در صورتی که مذاکرات به نتیجه نرسد

آمادگی ایران برای عبور از خط هسته ای

۱۵ مهر ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۰۶۵۴۸ اخبار اصلی پرونده هسته ای
رئیسی به دولت امریکا مشت می زند و به او توهین می کند و در عین حال، امریکا از خود خویشتنداری نشان می دهد تا مانع از پیشرفت هسته ای ایران شود.
آمادگی ایران برای عبور از خط هسته ای

نویسنده: ایگور سوبوتین

دیپلماسی ایرانی: ایران به بازگشت به مذاکرات پیرامون احیای توافق هسته ای طی هفته های آینده وعده می دهد. دولت جو بایدن اطمینان می دهد که در این گفت وگوها، در برای تعامل دیپلماتیک باز است. اما، سرعتی که ایران برای توسعه توان هسته ای اش در پیش گرفته، خطر نزدیکی این کشور به خط هسته ای را افزایش می دهد. کارشناسان معتقدند که تهران می تواند، از توسعه هسته ای اش چشم پوشی کند، اما همه چیز به اراده سیاسی بازیکنان منوط می باشد.

خبرها پیرامون ازسرگیری گفت وگوهای ایران پیرامون احیای برجام، زمانی انتشار یافت که در نیویورک، نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار می شود. دولت بایدن اعلام کرده که برای ادامه مذاکرات با ایران آمادگی دارد و منتظر اعلام تاریخ جدید برگزاری مذاکرات است.

ابراهیم رئیسی در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد که کشورش مذاکرات را ابراز سودمندی می داند که در نهایت، به لغو تحریم ها منجر خواهد شد. به گفته او، سلاح هسته ای جایگاهی در دکترین تدافعی تهران ندارد. او در سخنرانی اش تلاش کرد روی ضد انسانی بودن سیاست تحریمی امریکا تکیه کند و از محدودیت ها برای واردات دارو در زمان شیوع ویروس کرونا سخن گفت.

به اعتقاد تحلیلگران اسرائیلی، آخرین اظهارات رئیس جمهوری ایران نشان می دهد که ایران چقدر هوشمندانه امریکایی ها را بازیچه دست خود کرده اند. به نوشته نشریه اسرائیلی «جروزالم پست»، رئیسی به دولت امریکا مشت می زند و به او توهین می کند و در عین حال، امریکا از خود خویشتنداری نشان می دهد تا مانع از پیشرفت هسته ای ایران شود. به نوشته این نشریه، امریکا برای نرمش های جدید در برابر ایران اعلام آمادگی کرده است. در نشریه «یدیعوت آحرنوت» گفته می شود که ایران با سرعت کنونی اش در غنی سازی اورانیوم، در آستانه تبدیل شدن به کشور هسته ای قرار دارد.

نیکیتا سماگین، کارشناس شورای روسیه در امور بین الملل که در ایران سکونت دارد، معتقد است: «از لحظه ای که ایران در پاسخ به خروج یک جانبه دولت ترامپ از برجام، گام های برنامه ریزی شده ای را در امتناع از اجرای تعهداتش در چارچوب توافق هسته ای برداشت، به توان بزرگ و چشمگیری در توسعه تکنولوژی هسته ای دست یافته است. در حال حاضر، ایران بیش از هر زمان دیگری، به ساخت بمب هسته ای نزدیک شده است.»

به اعتقاد نیکیتا سماگین، ایران زمانی که توافق هسته ای را امضا کرد نیز به چنین توان هسته ای دست یافته بود. هیچ چیز غیر ممکن نیست و اگر اراده سیاسی حاکم شود، همه مشکلات حل و فصل خواهند شد. در این زمینه، روسیه و چین آمادگی دارند تا به ایران برای خارج کردن مازاد هسته ای اش کمک کنند.

منبع: نزاویسیمایا گازتا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: امریکا ایالات متحده امریکا جو بایدن ایران و امریکا پرونده هسته ای ایران سید ابراهیم رئیسی مذاکرات وین مذاکرات هسته ای


( ۱۶ )

نظر شما :