عقب افتادن روسیه در جنگ

پیشرفت های فناورانه به موفقیت اوکراین کمک می کند

۱۵ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۴۳۰۹ اخبار اصلی اروپا
بسیاری از فناوری‌های مورد استفاده اوکراین بسیار مقرون‌به‌صرفه و به‌کارگیری آنها ساده است. در واقع، راحتی این ابزارها دقیقاً همان چیزی است که آنها را بسیار قدرتمند می کند. از آنجایی که استفاده از فناوری آن آسان است، اوکراین می تواند از سربازان با آموزش اندک و حتی غیرنظامیان عادی برای پیروزی در میدان نبرد استفاده کند.
پیشرفت های فناورانه به موفقیت اوکراین کمک می کند

نویسنده: لورن کان

دیپلماسی ایرانی: دلایل زیادی برای موفقیت شگفت انگیز اوکراین وجود دارد. بی کفایتی لجستیکی ارتش روسیه، ناتوانی گیج کننده آن در تضمین برتری هوایی اولیه و روحیه پایین سربازان، همگی نقش داشتند. ارتش اوکراین نه تنها به دلیل انگیزه سربازانش بلکه به دلیل دانش فنی اش شایسته تقدیر است.

اوکراین از داده های ماهواره ای تجاری برای ردیابی لحظه به لحظه تحرکات نیروهای روسی استفاده کرده و هوشمندانه از هوش مصنوعی، همراه با این تصاویر ماهواره‌ای، برای ایجاد نرم‌افزاری استفاده کرده که به توپخانه کمک می‌کند تا اهداف را به کارآمدترین و مرگبارترین شکل ممکن شناسایی، هدف‌گیری و نابود کند.

بسیاری از فناوری‌های مورد استفاده اوکراین بسیار مقرون‌به‌صرفه و به‌کارگیری آنها ساده است. در واقع، راحتی این ابزارها دقیقاً همان چیزی است که آنها را بسیار قدرتمند می کند. از آنجایی که استفاده از فناوری آن آسان است، اوکراین می تواند از سربازان با آموزش اندک و حتی غیرنظامیان عادی برای پیروزی در میدان نبرد استفاده کند.

اوکراین عقل متعارفی که می گفت هواپیماهای بدون سرنشین در رویارویی با پدافند هوایی با مشکل روبه رو خواهند شد را نادیده گرفته و ثابت کرده است که داده های تجاری یا منبع باز در واقع منابع قابل دسترس و مفیدی برای اطلاعات میدان نبرد هستند.

جاگیری پهپادهای بیرقدار TB2 ترکیه در اوکراین را در نظر بگیرید. این پهپادها ارزان هستند، مخفی کردن آنها سخت است و به کندی حرکت می کند اما در خنثی کردن اهداف ثابت یا با سرعت پایین بسیار موفقیت آمیز عمل می کنند. اوکراین به خوبی از نقاط ضعف پهپادها به عنوان یک مزیت استفاده کرده است.

جنگ روسیه و اوکراین همچنین اولین درگیری است که در آن هر دو طرف از هوش مصنوعی، به ویژه الگوریتم‌های یادگیری ماشینی استفاده می‌کنند. روسیه از هوش مصنوعی برای انجام حملات سایبری، ایجاد ویدئوهای دروغین که تسلیم زلنسکی را نشان می دهند و ترویج سایر تبلیغات به نفع خودش استفاده کرده است.

اوکراین از فناوری تشخیص چهره برای شناسایی عوامل و سربازان روسی، مبارزه با اطلاعات نادرست و – با کمک ارتش ایالات متحده – ایجاد مدل‌هایی از روش ها و راهبردهای روسیه برای تحلیل و برنامه‌ریزی راهبردی استفاده کرده است. با این حال، مهم است توجه داشته باشیم که نه روسیه و نه اوکراین از سلاح های واقعی مجهز به هوش مصنوعی، مانند سلاحی که می تواند اهداف را بدون هدایت انسانی انتخاب کرده و درگیر کند، استفاده نکرده اند.

اوکراین از فناوری های دیجیتال برای ایجاد و سپس استفاده از مخاطبان داوطلب در سراسر جهان استفاده کرده است. ارتش هکرهای داوطلب از هوش دیجیتالی خود برای بستن وب سایت های روسی بهره می برند. وزارت دیجیتال اوکراین توانسته دسترسی به شبکه‌های ماهواره‌ای خصوصی و غیرنظامی و تصاویر با وضوح بالا را ایمن کند و شرکت‌های فناوری خصوصی مانند اپل، گوگل، متا و توییتر را برای محدود کردن دسترسی و تعطیل کردن فعالیت‌های خود در روسیه تحت فشار قرار ‌دهد.

استفاده گسترده و موفقیت آمیز اوکراین از سامانه های تازه تر، فناوری های نوظهور را وارد جریان اصلی نظامی می کند. دلیلی وجود دارد که تقاضای جهانی برای TB2 به طور ناگهانی افزایش یافته است. طبق گزارش‌ها، کشورهایی مانند بنگلادش و امارات متحده عربی پس از مشاهده تأثیر این پهپاد در اوکراین روند خرید این پهپاد را آغاز کرده‌اند و سازنده آن را به بزرگترین صادرکننده دفاعی و هوافضای  ترکیه تبدیل کرده‌اند. اوکراین به دنیا نشان داد که این فناوری‌ها زمانی کارآمد هستند که در کنار سایر قابلیت‌ها استفاده شوند یا در نقش‌هایی که فراتر از کاربردهای اولیه مورد نظرشان است به کار گرفته شوند.

هجوم مستمر جنگ افزارهای سرگردان به اوکراین آنها را در بوته آزمایش قرار خواهد داد، زیرا این سلاح ها برای اولین بار در مقیاس گسترده معرفی می شوند. در سال 2017، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که دولت پیشرو در هوش مصنوعی به "حاکم جهان" تبدیل خواهد شد و از آن زمان، روسیه برای پیشبرد توسعه قابلیت‌های نظامی مجهز به هوش مصنوعی تلاش کرده است. تصور اینکه مسکو بتواند شمار بیشتری از آنها را در ماه ها یا سال های آینده در میدان نبرد اوکراین آزمایش کند، غیرممکن نیست.

جنگ نشان داده که چگونه ابزارهای مدرن می توانند قدرت نظامی را در میان میلیون ها نفر پراکنده کنند. این یک جنگ با سرشت دموکراتیک است. اوکراین از فناوری‌های همه منظوره که توسط شرکت‌های بخش خصوصی توسعه داده شده‌اند، بهره برده تا هم کارهایی را که در جنگ می‌تواند انجام دهد و هم شمار افرادی که می‌توانند آن را انجام دهند، گسترش دهد. اوکراین همچنین ثابت کرده که شمار فزاینده ای از بازیگران می توانند به فناوری نظامی مفید دست یابند و دولت ها می توانند در عرصه های تازه با کمک نهادهای غیرنظامی و افراد عادی به مبارزه ادامه دهند.

منبع: فارن افرز / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: جنگ اوکراین روسیه و اوکراین حمله روسیه به اوکراین مناقشات روسیه و اوکراین پهپاد بیرقدار روسیه و ترکیه ترکیه و اوکراین فناوری نظامی


( ۷ )

نظر شما :