«سیب سرخ» و طرحی که ترکیه دنبال می کند

رویای اوراسیایی اردوغان

۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰ کد : ۱۹۹۹۵۴۹ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
نویسنده خبر: شهره پولاب
شهره پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اصطلاح سیب سرخ “Kizil Elma" که در میتولوژی ترکی به معنای هدف نهایی بوده نمادی از یک جنبش پان ترکیسم است که هدف آن اتحاد ترک ها در هر گوشه کره زمین برای دستیابی به برتری جهانی است. این مفهوم در قلب توسعه طلبی ترکیه نهفته شده چنانچه فخرالدین آلتون "Fahrettin Altun”، رئیس سازمان ارتباطات نهاد ریاست‌جمهوری ترکیه، اعلام داشته که «سیب سرخ» برای ما به معنی ترکیه‌ای قوی، بزرگ و نماد پیشرفت مبارک ملت ماست که از ملازگرد سال ۱۰۷۱ تا ۱۵ ژوئیه (کودتای شکست‌خورده ۲۰۱۶) حماسه‌ سازی کرده است. «سیب سرخ»به مانند درخت عظیمی است که از جبل الطارق تا حجاز، از بالکان تا آسیا سایه دارد. نکته آن که سلجوقیان که اسلاف عثمانی بودند در سال ۱۰۷۱ میلادی نیروهای عمدتاً یونانی امپراتوری بیزانس را شکست دادند و دروازه‌های آناتولی را به روی ترک‌ها گشودند. در ترکیه از این پیروزی به عنوان آغاز ترکی شدن تدریجی آناتولی یاد می شود.
رویای اوراسیایی اردوغان

دیپلماسی ایرانی: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در روز 26 آگوست 2020 در مراسم بزرگداشت سالگرد پیروزی سلسله سلجوقی ترکیه بر ارتش امپراطوری بیزانس در نبرد ملازگرد اعلام کرده بود که ترکیه "هر آنچه را که در دریاهای مدیترانه، اژه و سیاه مستحق آن باشد، برداشت خواهد کرد. اردوغان در این سخنرانی در پاسخ به تمرین نظامی مشترک یونان به همراه نیروی نظامی فرانسه، ایتالیا و قبرس در نزدیکی جزیره کرت یونان در جنوب قبرس هشدار داده بود که " آنچه را که مال ماست بر سرش مذاکره و مصالحه نمی کنیم و از همتایان خود می خواهیم که مراقب مسیرهایی باشند که راه را به سوی نابودی آنها هموار می کند".

سخنان تهاجمی اردوغان در این مراسم همراه با شور و شوق ملی گرایی حاصل از تاریخ امپراطوری عثمانی، نشان از افزایش علاقه مندی اردوغان به تحکیم پایگاه پشتیبانی خود در قالب سیاست خارجی توسعه طلبانه وی داشت. اردوغان همزمان با این سخنان جنگ طلبانه در توییت هایی از اصطلاح "سیب سرخ" نیز استفاده کرده بود که نماد خاستگاه افسانه‌ای ترک‌ها در آسیای مرکزی بوده و به عنوان مهمترین نماد ملی گرایی و توسعه طلبی ترکیه تلقی می شود. 

اصطلاح سیب سرخ “Kizil Elma" که در میتولوژی ترکی به معنای هدف نهایی بوده نمادی از یک جنبش پان ترکیسم است که هدف آن اتحاد ترک ها در هر گوشه کره زمین برای دستیابی به برتری جهانی است. این مفهوم در قلب توسعه طلبی ترکیه نهفته شده چنانچه فخرالدین آلتون "Fahrettin Altun”، رئیس سازمان ارتباطات نهاد ریاست‌جمهوری ترکیه، اعلام داشته که "سیب سرخ" برای ما به معنی ترکیه‌ای قوی، بزرگ و نماد پیشرفت مبارک ملت ماست که از ملازگرد سال 1071 تا ۱۵ ژوئیه (کودتای شکست‌خورده ۲۰۱۶) حماسه‌ سازی کرده است. "سیب سرخ" به مانند درخت عظیمی است که از جبل الطارق تا حجاز، از بالکان تا آسیا سایه دارد. نکته آن که سلجوقیان که اسلاف عثمانی بودند در سال 1071 میلادی نیروهای عمدتاً یونانی امپراتوری بیزانس را شکست دادند و دروازه‌های آناتولی را به روی ترک‌ها گشودند. در ترکیه از این پیروزی به عنوان آغاز ترکی شدن تدریجی آناتولی یاد می شود.

جغرافیایی که در مفهوم سیب سرخ نهفته شده به پهنه وسیعی از جنوب اروپا تا آسیای مرکزی اشاره دارد که ترکیه تحت نظر اردوغان سیاست خارجی فعالانه ای را در آن دنبال می کند. بنظر می رسد ترکیه با تعامل مستقیم در روند سیاسی لیبی، حفظ حقوق حاکمیت ترکیه و ترکهای قبرس شمالی در مدیترانه شرقی، جایگاه مستقل خود را در منطقه مدیترانه حفظ نموده و در یک دستور کار جدید برای به ثمر رسیدن سیاست های فعال خود در سراسر منطقه ای -بر اساس مفهوم سیب سرخ- از اندلس در جنوب اسپانیا تا بخارا در ازبکستان به دستکاری ژئوپلیتیکی در اوراسیا می پردازد. 

سیاست خارجی معاصر مبتنی بر پان اسلامیسم برگرفته از هویت اسلامی همراه با بهره گیری از تجدید الگوی تمدنی بازمانده از امپراتوری عثمانی به عنوان نئوعثمانیسم بوده که در آمیختن با آموزه های امنیت ملی مانند "وطن آبی" -به ترکی ماوی وطن- راه را برای تقویت بنیان های قدرت اقتصادی، نظامی و سیاسی جهت ادامه نقش فعالانه ترکیه در عرصه وسیعتری باز خواهد کرد. ترکیه با رزمایش دریایی "میهن آبی" در 27 فوریه تا 8 مارس 2019 ادعای گسترده ای از دریای مدیترانه شرقی، اژه و دریای سیاه را به نمایش گذاشته بود. 

ترکیه با پر کردن خلا ژئوپلیتیک در مدیترانه شرقی تعهد قاطعانه خود در دفاع از مرزهای دریایی و حاکمیت ملی خود را نشان داده و سپس با دخالت در جنگ قره باغ به منظور تأمین امنیت قفقاز جنوبی و گشودن دروازه ای از آناتولی به سوی آسیای مرکزی رویای پان ترکیستی و تورانیستی خود را دست یافتنی نموده است. این نمایش های قدرت سخت و تهاجمی اردوغان در خاورمیانه، با ورود به آسیای میانه آرام تر شده و قدرت نرم از طریق تجارت و سرمایه گذاری به بازوهای نفوذ آنکارا تبدیل می شوند.

آسیای مرکزی به علت دارا بودن منابع انرژی برای امنیت انرژی جهانی خصوصا امنیت و ثبات منطقه یورو-آتلانتیک حیاتی بوده و از نظر استراتژیک دارای اهمیت بسیار است. این منطقه علاوه بر این که قطب اصلی خطوط لوله گاز و نفت بوده، به لحاظ دارا بودن دالان های تجاری دارای اهمیت ژئواکونومیک است. از این رو یک آسیای میانه با ثبات و مستقل قادر است تا سیاست های اقتصادی بین المللی را به سوی خود جذب کند. 

