سوغات چینی

تعاملات بین المللی وقتی که در سه کنج گیر افتاده باشیم

۲۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۶۴۱۶ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
محمد طبیبیان در یادداشتی می نویسد: آیا مقامات باید از مواضع چین شگفت زده شوند؟ نه واقعاً، بلکه باید از سیاست های خود و عواقب آن متحیر شوند. ما تا مادام که در روابط بین الملل، خود را در سه کنج گیر انداخته ایم هیچ طرف معامله یا رابطه سیاسی به جز سوء استفاده از روابط و بهره برداری دور از ترحم، فکری به مخیله اش راه نمی دهد.
تعاملات بین المللی وقتی که در سه کنج گیر افتاده باشیم

نویسنده: محمد طبیبیان، نویسنده: محمد طبیبیان، استاد سابق دانشگاه صنعتی اصفهان و موسسه عالی پژوهش در برنامه‌ریزی و توسعه

دیپلماسی ایرانی: اخیراً جنجال بر سر موضع گیری آقای شی جینگ پنگ، رئیس جمهوری چین بالا گرفته است. این مطلب سه وجه دارد. یکم این که چین عربستان را برای شراکت تجاری و اقتصادی ترجیح می دهد. دوم مواضع سیاسی عربستان در مقابل ایران را تائید می کند. سوم مواضع امارات متحده عربی در مورد جزائر ایرانی خلیج فارس را تائید می کند که در واقع نقض حاکمیت ملی ایران بر این جزائر است. 

آیا مقامات باید از مواضع چین شگفت زده شوند؟ نه واقعاً، بلکه باید از سیاست های خود و عواقب آن متحیر شوند. 

در این ارتباط در دولت قبلی رخداد بی سابقه ای ظاهر شد. متن موافقت نامه یا توافق نامه یا هرچه بود با چین تهیه شد تحویل مقامات چین شد. از نشریات سر و صدا بلند شد که این چیست؟ گفته شد چین مایل نیست علنی شود!! در مورد این توافق‌نامه متنی در شبکه های اجتماعی مطرح شد که نه تائید شد و نه تکذیب. این فدوی آن را خواندم و اگر همان درست است در مقایسه با توافق های رقت بار بین المللی تاریخی، بسی رقتبارتر است. خوشبختانه چین علاقه ای به اجرای آن نشان نداده است. 

این یک گرده تیره در کارنامه دولت قبلی خواهد بود تا تاریخ‌دانان با دستیابی به شواهد یا آن را تیره تر کنند یا خاکستری. اما بعد، این فدوی که از سیاست هم چندان مطلع نیستم چند بار به مقتضای شرایط عرض کردم که از زمان دنگشیائو پینگ، رهبر اسبق چین و شروع اصلاحات اقتصادی در این کشور از سال ۱۹۷۸ سیاست خارجی چین غیر ایدئولوژیک، عمل گرایانه و مبتنی بر منافع ملی بوده است. هرکس این را دانسته باشد از اقدام آقای شی هم تعجب نخواهد کرد. 

ما تا مادام که در روابط بین الملل، خود را در سه کنج گیر انداخته ایم هیچ طرف معامله یا رابطه سیاسی به جز سوء استفاده از روابط و بهره برداری دور از ترحم، فکری به مخیله اش راه نمی دهد.

کلید واژه ها: ایران و چین چین و عربستان سفر شی جین پینگ به عربستان ایران و چین و عربستان چین و امارات چین و امارات متحده عربی جزایر سه گانه محمد طبیبیان ایران و امریکا ایران و امریکا و عربستان


( ۱۰ )

نظر شما :

کارمند ساده ۲۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۴
سه کنج که خوبه ... هزار کنج هم گیر افتاده باشیم اگر به فکر خدا باشیم و برای خدا کار بکنیم اینطوری ها نمی شود که شما فکر می کنید.... ولی اینطورکار نشده است....
محمد ۲۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۰
ین یک گرده تیره در کارنامه دولت قبلی خواهد بود؟ آن پروژه آنقدر دور از اختیارات دولت بود که علی لاریجانی را به عنوان مسئول پیش بردن آن انتخاب کرده بودند ، سند همکاری 25 ساله با چین کار هر کس که بود به دولت ربط نداشت . شک دارم که رئیس جمهور و وزیر خارجه فعلی و سابق حتی متن آن را هم دیده باشند .
میلاد ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۳
خوشبختانه زمامداران کشور به حرفهای تکراری و به دور از منطق غربگرایان وقعی نمینهند.
Bs ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۴
اقای طبیبیان اقتصاددان مگه نبود؟حالا کارشناس روابط بین المللم شده؟یکی از مشکلات بزرگ مملکت اینه که هیچکس سرجاش نیست.اولا ارزش کل تفاهم نامه های چین با عربستان به ۴۰ میلیارد دلار نگیرسه ولی با ایران ۴۰۰ میلیارد دلاره،ثانیا عربها حاضر نشدن بیشتر از ۵ درصد پول نفتشونو به یوآن دریافت کنن که یک شکست بزرگ برای چین بود،ثالثا اقای طبیبیان باید این پارادوکسو با خودش حل کنه و مشخص کنه با خودش چند چنده:وقتی چین با عربستانی ۴۰ میلیارد دلار تفاهم نامه اقتصادی امضا میکنه که تمام ابزارش خام فروشی نفتشه،موفقیت محسوب میشه چرا تفاهم نامه ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران و چین رقتبار ترین توافق تاریخه؟شما ها سرشار از پارادوکس و حامل یک مکتب فکری ورشکسته اید‌.همین... پانویس:وظیفه ی هر ایرانیست که به بیانیه ی عربستان و چین علیه جزایر سه گانه که جزو لاینفک خاک ایرانه حساسیت به خرج بده و این مسئله کاملا ملیست