با وجود رایزنی ها در سازمان ملل

امیدها به احیای برجام کاهش یافته است

۰۵ مهر ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۰۶۳۸۶ اخبار اصلی پرونده هسته ای
اندیشکده گروه سیاست اوراسیا هفته گذشته اعلام کرد بعید است که در سال جاری میلادی توافقی در زمینه برنامه هسته ای ایران به دست آید. این گروه احتمال دستیابی به توافق هسته ای را که ماه گذشته ۷۰ درصد ارزیابی کرده بود به ۴۵ درصد کاهش داده است.
امیدها به احیای برجام کاهش یافته است

نویسنده: جویس کرم

دیپلماسی ایرانی: با وجود یک هفته رایزنی بین وزیر امور خارجه ایران و دیپلمات های اروپایی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و وعده های مبهم وی مبنی بر تمایل کشورش به ازسرگیری گفت وگوها در آینده نزدیک، چشم انداز احیای توافق هسته ای همچنان تیره است.  

حسین امیرعبداللهیان، روز جمعه در دیدار با خبرنگاران گفت ما دولتی عملگرا هستیم و برای سخنان نیز اهمیت قایلیم اما آنچه برایمان اهمیت بیشتری دارد عمل است. وی افزود ما تا کنون ذره ای اقدام مثبت از سوی دولت آمریکا مشاهد ای نکرده ایم. وزیر امور خارجه ایران گفت به زودی گفت وگوهای هسته ای از سرگرفته خواهد شد و افزود کشورش به استثنای اسرائیل که رژیمی ساختگی است برای بهبود روابط با کشورهای همسایه تلاش خواهد کرد. 

ابراز تمایل ایران به ازسرگیری گفت وگوهای هسته ای با تاکید مقامات آمریکایی بر ضرورت از سرگیری سریع این گفت وگوها برای مهار برنامه غنی سازی ایران همراه شده است. آنتونی بلینکن، روز پنجشنبه گفت هر روز که می گذرد ایران اقداماتی انجام می دهد که با مفاد توافق هسته ای در تضاد است، ازجمله افزایش عیار غنی سازی اورانیوم از 20 درصد به 60 درصد. وی گفت با توجه به این مساله، به نقطه ای خواهیم رسید که بازگشت به توافق هسته ای دیگر سودی نخواهد داشت. 

یک مقام ارشد آمریکایی که خواست هویتش پنهان بماند، گفت ایران سرانجام به توافق هسته ای بازخواهد گشت اما با توجه به روی کار آمدن دولت محافظه کار رئیسی، موضع ایران در این گفت وگوها انعطاف ناپذیرتر خواهد شد. این مقام آمریکایی گفت ما نگرانیم، چون تیم جدید مذاکره کننده هسته ای ایران اهداف متفاوتی با گذشته دارند. وی گفت ما نمی دانیم که ایران چه زمانی به میز مذاکره بازخواهد گشت و سرپرستی هیئت نمایندگی ایران در این گفت وگوها را چه کسی برعهده خواهد داشت. 

وی گفت هر یک از طرف های گفت وگوهای هسته ای باید گزینه ها و برنامه هایی را که پیش رو دارند، ارزیابی کنند. ما برای مقابله با وضعیتی که ایران از بازگشت به  توافق هسته ای خودداری یا در سرگیری گفت وگوها تاخیر ایجاد کند، یا شرط های تعیین کند که با توافق هسته ای سازگار نباشند، راهکارهایی در اختیار داریم.   

وی که در حاشیه نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با خبرنگار روزنامه نشنال گفت وگو می کرد گفت در دیدار مقامات آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، طرفین موافقت کردند که بازگشت به توافق هسته ای گامی مثبت محسوب می شود اما برای حل و فصل دیگر مسایل مرتبط با ایران باید دیپلماسی بیشتری به خدمت گرفته شود. 

این مقام آمریکایی گفت واشنگتن و اعضای شورای همکاری خلیج فارس در این مورد موضع یکسانی دارند که حتی در صورت دستیابی به توافق با ایران در زمینه برنامه هسته ای این کشور، باید برای مقابله با دیگر رفتارهای ایران تدابیری اندیشیده شود و اینکه واشنگتن هم اکنون با طرف های منطقه ای خود در این باره سرگرم رایزنی است. 

اندیشکده گروه سیاست اوراسیا هفته گذشته اعلام کرد بعید است که در سال جاری میلادی توافقی در زمینه برنامه هسته ای ایران به دست آید. این گروه احتمال دستیابی به توافق هسته ای را که ماه گذشته 70 درصد ارزیابی کرده بود به 45 درصد کاهش داده است.

منبع: عرب نیوز / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: احیای برجام پرونده هسته ای ایران بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام مذاکرات وین


( ۴ )

نظر شما :