ایران و اقلیم در چه مسیری گام بر می دارند؟

موج سواری مسعود بارزانی علیه تهران

۲۵ مهر ۱۴۰۱ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۵۲۴۶ اخبار اصلی خاورمیانه
به دنبال حملات جمهوری اسلامی ایران به مناطقی از خاک اقلیم کردستان عراق، مسعود بازرانی عملا به دنبال موج سواری سیاسی علیه تهران است. از این رو اربیل با فشارهای چند هفته اخیر خود به بغداد سعی دارد به فضای ضدایرانی در اقلیم کرستان و کل عراق دامن بزند.
موج سواری مسعود بارزانی علیه تهران

مهدی بازرگان، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: به دنبال حملات جمهوری اسلامی ایران به مناطقی از خاک اقلیم کردستان عراق، مسعود بازرانی عملا به دنبال موج سواری سیاسی علیه تهران است. از این رو اربیل با فشارهای چند هفته اخیر خود به بغداد سعی دارد به فضای ضدایرانی در اقلیم کرستان و کل عراق دامن بزند.

نتیجه همین فشارهای اربیل هم به سفر شنبه هفته جاری قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق به ایران با موضوع این حملات منجر شد. میان داری بارزانی ها و شخص مسعود بارزانی در دمیدن به مسائل، این سوال جدی را در ذهن مطرح می کند که رهبر حزب دموکرات کردستان عراق و اربیل در بستر این موج سواری ها به دنبال تحقق چه اهداف و مقاصدی است؟

 با وجود این که بعد از اتفاقات و تحولات همه پرسی 25 سپتامبر 2015/ 3 مهر 96 استقلال اقلیم کردستان عراق، شرایط در نهایت به استعفای مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق و رئیس سابق اقلیم کردستان انجامید، اما یقیناً این مسئله نه تنها باعث حذف کامل او از نقشه سیاسی اقلیم و حتی عراق منجر نشد، بلکه سایه او به مراتب پررنگ تر از قبل شده است. 

پیرو این نکته هنوز هم می‌توان او را رهبر پشت پرده جریانات سیاسی این بخش از عراق دانست؛ رهبری که کماکان با تلاش های پیدا و پنهان به دنبال تداوم سیطره و نفوذ خود و خانواده اش است.

از این منظر به هر میزان فضای سیاسی عراق دچار پیچدگی و ابهام جدی تری باشد، دایره عمل برای رئیس سابق اقلیم کردستان در خصوص تحقق اهدافش بیش از پیش گسترده تر خواهد بود. لذا وی سعی می کند با حضور مستقیم و غیرمستقیم در این تنش ها و اختلافات سیاسی، شدت ابهامات را افزایش دهد تا بتواند آن چه را مد نظرش است، محقق کند. 

در این بین دوران پس از مرگ و خلاء حضور جلال طالبانی و دوشقه شدن اتحادیه میهنی به عنوان رقیب سنتی بارزانی ها، بهترین فرصت را برای مسعود بارزانی رقم زده است تا بدون هیچ رقیبی شرایط را در راستای اهداف خود پیش ببرد. لذا باید اذعان داشت که طی 5 سال اخیر همه تصمیمات اقلیم کردستان عراق، نه در اربیل و سلیمانیه که در «پیرمام» (محل استقرار مسعود بارزانی) گرفته می شود. 

باید گفت که مسعود بارزانی جدی تر از همیشه به دنبال بازی قدرت است، خاصه آنکه طمع سیاسی زعامت بر همه امور اقلیم از زمان شکست پروژه رفراندوم استقلال اقلیم کردستان و خارج شدن مسعود بارزانی از جریان سیاسی عراق دوچندان شد. در این میان عراق و خاصه اقلیم کردستان سال هاست به واسطه استمرار رویه ای شبه استبدادی، ذیل تدوام و حتی تشدید نگاه قائل به فرد یا افرادی چون مسعود بارزانی، بقای آنان را در راس هرم قدرت به یک سنت سیاسی روتین بدل کرده است. 

اینها علاوه بر آست که مسعود بازانی طی 1848 روزی که همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق می گذرد همواره تهران را مقصر شکست آن رفراندوم می داند. در نتیجه کینه سیاسی رهبر حزب دموکرات کردستان عراق از ایران طی این 5 سال و 22 روز باعث شد تا او از هر اتفاق کوچک و بزرگی برای حمله به تهران و موج سواری علیه ایران در اقلیم و عراق استفاده کند. 
 
رئیس فعلی حزب دموکرات کردستان عراق با مانورهای دیپلماتیک ضد تهران به دبنال گرفتن ماهی مطامع سیاسی خود از آب گل آلود عراق است. چرا که مسعود بارزانی و حزب دموکرات کردستان عراق با مانور روی حمله سپاه توانسته است با یک نعل وارونه، شرایط را به نفع خود مصادره کند.

علی رغم آن که نمی توان همجواری اقلیم کردستان عراق با ایران را نادیده گرفت و همین همسایگی سبب می شود که از امنیت تا دیپلماسی، اقتصاد و حتی اشتراکات فرهنگی دو طرف بر هم اثرات جدی داشته باشند، با این حال اربیل و مسعود بارزانی هم باید به این نکته توجه داشته باشند وضعیت خاص جغرافیایی و ژئوپولتیکی اقلیم کردستان به‌گونه‌ای است که عملا بدون رابطه حسنه با همسایگان خود نمی‌تواند به راه‌های زمینی و هوایی دسترسی داشته باشد. پس مانور سیاسی و موج سواری علیه تهران برای منافع شخصی و حزبی مسیری پرهزینه برای مسعود بارزنی خواهد بود. /شرق

کلید واژه ها: ایران اقلیم کردستان عراق مسعود بارزانی جلال طالبانی حزب دموکرات کردستان اتحادیه میهنی کردستان حملات ایران به اقلیم کردستان


( ۲۶ )

نظر شما :

خسرو ۲۵ مهر ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۳
جمهوری اسلامی ایران می تواند از نفوذ خود بر عراق استفاده کرده و دولتمردان عراق را قانع کند که از راههای حقوقی مسوولین ( بارزانی ها و...)انجام رفراندوم برای تجزیه عراق را محاکمه و رندانی یا اعدام کنند چون اگر مجرم ها مجاز ات نشوند دیر یا زود دوباره علم تجزیه را بدوش خواهند گرفت دنیا در حال تغییر هست و همه به دنبال اتحادیه های منطقه ای هستند ولی رهبران پیر احزاب تجزبه طلب کردی هنوز آرزوهای قرن نوزدهمی تجزیه را در سر می پرورانند و جوانان را به مرگ میفرستند
bs ۲۵ مهر ۱۴۰۱ | ۲۳:۰۳
نویسنده پاسخ یه سوالو بده:دولت فعلی عراق و پارلمان عراق کاملا همسو با ایرانه.مسعود دقیقا کدوم شرایطو به نفع خودش مصادره کرده؟محض اطلاع مخاطبین محترم،نخست وزیر عراق در اولین سخنرانیش گفت منافع ایران منافع خاورمیانست.
مجتبی به خسرو ۲۶ مهر ۱۴۰۱ | ۰۰:۴۳
خسروجان همزبانان شما در باکو و ترکیه خود را به اسراییلیها عرضه کردند کمتر نفاق و نژاد پرستی انتشار بده