چرا شاهد کاهش حملات تروریستی در سال جاری هستیم؟

آغاز مرحله جدیدی از مبارزه با داعش در عراق

۰۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۲۰۱۲ اخبار اصلی خاورمیانه
کاهش قابل توجه حملات تروریستی در نخستین ماه های سال ۲۰۲۲ میلادی، ناشی از دو عامل اصلی است. نخست، تجارب نیروهای دولتی در مبارزه با تروریسم. دوم، پس از مرگ ابوبکر بغدادی و بیعت با حسن هاشمی قریشی، تروریست ها ناگزیر به توزیع مجدد قدرت شدند.
آغاز مرحله جدیدی از مبارزه با داعش در عراق

نویسنده: راویل مصطفی اف

دیپلماسی ایرانی: پس از یک دوره نسبتا آرام، اقدامات نظامی میان تروریست ها و نیروهای دولتی عراق رو به تشدید است. نیروهای دولتی عراق با سازمان های تامین کننده امنیت و دستجات حشد العشبی در تعامل هستند.

 اقدامات نظامی اغلب، در استان های الانبار، شمال بغداد، کرکوک، نینوا، صلاح الدین، دیاله، بابل و بخش جنوبی این کشور در جریان است. در این مناطق، تروریست ها به پایگاه هایی در مناطق دور افتاده بیابانی و کوهستانی تکیه می کنند. در برخی نقاط، تروریست ها تلاش می کنند، از باغ های متراکم و زمین های کشاورزی نیز استفاده کنند.

به گزارش سازمان ملل متحد، در حال حاضر، در خاک سوریه و عراق، در حدود 10 هزار نفر شبه نظامی فعالیت دارند که بین دو کشور در حال تردد می باشند. در عراق، در حدود 8 هزار تروریست مستقر هستند. این وضعیت می تواند، به افزایش توان نظامی داعش در عراق و توسعه منطقه عملیاتی آنها منجر شود.

کاهش قابل توجه حملات تروریستی در نخستین ماه های سال 2022 میلادی، ناشی از دو عامل اصلی است. نخست، تجارب نیروهای دولتی در مبارزه با تروریسم. دوم، پس از مرگ ابوبکر بغدادی و بیعت با حسن هاشمی قریشی، تروریست ها ناگزیر به توزیع مجدد قدرت شدند.

در رابطه با تاکتیک های تروریست ها باید گفت که کمترین تغییر چشمگیری نکرده اند. از یک سو، دشمن را پیوسته در حال تنش نگه می دارند  و از سوی دیگر، حس امنیت و حفاظت کاذب ایجاد می کنند تا هوشیاری آنان را کاهش دهند. اما، داعش تکنیک های جنگی خود در مناطقی را که از مشکلات داخلی و ضعف نیروهای امنیتی رنج می برند، اصلاح کرده است.

شبه نظامیان دو نوع جنگ به راه انداخته اند: جنگ فرسایشی و جنگ اقتصادی. در کوتاه مدت، نابودی داعش در عراق بعید به نظر می رسد. در رابطه با تلاش برای کاهش این تهدید در بلند مدت و از نقطه نظر جذب نیرو و حمایت مالی، باید گفت که این امر امکان پذیر است.

مشکل دیگر مربوط به کنترل بر اقدامات شبه نظامیان شیعه است. به اعتقاد کارشناسان، نباید اجازه داد که آنان از قدرت خود سوء استفاده کنند و در برابر سنی ها زیاده روی کنند که این امر می تواند، آنان را برای پیوستن مجدد به داعش تحریک کند.

 ارتش و نیروهای امنیتی عراق نیز به نوبه خود، باید عملیات نظامی خود را در مناطق مرزی و بیابانی و به ویژه، در امتداد مرز عراق و سوریه افزایش دهند. نخستین اقدام دولت عراق در این راستا، ساخت دیواری به ارتفاع 3.5 متر در منطقه جبل سنجار در استان نینوا و همزمان با آن، افزایش تعداد نیروها در این منطقه بوده است.

استان نینمنبع: نزاویسیمایا گازتا 

 

کلید واژه ها: ایران عراق داعش الحشدالشعبی استان نینوا استان الانبار


( ۱۰ )

نظر شما :

محسن قاسمی ۰۱ آبان ۱۴۰۱ | ۲۰:۱۴
مراحل و راهکارهای جذب به نیروهای جنگی توسط آمریکا در کردستان عراق جهت پیشروی نجنگیدن باداعش