سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش‌های دیپلماسی ایرانی

خطیب‌زاده: فرماندهان ترکیه با مرزبانان ما شوخی نکنند/عراق به شمول اقلیم کردستان باید طرف سازنده ای در تحولات منطقه باشد

۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۸ کد : ۲۰۱۱۴۵۸ اخبار اصلی خاورمیانه
سعید خطیب زاده در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی درباره اظهار نظر یک فرمانده ترکیه ای مبنی بر این که در صورت لزوم حاضریم همان طور که در کردستان عراق ورود کردیم و با تروریست های پ.ک.ک مبارزه کردیم وارد خاک ایران شویم و آنها را از بین ببریم، گفت: مرزداران غیور ما با دقت به وظایف خود عمل می کنند و به هیچ وجه چنین شوخی هایی را بر نمی تابند. سعید خطیب زاده در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان در لندن که صحبت از کنفدرالی به جای فدرالیسم در عراق کرده و گفته است باید نظام عراق به کنفدرالی تغییر کند، گفت: در خصوص مسائل داخلی عراق باید خود عراقی ها تصمیم بگیرند. اما کشورهای منطقه یک بار با صدای رسا صحبت کردند که عراق به شمول اقلیم کردستان باید طرف سازنده ای در تحولات منطقه ای باشد. ما از ثبات و استقرار عراق حمایت می کنیم و از همه عراقی ها به شمول اقلیم کردستان می خواهیم برای حفظ استقرار و ثبات کشورشان تلاش کنند. 
خطیب‌زاده: فرماندهان ترکیه با مرزبانان ما شوخی نکنند/عراق به شمول اقلیم کردستان باید طرف سازنده ای در تحولات منطقه باشد

دیپلماسی ایرانی: سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به پرسش های آنان پاسخ داد. 

او در ابتدای سخنان خود ضمن گرامی داشت ایام لیالی قدر، درباره روز جهانی قدس به زبان عربی پیامی را خواند و سپس به تشریح تحولات دیپلماتیک کشور طی یک هفته گذشته پرداخت.

سعید خطیب زاده در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی درباره اظهار نظر یک فرمانده ترکیه ای مبنی بر این که در صورت لزوم حاضریم همان طور که در کردستان عراق ورود کردیم و با تروریست های پ.ک.ک مبارزه کردیم وارد خاک ایران شویم و آنها را از بین ببریم، گفت: مرزداران غیور ما با دقت به وظایف خود عمل می کنند و به هیچ وجه چنین شوخی هایی را بر نمی تابند. جمهوری اسلامی ایران وظایف کشورها را یادآوری کرده و خودش هم مسئولانه در این حوزه عمل کرده است. ما همان طور که با مسئولیت پذیری به وظایف خود عمل می کنیم از کشورهای دوست و همسایه نیز می خواهیم که به وظایف خود عمل کنند و از اظهارنظرهای اینچنینی خودداری کنند و به حسن همجواری احترام بگذارند.

سعید خطیب زاده در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان در لندن که صحبت از کنفدرالی به جای فدرالیسم در عراق کرده و گفته است باید نظام عراق به کنفدرالی تغییر کند، گفت: در خصوص مسائل داخلی عراق باید خود عراقی ها تصمیم بگیرند. اما کشورهای منطقه یک بار با صدای رسا صحبت کردند که عراق به شمول اقلیم کردستان باید طرف سازنده ای در تحولات منطقه ای باشد. ما از ثبات و استقرار عراق حمایت می کنیم و از همه عراقی ها به شمول اقلیم کردستان می خواهیم برای حفظ استقلال، استقرار و ثبات کشورشان تلاش کنند. 

او درباره اتفاقات جاری در سرزمین های اشغالی و زد و خوردهای موجود در آن گفت: رژیم صهیونیستی با رفتارهای آپارتایدی خود ثابت کرده است که برخوردهایش با تقاضای به حق مردم مظلوم فلسطین تا چه اندازه تبعیض آمیز و ظالمانه برخورد می کند. در عین حال نشان داده که موضوع فلسطین همچنان زنده و مورد توجه مسلمانان است. 