ترکیه اولین کشوری است که کشورهای آسیای میانه را به رسمیت شناخته و تلاش داشته تا روابط تاریخی، زبانی و فرهنگی مشترک با منطقه را دستاویز طیف وسیعی از تعاملات تجاری کند. کشورهای ترکیه و آسیای میانه بخشی از یک جامعه گسترده از اقوام ترک و مجموعه ای از گروه های قومی و زبانی هستند که از مدیترانه تا سیبری گسترش یافته اند. احیای ایده همبستگی پان ترکی راه را برای ایجاد اتحادی ترکی در سراسر آسیای میانه و قفقاز هموار کرده است و شورای ترک یا "شورای همکاری کشورهای ترک زبان" که در اکتبر ۲۰۰۹ میان ترکیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و قرقیزستان با هدف تقویت تعاملات این کشورها در حوزه های مختلف تاسیس شد، بدان قوام می بخشد. ترکیه تلاش دارد تا  از طریق "شورای همکاری کشورهای ترک زبان" با محیط پیرامونی خود رابطه ای گسترده و قوی برقرار کند. نفوذ آنکارا در آسیای مرکزی و قفقاز موجب می شود تمامی اعضای شورا از حوزه بزرگ فرهنگی و تاریخی جهان ترک سود ببرند. 

از نظر اقتصادی، ترکیه نزدیکترین مسیر تجاری از آسیای مرکزی به سوی کشورهای اروپایی است و در مسیر عکس، آسیای مرکزی و قفقاز کوتاهترین مسیر تجاری بین ترکیه و کشورهای جنوب شرقی آسیا، چین و ژاپن هستند. قرارگیری قفقاز در این مسیر به معنای آن است که راه نفوذ ترکیه به کل منطقه آسیای میانه از قفقاز می گذرد و قفقاز را به مهمترین دروازه ترکیه برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با جمهوری های آسیای مرکزی تبدیل می کند. وجود ذخایر انرژی آسیای مرکزی و حوزه خزر و انتقال آن از طریق قفقاز به بازارهای جهانی چشم انداز استراتژیک ترکیه را برای ساخت خط لوله باکو-تفلیس-جیحان آشکار ساخته و بدین گونه مداخلات آنکارا در جنگ 44 روزه قره باغ که در اکتبر 2020 شروع شده بود، توجیه خواهد شد.

از نظر سیاسی، پروژه "سیب سرخ" اردوغان نسخه جدیدی از رقابت ژئوپلیتیک با چین و روسیه در آسیای مرکزی را در قالب "سیاست تعادل قدرت" مهیا می سازد. ترکیه با پذیرش نقش هژمونیک روسیه در آسیای مرکزی و با آگاهی از اشتیاق کرملین در ادغام جمهوری های جدا شده از بدنه شوروی در اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EEU)، همکاری با مسکو را  انتخاب کرده است. توانایی مسکو و آنکارا برای غلبه بر بحران نوامبر 2015 و سرنگونی جنگنده Su-24 روسی آغازگر نزدیکی دو دولت بوده و روند همکاری میان آنها را تقویت کرده است. بدین ترتیب پیگیری برنامه همکاری دفاعی ترکیه با قزاقستان و ازبکستان در چالش مستقیم با روسیه نخواهد بود. امضای توافق نامه همکاری نظامی ترکیه و قزاقستان شامل صنایع دفاعی، مانورهای مشترک، سیستم های اطلاعاتی و دفاع سایبری، خزش آنکارا در حیطه پیرامونی روسیه است. 

چین رقیب دیگر ترکیه در منطقه با ابتکار کمربند اقتصادی جاده ابریشم (SREB)، توانسته آسیای مرکزی، روسیه، اروپای شرقی، مرکزی و غربی را در یک مسیر قرار دهد و از سال 2013 با توسعه ابتکار عمل جهانی یک کمربند -یک جاده (BRI) کوتاهترین راه را برای رسیدن به اروپا با گذشتن از آسیای مرکزی انتخاب کند. ترکیه از این میزان رشد اقتصادی چین در اوراسیا استقبال کرده و با پروژه کریدور میانی  “middle corridor”گذر از طریق گرجستان، آذربایجان و دریای خزر، بر تکمیل کمربند اقتصادی جاده ابریشم چین نظر داشته است. از امتیازهای بازیگری ترکیه در درگیری‌های قره‌ باغ این بود که برای دسترسی به شرق خزر از طریق خاک ارمنستان، موقعیت خود را ارتقا داده و بازیگر موردنظر چین در این دالان باشد. عملیاتی شدن راه آهن باکو-تفلیس-قارس (BTK) در سال 2017 با اتصال قزاقستان، ترکمنستان به فرا قفقاز نیز در سهولت بخشی پروژه کریدور میانی نقش موثری داشته است. 

هدف آنکارا ایجاد روابط با کشورهای آسیای مرکزی بر اساس کدهای فرهنگی مبتنی بر پیوندهای تاریخی بوده تا بتواند در یک محور ژئوپلیتیکی جدید در قلب اوراسیا نفوذ کند. خانواده ترک در پنج جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و ازبکستان و همچنین اقلیت های ترک در مناطق دورتر در شرق روسیه و غرب چین زمینه ساز این نفوذ خواهند بود. 

در مجموع اردوغان برای افزایش قامت ژئوپلیتیک ترکیه از یک سو از طریق قدرت سخت و با سرمایه گذاری بر قابلیت های نظامی، کنترل قلمروهای خارجی در مرزهای زمینی سوریه، قفقاز و مرزهای دریایی قبرس و یونان را در پیش گرفته و از سوی دیگر از طریق قدرت نرم در قالب یک قدرت تجدید نظر طلب و با استفاده از همگرایی مذهبی، گفتمان قومی ترکی و تجارت به تغییر وضعیت ژئوپلیتیک موجود در اوراسیا می اندیشد. ادعای اردوغان مبنی بر این که "ترکیه در عرض نیم قرن به عنوان یکی از قدرت های بزرگ جهان ظهور کرده و دستاوردهای بزرگی کسب خواهد کرد"، نشان از این رویای اوراسیایی دارد.

