از گاز تا قطعات الکترونیک، پیش‌بینی تحریم‌های بی‌سابقه غرب علیه روسیه

اروپا از تحریم روسیه نگران است اما امریکا نه

۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۹۴۲۶ اخبار اصلی اروپا
نقطه ضعف این تحریم ها این است که هزینه بالایی برای اروپا خواهد داشت، در حالی که امریکا چندان تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت، زیرا تقریباً هیچ نفت و گازی از روسیه خریداری نمی کند. 
اروپا از تحریم روسیه نگران است اما امریکا نه

نویسنده: آلن گیلمولس

دیپلماسی ایرانی: امریکا و اروپا در مورد «تحریم های بی سابقه» برای بازدارندگی روسیه از حمله نظامی به اوکراین بحث می کنند. آنها می توانند صادرات نفت و گاز را هدف قرار دهند، روسیه را از سیستم مالی جهانی جدا و فروش قطعات و محصولات الکترونیکی را به روسیه ممنوع کنند.

گزینه های روی میز برای تحریم روسیه، در صورت آغاز حمله نظامی به اوکراین، در مقیاسی بی سابقه است.

بخش نفت و گاز به ویژه برای روسیه مهم است: درآمدهای نفت و گاز 80 درصد از درآمد آن را در سال گذشته تشکیل می داد. بیش از نیمی از صادرات نفت روسیه و 83 درصد صادرات گاز آن  به اروپا ارسال می شود.

در سال 2014، تمایل به ارسال سیگنالی به روسیه بدون خفه کردن اقتصاد این کشور وجود داشت. اکنون در بازی پوکری که در حال انجام است، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا می خواهد نشان دهد که می تواند تحریم ها را تشدید کند. نقطه ضعف این تحریم ها این است که هزینه بالایی برای اروپا خواهد داشت، در حالی که امریکا چندان تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت، زیرا تقریباً هیچ نفت و گازی از روسیه خریداری نمی کند. 

ائتلاف جدید حاکم در آلمان هنوز موضع خود را در مورد نورد استریم 2 مشخص نکرده است.

اعلام تحریم‌هایی که بر تحویل نفت و گاز روسیه تأثیر می‌گذارد، تأثیری فوری بر قیمت‌های جهانی نفت و گاز در زمانی که قیمت‌ها بالاتر از قبل هستند، خواهد داشت.

کاترین لوکاتلی، محقق مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه و معلم دانشگاه گرنوبل، در این باره می گوید: «از ماه اکتبر اروپا از روسیه می‌خواهد گاز بیشتری به این کشورها عرضه کند تا قیمت‌ها کاهش یابد.» اروپا و امریکا برای این که تهدید خود را تحقق ببخشند، اکنون در حال کار روی راه حل هایی برای جایگزینی کمبود گاز برای اروپا هستند.

اروپایی ها و امریکایی ها در حال بحث در مورد گزینه دیگری هستند که قبلاً در سال 2014 مطرح و در آن زمان کنار گذاشته شد. آنها می توانند روسیه را از سیستم سوئیفت قطع کنند. این به منزله منزوی کردن روسیه از سیستم مالی جهانی است و همه تبادلات روسیه را پیچیده می کند. 

تحریم برخی قطعات الکترونیکی، مشابه آنچه در حال حاضر چین را هدف قرار می دهد، اقدام دیگری است که در حال بررسی است. تحریم  قطعات الکترونیکی به روسیه می تواند یک نقص جدی برای صنعت روسیه باشد. اقدامات مشابه قبلاً کشورهای کوچکتر یا بخش های خاصی را هدف قرار داده است. اما هرگز کشوری به اندازه روسیه با این همه تحریم در یک لحظه تهدید نشده است.

منبع: لاکروا / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: روسیه تحریم روسیه ایالات متحده امریکا اتحادیه اروپا اروپا آلمان نورد استریم 2 تحریم نفت روسیه و امریکا روسیه و اروپا روسیه و اوکراین حمله روسیه به اوکراین


( ۳ )

نظر شما :

صهیب بابایی توسکی ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۲:۲۰
درگیر شدن سیستم مدیریتی آمریکا با روسیه، انرژی زیادی از آمریکا خواهد گرفت و آمریکا زمان کافی برای مدیریت رشد بالای چین نخواهد داشت. به این ترتیب چین و آسیای شرقی پیروز نهایی در عرصه جهانی خواهند بود. در کل تنش در یک نقطه از جهان یعنی فرار سرمایه از آن نقطه به جای امن تر.
اشکان ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۱
تحریمها اصلا فایده ای ندارند ببین کشورمان را مگر تحریم اثری دارد؟مگر گرانی و کمیابی هست؟مخصوصا در مورد کالاهای اساسی و ببینیم که در کشورمان تحریم هست اما تورم منفی نرخ بیکاری منفی تولید در اوج صادرات که اصلا کفاف تقاضای بازار جهانی را نمیدهد