او سپس در پاسخ به پرسشی درباره جاده ای که در مرز دوغارون احداث شده و درگیری های مرزی ایران و افغانستان گفت: مرزداران غیور ما در مرزهای ما با افغانستان به دلیل اوضاع داخلی افغانستان و ناآشنایی احتمالی برخی از مامورین مرزی هیئت سرپرستی افغانستان در مرزها مستقر کرده، با خویشتنداری تا کنون رفتار کرده اند. با این حال نگرانی های امنیتی ما همچنان به قوت خود باقی است. ما این آمادگی را داریم که در خصوص نقاط مرزی و بحث های امنیتی به طرف افغانستانی آموزش دهیم تا به وظایف خود عمل کنند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره دور پنجم گفت وگوهای ایران و عربستان گفت: گفت وگوهای ایران و عربستان سعودی با تلاش های دولت عراق به عنوان میزبان و همچنین مساعدت های دولت عمان در هفته گذشته برگزار شد. گفت وگوها رو به جلو و مثبت بود. گفت وگوها جدی بود و می توان گفت اگر این گفت وگوها به سطح سیاسی درجه یک ارتقا پیدا کند می توان امیدوار بود به سرعت در حوزه های مختلف دو جانبه گفت وگوهای مثمرثمر انجام شود. همچنین توافق شد که انشاء الله ما در حج امسال بعد از وقفه ای به دلیل کرونا مشارکت کنیم. صحبت اولیه این است که انشاء الله حدود 40 هزار نفر به حج امسال اعزام شوند.

سعید خطیب زاده درباره مذاکرات و گفت وگوها گفت: مذاکرات میان ما و اتحادیه اروپا به پایان رسیده است. حالا باید تصمیم های سیاسی از جانب ایالات متحده انجام شود. البته آقای امیرعبداللهیان و آقای بورل تاکید داشتند که طولانی شدن تنفس در این گفت وگوها می تواند مضر باشد. برای همین توافق شد دیدارها تازه شود اما هنوز زمان آن مشخص نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره ادعای بغداد الیوم مبنی بر این‌که یک هیأت ایرانی به سرپرستی دانایی فر سفیر اسبق ایران در عراق به بغداد و گفت‌وگو با عراقی‌ها و همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اعزام هیأتی از ایران به اقلیم کردستان عراق بیان کرد: گفت‌وگوهای ما با دوستانمان در عراق در سطوح مختلف رسمی و غیررسمی ادامه داشته و دارد. البته در خصوص نوع خبری که اشاره کردید اظهارنظر نمی‌کنم چون مجاری رسمی و سفر فؤاد حسین و گفت‌وگوها توسط سفارتخانه‌ها و مجاری رسمی انجام می‌شود.

وی همچنین بیان کرد که مسائل داخلی عراق به خود عراقی‌ها مرتبط است و مسائل دوجانبه و منطقه‌ای موضوعی است که ما با دوستان‌مان در عراق همواره پیگیری کردیم.

وی درباره اعزام و استقرار کارکنان جدید در سفارت افغانستان در تهران توسط دولت مستقر طالبان در افغانستان گفت: رفت و آمدها میان کارکنان سفارت خانه ها در دوره های مشخص سه، چهار و پنج ساله امری عادی و مطابق بر اساس کنوانسیون های بین المللی است و هیچ ربطی به هیچ مساله ای از جمله موضوع شناسایی ندارد. موضوع شناسایی دولت طالبان مسیر جداگانه ای است و استقرار نیروهای تازه در سفارت افغانستان به هیچ وجه به معنای به رسمیت شناختن دولت طالبان نیست. مراجعه به سفارت افغانستان به ویژه به بخش کنسولگری آن بسیار زیاد است، روزانه چندین هزار نفر به این کنسولگری مراجعه می کنند، حتی گفته می شود تا روزی صدهزار نفر به کنسولگری های افغانستان در ایران مراجعه می کنند. برای همین طبیعی است که نیروهای آنها افزایش یابد تا به نیازهای شهروندان افغانستانی پاسخ دهد.