شهره پولاب

نویسنده خبر

دکترای جغرافیای سیاسی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترکیه اوراسیا رجب طیب اردوغان قفقاز شهره پولاب


( ۱۳۱ )

نظر شما :

خسرو ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۹
صدها سال قبل از نبرد ملازگرد در سال 1071میلادی ، اقوام ترک در آسیای صغیر و اورپای شرقی و شام ساکن بودند فقط یک حکومت متحد نداشتند و بیشترشان حکومتهای محلی کوچکی داشتند بعد از پیروزی آلپ ارسلان سلجوقی بر امپراتوری روم در ملازگرد ، که آنرا جنگ خندق دوم اسلام نیز می نامند حکومت سراسری و بزرگ سلجوقی و ... تشکیل شد در ضمن آلپ ارسلان سلجوقی به عنوان یک فرمانده اسلامی با روم و صلیبی ها جنگیده است و اگر محل تولد( خوارزم ) و حکومت و... موجب تعلق بدانیم باید الپ ارسلان و سلجوقی ها را ایرانی دانسته و ارج نهیم
آبتین ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۰
این تفکرات اردوغان به نوعی عقب مانده و صرفا روی کاغذ هستند. چیزی به نام ملت ترک یا کشورهای ترک زبان در مفهومی که اردوغان استفاده می‌کند و آن را تا آسیای میانه بسط می‌دهد وجود ندارد. دلیل آن هم این است که آن چیزی که ملت می‌سازد یا مردم و کشورها را بر اساس هویت شان به هم پیوند می‌زند بسیار فراتر از زبان است، هرچند که همین زبان هم بین کشورهای آسیای میانه و ترکیه بسیار متفاوت است و بعضا سخنان همدیگر را هم به راحتی متوجه نمی‌شوند، با اینکه ممکن است ریشه های مشترکی داشته باشند. پان ترکها می‌گویند که از مغولستان تا ترکیه همه ترک هستند و یک ملت هستند درحالی که این ملت‌ها و کشورها نه تاریخ مشترک دارند، نه فرهنگ و تفکرات مشترک. اگر در ایران ملت ایران داریم و قومیت‌های مختلف، به این دلیل است که حافظه تاریخی مشترک داریم. پدران همه ما در جنگ با صدام جنگیده اند و انقلاب و حتی پهلوی اول را دیده اند. احساسات مشترک داریم یعنی مثلا غذایی مانند قرمه سبزی هم برای تهرانی خوشایند است هم برای آذربایجانیها، کردها، بلوچها و... همه ما نوروز را جشن میگیریم و به حافظ و سعدی و شهریار افتخار می‌کنیم. این یعنی یک ملت در عین تفاوت‌ها. اما کسانی که پانترکیسم تحت عنوان توران بزرگ و این دست تعبیرات کنار هم می‌خواهد قرار دهد نه حافظه تاریخی مشترکی دارند چون تا صد سال پیش بخشی جز شوروی و بخشی جز عثمانی بوده اند. بعضی نوروز را جشن می‌گیرند بعضی کریسمس. حتی از لحاظ جغرافیایی این مناطق پیوستگی ندارند. اصولا این تفکرات وقتی به حوزه نژادی می‌رسد محکوم به نابودی است ولی می‌توان نوعی همکاری اقتصادی را بین چنین کشورهایی شاهد بود که آن هم با توجه به نفوذ روسیه و نزدیکی چین به آسیای میانه به این آسانی نخواهد بود.
رحیم علیجانی ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۸
مقاله خوب و آگاهی بخش از نیات ترکیه بود که میتواند هشداری به وزارت خارجه باشه تا تعامل با کشور های متکبر نیازمند قدرت سخت می باشد تا بتواند از منافع ملی دفاع کند
تبریزی ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰
در مورد وطن آبی ترکیه با نگاه به قوانین حقوق دریاها و مجمع الجزایر شرق آسیا حق را باید به ترکیه داد چرا که با داشتن بیشترین ساحل کمترین بهره را برده و اروپا تا الان توانسته ترکیه را در سواحل خود حبس کند و به نظر می‌رسد این مهم در حال پایان یافتن هست، و در مورد اوراسیا قرابت فرهنگی و زبانی این منطقه امر مهم هست که اگر با علقه های اقتصادی پیوند بزنند تبدیل به قدرت میشوند و در مقابل روسیه و چین حرفی برای گفتن دارند به هر روی همچنان چه مجارستان با داشتن اقلیت ترک زبان به شورای کشور های ترک پیوست ایران هم میتواند به این کار دست زند و از معافیت های گمرکی و... بهره مند شود هرچند امیدی به این کار نیست
علی ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۲
معنی kizil elma=سیب طلایی،،،،،در زبان ترکی،kizil یعنی طلا،،،،ولی رنگ سرخ هم = قیرمیزی،،،فرق سیب از جنس طلا،با سیب سرخ رنگ معمولی،خیلی زیاد است،،،،،. وهدف سرکردگان ترک در طول تاریخ رسیدن به شهر سیب‌های طلایی ست،(( یک آمال وارزوی مبارک،ونهایی)) نه اینکه سیب‌های سرخ رنگ معمولی که همه جا در دسترس است.
فدوی ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۸
شدن ... هستن ... بودن ... سه فعلی که میان رویا و واقعیت ارتباط برقرار می کنند ... جمال عبدالناصر ، صدام و حالا اردوغان ... وجوه مشترکی مانند خوب شدن موقت اوضاع اقتصادی کشورشان را دارند و به دنبال آن بلندپروازی های مصیبت بار بعدی ... تفاوت رویاهای صدام و عبدالناصر منطقی تر و نزدیکتر بود و رویاهای این بندۀ خدای تازه به مال و منال رسیده معلومه ... فعلا با موفقیت عاریتی قفقاز یه کرنر از حریفهای خود گرفته اند اما با اولین گلی که خوردند باز هم می شوند آنچه که باید باشند نه آنچه که می نمایند ...
شاهرخ ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۲
اول وآخر این سیاست پانترکی و نو عثمانی ترکیه دامن ایران را خواهد گرفت و حال گرفته ،ترکیه به شرق و آسیای مرکزی ،شمال آفریقا ، کشورهای عربی اکتفا نخواهد کرد تجدید قوا کند، دامن اروپا و غرب میگیرد از نظر مردم و سیاستمداران ترک هر جنبنده خزنده چرنده از ترکیه عبور یا اطراف آن رفته باشد ترک است حال شما خلاف آن را ثابت کنید (مولانا ،نوروز ،ابن سینا ،و....) و نقشه حکومت عثمانی ها دنبال میکند ،
علی ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۳
این شکل از اتحاد که تورکیه به دنبال آن است در دنیا منحصر بفرد و شاید بهترین تشکل مطابق اتحادهای قدیمی مثل امپراطوری سلجوقی است که اقوام مختلف تورک به تناسب قدرت و گستردگی جمعیت و اقتصاد در آن نقش خواهند داشت . خلق چنین اتحادهایی به یقین خواهد توانست حرفهایی برای گفتن در مقابل ابر قدرتها داشته باشد . حتی ایران نیز با وجود میلیونی جمعیت تورک خود می تواند دراین اتحاد حضور داشته و از مزایای آن استفاده کند . آن چه مسلم است نه چین ونه روسیه دوست واقعی ایران نخواهند شد و پیوستن به چنین ائتلافهایی به نفع ایران خواهد بود .
