تهران و واشنگتن، منتظر اقدامات یکدیگر

پیشرفتی نباشد مذاکره ای هم نخواهد بود

۲۰ تیر ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۳۱۰۱ اخبار اصلی پرونده هسته ای
ایران می گوید که هر زمان که تحریم ها لغو شود این کشور نیز محدودیت های برقرار شده بر برنامه غنی سازی اورانیوم را محترم خواهد شمرد. واشنگتن در مقابل می گوید که زمانی تحریم ها لغو خواهد شد که ایران به توافق هسته ای و محدودیت های برقرار شده توسط این توافق، بازگردد.
پیشرفتی نباشد مذاکره ای هم نخواهد بود

نویسنده: جیمی گودوین Jamie Goodwin

دیپلماسی ایرانی: دولت آمریکا برگزاری دور تازه ای از گفت وگوهای هسته ای با ایران در دوحه را به علت دست نیافتن به پیشرفت در این گفت وگوها منتفی اعلام کرد. تازه ترین دور گفت وگوهای غیرمستقیم بین ایران و آمریکا هفته گذشته بدون دستیابی به پیشرفت قابل توجهی، پایان یافت. 

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که عدم پیشرفت از سوی ایران در گفت وگوها معادل عقب نشینی است. وی گفت که فعلا هیچ برنامه ای برای دور دیگری از گفت وگوها وجود ندارد اما واشنگتن همچنان خود را به یافتن راه حلی برای بازگشت دوجانبه به برجام، متعهد می داند. ند پرایس گفت: "ما به بازگشت به توافق هسته ای متعهد هستیم به شرطی که ایران نیز چنین تعهدی از خود نشان دهد اما متاسفانه همان گونه که پیش از این یادآور شده ام ایران مسائلی خارج از چارچوب مربوط به توافق هسته ای را مطرح می کند و نشان می دهد که هنوز خود را به چنین تعهد سیاسی برای بازگشت به توافق هسته ای، پایبند نمی داند." وی افزود توافق هسته ای، گزینه ای نیست که برای همیشه روی میز باقی بماند و افزود که این توافق تا زمانی که منافع ملی ما ایجاب کند روز میز باقی خواهد ماند. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین امریکا گفت که ما متاسفیم که ایران بار دیگر به ابتکار اتحادیه اروپا، به گونه ای سازنده پاسخ نداد و در نتیجه هیچ پیشرفتی در گفت وگوهای دوحه به دست نیامد.  وی گفت که واقعیت این است که ایران از زمان دست برداشتن از اجرای تعهدات خود در قبال برجام، گام هایی برداشته است که برای ما نگران کننده اند. توافقی روی میز خواهد بود که امکان کاهش نگرانی های ما را فراهم کند و مهمتر اینکه فعالیت های هسته ای ایران باید برای همیشه قابل راستی آزمایی باشد تا ما اطمنیان حاصل کنیم که این کشور به بمب هسته ای دست نخواهد یافت.  سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، هدف ما این است، چون جو بایدن خود را متعهد ساخته است که به ایران اجازه ندهد به جنگ افزار هسته ای دسترسی پیدا کند. 

رابرت مالی، نماینده دولت آمریکا در مسائل مربوط به ایران نیز روز سه شنبه گفت که ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی شده برای ساختن یک بمب هسته ای در اختیار دارد. وی در مصاحبه با رادیو دولتی (ان پی آر) گفت که شکست دور تازه گفت وگوها در پایخت قطر در واقع فرصتی بود که از دست رفت. رابرت مالی نیز ایران را به علت طرح مسائل بی ارتباط با برنامه هسته ای ایران در خلال مذاکرات، مسئول شکست گفت وگوها معرفی کرد. 

این در حالی است که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران گفته لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران، پیش شرط رسیدن به توافق با قدرت های جهانی است. رئیس جمهوری ایران این مطلب را روز دوشنبه در دیدار با رئیس جمهوی لتونی عنوان کرد. وی گفت که لغو تحریم های ظالمانه زمینه را برای دستیابی به توافق و همکاری هموار خواهد کرد. 

ایران می گوید که هر زمان که تحریم ها لغو شود این کشور نیز محدودیت های برقرار شده بر برنامه غنی سازی اورانیوم را محترم خواهد شمرد. واشنگتن در مقابل می گوید که زمانی تحریم ها لغو خواهد شد که ایران به توافق هسته ای و محدودیت های برقرار شده توسط این توافق، بازگردد.

منبع: نشنال / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا بازگشت به برجام مذاکرات دوحه مذاکرات قطر گفت وگوهای قطر گفت وگوهای هسته ای


( ۳ )

نظر شما :