نقش عربستان سعودی در بی‌ثبات‌سازی و اغتشاشات اخیر ایران

چرا ریاض را شریک جرم می‌دانیم؟

۲۲ آبان ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۵۷۹۸ اخبار داخلی خاورمیانه انتخاب سردبیر
سعید رمضانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هدف نهایی مثلث آمریکا – اسرائیل و عربستان ضمن اعمال حداکثر فشار، نه تنها تغییر رژیم بلکه تجزیه ایران از طریق شورش و بهم ریختگی و ناامنی داخلی خواهد بود. در این مثلث پول از عربستان، زور از آمریکا و طراحی از اسرائیل است. و نهایتا هم طرح‌ها و پروژ‌های این مثلث علیه ایران، شکست خواهد خورد. بر همین اساس باید یک پیام جدی به رژیم آل سعود و شاهزده جوان این کشور داده شود که نمی شود در خانه شیشه ای بنشیند و به سمت هماسیه خود سنگ اندازی کند.
چرا ریاض را شریک جرم می‌دانیم؟

نویسنده: سعید رمضانی، کارشناس مسائل خاورمیانه  

مقدمه 

دیپلماسی ایرانی: بعد از وقوع انقلاب اسلامی، صدام با حمایت عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس به ایران حمله نظامی کرد، صدها هزار ایرانی قربانی شدند و صدها میلیارد دلار خسارت برای ایران بجا گذاشت. غرب، صدام را به سلاح شیمیایی مسلح کرد که با کاربرد آن، صد هزار ایرانی قربانی شدند. صدها سند ورارت امور خارجه آمریکا توسط ویکی لیکس  افشاء و معلوم شده که بعد از 2005 همچنان عربستان خواستار حمله نظامی آمریکا به ایران بوده و چند سال پیش هم جان کری، وزیر امور خارجه دوران اوباما فاش ساخت که حتی در دوران مذاکرات هسته‌ای نیز سعودی‌ها خواستار حمله نظامی عربستان به ایران بوده‌اند. بنابراین ایرانی‌ها هیچ تردیدی در مورد نیات عربستان ندارند. ائتلاف عربی که عربستان چند سالی بدنبال آن است نیز برای چنین مقابله‌ای و تجزیه ایران است.

عربستان در چند سال گذشته رسما خواستار تغییر رژیم در ایران شده تا جایی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان رسما اعلام کرد که ما جنگ را به داخل ایران می‌کشانیم. بن سلمان مدعی شد: "هدف اصلی نظام ایران رسیدن به قبله مسلمانان است. ما منتظر نمی‌مانیم که عربستان میدان جنگ شود، بلکه تلاش می‌کنیم نبرد را به درون ایران بکشانیم". ترکی فیصل، رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان در نشست سالیانه سازمان منافقین در پاریس شرکت کرد و رسما اعلام کرد که عربستان از اقدامات این سازمان تروریستی برای تغییر رژیم در ایران حمایت می‌کند. 

عربستان در سال 1396 برای فشار به جمهوری اسلامی ایران، دو طرح "نمرود" و "عنکبوت" را به تیم دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت امریکا ارائه کرد. 

هدف از طرح عنکبوت استفاده از توانمندی های مختلف جنگ نرم برای بی ثبات کردن حکومت ایران در طول مدت سه سال و شامل این محورها بود: الف: اعمال فشارهای اقتصادی بر ملت ایران و ب: اعمال فشارهای سیاسی بر حکومت از طریق: 1- از میان بردن مشروعیت حکومت به وسیله بزرگنمایی نشانه های فساد و ارائه این توضیح که علت اصلی رنج های اقتصادی و اجتماعی ملت این حکومت است. 2- به تعطیلی کشاندن اداره حکومت. 3- تقویت جنبش های ضد حکومتی و ایجاد رهبران جایگزین رهبران فعلی. 4- تبدیل رنج های مردم به تمایل برای تغییر نظام از طریق کمپین های شبکه های اجتماعی و فراهم کردن شبکه حمایتی برای مخالفان و حمایت از انقلابی ها. 5- انجام هماهنگی برای قیام اجتماعی از طریق از کار انداختن تماس های الکترونیکی، هماهنگی برای اعتراضات در گستره وسیع، خرابکاری در زیرساخت ها، ایجاد شکاف میان حکومت و ارتش، توسعه پوشش رسانه ای خارجی و داخلی از حوادث ایران. 6- مهندسی انقلاب از طریق برپایی یک نقطه تحول اصلی در انقلاب و آماده کردن رهبران جایگزین رهبران حکومت کنونی.

هدف اصلی طرح نمرود رویارویی با سیاست های به ادعای عربستان، خصمانه ایران و ادامه منزوی کردن این کشور و چارچوب کاری آن در اصل رسانه ای است. در این راستا اقداماتی به این شرح انجام دادند: 1-: Iran tag این سایت به رصد رسانه ها به ویژه کانال های تلویزیونی و اظهارات ارکان حکومت ایران در کنفرانس ها و نشست ها می پردازد. 2-ایجاد خبرگزاری امور ایران و انتشار اخبار ایران به زبان فارسی. 3-ایجاد کانال های تلویزیونی فارسی زبان. 4-حساب کاربری Iranianaffairs@ که به زبان های عربی، انگلیسی و فارسی توئیت می کند.
 