اقبال ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۸
با تشکر از خانم دکتر پولاب تحلیل جالبی در وصف سیاستهای اردوغان در کسب فرصتهای اقتصادی در جهت منافع ملی ترکیه ارائه شده است.سپاس.
ناشناس ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۳
دلیل اینکه روسیه به ترکیه اجازۀ مانور می دهد، قدرت یا زیرکی ترکیه نیست؛ برعکس هدف روسیه جدا کردن ترکیه از غرب و ناتو است. ترکیه فاقد ظرفیت های لازم (اقتصادی، علمی-صنعتی، نظامی و...) برای نفوذ در آسیای مرکزی است. به علاوه در این نوشتار در اهمیت آسیای مرکزی اغراق شده است. علیرغم وسعت زیاد، کشورهای آسیای مرکزی مشتی کشور کم جمعیت، گرسنه و فاقد زیرساخت های پیشرفته هستند؛ بنابراین به عنوان بازار اقتصادی اهمیت زیادی ندارند. به دلیل سختی شرایط زندگی و تلاش برای بقا، اثری از دانش و فرهنگ در این نواحی یافت نمی شود، و انسانها حداکثر تلاش خود را می کنند تا زندگی بخور و نمیری داشته باشند. در مورد تلاش ترکیه برای نفوذ فرهنگی در آسیای مرکزی با نویسنده گرامی موافقم. اصولاً از آنجا که ترکان (خصوصاً در آسیای مرکزی) فاقد چیزی به نام فرهنگ هستند (برای نمونه ادبیات شان را ببینید، البته اگر توانستید چیزی به این نام بین آنها پیدا کنید)، نفوذ فرهنگی در میان آنها بسیار ساده است و همیشه تحت نفوذ فرهنگهای همسایه همچون فرهنگ غنی ایرانی، چینی و روسی بوده اند. این یک نکته برای ایران دارد. ترکیه از نظر فرهنگی در برابر ایران هیچ است. ما اثر سترگی چون شاهنامۀ فردوسی داریم که در کل ملل جهان بی نظیر است. باید با استفاده از فرهنگ غنی ایرانی، با شناساندن شاعران بزرگمان چون فروسی، حافظ، سعدی و... در آسیای مرکزی نفوذ کرده و آنها را دوباره تحت سلطۀ خود درآوریم. فراموش نکنید که پیش از سلسلۀ منحوس قاجار، این نواحی بخشی از خاک ایران بودند و بازپس گیری و نفوذ در آنجا حق طبیعی ایران است.
فدوی ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۲
در جواب ناشناس 16:43 دوران فرهنگ سترگ تقریبا گذشته است که اگر این موضوع ملاک بود الان آمریکا از بقیۀ دنیا عقبتر بود ... فرمایشات جنابعالی بیشتر رنگ و بوی رگ گردنی و غیرتی می دهد تا منطقی ... البته حق با شماست و اساسا در رقابت بین ایران و ترکیه بر سر آسیای میانه ، ترکیه حرفی برای گفتن ندارد البته به یک شرط " رقابت برابر " الان برابر نیست زیرا دست و بال ایران توسط تحریم بسته شده است و البته ترکیه به دلیل ملاحظات غربی ها دست بالاتر را دارد ... مادامی که ما مشکلات بین الملل مان را با کشورهای قدرتمند جهان رفع نکنیم ، ما شیر در قفس و همسایگانمان پلنگهای در بیشه خواهند بود .
نیک نفس ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۵
سلام تحلیلتون بسیار عالی بود
علیرضا ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۰
در جواب به ناشناس ۱۶:۴۳ که ادعاهای توهین آمیزی نسبت ترکها و فرهنگ ترکها داشته باید به ایشان و همه آنهایی که مثل او فکر می کنند یاد آوری کرد اولا ترکها بالغ بر ۱۲۰۰ سال بر پهنه فلات ایران و هم زمان در دوره های متعدد بر افغانستان و شمال هندوستان چین شمال آفریقا جنوب و شرق اروپا روسیه حاکم بودند و آثار متعددی از خود بر جای گذاشتند که همگی موجود و جزو گنجینه ها آن مناطق به حساب می آیند در خصوص ایران شما حتی اگر به هر شهر غیر ترک نشین ایران سفر کنی یکی از مناطق دیدنی آن شهر آثاری است که از حاکمان ترک آن مناطق به یادگار مانده است از آن جمله شهر تاریخی اصفهان آثار گرانبهایی که ترکهای صفوی بر جای گذاشتند مجموعه دیدنی میدان نقش جهان سی و سه پل و پل خواجو منار جنبان و غیره و در یزد مجموعه امیر چخماق آثار بجا مانده از دوره تیموری و در کرمان هم همینطور در مورد اظهارات در خصوص شاهنامه که البته هم اثر فرهیخته ای است ولی باید دید که این اثر به دستور و سفارش چه کسی خلق شد آیا به غیر از این بود که به دستور و سفارش سلطان محمود غزنوی ترک بوجود آمد و در مورد بی نظیر بودن آن نیز باید گفت اگر هر کسی در مورد دیوان لغات ترک محمود کاشمری مطالعه داشته باشد هرگز چنین اظهاری نمی کند کتاب جامع که هم ادبی است هم تاریخی که به روش علمی نگاشته شده و در مورد اظهارات آخرشان باید گفت که بیشتر سلسله منحوس پهلوی را شنیدیم و سلسله قاجار را به این اسم نشنیدیم و در آخر اینکه باید گفت تاریخ را می سازند و بعد می نویسند و نه بر عکس چیزی که وجود نداشته باشد با ادعا نمی شود آنرا خلق کرد
خان اوغلان خدایی ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۵
در تایید نوشته های آقای خسرو ، زیربنای کشور کنونی ترکیه توسط ایالت آذربایجان در دوره پادشاهی سلجوقیان ایجاد شد .به این معنی که وقتی رومانوس پادشاه روم،ایران دوره پس از ساسانی را ضعیف و دارای حاکمیت های ملوک الطوایفی ارزیابی کرد تصمیم گرفت برای فروپاشی ایران به زعم خود آخرین ضربه کاری را وارد کند در این دوره که ترکان سلجوق با قشونی معادل ۱۰درصد جمعیت ایران ایران را بازسازی و تحت حاکمیت درآوردند دو تن از قوی ترین فرماندهان خود یعنی طغرل و الب ارسلان را به عنوان حاکمان ایالت آذربایجان انتخاب کرده بودند.این دو نفر که پس از مسلمان شدن انگیزه مضاعفی برای مقابله با روم و دفاع از تمامیت ارضی ایران داشتند به روم حمله کرده و ابتدا طی قرتردادملازگرد از استان فعلی نینوا تا فرات را فتح و در منطقه منبچ یا منبش که در ترکی به معنی هزار و پنج است هزار نیروی نظامی قدرتمند و پنج فرمانده را مستقر کردند و در نهایت تمام آن مناطق ده ها سال جزو قلمرو ایالت آذربایجان بود که البته طبق سند به عنوان غرامت جنگ و فتح گرفته بودند و هنوز مقامات ترکیه معتقدند الحاق این سرزمین به عراق و سوریه طبق قرارداد استعماری سایکس پیکو توسط انگلیس و فرانسه برخلاف مستندات فتح است و ادعای ارضی بر این مناطق دارند.در این دوره در متون انگلیسی از اتحاد ترک و پارس در دوره سلجوقیان به عنوان ترکوپارس turkopersianیاد شده است.
كامران ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۳
