نهمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم در سال یازدهم

پوتین سرطان ریه دارد/ غرب چرا به روسیه اعلام جنگ نمی کند؟

۰۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۴۱۴۹ اخبار اصلی اروپا
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
اطلاعات من می گوید میانگین سنی در روسیه ۷۰ سال است. و رئیس جمهور پوتین نیز به این سن نزدیک شده است. اطلاعات من همچنین می گوید که او از بیماری رنج می برد با وجود این که مسئولان عالی رتبه در مسکو این موضوع را رد کرده اند. احتمالا به بیماری سرطان ریه مبتلاست و برای درمان خود تلاش می کند.
پوتین سرطان ریه دارد/ غرب چرا به روسیه اعلام جنگ نمی کند؟

دیپلماسی ایرانی: پس از وقفه ای یک ساله، امسال با تماس هایی که با سرکیس نعوم، روزنامه نگار مشهور لبنانی داشتیم مجددا توانستیم یادداشت های او را دریافت کنیم. به دلیل پاندمی کرونا، وی سال گذشته به ایالات متحده سفر نکرد و برای همین سلسله یادداشت هایش در دیدار از امریکا را نیز منتشر نکرد. او گفت بعد از بیست سال سفر مداوم به امریکا برای نخستین بار وقفه ای در این سفر ایجاد شد که مسببش کرونا بود. وی در پیامی که سال گذشته به سردبیر دیپلماسی ایرانی داد گفت که کرونا به قدری دست و پا گیر بود که حتی امکان سفرهای بین ایالتی نیز وجود نداشت برای همین هیچ کدام از برنامه هایش برای این سفر تحقق نیافت و برای همین از اساس سفر را لغو کرد. اما امسال با فروکش کردن کرونا، او به ایالات متحده رفت و توانست با مقامات سابق و فعلی امریکایی گفت وگو کند. قبل و بعد از سفر با او در تماس بودیم و با توافقی که با هم داشتیم سلسله یادداشت های مربوط به ایالات متحده اش را در اختیار ما قرار داد.  

به این ترتیب این یازدهمین سال است که دیپلماسی ایرانی سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. در ادامه بخش نهم آن را می خوانید: 

به سراغ یکی از مسئولان مهم سابق در یکی از وزارتخانه های مهم امریکایی که به دلایل متعدد قبل از سن بازنشستگی از دولت امریکا کناره گیری کرد، رفتم. او همچنان به نحوی در راستای منافع کشورش در زمینه های مختلف در داخل و خارج خدمت می کند. او در زمینه های مختلف تخصص دارد که شاید مهمترین آنها ایران باشد. این را هم بگویم که چندان از دولت فعلی امریکا به دور نیست، به ویژه زمانی که دونالد ترامپ تلاش می کرد برای دور دوم ریاست جمهوری اش انتخاب شود، او در جناح رقیب فعالیت می کرد و برای عدم انتخاب دوباره اش تلاش بسیاری کرد. او یکی از نیروهای اصلی تیم تبلیغاتی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بود که بعدا در دولت نقش مهمی داشت. صحبت با او درباره دلایل جنگ روسیه علیه اوکراین با مجموعه ای از سوالات در این زمینه آغاز شد. جواب داد: «روسیه با حمله به اوکراین دنیا را شگفت زده کرد، نه برای این که اعلام جنگ داد یا آن را آغاز کرد، این اتفاق برای کسی راز نبود، بلکه چالشی که روسیه در تحقق نتایج مورد انتظارش بعد از گذشت بیش از صد روز از جنگ با آن مواجه شد، شگفت آور بود. ارتش روسیه شکست نمی خورد، اما نمی تواند اوکراین را ظرف چند روز یا چند هفته اشغال کند. برای همین مجبور شده به اشغال دو منطقه در "دونباس" و کرانه های دریای سیاه اکتفا کند تا به این ترتیب جلوی افتضاحش در تحقق هدف نهایی را بگیرد. در این جنگ تا کنون 18 هزار افسر و درجه دار و سرباز روسی کشته شده اند. روسیه حمله زمینی کرد بدون این که پوشش هوایی انجام دهد. آیا دلیلش نبود پوشش هوایی بود یا دلیل دیگری داشت؟ سربازان هجومی روسیه چندان حرفه ای و با تجربه نیستند و انگیزه لازم برای مبارزه را ندارند. ارتش اوکراین و نیروهای مقاومت که از آنها پشتیبانی می کند تانک های روسی را یکی پس از دیگری منفجر می کنند بعد که با نیروهای پشتیبان روسی مواجه می شوند آنها را یک به یک به همراه تانک ها و سلاح هایشان به رگبار می بندند. سلاح آنها در این درگیری ها موشک و بمب و گلوله است. سربازان روس مهمات کافی و پیشرفته برای مبارزه در اختیار ندارند. برای همین ارتش روسیه خیلی آسیب دیده است.»

