یادداشت اختصاصی از سوریه

رفتارهای خصمانه با دمشق از ترکیه تا امریکا، ادامه دارد

۰۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۰۲۸۰۵ خاورمیانه انتخاب سردبیر
عبدالله السامر در یادداشتی اختصاصی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه ای رسمی، ترکیه و مزدوران آن را به قطع آب بیش از یک میلیون شهروند در شهر حمص برای ۱۶ روز متهم کرد. ترکیه منابع آب در شهر علوق، واقع در شمال حسکه، را بست و مرکز این استان و اطراف آن را بدون ذخایر آب گذاشت. بشار الجعفری، معاون وزیر امور خارجه سوریه از نمایندگان سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی خواست که جلوی رفتارهای خصمانه ترکیه را بگیرند. او همچنین ترکیه را متهم کرد که وضعیت غیرقابل تحملی برای سوری ها به وجود آورده است. 
رفتارهای خصمانه با دمشق از ترکیه تا امریکا، ادامه دارد

نویسنده: عبدالله السامر، روزنامه نگار مستقل سوری

دیپلماسی ایرانی: بیش از 10 ساله است که درگیری های سوریه ادامه دارد. از روز نخست آغاز این درگیری ها شهروندان سوری با مشکلات بسیاری مواجه شده اند. میلیون ها نفر از آنها پناهنده شدند و صدها هزار نفر کشته شدند. این در حالی است که رهبری کشور همچنان شجاعانه در عرصه بین المللی به رهبری خود ادامه می دهد و تلاش می کند با مداخلات خارجی و وضعیت سخت اقتصادی و شیوع ویروس کرونا و دیگر قضایای داخلی مبارزه کند.  

در عین حال مقامات تلاش می کنند زیرساخت های کشور را که جنگ از بین برد، بازسازی کنند و زمینه ای برای بازگشت پناهندگان به خانه و کاشانه شان فراهم آورند. اما ایالات متحده و کشورهای اروپایی و ترکیه که همچنان شمال کشور را در اشغال دارد، به احیای سوریه اعتنایی ندارند. 

مثلا اخیرا وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه ای رسمی، ترکیه و مزدوران آن را به قطع آب بیش از یک میلیون شهروند در شهر حمص برای 16 روز متهم کرد. ترکیه منابع آب در شهر علوق، واقع در شمال حسکه، را بست و مرکز این استان و اطراف آن را بدون ذخایر آب گذاشت. 

بشار الجعفری، معاون وزیر امور خارجه سوریه از نمایندگان سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی خواست که جلوی رفتارهای خصمانه ترکیه را بگیرند. او همچنین ترکیه را متهم کرد که وضعیت غیرقابل تحملی برای سوری ها به وجود آورده است. 

لازم به یادآوری است که این نخستین بار نیست که چنین اتفاقی می افتد: از اکتبر 2019 تا کنون ارتش ترکیه و متحدانش منابع آبی این شهر را 23 بار قطع کرده اند. ساکنان محلی به دلیل وضعیت صخت کرونا در منطقه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند. ترکیه این کار را هر ماه رمضان مبارک انجام می دهد. 

با وجود فشارهای سراسری که آنکارا بر شهروندان سوری وارد می کند، همچنان رفتارهایش از سطح رفتارهای خصمانه واشنگتن فاصله دارد. 7 سال دخالت ایالات متحده و متحدانش تا کنون هیچ دستاوردی جز ویرانی برای سوریه به دست نیامده است: 

- بیش از سه هزار شهروند غیرنظامی در حملات هوایی به سوریه و عراق کشته شده اند.

- وضعیت انسانی در زمین هایی که تحت کنترل واشنگتن در شمال شرق سوریه است، به وضعیت اسفناکی رسیده است. 

- منابع طبیعی غارت شده و ارزش های فرهنگی از بین رفته اند و از کشور رخت بربسته اند. 

آسیب های سنگینی به زیربناهای مختلف شهرهای کشور وارد آمده است که بازسازی آنها سال ها زمان نیاز دارد. 