در جواب ناشناس همین را بگویم که علاوه بر ذخایر غنی نفت و گاز در اسیای میانه کشور قزاقستان به تنهایی ۲۰ درصد طلا و ۴۰ درصد اورانیوم جهان را تولید میکند.پس حرف شما بیهوده است در ثانی فقر مردمان انها ناشی از استعمار و اشغال و بسته بودن منطقه به دریاهای ازاد است ، اما با توجه به طرحهای بلند پروازانه چین در جهت اتصال زمینی و ریلی بین اسیای شرقی و اروپا قطعا اینده منطقه بسیار بهتر از وضعیت کنونی خواهد بود. و در نهایت اینکه با شعر و شاعر شما نمیتوانی در منطقه ای نفوذ پیدا کنی بلکه به ابزار روز و گفتمان متفاوتی نیاز است و بسیاری از شاعران و اندیشمندان ایرانی هم از همین سرزمین بی اب و علف و فاقد فرهنگی که میگویی برخواسته اند!!
خسرو ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۵
توران یک اسم جغرافیایی است از آن نترسید زیرا با توجه به مشخصات ملت هرگز ملت واحدی نخواهد شد ولی برای اینکه یک گروه را ملت نامید از نظر فلسفه سیاسی فرانسویها ، گروهی از انسانهایی که دارای فرهنگ و ریشه مشترک و در قلمرو جغرافیایی مشخص و تحت سیطره یک قدرت سیاسی باشند تعریف شده است که حکومت واحدی هستند و استاد مرتضی مطهری کلمه ملت را به معنی راه روشی که از طرف رهبر الهی به مردم عرضه میشود معنی میکند یعنی یک مجموعه فکری و علمی و روشی که مردم باید طبق آن عمل کنند ملت نامیده میشود و با دین هم معنی است در اندیشه فارابی نیز ملت به معنی دین و مردم و به عبارتی امت نیز معنی میشود ملت ترکیه یا ملت ایران با همبستگی بالا با تمام تعاریف ملت ، ملت شده اند ولی سازمان کشورهای ترک زبان یا اتحادیه عرب یا گروه کشورهای فارس زبان با تعریف ملت منطبق نیستند و لیکن قورمه سبزی یا نوروز یا ... تاثیری در ملت شدن ندارند چون هر دو به عنوان رسوم آسیایی در بین تمام ملل ترک و ایرانی یا افغانی و تاجیک وجود دارند
سعید تبریزلی ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۳
این فرهنگ سترگ شاهنامه ای چرا افغانستان و تاجیکستان را نجات نداده؟؟؟؟ شما را هم زیستی با ترکان و پول مفت نفت قاطی جمع کرده. هر دوی اینها را هم در حال از دست دادن هستید. تکنولوژی از یک طرف و سیاستهای اقلیمی بایدن طناب سوختهای فسیلی را خواهد کشید. همین حالا هم خیلی از ایرانی ها دنبال جور کردن شجره ترکی برای خود هستند این روند شدت هم خواهد گرفت. ایران می تواند وارد این اتحادیه ترکی بشود مانند زمان غزنوی سلجوقی و صفوی.
ناشناس ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۶
با تشکر از نظر سازنده جناب فدوی. من هم می دانم که تحریم هستیم، و دست و بالمان بسته. برای همین باید از داشته ها استفاده کرد و یکی از این داشته ها، داشته های فرهنگی ما است. این سرزمین ها زمانی بخشی از ایران بوده اند و علیرغم سلطۀ روسها، هنوز هم باید آثاری از ایران در آنجا یافت شود؛ و این یعنی زمینه ای برای نفوذ در آنجا. در پایان امیدوارم که ورود بایدن به کاخ سفید برای ایران خوش یمن باشد و این شیر ژیان از قفس آزاد گردد، تا شغالانی همچون ترکیه دست و پایشان را جمع کنند.
کوردستان اناتولی ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۰:۴۲
دمیدن اردوغان در پانترکیسم، بیش از ۳۰ میلیون کورد اناتولی را بیدار کرده، که نشانه هاش یکی پس دیگری در حال نمود هستند، ترکیه در داخل گیر خواهد کرد نگران خرافات پانترکیستی اردوغان و امثالش نباشید، کورد پادزهر ترک بوده و خواهد بود، همه باید یاری کنید
ستار ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۱:۴۱
مطلب مختصر و مفیدی است. البته نویسنده محترم فقط توسعه طلبی ترکیه در زمان اردوغان را تبیین کرده است در حالی که این موضوع قبل از اردوغان هم بوده است. کما اینکه تورگوت اوزال در دهه 1990 و بعد از استقلال کشورهای ترک آسیای مرکزی و قفقاز جمله معروف «قرن 21 قرن ترکهاست» را بیان کرده است و همگرایی کشورهای ترک زبان اولین بار در زمان وی ایجاد شد ولی عملا" ناموفق بود تا اینکه اردوغان بعدا" آن را در مدلی دیگر دنبال کرد. اوزال همچنین برای تاثیرگذاری بر کشورهای مسلمان ترک زبان رها شده از سطلطه شوروی ، برنامه تربیت اندیشمندان اسلامی جوان را در داخل ترکیه دنبال کرد و در این راه با توجه به نبود مراکز آموزشی و علمی قدرتمند در ترکیه آن زمان در زمینه علوم اسلامی ، گروههایی به دانشگاه الازهر مصر اعزام شدندکه بعدها این جوانان در درون جنبش اسلامگرایی محافظه کار اردوغان جذب و پیکره این حزب را تشکیل دادند. به طور کلی قدرت یابی ترکیه در قرن اخیر را باید به صورت زنجیره به هم پیوسته در نظر گرفت که در آن افرادی با دیدگاههای متفاوت مانند آتاترک،عصمت اینونو،عدنان مندرس،بولنت اجویت،سلیمان دمیرل،تورگوت اوزال،نجم الدین اربکان و رجب طیب اردوغان طی یک دوره 80 ساله به مثابه حلقه های این زنجیر بوده اند.
ناشناس ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۲:۳۱
به نظرم ترکیه راحتتر میتواند در آسیای مرکزی نفوذ کند چرا که اشتراکات زبانی ، نژادی و قومی دارند از شرق چین گرفته تا دریای مدیترانه گستره نژاد ترک میباشد ما موقعی میتوانیم در مورد زبان و فرهنگ دیگر اقوام صحبت کنیم ک اطلاعاتی در مورد آن داشته باشیم ما نمیتوانیم ادعا کنیم ک قوم ترک ادبیات و فرهنگ ضعیف تری نسبت به ما دارند چرا ک به عنوان مثال کتاب ترکی ماناس ک دو برابر کتاب شاهنامه میباشد و در آن به هیچ یک از اقوام و حتی حیوانات توهین نشده و چندین سال به عنوان کتاب نمونه در اروپا انتخاب شده است یا کتاب دَدَ قورت یا چندین کتاب تاریخی دیگر ک از غنای تاریخی بسیاری برخوردار است قوم ترک از اولین قوم هایی بودند ک دارای خط مختص به خود بودند به نام خط اویغوری بودند و زبان ترکی یکی از قدیمی ترین و با اصالت ترین زبان ها به شمار میرود اون وقت شما چگونه ادعا میکنید ک آنها قومی هستند ک سابقه تمدنی و فرهنگی ندارند؟؟؟؟؟؟؟
ایرانی ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۰
اقای فدوی اگر ایران به عظمت رسیده بخاطر تلاش های ۱۵۰۰ساله ترک ها بود خیلی سعی نکن با رویکرد نژادپرستانه ترک ها را دست کم بگیرید.ظاهرا افرادی مثل شما با این تفسیرها فکر می کنید ایران فقط مال یک قوم است