الف) عربستان و اغتششات دی ماه 96  و آبان 98

در اغتششات 96 خالد بن سلمان، پسر ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی و سفیر این کشور در واشنگتن در مصاحبه با واشنگتن‌پست گفت: "رژیم ایران تلاش کرد راه آینده را مسدود کند. آنها انقلابی رو به عقب راه انداخته‌اند. ما می‌خواهیم مسیر دیگری انتخاب کنیم".

در این سال هشتگ های حمایت از اغتشاشات در ایران از سمت کاربرانی در اسرائیل، و عربستان سعودی به سرعت ترند اول جهان در شبکه های اجتماعی مختلف شد. تاکید بر واگرایی های قومی و منطقه¬ای، تخطئه¬ کنشگری منطقه¬ای ایران، تخریب عملکرد سپاه پاسداران و تخریب نوع نظام حاکم در ایران، محورهای اصلی دیپلماسی سایبری عربستان علیه جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می¬دهد. 

ب) اقدامات عربستان در اغتشاشات آبان 1401 

اگرچه عربستان سعودی طی پنجاه روز گذشته سعی کرده دستِ‌کم در فضای رسانه‌ای هیچ‌گونه موضع‌گیری منفی نسبت به تحولات داخلی ایران نداشته باشد لیکن در سطح افکار عمومی داخلی و همچنین کارشناسان مستقل سیاسی در منطقه و حوزه بین‌المللی، تقریبا هیچ‌گونه ابهامی در خصوص نقش غیر سازنده و خصمانه عربستان در اغتشاشات اخیر که با صدمات مادی و انسانی تاسف‌باری همراه بود، وجود ندارد. در همین رابطه می توان به مهمترین اقدامات سعودی اشاره کرد: 

1. تلویزیون های وابسته به سعودی 

در اغتشاشات اخیر نقش رسانه‌های وابسته به عربستان همچون شبکه العربیه، الحدث، ایران اینترنشنال و ... قابل توجه بود. استراتژی و دستور کار این رسانه‌ها در وهله نخست مبتنی بر بزرگنمایی و غلو در حوادث اخیر کشورمان بود. به طوری که این شبکه‌ها از اولین روز آشوب‌ها در ایران یک پروپاگاندای رسانه‌ای به راه انداخته و اینگونه تبلیغ می‌کردند اتفاقاتی که در ایران در حال رخ دادن است به مرزی رسیده که قابل بازگشت نبوده و نظام جمهوری اسلامی در آستانه سقوط قرار دارد.

شبکه ایران اینترنشنال، با سناریویی مشخص به دنبال هدایت اغتشاشات در داخل، ایجاد حساسیت در سطح بین المللی، اعتراضات ضد امنیت ملی و قهرمان سازی اغتشاشگران جهت هدایت و اغنای افکار عمومی، از اینستاگرام و تلگرام که بیشترین مخاطب را داشت استفاده کرد.

2. مرکز اعتدال 

این مرکز یکی از مراکز طراحی و اجرای عملیات روانی به شمار می‌رود که اگرچه با هدف ادعایی مقابله با افراط‌گرایی تأسیس شد، اما در عمل عهده‌دار عملیات روانی علیه محور مقاومت و حمایت از تروریست‌های افراطی در منطقه شده است. از جمله‌ مهم‌ترین عملیات این مرکز از ابتدای تأسیس تا کنون، راهبری مجازی اغتشاشات خیابانی و تخریب اعتماد عمومی به نظام‌های حاکم در لبنان، عراق و ایران در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ بوده که در بستر شبکه‌های اجتماعی به عنوان بازوی کمکی رسانه‌های اصلی جریان ضدمقاومت به ایفای نقش پرداخته است. بر این اساس آن‌چه روشن است این‌که این مرکز در عین این‌که نام اعتدال را بر خود نهاده، عملاً به کام محور غربی-صهیونیستی است و کار ویژه‌ای جز بسترسازی برای توسعه‌ خشونت، تفرقه و تروریسم تکفیری ندارد. شبکه‌ی توئیتر [همکاری نزدیک با مرکز  اعتدال سعودی دارد] با حداقل ده برابر کردنِ ظرفیت انتشار پیام برای هر کاربر در یک ساعت و لغو برخی محدودیت‌های دیگر، نهایت سعی خود را در کمک به نشر اخبار مورد نظر، انجام عملیات روانی، و تشدید فعالیت ربات‌های سازمان‌یافته [مشابه حوزه‌ی فعالیت مرکز اعتدال عربستان] علیه ایران را اعمال کرد.

