بازگشت نفت ایران بر بازار تاثیر می گذارد؟

۱۰۰ دلار، کف قیمت اوپک پلاس برای بازارهای جهانی

۱۰ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۱۴۳۰۱ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
برخی تحلیلگران بر این باورند که اوپک پلاس می‌خواهد برای نفت کف قیمت بگذارد و این کف ۱۰۰ دلار است. بازگشت نفت خام ایران به بازارهای بین المللی دست کم برای مدتی این کف را به خطر می اندازد. اگر بازگشت ایران با گرم شدن روابطش با عربستان همراه باشد می توان پیش بینی کرد که دو کشور به همراه روسیه در زمینه تولید نفت هماهنگ خواهند بود.
۱۰۰ دلار، کف قیمت اوپک پلاس برای بازارهای جهانی

نویسنده: ایرینا اسلاوا

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده و ایران در آخرین مرحله توافق هسته ای هستند. برخی تحلیلگران بر این باورند که ورود ایران به بازارهای جهانی، قیمت نفت را کاهش و برخی دیگر ادعا می کنند که این ورودِ دوباره ربطی به قیمت ها نخواهد داشت. 

با این حال وزیر نفت عربستان سعودی، عبدالعزیز بن سلمان، اوایل ماه جاری گفت: اوپک پلاس می‌تواند تصمیم بگیرد که راهبرد رشد تولید خود را در واکنش به آنچه او آن را "دایره باطل خود تداوم یافته از نقدینگی بسیار ضعیف و نوسانات شدید" در بازارهای نفت خواند، دگرش دهد.

فایننشال تایمز گزارش داد که اشاره بن سلمان به کاهش تولید بیش از همه، هشداری به ایالات متحده پیرامون پیامدهای نهایی شدن توافق با ایران بوده است. هلیما کرافت از بازارهای سرمایه RBC می گوید: «اوایل امسال عربستان سعودی و دیگر بازیگران منطقه ای تقریبا مطمئن شدند که توافقی در کار نیست. با این حال، حالا که زمزمه های زنده شدن توافق بلندتر می شود به نظر می رسد که عربستان و سایر بازیگران منطقه هم بر بازارهای نفت و هم بر پیامدهای گسترده امنیتی این توافق متمرکز خواهند شد.»

در زمینه پیامدهای امنیتی، متحدان سعودی اخیرا روابط خود با ایران را از سر گرفته اند و عربستان نیز مشغول ارزیابی این موضوع است. ایران از این چرخش استقبال کرده است. اگر این اتفاق بیفتد، می‌تواند پیامدهای بزرگی برای وضعیت امنیتی خاورمیانه داشته باشد و اوپک را نیز تثبیت کند.  بهبود روابط چه بسا توافق هسته ای تازه با ایران را برای قیمت نفت بی اثر کند.

اوپک پلاس نشان داده که می تواند عرضه نفت خام را هر زمان که لازم باشد کنترل کند. اینکه تحلیلگران ادعا می کنند ورود ایران می تواند قیمت های نفت را کاهش دهد درست است. با این حال در اینجا یک نکته نادیده گرفته شده و آن عزم اوپک پلاس برای پایین نگه نداشتن طولانی مدت قیمت نفت است. 

اوپک پلاس می تواند نه تنها از نظر کنترل تولید بلکه در مورد قیمت ها نیز انعطاف پذیر باشد. برخی تحلیلگران بر این باورند که اوپک پلاس می‌خواهد برای نفت کف قیمت بگذارد و این کف ۱۰۰ دلار است. بازگشت نفت خام ایران به بازارهای بین المللی دست کم برای مدتی این کف را به خطر می اندازد. اگر بازگشت ایران با گرم شدن روابطش با عربستان همراه باشد می توان پیش بینی کرد که دو کشور به همراه روسیه در زمینه تولید نفت هماهنگ خواهند بود.

با یک توافق، ایران بی چون و چرا مشتاق افزایش صادرات خواهد بود. همزمان سعودی ها و اماراتی ها آماده اند تا تولید خود را کاهش دهند تا قیمت ها را به راحتی بالا نگه دارند. بدون شک ایران با قیمت‌های بالاتر مخالفت نمی‌کند. این یک بازی برد – برد است.

منبع: اویل پرایس / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: نفت بازارهای جهانی نفت ایران ورود نفت ایران به بازار اقتصاد جهانی مذاکرات هسته ای اوپک اوپک پلاس ایران و عربستان توافق هسته ای توافق هسته ای ایران رفع تحریم ها


نظر شما :