Mehdi salar ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۱
آذربایجان و ترکیه قدرتمند و قوی
Mehdi salar ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۶
باسلام آقای فردی عزیز خودت هم می دونی همه می دونن ترکیه قبل مقایسه با صدام و کسای دیگه نیست همه می یان می رن ترکیه هست و قدرتمند تر همیشه ای کاش به جای تجزیه تحلیل کشورهای مثل ترکیه مشکلات مملکت خودمون راحل بدیم
آلپ ارسلان ترکمن ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۶
سلام برهمه ی ترکها درجواب اون بی ادبی که به ترکهای آسیای میانه توهین کرده بود باید عرض کنم تویی که ازفرهنگ والای خودت حرف میزنی جزاینه که بیش از500سال زیرسلطه ی ترکها بودین ازجمله غزنوی سلجوقی خوارزمی قره قوینلی آق قوینلی که حالا نمی خوام ازافشاریه وقاجاریه نام ببرم وهمچنین چندقرنی هم زیرتسلط اعراب بودید
محمود حسن جانی ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۳
سلام ارزیابی خیلی خوبی دارید ایجاد کشورهای بزرگتر در غرب آسیا و خاور میانه تنها راه ثبات غرب آسیا وایجاد توازن قوا ومبارزه با نژادپرستی در منطقه است مثلا ایجاد ایالات متحده آسیا غربی تشکیل شده از کشورهای عراق وسوریه ولبنان واردن وکویت ودر نهایت اضمحلال اسرائیل پیوستن فلسطین وتشکیل ایالات متحده آسیای شرقی تشکیل شده از ایران افغانستان وپاکستان وتاجیکستان وکشمیر دو وزارتخانه خارجه واطلاعات باید بزرگترین وزرارتخانه کشور باشندپیروز باشید ۰۹۱۲۶۳۰۳۵۰۸
محمود حسن جانی ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۶
در جواب مورد خسرو همانطور که کشورهای را داریم که عرب نبودند ولی عرب شدند مثل عراق سوریه لبنان وکشورهایی داریم از اول عرب بودند مثل عربستان کشورهاییم ترک بودند مثل مغولستان وازبکستان شاید هم قزاقستان بودند بقیه در طول تاریخ ترک شدن که ترکیه تقریبا آخرین آنهاست و نام کشورش لیدی بوده وپارس بودند اردوغان فقط از این پتانسیل استفاده میکند روسیه اگر تحمل میکنه به این دلیله طرفدار جهان چند قطبیه ودرنهایت قدرتی در مقابل اروپا وآمریکا خواهد شد ای کاش ترکیه آنقدر تلاشی که برای پیوستن به اتحادیه اروپا میکنه تلاش برای ایجاد اتحادیه آسیا می کرد
ایرانی ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۷
به اقای تبریزلی ، برادر من یه تخفیف به ما ملت بیچاره ایران بدین ترک ببخشید تورک بزرگ فرزند الپ ارسلان و طغرل و چنگیز ،، قربونت بر فرض ایران در حال نابودی هست و ما ملت ایران دنبال گرفتن تبار بیگانه هستیم حالا قربونت دیوانه ایم به جای مثلا انگلیسی و المانی و امریکایی دنبال ترکی باشیم :-):-):-):-) البته که از دیگاه پانترکا کلا دنیا در حال نابودیه :-):-):-):-):-)!:-):-)!
نازنین ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۳
نویسنده محترم مانند همیشه با نکته سنجی دقیق و منطقی ذهن را به تعمیق وامیدارد. با سپاس
در جواب ناشناس ۱۲بهمن ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۸
در جواب آن بنده خدا پرفروش ترین کتاب اروپا اشعار خیام است و ارزش و شهرت شاهنامه از کتاب ماناس بیشتر است شاهنامه سند ایران و هویت ایران است و بازگو کننده تاریخ اما ماناس افسانه بیش نیست و ادعاهایی در باره وجودی آن هست یا افسانه ده ده قورت که کمتر از ۲۰سال بوجود آن پی بردن و در جهت فرهنگ و ملیت سازی قومی استفاده و اثبات میکند ، دراشعار نظامی هم بدترین آلقاب به ترکها نسبت داده شد چرا مشکل شما فقط فردوسی و زبان فارسی است ؟؟؟؟؟؟..
مهرداد ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۱
واقعا جالبه تا متنی نوشته بشه که کلمه ترک توی اون باشه سریعا مشتی پانترک نژادپرست میریزه و شروع میکنه عقاید متوهم پانترکیستی خودش رو میریزه بیرون. آقایان پانترک تاریخ رو از اول تا آخر باید خوند نه فقط اون جاهایی که شما دوست دارید.ایران هزاران سال تمدن و امپراطوری داشته و فقط 800 سال اون ترکان حاکم بودن ولی انگار چند هزار سال قبل از اون که ترکی وجود نداشته جز تاریخ نیست.از نظر پانترکان همه بی فرهنگ، وحشی، عقب مونده هستن جز ترکان. نخیر این چیزهایی که شما فکر می‌کنید حاصل توهمات و جعلیات پانترکی هست که البته بحث هم نمیخاد چون کسی که سواد و منطق داشت نژادپرست نمیشد که بخاییم بابحث اون رو قانع کنیم.کسانی که توی قرن بیست و یک میخان ملت سازی رو بر مبنای نژاد انجام بدن معلومه از چه قماشی هستن.ترک جماعت هزار سال آخر تاریخ بشر وجود داشته اونم جز غارت و تجاوز و اشغالگری کاری نکرده. جالبه که اشغالگری و تجاوز به سرزمین بقیه ملل برا پانترک ها افتخار داره
مهرداد ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۹
اردوغان یا هر کس دیگه ای که رویای ساختن امپراطوری داره باید بدونه حکومتی که بر روی خون ملت های بومی و اصیل جهان ساخته بشه هیچوقت قدرتی نخواهد داشت.وقتی کسانی از سرزمین خودشون مهاجرت کردن و با تجاوز و قتل و نسل کشی سرزمین ملت های هزار ساله رو صاحب شدن حالا دم از فرهنگ اصیل میزنن در حالی که حتی واژه ای برابر با فرهنگ ندارن.کشوری که روی نسل کشی ارامنه و یونانی ها و ایرانی ها و آشوری ها و بقیه مردم جهان ساخته بشه کشور نیست.هرچند پانترکان مشتی دروغ رو اینقدر تکرار کردن که باور کردن واقعا درست میگن.ولی تنها هنرشون توهین به فرهنگ دیگران هست و بس.هزار سال حکومت افتخار نداره چون خیلی از ملت ها بیشتر از هزار سال حکومت داشتن اونم قرنها قبل از اینکه ترکی توی تاریخ بوده باشه ولی اینکه چه دستاوردی داشته باشی مهم هست.متاسفانه پانترکان بخاطر خوی ترکتازی خودشون فکر میکنن هرکس غارت بیشتر داشت وتجاوز بیشتری کرد و سرزمین های بیشتری رو به زور تصاحب کرد حتما قدرتمند تر هست.هرچند با همین معیار هم باز خیلی با امپراطوری های بزرگ تاریخ فاصله دارن.پانترکان اصولا علاقه دارن تاریخ رو از ورود ترکان به ایران شروع کنن ولی نمی‌خوان قبول کنن این سرزمین ها که ترکان به زور غارت و تصاحب کردن صاحبانی داشتن که هزاران سال قبل از ترکان امپراطوری بودن و تمدن داشتن.پانترکان متوهم و جاعل رو زیاد جدی نگیرید.