پرسیدم: آیا ممکن است پوتین از سلاح اتمی برای جبران خسارت هایش استفاده کند تا اهدافی را محقق کند که می خواسته در جنگ نظامی علیه اوکراین به دست آورد؟ جواب داد: «در سخنرانی که در "روز پیروزی" انجام داد و تظاهر به پیروزی کرد، به نظر نمی رسید که می خواهد از سلاح هسته ای استفاده کند. بلکه آرامش خود را حفظ کرد و به نظر می رسد تا الآن حداقل به "دونباس" اوکراین اکتفا کرده است. اما سوالی که اینجا مطرح می شود، این است: اگر ارتش روسیه از سلاح های پیشرفته و به روز شده با تکنولوژی خیلی بالا برخوردار نبوده و این گونه بر می آید که در سطح ارتباطات و تماس ها نیز چندان موفق نبوده، چرا این اقدام متهورانه را انجام داد، آیا سلاح هسته ای یا هزاران موشک یا حتی صدها موشک از آنها به معنای همین سلاح های پیشرفته است که غرب ادعا می کند باید نابود شوند؟ اگر واقعا چنین است چرا غرب بعد از حمله روسیه به اوکراین اعلام جنگ سراسری به روسیه نکرده است تا جلوی تهدیدهای دیگر روسیه به کشورهای همسایه اش مثل مولداوی و کشورهای حوزه بالتیک را بگیرد؟ پاسخ این است که حمله به روسیه ماجراجویی بزرگی است. حتی اگر نیروی هسته ای روسیه شکست بخورد و بخش عمده ای از قدرتش هم نابود شود باز همچنان دولت آزاردهنده به اروپا و امریکا و نه تنها هر کدام از آنها بلکه کل جهان باقی خواهد ماند. برای همین باید از این گزینه دوری کرد.»

پرسیدم: آیا باور داری که چیزی مثل انزجار، خستگی، خشم یا ناملایمات داخلی باعث به هم خوردن اوضاع داخلی روسیه شود و این مساله بر جنگ اوکراین تاثیر بگذارد تا آنجا که نتواند روسیه اهداف اصلی اش را محقق کند؟ جواب داد: «فکر می کنم کارهایی در این زمینه در داخل روسیه در حال انجام است. اطلاعات من می گوید میانگین سنی در روسیه 70 سال است. و رئیس جمهور پوتین نیز به این سن نزدیک شده است. اطلاعات من همچنین می گوید که او از بیماری رنج می برد با وجود این که مسئولان عالی رتبه در مسکو این موضوع را رد کرده اند. احتمالا به بیماری سرطان ریه مبتلاست و برای درمان خود تلاش می کند.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سرکیس نعوم سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم روسیه جنگ روسیه جنگ روسیه و اوکراین حمله روسیه به اوکراین روسیه و اوکراین


( ۸ )

نظر شما :