بعد از دیدارهای مسئولان امنیتی سوریه و ترکیه در اردن با میانجی‌گری امارات

آشتی اردوغان با اسد چقدر ممکن است؟

۱۶ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۸۹۰۰ اخبار اصلی خاورمیانه
همچنان مشخص نیست که آیا این دیدارهای امنیتی به دیدارهای سیاسی در سطح ریاست جمهوری یا وزرای امور خارجه خواهد انجامید یا خیر به گونه‌ای که باعث ازسرگیری روابط دو کشور و پرهیز از درگیری نظامی در شهر ادلب شود؛ اما برخی نسبت به وقوع این تحول به علت آنچه کینه شخصی اردوغان نسبت به اسد می‌نامند، تردید دارند.
آشتی اردوغان با اسد چقدر ممکن است؟

دیپلماسی ایرانی: گزارش‌هایی زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه دیدارهایی میان مسئولان امنیتی سوریه با همتایان ترک آنها صورت گرفته و در این دیدارها درباره تدابیر مربوط به آغاز عملیات نظامی مشترک علیه کردهای مسلح در شمال سوریه به ویژه نیروهای«قسد» و حزب کارگر کردستان، بازسازی حلب و منطقه صنعتی آن و بازگشت پناهندگان بحث و گفت وگو شده است.

داده‌های اولیه منتشر شده از سوی یک روزنامه ترک نزدیک به حکومت ترکیه می‌گوید که این دیدارها در بندر عقبه اردن صورت گرفته است و در آن مسئولان امنیتی دیگر کشورها شرکت داشته‌اند. در این روزنامه نام این کشورها مشخص نشده است؛ اما گمانه زنی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه این مسئولان از کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر بوده‌اند.

آنچه این گمانه‌زنی‌ها را تقویت می‌کند این است که تامین مالی بازسازی شهر حلب و منطقه صنعتی آن از سوی این کشورها و به ویژه امارات خواهد بود که گفته می‌شود در ورای این نزدیکی امنیتی سوریه – ترکیه بوده است.

این دیدارها در اردن جدید و غافلگیرکننده نیست. پیش از این دیداری امنیتی صورت گرفت که در آن سرلشکر علی مملوک، معاون امور امنیتی رئیس جمهوری اسد با رئیس سازمان اطلاعات ترکیه در مسکو چند ماه پیش دیدار کردند؛ اما مسئله جدید این است که رهبری ترکیه گفت وگوی دوباره برای اجرایی کردن توافق آدانا را پذیرفته است.

تغییری که در موضع ترکیه صورت گرفته است و در تمایل برای گفت وگوی دوباره درباره ماهیت این توافق یعنی اعطای اجازه به نیروهای ترکیه برای نفوذ به داخل مرزهای سوریه به عمق 35 کیلومتر برای تعقیب کردهای مسلح نمود می‌یابد، در درجه نخست به نگرانی مقامات ترکیه از افزایش عملیات این نیروهای مسلح و تمرکز آنها در نوار مرزی شمالی سوریه و استفاده از آن به عنوان پناهگاهی امن و نقطه‌ای برای آغاز عملیات نظامی ناشی می شود.

همچنان مشخص نیست که آیا این دیدارهای امنیتی به دیدارهای سیاسی در سطح ریاست جمهوری یا وزرای امور خارجه خواهد انجامید یا خیر به گونه‌ای که باعث ازسرگیری روابط دو کشور و پرهیز از درگیری نظامی در شهر ادلب شود؛ اما برخی نسبت به وقوع این تحول به علت آنچه کینه شخصی اردوغان نسبت به اسد می‌نامند، تردید دارند.

حزب عدالت و توسعه در ترکیه با بحران‌های داخلی اقتصادی و سیاسی متعددی روبه رو است و این مسئله باعث شده است تا روابط خود را تقریبا با بیشتر دشمنانش به استثنای سوریه اصلاح کند. به نظر می‌رسد رئیس جمهور اردوغان به خوبی درک کرده است که تمام رویکردهای اصلاحی در این زمینه نتایج محدودی خواهد داشت اگر به سمت سوریه نرود، در نتیجه چاره را در توافقی جدی می‌بیند که باعث ازسرگیری همکاری درزمینه‌های مختلف برای مقابله با خطرات مشترکی می‌شود که برجسته‌ترین آنها خطر جدایی طلبی کردهاست که یکپارچگی سرزمینی دو کشور را تهدید می‌کنند.