مهرداد ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۸
در جواب اون پانترکی که فرمود شما رو همنشینی با ترکان و پول نفت قاطی جمع کرده باید فرمود.ما ملتی هستیم که نه هیچوقت ملتی رو نسل کشی کردیم نه به کشورهای دیگه تجاوز کردیم نه قتل و غارت کردیم و همیشه فقط از کشور خودمون دفاع کردیم.ماها از اول توی جمع بودیم و هستیم. زمانی که ما امپراطوری داشتیم ترکان مشغول خام خواری توی بیابان های ترکستان بود.حالا آخرالزمان شده مشتی پانترک که توی تاریخ جز غارت و تجاوز چیزی نداشتن به ملت ایران میگن بخاطر ترکان فلان شدین باید خندید.ملت ایران براش بزرگترین ننگ هست بخاد حتی اسمش کنار ترکان بیاد مبادا جنایات ترکان به پای ما نوشته بشه.حالا عده ای ایرانی بخاطر تجاوز ترکان و عثمانی ها اصالت خود رو فراموش کردن و زبان شون ترکی شده و سنگ ترکان رو به سینه میزنن تنها لکه ننگ ایران و ایرانی است
مهرداد ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۶
ترکیه از صدقه سر تحریم ها و فلج شدن ایران به نون و نوایی رسیده ولی توهم برداشته که خبریه. این کشورک جعلی که با اشغال خاک ایران و یونان و ارمنستان ایجاد شده خودش هنوز یه کشور واقعی نیست چه برسه بخاد امپراطوری تشکیل بده. اینها هنوز نصف کشورشون دشمن هستن با بقیه اونوقت بخان امپراطوری بسازن؟ ایران اگر اینهمه سال از علوی ها و کردها و زازاها و بقیه اقوام ترکیه حمایت کرده بودالان ترکیه ای وجود نداشت.هرچند الانم تا چین و روسیه مونده محاله ترکیه بتونه دستش به آسیای مرکزی برسه.پانترکیسم ایده ای صهیونیستی یهودی بود از طرف انگلستان برای مهار روسیه که به سمت جنوب و هند نرسه ولی الان سالهاست لزوم تشکیل همچین کشور جعلی ای از بین رفته.ضمن اینکه الان چین هست که محاله این اجازه رو به کسی بده کنار مرزهای اون دست از پا خطا کنه.متاسفانه پانترکان دیر رسیدن و زمانه امپراطور بازی و قدرت نمایی نژادی و قبیله ای تموم شده.الان ملت ها براساس منافع مشترک شکل میگیرن نه براساس نژاد یا زبان.هرچند صد و پنجاه ساله توهمات پانترکها ادامه داشته و باز هم ادامه خواهد داشت و جعل و دروغ و توهین این جماعت و دشمنی با کل دنیا خصلت اینهاست ولی از اینها آبی گرم نخواهد شد.
مهرداد ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۹
خدمت اون پانترکی هم که غیرمستقیم میگفت فردوسی به کسانی توهین کرده باید گفت اگر امثال شما فرق افسانه و اسطوره با داستان و واقعیت رو نمیدونید چرا دیگران رو مقصر میدونید.فردوسی داستان گفته و از زبان شخصیت های منفی و مثبت جملاتی نقل کرده و این ربطی به عقاید فردوسی نداره. حالا یک فرد نادان توی داستان به زنان توهین کرده یا به دیگران این چه ربطی به فردوسی داره. مگر شاهنامه کتاب فلسفی هست که نویسنده عقاید خودش رو گفته باشه؟ توی داستان نقش های منفی ممکنه هزاران حرف زشت یا غلط بزنن که راوی اون رو فقط نقل میکنه برای فهم شخصیت ها ولی اینکه با تقطیع ابیات بخوایید شاعر رو منفی جلوه بدین دیگه خیلی بلاهته.جالبه هزار و صد ساله کل دنیا نفهمیده فردوسی شخصیت منفی ای داره تازه پانترکان کشف کردن.بهتره به ایتالیایی ها بگین تا مجسمه فردوسی رو از میدان شهر رم بردارن چون تو دنیا هیچ کس سواد نداره جز پانترکان و باید حرفهاشون رو گوش کرد دلیل کینه پانترکان به فردوسی اینه که نمیتونن اون رو ترک کنن از طرفی میدونن چقدر ارزش داره برای فرهنگ ایرانی برای همین اینجور با عقده و کینه و حسادت بهش انگ میزنن ولی کور خوندن چون فردوسی هزار ساله بزرگ بوده و خواهد بود ولی شماها رفتنی هستید شماها بهتره برید تحقیق کنید چرا قبل از ایلخانان هیچ شاعری در آذربایجان یک کلمه شعر ترکی نداره ولی بعد از ایلخانان کم کم شاعران ترک پیداشون میشه شاید فهمیدین ترکان چه بلایی سر اجداد آذری شما آوردن و چه بلایی سر زبان پهلوی اجداد شما اومده و کی و چطور به زور ترکان آغوز زبان تون ترکی شد شاید اصالت تون رو بدست آوردین. پانترکی گفته بود شاعران آذربایجان بدلیل تنبلی شعر فارسی گفتن بله قافیه چو تنگ آید شاعر به جفنگ آید چرا پانترکان نمی‌خوان حقیقت رو قبول کنن که زبان آذربایجان قبل از ایلخانان چی بوده شاید اونوقت دیگه وکیل وصی تمام ملت های غارتگر جهان نباشن و اینقدر بر ضد ایران و ایرانی جفنگیات نبافن وگرنه لیاقت ایرانی بودن که ندارن و خوشبختانه خودشون هم میدونن و خودشون رو ایرانی نمیدونن که جای خوشحالی داره ولی بهتره اشعار شاعران تبریزی و آذری که بر ضد ترکان گفته شده رو بخونن شاید دست از توهمات مغول پنداری بردارن و به ذات خودشون برگردن جالب ترین نکته اینه که همون زمان شاعرانی که واقعا ترک بودن وجود داشتن و تنبل نبودن که به ترکی شعر بگن ولی فقط شاعران آذری تنبل بودن به ترکی شعر بگن
به مهرداد ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۲
مهرداد بی ادب و نزاد پرست ترمزت را کمی بکش حتما تاریخ ایران باستان ساسانی بااون همه جنگ و شکنجه و بیسوادی و دین های موهوم زرتشتی و اینا یا حکومت جعلی هخامنشی یا کوروش قلابی خوبه که به اون افتخار میکنید با این قتل عام و از بین بردن تمام تمدنهای باستانی قبل از خود
علیرضا ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۲:۰۰
این آقا مهرداد حسابی آب روغن قاطی کرده و عقده های درونی خودش را با کامنتهای پی در پی و مطالب بی ربط و بدون سند و توهین به میلیونها هم وطن خالی می کند این را بدان برادر من  با توهین به سایر فرهنگها و تمدنها نمی شود برای خود اعتبار کسب کرد بلکه نشان دهنده سطح شعور و فهم گوینده را نشان می دهد. من فقط برای نمونه می خواهم به یکی از توهینهایت پاسخ دهم در جایی نوشتی"ملت ایران براش بزرگترین ننگ هست بخاد حتی اسمش کنار ترکان بیاد " این چه توهینی است که نوشتی خودت خوب می دانی حداقل چهل درصد ساکنان ایران را ترکها تشکیل داده اند چطور حضور حداقل ۱۲۰۰ سال تحت حاکمیت ترکان ننگ نبوده و امروزه به آثار بجا مانده از آنها بعنوان گنجینه های فرهنگی و ملی افتخار می کنید ولی از آوردن اسم ترک واهمه دارید و هراسانید و آنرا ننگ میدانید آیا غیر از این است هر شهر و قصبه ای در ایران که وارد می شوی بهترین آثار و دیدنیهای آن شهر بنا های بجا مانده از حاکمیت ترکها بوده است چگونه می شود به آن آثار و ابنیه ها بعنوان آبروی آن شهر افتخار و فخر فروشی کرد ولی از خالقان آن آثار بد گویی کرد  واقعیتهای تاریخی را نمی توان با آرزوها و تصورات موهوم عوض کرد.
