در حالی که رکود اقتصادی در راه است

بازی خطرناک آمریکا با عربستان سعودی و ایران

۱۴ تیر ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۲۹۶۸ اخبار اصلی خاورمیانه
روزنامه الریاض وابسته به دولت سعودی در مقاله خود نوشت: دولت بایدن باید ثابت کند که علاقه اش به کشورهای عربی بسته به شرایط و به دلیل نیازش به منابع نفتی نیست. به علاوه، باید در عمل و نه گفتار ثابت کند که همچنان به امنیت خلیج فارس پایبند است.
بازی خطرناک آمریکا با عربستان سعودی و ایران

نویسنده: لارنس هاوس

دیپلماسی ایرانی: در حالی که ریاض می رفت تا دوباره تصمیم های تازه ای برای یک مشارکت قابل اعتماد با واشنگتن در سفر آتی جو بایدن به ریاض بگیرد، نشست اخیر مقامات ایران و آمریکا در دوحه بر شک و تردید های مقامات عربستانی می افزاید. توافقی که به نظر سعودی ها از دستیابی ایران به سلاح هسته ای در بلندمدت جلوگیری نمی کند و مانع از حمایت مالی تهران از آنچه تروریسم می نامند و سایر فعالیت های منطقه ای بی ثبات کننده نمی شود.

برای ایالات متحده سوال اینجاست که چگونه می تواند به رهبر کشورهای عرب سنی این اطمینان را بدهد که در جستجوی مهار ایران شیعه و رسیدن به یک روش هسته ای است. خطر اینجاست که شکست در احیای توافق هسته ای به ایجاد نگرانی های بیشتر در میان مقامات سعودی دامن می زند تا از اتکای شدید خود بر واشنگتن برای امنیت منطقه چشم بپوشند. 

بایدن با یک چشم انداز پیچیده و غیر معمول روبه رو شده و مجبور است از وعده انتخاباتی اش در مورد تنبیه عاملان قتل جمال خاشقجی عقب نشینی کند. 

تحریم های بی سابقه واشنگتن و متحدانش همراه با زرادخانه نظامی که به اوکراین فرستاده اند هنوز نتوانسته تجاوزگری روسیه را متوقف کند. تحریم بخش نفت روسیه باعث افزایش قیمت جهانی نفت شده و به مسکو این امکان را داده تا درآمد بیشتری از فروش نفت کسب کند. 

از سوی دیگر مصرف کنندگان نفت در ایالات متحده مجبورند هزینه های بیشتری را متحمل شوند. این موضوع فشار تورمی را موجب شده و فدرال رزرو را وادار می کند تا نرخ بهره را بالا ببرد که به نوبه خود تهدیدی برای رکود اقتصادی احتمالی آینده آمریکاست. 

جای تعجب نیست که بایدن امیدوار به متقاعد کردن عربستان سعودی و سایر کشورهای خلیج فارس باشد تا تولید نفت را به امید کاهش قیمت ها افزایش دهند. با این حال، به نظر می رسد که پادشاهی در نشست آتی خود با بایدن جسورانه تر ظاهر شود.

روزنامه الریاض وابسته به دولت سعودی در مقاله خود نوشت: دولت بایدن باید ثابت کند که علاقه اش به کشورهای عربی بسته به شرایط و به دلیل نیازش به منابع نفتی نیست. به علاوه، باید در عمل و نه گفتار ثابت کند که همچنان به امنیت خلیج فارس پایبند است.

به این ترتیب، تعهد بایدن به احیای توافق هسته‌ای نه تنها از نظر محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشکل‌ساز است، بلکه تلاش‌های او برای بازگرداندن روابط با ریاض که به طور فزاینده‌ای برای منافع راهبردی ایالات متحده اهمیت یافته است را تهدید می‌کند.

منبع: هیل / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عربستان عربستان سعودی ایالات متحده امریکا امریکا و عربستان ایران و امریکا ایران و عربستان سعودی جو بایدن کشورهای عربی خلیج فارس


( ۷ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۴ تیر ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۴
علاقمندی عربستان به تحکیم روابط خود با دیگران چنانچه اینگونه باشد چقدر خود خواهانه است۔
صهیب بابایی توسکی ۱۴ تیر ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۳
نشست دوحه تا حدودی نشان داد که آمریکا انگیزه ای به ایجاد ناتو عربی در خاورمیانه ندارد. چرا که حمله عربستان به یمن شباهتهای زیادی به حمله روسیه به اوکراین دارد. و همین شباهتها باعث شد تا به محض جنگ اوکراین، جنگ در یمن آرام شود.