نمی‌توان در این خوش‌بینی اغراق کرد زیرا رئیس جمهوری ترکیه مواضع خود را به سرعت تغییر می‌دهد اما این گام یعنی دیدارهای امنیتی برای سوریه و نیز ترکیه بسیار اهمیت دارد به شرط اینکه نیت‌ها به ویژه نیت های ترکیه صادقانه باشد.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه ترکیه ترکیه و سوریه رجب طیب اردوغان بشار اسد کردهای سوریه ترکیه و امارات اردن اردن و سوریه ترکیه و اردن


( ۷ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۶ دی ۱۴۰۰ | ۱۹:۲۸
اشتی پرزیدنت اردوغان و پرزیدنت اسد گرچه ظاهر امر بسیار بعید است ولی ضرورت پیشرفت هر چهار کشور واقوام مختلف ان وامنیت منطقه وهزینه در امد ها در ابادانی وپیشرفت است۔تفاهم ایران ، عراق ،سوریه وترکیه در همبستگی واحترام به فرهنگ های محلی عربی ،ترکی ،فارسی وکردی، ارمنی و۔۔۔در یک منطقه به نوعی پیوند داده شده ضروری است۔هیچکدام از این فرهنگ ها را نمی توان از متطقه جدا دانست ۔لذا همبستگی انها ضرورتی انکار ناپدیر است۔باید توجه داشت برخی از اینگونه پیوندها در منطقه ناخرسند هستند۔اسرائیل از ان جمله است۔وپیوند هائی مسموم در منطقه ایجاد کرده است۔
خسرو ۱۷ دی ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۹
به نظرمیرسد اگر بشار اسد برگشتن بدون قید و شرط و امن میلیونها آواره سوری مستقردر ترکیه و ادلب را متعهد شود اردوغان با سابقه تصمیم های عاقلانه ای ( مثلا روابط با روسیه بعد از ساقط کردن هواپیمای جنگی سوخو روسیه )که دارد میتواند با بشار اسد مراوده کند ویا محتمل است که با به قدرت رسیدن مخالفان در ترکیه در انتخابات هجده ماه بعد ، مشکل روابط شخصی بشار و اردوغان منتفی شود اما مخالفان اردوغان هم خصیصه نزدیکی بسیار زیاد با امریکا را دارند که باعث انطباق زیاد ترکیه با امریکا خواهد شد که شاید با تحریک امریکا ، ثبات فعلی روسیه که با مساعی مشترک ایران و روسیه و ترکیه اردوغان بدست آمده است تخریب شود و فرصتهای فعلی صلح و توافق با اردوغان از دست برود ولی مشکل مهم و فعلی بشار اسد و حزب بعث سوریه ، ضعف حمایت مردمی در هر رای گیری است که برای قانون اساسی یا انتخاب حکومت سوریه ( طبق توافق های ژنو ) انجام خواهد شد زیرا انتخابات اخیر فاقد استانداردهای مورد انتظار بین المللی بود
ناشناس ۱۷ دی ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۸
سلام گرگ بی طمع نیست البته گرگ توهین نیست خودشون خودشون و گرگ میدونن بعد لز ۱۰ سال ارسال تروریست به سوریه و بارها حمله به سوریه حالا میخواد با سوریه دوستی کنه گرگ بی همه چیز
به ناشناس۱۷ دی ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۸ ۱۸ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۸
گرگ توهین نیست ولی "بی همه چیز" چی؟
ساسان ۱۸ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۰
بعضی نزدیکان اردوغان می گویند ترکیه نیازی به مذاکره با بشار اسد نمی بیند زیرا با روسیه و ایران مذاکره می کند و بشار اسد خارج تصمیم این دو کشور قادر به تصمیم گیری نیست.