

۴ ـ دو رقیب اصلی و عمده در این انتخابات یعنی اردوغان و کمال قلیچ دار اوغلو کهولت سن دارند ضمن این که به خاطر سابقه طولانی فعالیت در عرصه سیاسی به نوعی برای نسل جدید ترکیه خسته کننده شده‌اند و نزد افکار عمومی هم باتوجه به اعلام موضع و سخنرانی‌های خودجذابیت یا «کاریزما»‌ی بالا و فوق‌العاده ندارند.

شرایط کنونی را اغلب تحلیلگران سیاسی ـ اجتماعی در داخل ترکیه رصد کرده‌اند و نتیجه انتخابات را در حد بهره‌مندی ائتلاف‌های سیاسی ـ تشکیلاتی در مجموعه احزاب ترکیه و حاکمیت از این رخداد تفسیر می‌کنندو نه زمینه‌ای برای ترسیم آینده‌ای روشن و متفاوت از گذشته و عبور از بحران‌های کنونی کشور و تحول اساسی در جامعه ترکیه واقعیت این است اگر چه انتخابات و تنوع احزاب در ترکیه نشانه‌های ادامه دمکراسی‌خواهی در این کشور است، اما واقعیت این است که حضور بیش از دو دهه شخصیت‌های مشهور در رأس هرم قدرت سیاسی، خود به خود نشانه ادامه تکرار گذشته از نظر و دیدگاه مردم ترکیه، به ویژه نسل جوان آن است؛ لذا پیش‌بینی بسیاری از رسانه‌های ترکیه‌ای آن است که انتخابات به دور دوم در خردادماه کشیده خواهد شد، در حالی که برخی دیگر از رسانه‌ها، پیروزی اردوغان در دور اول را قطعی دانسته‌اند./اطلاعات

کلید واژه ها: ترکیه انتخابات ترکیه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه رجب طیب اردوغان انتقاد مخالفان اردوغان مخالفان اردوغان حزب عدالت و توسعه کمال قلیچدار اوغلو احمد داوود اوغلو علی باباجان


( ۵ )

نظر شما :

علی ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۸
قلیچ داراوغلو رو ملی گرا و اقتصاددان خطاب میکنید،این نشاندهنده اونه که از سیاست ترکیه چیزی نمیدونید و فقط مطالب مخالفان اردوغان رو ترجمه میکنید . اگر ایشون ملی گرا بود هیچوقت به حمایت از گروه تروریستی پ ک ک نمی پرداخت و هم حزبیهایش در جنازه انها شرکت نمی کردن و به مبارزه دولت با انها مخالفت نمی کرد. اگر ایشون واقعا اقتصاددان بود زمانی که مدیرکل تامین اجتماعی بودن ان سازمان رو به ورشکستگی نمیکشوندن ، در زمان ایشون بدترین شرایط رو ملت تحمل کردن .
ناشناس ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۳
به علی پانترکه . تو از کجا می دانی در تامین اجتماعی ترکیه ، چه خبره ؟! خبرداری چون ساکن اونجایی و سرسفرۀ دشمنان ملت ایران . و الا یک شهروند ساکن ایران حتی ساکن منطقه ای چسبیده به مرز ترکیه ، از کجا باید بداند در تامین اجتماعی ترکیه چه خبر است . حالا اگر می گفتی در وزارت خارجه ، پذیرفتنی بود . امثال تو ساکن همانجا هستید و ترس بزرگتان هم آنست که با تغییر سیستم در ترکیه و طبیعتا تغییر رویکرد منطقه ای آنها ، به خدمات شما ! دیگر نیاز نداشته باشند .
کوروش داریوش راده ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۰:۲۵
علی پانترکه ای وجود نداره. یک شهروند معمولی تورک ایرانی ساکن تهران هست که طرفدار دموکراسی و حقوق تورکان در ایران است.
خسرو ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۰:۲۷
ازقضا طرفداران قلیچ داراوغلو از تعداد آرای زیاد اردوغان در نزد ترکهای اورپا نگران هستند چون در تمام انتخابات های گذشته تعداد آرای اردوغان در اورپا ده درصد بیش از داخل ترکیه بوده است و امتیاز اردوغان محسوب می‌شود با این وجود برنده شدن قلیچ داراوغلو در انتخابات ریاست جمهوری از فشار غربی‌ها بر روی ترکیه خواهد کاست در هر حال آرای نزدیک دو طرف و اقبال مردم و نظام جمهوریت به کاندیدا شدن یک علوی ، نشانگر ارتقا فرهنگ دمکراسی در این کشور است و تواضع قلیچ داراوغلو و اقرار به فقط یک دوره رئیس جمهور شدن ، شانس او را می افزاید
آلپ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۸
به علی .... کلیچ دار اوغلو کی از پ.ک.ک حمایت کرده ؟ سیاستمداری که توسط پ.ک.ک بهش حمله شده و میخواستن ترور اش کنن میاد از پ.ک.ک حمایت کنه ؟ نظرت در مورد هودارپار (متحد رجب) چیه ؟ نظرت در مورد گولن (متحد سابق رجب) چیه ؟ در ضمن کلیجدار اغلو حداقل اقتصاد خونده تو دانشگاه . رجب چی ؟ به جز دیپلم مدرسه امام خطیب (دیپلم دینی) مدرک دیگه ای هم داره ؟
هموطن خراسانی به کوروش و خسرو ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۵
دموکراسی پانترکها همان منطق کشتار و تجاوز و اسیمولاسیون سازی ترکی امتحان شده در ترکیه است .پرونده کشتار اقوام غیر ترک در ترکیه انقدر قطور است که جای دفاع ندارد .بزرگترین زندان باز مطبوعات و خبرنگاران در جهان نشانه دموکراسی ورژن ترکی است /((اقبال مردم و نظام جمهوریت به کاندیدا شدن یک علوی ، نشانگر ارتقا فرهنگ دمکراسی در این کشور است و تواضع قلیچ داراوغلو و اقرار به فقط یک دوره رئیس جمهور شدن ، شانس او را می افزاید)) ترکیه در تبلیغات و روتوش با ترکیه واقعی و حقیقی زیاد فاصله دارد تبعیض قومیتی نژادی و مذهبی در این انتخابات نمود خواهد کرد فقط در این چند روزه حملات مسلحانه به دفاتر قلیچدر اوغلو و تهدید هواداران و احزاب ایتلاف بیشتر شده است
ناشناس ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۲
به علی پانترکه که با اسم کورش کامنت گذاشته که مثلا با کلاس جلوه کنه . عمرا اگر ساکن ایران باشی . تو چرا باید از داخل ایران افکار تجزیه طلبانه را کامنت کنی در حالی که به راحتی قابل شناسایی خواهی بود . یقینا خارج از کشور هستی و از قضا بسیار ترس داری که نکنه دیگه بدرد دولت آینده ی ترکیه نخوری .