واقعا برجام احیا می شود؟

نقطه، تمام!

۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۳۹۱۶ اخبار اصلی پرونده هسته ای
نویسنده خبر: عبدالرحمن فتح الهی
چه عبارت «توافق قوی جدید» را اسم رمز اصولگرایان برای توجیه احیای برجام علی رغم ۹ سال حمله، توهین و تخریب بداینم یا خیر، به نظر می رسد آن چه در این شرایط ابربحرانی اقتصادی و معیشتی ایران نیاز است، نه لفاظی و ساختن عبارات برای توجیه احیای برجام توسط دولت سیزدهم و حامیانش که تسریع در روند لغو تحریم هاست. هر چند که بازار سکه، طلا و ارز نیز پیش تر به استقبال احیای برجام رفته بود و کاهش قیمت ها و سیر نزولی نرخ ها مبین این واقعیت است.
نقطه، تمام!

دیپلماسی ایرانی: آنچه که از دل گمانه زنی های سیاسی و رسانه‌ای به خصوص طیف نزدیک به قدرت و اعضای دولت طی 24 ساعت اخیر بر می آید به نظر می رسد دیگر باید حدس و گمان پیرامون احیای برجام را کنار گذاشت و حصول توافق را تقریباً قطعی دانست. شاید مهمترین اتفاق به برگزاری جلسه فوق‌العاده بعد از ظهر دیروز دوشنبه‌ شورای عالی امنیت ملی به ریاست سید ابراهیم رئیسی باز گردد که ظاهرا دستور کارش ارائه گزارش مبسوطی توسط علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد درباره گفت‌وگوهای وین و نهایتا جمع‌بندی نظرات کارشناسی بود. اما آنگونه که مطرح هست به نظر می رسد این شورا عملاً پاسخ مثبت خود را به احیای برجام داده است. 

در ادامه موضع گیری برخی مقامات دولت سیزدهم هم نیز شائبه احیای برجام را تقویت کرد. کما اینکه محمد جمشیدی، معاون سیاسی ریاست جمهوری دیروز دوشنبه در یادداشت توییتری نوشت: «آمریکا از هدف استراتژیک خود در خروج از توافق ۲۰۱۵ و اعمال سیاست فشار حداکثری عقب نشینی کرد. آمریکا به دنبال ۱- برجام ابدی و ۲- مذاکرات منطقه ای و موشکی بود که نهایتا از جاه طلبی های خود عقب رانده شد.» در ادامه حسین امیرعبداللهیان نیز ظهر دیروز دوشنبه در نشست با خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار در بخشی از صحبت‌های خود در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای صراحتا اظهار کرد: « گر بخواهم بگویم که در مذاکرات وین در چه مرحله‌ای هستیم باید بگویم اکنون در نقطه‌ای هستیم که شاید بتوان آن را شروع پایان توافق بنامیم.» وزیر امور خارجه دولت سیزدهم در ادامه صحبت‌های خود به نکته مهمتری اشاره داست که گویا خبر از جواب مثبت ایران بعد از 16 ماه چانه زنی دارد؛ امیر عبداللهیان گفت: «حداکثر تا ۱۲ امشب آخرین جمع‌بندی خود را به صورت مکتوب در مورد مسائل باقی‌مانده به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ارائه می‌دهیم و اگر واکنش آمریکا همراه با واقع‌بینی و انعطاف باشد توافق رخ می‌دهد و اگر انعطافی نشان ندهند باید بیشتر گفت‌وگو کنیم.»

مکمل این خبرها واکنش اولیانوف بود. نماینده روسیه در مذاکرات وین با استقبال از اظهارات دیروز وزیر امور خارجه ایران درباره پاسخ به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا در زمینه احیای توافق هسته‌ای، تاکید کرد: «روسیه هیچ گاه مانعی سر راه احیای توافق نبوده و نخواهد بود.» این دیپلمات روس دقایقی پیش توییتی مهم در واکنش به اظهارات دیروز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران پیرامون پاسخ تهران به پیشنهادات اتحادیه اروپا نوشت. اولیانوف گفت: «سیگنال‌های دلگرم‌کننده‌ای از ایران دریافت می‌شود.» به نظر می رسد آنچه که سیگنال دلگرم کننده جمهوری اسلامی خوانده می شود برجام را احیا خواهد کرد.

البته رسانه های رادیکال و مخالف برجام پیشاپیش به استقبال احیای توافق هسته ای رفته بودند. کیهان در تیتر یک دیروز دوشنبه خود با عنوان «تله تازه آمریکا در بازی با لغو تحریم‌ها» نوشت: «تیم مذاکره‌کننده کشورمان که تاکنون بر اصول اصلی جمهوری اسلامی ایران (لغو تحریم‌ها، ارائه تضمین و راستی آزمایی طرف مقابل) هم در مذاکرات وین و هم در دوحه پافشاری کرده و هربار دشمنان نظام را ناامید کرده‌اند بایستی ضمن در نظر گرفتن جمیع اقدامات و رفتارهای غیرسازنده غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌ها، دستاورد ارزشمند خود (مقاومت در برابر نظام سلطه) را حفظ کرده و بازهم پای استفیای حقوق ملت ایران و بهره‌مندی از منافع اقتصادی برجام بایستند و برای برخی مدعیان اصلاحات که به دنبال بستن با کدخدا بودند و به قول خودشان زبان دنیا را بلد بودند! تفاوت‌های روشنی از توافق قوی جدید و توافق ضعیف قبلی را به تصویر بکشند.»

این خرق عادت اصولگریان در حمایت از برجام شاید در ابتدا کمی گنگ به نظر می آمد، کما اینکه عباس عبدی در توییتی نوشت: «آخرالزمان سیاست. سلام نواصولگرایان به برجام. برای متوجه شدن مدیر مسئول کیهان، پس از آن مصاحبه تند علیه برجام، فقط چند روز کافی بود تا او نیز به برجام سلام دهد.» اما غافل از اینکه این جریان با رانت اطلاعاتی پیشاپیش از پاسخ مثبت دولت رئیسی برای احیای برجام آگاه بودند و سعی کردند با این دست عبارات و تیترزنی ها ضمن توجیه خود، فضای سیاسی و رسانه‌ای همسو را برای حصول قریب الوقوع توافق آماده کنند.

با اینحال چه عبارت «توافق قوی جدید» را اسم رمز اصولگرایان برای توجیه احیای برجام علی رغم 9 سال حمله، توهین و تخریب بداینم یا خیر، به نظر می رسد آن چه در این شرایط ابربحرانی اقتصادی و معیشتی ایران نیاز است، نه لفاظی و ساختن عبارات برای توجیه احیای برجام توسط دولت سیزدهم و حامیانش که تسریع در روند لغو تحریم هاست. هر چند که بازار سکه، طلا و ارز نیز پیش تر از روزنامه کیهان و دیگر اصولگرایان به استقبال احیای برجام رفته بود و کاهش قیمت ها و سیر نزولی نرخ ها مبین این واقعیت است. /شرق

عبدالرحمن فتح الهی

نویسنده خبر

روزنامه نگار و کارشناس ارشد روزنامه نگاری سیاسی و عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران برجام تحریم وین میخائیل اولیانوف حسین امیرعبداللهیان سیاست خارجی دولت رئیسی


( ۹ )

نظر شما :