کسانی که از دیدار بن سلمان و مکرون خشمگینند

آقای رئیس جمهور شعار حقوق بشریتان چه شد؟!

۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۳۵۴۶ اخبار اصلی خاورمیانه
سازمان های حقوق بشری دیدار مکرون با بن سلمان را محکوم کرده اند. هتیجه چنگیز، نامزد خاشقجی در زمان مرگش، رهبر فرانسه را متهم کرد که در این دیدار از یک «جلاد» «تجلیل» شده است. 
آقای رئیس جمهور شعار حقوق بشریتان چه شد؟!

دیپلماسی ایرانی: یکی از مقامات ریاست جمهوری فرانسه مدعی شد امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در دیدارش با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی درخصوص موضوع حقوق بشر با ایشان گفت وگو خواهد کرد. در این دیدار موضوعاتی چون نگرانی های ژئوپلیتیکی غرب از جمله برنامه هسته ای ایران و وضعیت تولید نفت در عربستان نیز مطرح خواهند شد. 

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه در جریان سفرمحمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به پاریس با وی دیدار کرد. جلسه ای که رئیس جمهوری فرانسه علی رغم مخالفت معترضان حقوق بشر با سفر بن سلمان به فرانسه از او خواسته بودند رهبر واقعی عربستان سعودی را به حضور نپذیرد. 

مکرون در کاخ الیزه، به گرمی از بن سلمان استقبال کرد. خبرگزاری های مختلف فرانسه مکرون را در حال دست دادن با او نشان دادند. پس از دست دادن و عکسبرداری، هر دو وارد کاخ شده و گفت وگو پشت درهای بسته آغاز شد.
 
محمد بن سلمان به عنوان بخشی از تور خود در اتحادیه اروپا از کشور فرانسه بازدید می کند. این اولین سفری است که ولیعهد سعودی پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار واشنگتن پست در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ترکیه در سال 2018 انجام داده است. 

قبل از عزیمت به فرانسه، بن سلمان در سفر به یونان در مذاکراتی با مقامات این کشور شرکت کرد، جایی که او در کنار کریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان در آتن از توافق دوجانبه در خصوص انرژی های تجدیدپذیر با این کشور خبر داد. 

میزان مسئولیت محمد بن سلمان در قتل خاشقجی همچنان موضوع مورد بحث است. تحقیقات سازمان ملل در مورد این حادثه مدعی است هیچ دلیلی برای مشکوک بودن به دخالت مستقیم معاون وقت پادشاه عربستان در این حادثه وجود ندارد. با این حال، طبق گزارش های بدست آمده، آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) مدعی است بن سلمان مستقیماً دستور ترور خاشقچی را صادر کرده است، نتیجه ای که دولت ترکیه نیز با آن موافق بود. عربستان سعودی معتقد است یک گروه سرکش با نام "جوخه ضربه" که اعضای آن در داخل کشور به شدت تنبیه شده بودند، این عملیات را انجام دادند.

در حالی که بسیاری از رهبران غرب از جمله جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در ابتدا قول داده بودند به دلیل قتل خاشقجی از بن سلمان فاصله بگیرند اما ولیعهد سعودی که از زمان حمله روسیه به اوکراین شاهد افزایش چشمگیر قیمت جهانی نفت بوده و بسیاری از همین رهبران مجبور شده اند با او همراه شوند، در نتیجه این وقایع نفوذ خود را افزایش داده است. بایدن، که در طول مبارزات انتخاباتی خود در سال 2020 عربستان سعودی را یک کشور "منفور" توصیف کرده و قول داده بود با این دو نفر در ماه های اول ریاست جمهوری خود صحبت نکند به محض ورود به شهر جده در عربستان با محمد بن سلمان دیدار کرد (دیپلماسی مشت زدن) عکسی که بسیاری از مفسران آن را نشان دهنده بازیابی جایگاه ولیعهد سعودی در ایالات متحده آمریکا توصیف کردند. 

با این حال، سازمان های حقوق بشری دیدار مکرون با بن سلمان را محکوم کرده اند. هتیجه چنگیز، نامزد خاشقجی در زمان مرگش، رهبر فرانسه را متهم کرد که در این دیدار از یک «جلاد» «تجلیل» شده است. 

منبع: نشنال اینترست / ترجمه: علی رضوان پور ، مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسائل اروپا 

کلید واژه ها: عربستان سعودی فرانسه فرانسه و عربستان محمد بن سلمان امانوئل مکرون حقوق بشر جمال خاشقجی اروپا اتحادیه اروپا


نظر شما :