قویترین ضربه ای که به اقتصاد سوریه از ابتدای مداخله غرب تا کنون وارد آمده، «قانون سزار» است. قانونی که قید و بندهای شدیدی را بر متحدان دمشق تحمیل کرده است و آنها را هم متضرر می سازد. این سند جنایتکارانه به شکل گسترده ای به روابط کشورها آسیب می زند و یکی از دلایل اصلی عدم تحقق راه حل سیاسی در درگیری های منطقه است. 

- شکی نیست که با ادامه این مسیر خصمانه سیاسی کشورهای ترکیه و غربی به رهبری ایالات متحده تلاش می کنند بار دیگر نشان دهند که به هیچ وجه به فکر راه حل مسالمت آمیز مشکلات جمهوری عربی سوریه و بهبود وضعیت معیشتی شهروندان عادی آن نیستند. فراتر از اینها، هدف اصلی کاخ سفید درگیری نظامی طولانی مدت در خاورمیانه به همراه سرنگونی حکومت های سیاسی متخاصم و مخالفش است. 

اظهاراتی که مسئولان این کشورها نسبت به رفتارهای کشورهایشان بیان می کنند چیزی جز نیرنگ نیست. در واقع هدف از بیان آنها تقویت فشارهای سازمان یافته علیه شهروندان سوریه و جلوگیری از عادی شدن زندگی کامل آنها و رسیدن به ثباتشان است. 

کلید واژه ها: ترکیه سوریه بشار اسد امریکا و سوریه ترکیه و سوریه قانون سزار


( ۱۱ )

نظر شما :

hadi ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۴
چرا سازمان ملل خیانتکار اقدام جنایتکارانه ترکیه حامی داعش را محکوم نمیکند؟ انچه مشخص است یک برنامه هماهنگ بین امریکا و ترکیه برای تغییر حکومت در سوریه و برقراری حکومت داعشی وجود دارد.
آرش ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۵
جای تاسف دارد که عوامل سازمان امنیت ترکیه برای هر نوع لجن پراکنی و جعل و دروغ آزادی عمل دارند . اما نظرات ایرانی ها حذف میشوند.
رضا ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۷
ترکیه قصد الحاق ادلب و شمال سوریه را دارد و نقشه میثاق ملی ۲۰۲۳ ترکیه ( یکصدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه ) هم موید این است ،این الحاق بوسیله کوچ اجباری ،ترس ،ناامنی وسرقت و ربودن مردم بومی منطقه و استقرار و اسکان تروریست‌های مزدور و مهاجران و مهاجمان دشت قبچاق به عنوان مردم بومی منطقه و در پایان هم الحاق آن به بهانه حمایت از این مهاجران ،مانند نقشه که اجداد آنها بعد از اسلام آوردن ظاهری در منطقه اجرا کردند ،سلجوقیان و.... تا عثمانی دیروز و ترکیه امروز
سیاوش ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۶:۴۸
متاسف هستم دیپلماسی ایرانی برای شما. چندین بار نظرات خودم در مورد قفقاز و یک مورد افغانستان فرستادم و تایید نکردید ، هیج توهینی هم نبود در نظراتم. البته خود شما ضرر کردین اینقدر شبکه های اجتماعی زیاد هست که ما نیازی به شما نداریم
ناشناس ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۶
ترکیه که تقریبا با همه همسایه هاش مشکل داره سوریه و عراق و که بارها بمباران کرده از میلش برای بمباران ایران هم گفته با یونان و ارمنستان و ..‌. هم که مشکل داره کشوری دعوایی و شبه مغولی که با همه جا مشکل داره حتی ایران با وجود سیاست خارجی اشتباهش انقدر با همسایگانش مشکل نداره که ترکیه بدون تحریم و عضو ناتو مشکل داره
ابراهیم قدیمی ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۱۶
توقع دوستی از ترکیه وسوریه با هم داشتن در چهت منافع ملی هر دوکشور ومنطقه است ۔لذامعقول است وامکان پذیر۔۔ ولی توقع دوستی از امریکا با سوریه یا بالعکس داشتن بی خردی است۔
توران ترک به ارش ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۸
بازم این آرش اومد، شما برو خودتو با کوروش و پهلوی بیسواد خفه کن.