كامران ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۴
قطعا اسم ایشون وازگنی مارتیکی چیزی هستش نه مهرداد ، از هر دو جمله اش یکی مربوط به داستان جعلی قتل عام ارامنه است .در ضمن با ورود قوم مهاجم اریایی به فلات ایران أقوام بومی ایران محو شدند و فرهنگ و زبانشان که التصاقی زبان و هم خانواده با زبان ترکی بود نابود شد !!
داوود ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۱:۲۷
دوستانی که مطالب ارزشمند خانم پولاب رو دنبال میکنن و کلا مسایل اوراسیا رو توصیه می کنم به جغرافیای جدایی در لینک زیر گوش بدن: https://castbox.fm/episode/%D8%AC%D8%BA%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-id3656382-id351543734?country=us
ایرانی ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰
به کامران ، اقای محترم اقوام اریایی کوچ کردند نه هجوم ، زبان بهتری داشتند و تلاشی برای حذف بقیه توسط این اقوام ثبت نشده در تاریخ ، زبان ترکی البته به گفته خود شما ریشه التایی واقع در مغولستان داره هر چند من قبول ندارم اما اگر حرف شما رو بپذیریم نمیدونم با کدوم منطق علمی زبان پیشدادیان ایران رو التایی میدونید البته که من زبان شناس نیستم شما هم قریب به یقین نیستین من فقط منابع تاریخی رو خوندم که معتبره ، در مورد دوستی که هراس از بردن اسم ترکی گفتند ، بزرگوار همه تعهد ما ایرانه متوجه هستین وگرنه مطمئن باشین اکثر اقوام در برابر این زبان جانب زبان رسمی رو میگیرند مطمئن باشید فارسی تنها نیست ، عدم بردن این نام سیاسی و در مقابله با توهماتی نظیر همین نوشته پانترکاست ، در مورد صحبت های مهرداد هم که مشخصه چقد درست یا نادرسته روشنتر از خورشید پس نیازی به پاسخ نیست که بی احترامی حتی نسبت به مغولها که به نظرم مخربترین قوم حمله کننده به ایران بودند هم درست نیست
ایرانی ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۲
به علیرضا حرف شما تا حدودی منطقی هست اما حاکمیت اقوام اسیای میانه در ایران قسمت شمشیرش برجسته است تا اونجا اییه که گفته میشه شمشیر قزلباش و خرد و دیوانسالاری ایرانی ، این اثار ساخته ترکان نیست هنرمندان ایرانی اونهارو ساختند شما نمونه این اثار رو در سایر کشورهای به قول خودتون ترک نشون بدید البته نه جاهاییکه عضو جهان ایرانی هست ، ایا صوفیه هم اشاره نکنید که بیزانسی است، البته قصدم به شیوه پانترکها حذف دیگری نیست قطعا اقوام اسیای میانه در جنگاوری سرامد بودند و تاثیر شگرفی با شمشیرهاشون در ایران زمین گذاشتند
موحدابطحی ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۱
عالی است. درباره دیگر کشورهای منطقه نیز چنین مقالاتی بنویسید.
كامران ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۳:۲۴
جناب ایرانی محققین و باستانشان منصف معترف به نسل کشی در فلات ایران هستند و شهرهای پیشرفته ۸۰۰۰ ساله به ناگاه در خدود ۲۵۰۰ سال قبل نابود شده اند و خادثه کشتار پوریم و عشق یهود و کوروش موضوعی ثابت شده است در ضمن زبانهای التصاقی دارای قدمت بسیار بیشتری از زبانهای تحلیلی هستند و. این موضوع نیاز به توضیح ندارد حال اگر داستان تخیلی پیشدادیان رو بپذیریم قطعا از خانواده زبانی غیر از زبانهای تحلیلی بوده است. در واقع قطعا هوشنگ و جمشید اگر وجود خارجی داشته اند به زبانی صحبت میکرده اند که خداقل هم خانواده با زبان ترکی بوده است!
در جواب کامران ۱۸بهمن ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۹
محققین و تاریخ‌دانان جهان معترفند از نابودی و کشتار و آتش زدن کتابها و کتابخانه ها فلات ایران در تجاوز ترکهای مغول، اما کجا میدانید که زبان التصافی آنهم زبان ترکی شما ( خواهشاً از قوم سکا ها و سایر اقوام یا تشابهات که پانترکها تراشیده اند استعمال نکنید )از زبان تحلیلی بیشتر است
كامران ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۱
شمایی که فرق ترک و مغول را نمیدانی بهتر است اظهار نظر نکنید، چشمتان را باز کنید و بیش از هزار سال خکومت و خدمات وفرهنگ ترکان در ایران را ببینید ، چنان که اگر ترکان نبودند زبان فارسی هم نبود و الان عربی صخبت میکردید!! و اصولا شاید کشوری به نام ایران وجود نمیداشت ، در مورد زبانها هم میتوانید تحقیق و مطالعه کنید ، قدمت زبانهای تحلیلی مثل فارسی و پهلوی و انگلیسی و .... حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سال پیش است اما زبانهای التصاقی منجمله ترکی قدمتی ۱۰ هزار ساله دارند، تمام کتیبه های موجود در ایران و بین النهرین پیش از هجوم قوم اریایی به زبانهای التصاقی مربوط میشود.
روشن فکر ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۲۸
جمع نژاد پرست ها جمع است! آنقدر به سر و کله یکدیگر بزنید تا عقب مانده بمانید. ما هم که به اصل و نژاد مان افتخار نمی کنیم پیشرفت می کنیم و قاهقاه به رویتان می خندیم!
آیدین ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۱:۲۵
آن چیزی که ترکهای جهان را به هم مرتبط می سازد تاریخ مشترک باشکوه و نیاز است . همانگونه که آذربایجان به خوبی با ترکیه متحد شد و بر مشکل قره باغ چیره گشت ، این اشتیاق در ازبکستان و قزاقستان و قرقیز نیز به شدت دیده میشود که عضو اصلی اتحادیه کشورهای ترک زبان هستند ‌. این کشورها برای غلبه بر نفوذ روسیه و چین تمایل به اتحاد و عقد اخوت با ترکیه دارند . ترکهای روسیه متل چچن و تاتارستان نیز که از روی ناچاری جزء اتحادیه فدراتیو روسیه شده اند نیز نامزد پیوستن به این اتحادیه هستند . قرن ۲۱ قرن ترکها نامیده شده و مجددا ترکها قدرت خود را بررجهان تحمیل خواهند نمود
آراد ۱۹ آذر ۱۴۰۳ | ۰۸:۴۹
بله جناب آیدین چو بیشه تهی ماند از نره شیر شغالان درآیند در وی دلیر