معرفی کتاب

برآورد استراتژیک رژیم صهیونیستی (۲۰۱۹)

۳۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۹۴۵۷۳ اخبار اصلی کتابخانه خاورمیانه
کتاب «برآورد استراتژیک رژیم صهیونیستی (۲۰۱۹)» به اهتمام فاطمه نکولعل آزاد، در قطع پالتویی و ۷۲ صفحه، به قیمت ۲۵۰۰۰ تومان، توسط موسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران مرداد ماه ۱۳۹۹ منتشر و در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.
برآورد استراتژیک رژیم صهیونیستی (۲۰۱۹)

دیپلماسی ایرانی: در کتاب «برآورد استراتژیک رژیم صهیونیستی 2019» تلاش شده جایگاه رژیم صهیونیستی از منظر پنج مؤلفه اصلی سیاسی - دیپلماتیک، امنیتی- نظامی، هویتی، اقتصادی و مسائل جهانی و در سه سطح داخلی، منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای مورد بررسی قرار گیرد و هم‌زمان تلاش شده است که فرصت و تهدیدات ناشی از مؤلفه‌های پنج‌گانه برای رژیم صهیونیستی و جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گیرد. 
در پایان نیز بعد از جمع‌بندی نهایی، راهبردهای که می‌تواند در دستور کار نظام تصمیم‌گیری جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد، ارائه‌شده است.

رژیم صهیونیستی به‌عنوان مهم‌ترین دشمن منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران باید به‌طور خاص مورد توجه قرار گیرد و نقاط قوت و ضعف آن و نیز فرصت و تهدیدات آن برای ایران روشن شود. در این پژوهش نشان داده شد که متأثر از برخی ابتکارات داخلی و حمایت‌های بین‌المللی، اقتصاد رژیم صهیونیستی از حیث شاخصه‌های اقتصادی وضعیت مطلوبی دارد و به این خاطر حتی برای رأی دهندگان رژیم صهیونیستی در اولویت دوم و سوم قرار می‌گیرد.

برخلاف مؤلفه اقتصادی، در مؤلفه هویت وضعیت رژیم صهیونیستی مطلوب نیست؛ زیرا نه‌تنها شکاف‌های هویتی سابق چه در بین یهودیان و چه در روابط یهودیان و غیر یهودیان ترمیم نشده، بلکه تصویب قانون سرزمین رژیم صهیونیستی به‌مثابه سرزمینی متعلق به یهودیان، شکاف‌های هویتی در رژیم صهیونیستی را تشدید کرده است. همچنین در عرصه سیاسی، برگزاری دو انتخاب پارلمانی در رژیم صهیونیستی در یک سال گذشته و برگزاری انتخابات سوم در مارس 2020 حاکی از دودستگی سیاسی در رژیم صهیونیستی است که عملاً نظام سیاسی و شکل‌گیری دولت جدید را در بن‌بست قرار داده است. ارزیابی کارشناسان حاکی از این واقعیت است که انتخابات سوم پارلمانی نیز قادر نخواهد بود بن‌بست موجود در سیاست رژیم صهیونیستی را پایان دهد.

در عرصه امنیتی – نظامی این نکته روشن شد که ابزار اصلی رژیم صهیونیستی برای مقابله و مواجهه با نگرانی‌های امنیتی، قابلیت‌های نظامی است. هرچند تکیه ‌بر قابلیت‌های نظامی در مهار نسبی حملات موشکی نوار غزه، مقابله با تهدیدات حزب‌الله لبنان و نیز توازن در مقابل توانمندی‌های موشکی ایران نسبتاً موفق بوده اما ابزار کارآمدی برای مواجه با اعتراضات مردم فلسطین موسوم به اعتراضات بازگشت نیست؛ زیرا جنس اعتراضات مردمی فلسطین نوار غزه مدنی و مسالمت‌آمیز است که تکیه‌ بر ابزارهای نظامی سبب افزایش فشارها بر رژیم صهیونیستی شده است.

همچنین نشان داده شد که مهمترین مسئله جهانی رژیم صهیونیستی جنبش موسوم به تحریم رژیم صهیونیستی و نیز بازگشت معکوس مهاجران یهودی است اما رژیم صهیونیستی اولویت را به مسائل منطقه‌ای داده است. استدلال شد که رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا، دو هدف کلان حفظ برتری استراتژیک و موردپذیرش واقع‌شدن را دنبال می‌کند. ازاین‌رو، مطلوب رژیم صهیونیستی این است که تحولات سیاسی امنیتی منطقه غرب آسیا به‌گونه‌ای رقم بخورد که از یک‌سو سبب برتری استراتژیک رژیم صهیونیستی (نظامی) شود و از سوی دیگر تحولات یادشده در جهتی باشند که به پذیرش رژیم صهیونیستی به‌عنوان یکی از اعضای دولت‌های غرب آسیا منجر شود.

کتاب «برآورد استراتژیک رژیم صهیونیستی (2019)» به اهتمام فاطمه نکولعل آزاد، در قطع پالتویی و 72 صفحه، به قیمت 25000 تومان، توسط موسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران مرداد ماه 1399 منتشر و در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

کلید واژه ها: برآورد استراتژیک رژیم صهیونیستی (2019) اسرائیل ایران و اسرائیل


( ۱۰ )

نظر شما :