3. حمایت از ضد انقلاب 

پشتیبانی تسلیحاتی از مجموعه‌های تروریستی تجزیه‌طلب، مجموعه‌های تروریستی کرد، بلوچ، خلق عرب و سازمان منافقین از طریق ارسال اسلحه و امکانات نظامی نیز از دیگر تحرکات عملی سعودی‌ها برای فتنه‌افروزی در ایران بود.

4. تخریب برجام و همکاری با رژیم صهیونیستی برای فشار بیشتر به ایران 

عربستان از ابتدای بحران هسته‌ای، قبل و بعد از برجام، در مورد ایران یک استراتژی پنج وجهی داشتند؛ اول حمله نظامی، آنها از ابتدای بحران هسته‌ای در سال ۱۳۸۲ به آمریکا فشار آوردند که به ایران حمله کند. اسناد آن هم توسط ویکی لیکس منتشر شده است. دوم، حداکثر تحریم و فشار به ایران که این سیاست هم قبل و بعد از برجام ادامه داشته است. سوم، نقش و جایگاه منطقه‌ای صفر برای ایران. این سیاست هم قبل و بعد از برجام ثابت بوده و آنها می‌خواهند ایران نقشی در منطقه نداشته باشد. چهارم، تعامل صفر آمریکا با ایران. به همین دلیل این دو کشور از اوباما متنفرند چون او به دنبال تعامل با ایران بود و متقابلا از ترامپ راضی هستند، زیرا که او مخالف تعامل با ایران و در خط تشدید خصومت با ایران است. پنجم، قدرت دفاعی صفر برای ایران. 

آنها همیشه چه قبل و چه بعد از برجام دوست داشته‌اند که ایران فاقد قدرت دفاعی و نظامی قابل توجهی باشد تا هر وقت مناسب بود به راحتی به توان به ایران تجاوز نظامی کرد. همانطور که ابتدای انقلاب با رفتن شاه فکر کردند موقعیت برای نابودی ایران فراهم شده است، کشور عربی عراق به ایران تجاوز کرد و شورای همکاری هم حمایت کرد. عربستان به تنهایی ۹۷ میلیارد دلار به صدام کمک کرد تا ایران را نابود کنند. 

ملاحظه 

حمایت آشکار حکومت سعودی از اغتشاشات در ایران و  ادعاهای واهی آنها مبنی بر حمایت از مردم ایران در حالی است که به گواه تمام سازمان‌های حقوق بشری، بدترین فضای سرکوب و خفقان در عربستان حاکم است و هیچ شهروندی اجازه کمترین انتقادی از حکومت آل سعود را ندارد به طوری که برخی از شهروندان به خاطر تنها یک توئیت به حبس سنگین محکوم می‌شوند، تکه تکه کردن جمال خاشقجی، فعال و روزنامه نگار مطرح سعودی به دستور بن سلمان به حدی هولناک و وحشیانه بود که فعالان و مخالفان آل سعود، بن سلمان را «بن ساطور» نامیده‌اند.

نتیجه گیری 

هدف نهایی مثلث آمریکا – اسرائیل و عربستان ضمن اعمال حداکثر فشار، نه تنها تغییر رژیم بلکه تجزیه ایران از طریق شورش و بهم ریختگی و ناامنی داخلی خواهد بود. در این مثلث پول از عربستان، زور از آمریکا و طراحی از اسرائیل است. و نهایتا هم طرح‌ها و پروژ‌های این مثلث علیه ایران، شکست خواهد خورد.

بر همین اساس باید یک پیام جدی به رژیم آل سعود و شاهزده جوان این کشور داده شود که نمی شود در خانه شیشه ای بنشیند و به سمت هماسیه خود سنگ اندازی کند. 

کلید واژه ها: اغتشاشات اغتشاشات تهران اغتشاشات ایران تظاهرات در ایران عربستان سعودی ایران و عربستان ایران و عربستان سعودی ریاض تهران و ریاض روابط ایران و عربستان دخالت عربستان در اغتشاشات ایران سعید رمضانی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان


( ۱۳ )

نظر شما :

ناشناس ۲۲ آبان ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۰
اگر این سری لیدرهای اغتشاش با مشت آهنین سرکوب نشوند ، کشور دیگر روی خوش به خودش نخواهد دید .
فریدون ۲۳ آبان ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۰
عربستان سعودی در جنایت کردن در کشورهای همسایه خیلی کارکشته است . بی ثباتی و هرج و مرج رو در کشورهای دیگه توسعه میده تا مانع رشد دولت ملت های با فرهنگ و متمدن و ریشه دار بشه و بربریت حاکم در شبه جزیره آشکار نشه . در زمان جنگ من یادم فهد , برای تشویق صدام یک کلاشنیکف طلا به صدام هدیه داد (عکس اش هم هست ) و یک بندر در دریای سرخ ایجاد کرد که مستقیم سلام از مصر و غیره میخرید و انتقال میداد عراق برای جنگ و تجاوز علیه ایران . امام خمینی در وصیت نامه ای به درستی میگه , ما اگر از آمریکا بگذریم , اگر از اسرائیل بگذریم , از آل سعود نخواهیم گذشت