خطیب زاده درباره تغییر دیپلمات های کشورمان در سفارتخانه های مختلف نیز گفت: در حدود 40 نفر از سفرا در لیست تغییر هستند. پروسه های اداری آنها در حال طی شدن است. 

وی درباره انفجارهای تروریستی هفته گذشته در افغانستان به ویژه علیه هزاره ها و شیعیان نیز گفت: وضعیت افغانستان به شمول تمام قوم ها و گروه های مذهبی آن برای ایران مهم بوده است. ما در افغانستان اقلیتی نداریم بلکه اقوام مختلف داریم که در امروز و فردای افغانستان شریک هستند. همان طور که پشتون ها و هزاره ها و اقوام دیگر اقلیتند در عین حال اکثریت هم هستند. هیئت سرپرستی افغانستان نسبت به تمامی اقوام افغانستان مسئول است. من به عنوان جمهوری اسلامی ایران بسیار متاسفم که دولت افغانستان هنوز نتوانسته است امنیت لازم را برای مردم افغانستان تامین کند. انفجارهای هفته گذشته و ناامنی های موجود در این کشور را به شدیدترین شکل ممکن محکوم می کنیم و انتظار داریم هیئت حاکمه افغانستان به تعهدات خود در تامین امنیت مردم افغانستان با همه اقوام و گروه هایشان عمل کند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر پیش روی هیئتی از وزارت امور خارجه به ریاست آقای صفری، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه به باکو نیز گفت: پروژه های مشترک زیادی میان ایران و آذربایجان طی 10 ماه اخیر تعریف شده است. برای همین سفرهای متعددی برای اجرایی شدن این پروژه ها برای سفر به آذربایجان در دستورکار است. همچنین ایران باید میزبان نشست سه جانبه میان ایران و ترکیه و آذربایجان باشد که در حال انجام تدارکات لازم برای برگزاری آن هستیم. ما امیداوریم پروژه ها به خوبی پیش بروند و اجرایی شوند و ثمرات آن برای دو کشور مفید باشد.

وی درباره آزادسازی منابع مالی ایران که در کشورهای دیگر بلوکه شده است، گفت: اتفاقات خوبی در حال وقوع است اما هیچ کشوری حق ندارد پول های ما را صرفا به دلیل خواسته یکجانبه ایالات متحده نزد خود نگه دارد. ما از کشورها انتظار داریم تحت تاثیر کشورهای دیگر قرار نگیرند و اموال مردم ایران را به صورت غیرقانونی نزد خود نگه ندارند.

سعید خطیب زاده درباره توقف پیش آمده در مذاکرات برجام و فشارهای اسرائیل بر ایالات متحده گفت: توقف پیش آمده متوجه ایالات متحده است. ایالات متحده باید تصمیم سیاسی بگیرد تا بتوانیم به مذاکرات برگردیم. اختلافات ما با ایالات متحده برطرف نشده و به هیچ وجه هم فروکاسته نخواهد شد. ایالات متحده باید تصمیم بگیرد که آیا می خواهد مذاکرات را به نتیجه برساند یا خیر. در صورتی که تصمیم لازم و مثبت را بگیرد همین فردا حاضریم در وین حاضر شویم و مذاکرات را به نتیجه برسانیم و توافق نهایی را به دست آوریم.  


( ۲۰ )

نظر شما :

ناشناس ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۰
اگر می توانستند می آمدند . کاری که در عراق و سوریه بی حکومت انجام می دهند .
جامی ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۷
این فرماندهان ترکیه،احتمالا عملیات آزادسازی سراقب را یادشان رفته
علی ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۷
فکر کرده زمان نخست وزیری مندرس است ،اسراییل و آمریکا و غرب که حکم اربابی برای ترکها دارند از ایران حساب میبرند اما این خود بزرگ پندارها ادعا عجیبی دارند