کووید-۱۹ و بحران انسانی مجازات های آمریکایی

ایالات متحده باید به وحشیانه ترین رژیم تحریمی خود پایان دهد

۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۹۰۶۶۹ اخبار اصلی آمریکا
تحریم های ایالات متحده حتی در زمان های عادی ویران کننده هستند، اما اخیرا یک مساله دیگر، یعنی هجوم بیماری همه گیر «کووید-۱۹» بیش از هر زمان دیگری آنها را به ابزاری مهلک تبدیل کرده است.
ایالات متحده باید به وحشیانه ترین رژیم تحریمی خود پایان دهد

نویسنده: گرگ شوپاک

دیپلماسی ایرانی: تحریم ها هم نوعی از جنگ به شمار می روند، ممکن است که همانند بمب ها و تیرها اجساد بر جای نگذارند، اما آنها هم می توانند به از دست رفتن جان ها بینجامند. هدف گرفتن مردم در چنین اقدام بیرحمانه ای در زمان های عادی هم آسیب رسان است؛ در جهان پیش از کووید-19 جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران جان بیماران سرطانی در ایران را می گرفت، مانع از رسیدن داروهای ضروری به کودکان سرطانی سوری می شد و طبق برآوردهای دو کارشناس اقتصادی آمریکایی، به کشته شدن دست کم 40 هزار ونزوئلایی انجامیده است. اما مجازات جمعی همه جمعیت یک کشور در زمان شیوع یک بیماری همه گیر جهانی را شاید بتوان وحشیانه ترین وحشیگری توصیف کرد.

بیماری کرونا به شدت به ایران آسیب وارد کرده و این کشور تا کنون بیش از 71 هزار مورد ابتلا و 4400 کشته گزارش کرده است. تحریم های ایالات متحده پیش از کووید-19 هم نظام بهداشت و درمان ایران را تحت فشار قرار داده و دسترسی این کشور به دارو و تجهیزات ضروری پزشکی را دشوار کرده بود. اسکندر صادقی بروجردی در ماه دسامبر تحریم های ایالات متحده را «مجازات جمعی بیش از 81 میلیون ایرانی» با یکی از جامع ترین رژیم های تحریمی در تاریخ مدرن توصیف کرد.

نمی توان ادعاهای مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، را مبنی بر اینکه «مانعی بر سر راه کمک های بشردوستانه به ایران وجود ندارد» نمی توان جدی گرفت. تحریم ها توانایی ایران را در مهار شیوع بیماری از بین برده، رشد اقتصادی این کشور را نابود کرده، مانع از دسترسی ایرانی ها به پایگاه داده دانشگاه جان هاپکینز در رابطه با ویروس کرونا در زمان واقعی شده و دسترسی ایرانی ها به برنامه تشخیص ابتلا به کرونا در پایگاه آنلاین برنامه های گوگل را قطع کرده است.

اگرچه ممکن است تحریم ها آشکارا در رابطه با ارسال اقلام بشردوستانه به ایران ممنوعیتی ایجاد نکرده باشند، اما حمله مالی به ایران سبب شده که بسیاری از شرکت ها از ترس واکنش دولت آمریکا به صادرات اقلام مهم به ایران تمایل نداشته باشند. با این حال، ایالات متحده در میانه همه گیری کرونا هم حاضر به تسهیل تحریم ها نشد. در حقیقت، حتی حمله خود به ایران را تشدید کرده و به تحریم ها در «کمپین اعمال فشار حداکثری» افزوده است.

در همین حال، سوریه هم مورد تایید شده ابتلا به کووید-19 گزارش داده و این در حالی است که این کشور نه تنها به دلیل 9 سال جنگ داخلی، که به دلیل تحریم های آمریکا و تاثیرات آن بر واردات دارو و تجهیزات پزشکی در موقعیت مناسبی برای مقابله با این بیماری نیست. به رغم آنکه قرار بوده اقلام بشردوستانه از تحریم ها معاف باشند، اما با اعمال محدودیت بر مبادلات با بانک های خارجی، بر خدمات بهداشت و درمان این کشور تاثیر گذاشته اند. دولت ترامپ تا جایی پیش رفته که عبور کشتی های امدادی به سوریه را نیز ممنوع کرده و اتحادیه اروپا و کانادا نیز مجازات هایی را علیه این کشور وضع کرده اند.

در فلسطین نیز اوضاع چندان بهتر نیست. ایالات متحده با تامین تسلیحاتی و پشتیبانی مالی و سیاسی از اسرائیل امکان شکنجه ساکنان غزه را فراهم آورده است. در یمن، ایالات متحده از طریق ترکیبی از مشارکت مستقیم و قراردادهای فرعی با کمک شرکای سعودی و اماراتی نظام بهداشت و درمان این کشور را با جنگ افزارهای نظامی و اقتصادی نابود کرده است. از این رو، شکی نیست که با رسیدن ویروس کرونا به یمن، آمارها وحشتناک خواهند بود. 

در کره شمالی هم اوضاع به همین اندازه وخیم است. تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد حدود 90 درصد از صادرات تجاری این کشور را در بر می گیرد و تحریم های یکجانبه اضافی ایالات متحده از آن هم جامع تر است. تحریم ها علیه کره شمالی مانع از واردات دستگاه های بیهوشی لازم برای عمل های فوریتی در این کشور شده اند و حتی به آن اجازه نمی دهند رایانه یا اشیاء فلزی وارد کند. اولین محموله کمک های پزشکی بین المللی برای کمک به رسیدگی به ویروس کرونا قرار است این هفته به کره شمالی برسد.

کوبا، کشوری که در جبهه تلاش ها برای کمک به مبارزه با کووید-19 بوده، نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. براساس اعلام سازمان ملل متحد، تحریم های نزدیک به 60 ساله آمریکا تا کنون حدود 130 میلیارد دلار به کوبا آسیب رسانده اند. ایالات متحده در یک سال گذشته با برخی از شدیدترین اقدامات در چندین دهه جنگ خود علیه کوبا با آن برخورد و در ماه آوریل مجازات هایی علیه شرکت های نفتکش از ونزوئلا به کوبا اعمال کرده و بخش کشاورزی آن آسیب شدیدی وارد کرده است. کوبا هم اکنون مورد ابتلا به کرونا گزارش کرده و اگرچه نظام بهداشت و درمان آن در سطح جهانی است، اما اقدامات اخیر دولت ترامپ از قدرت آن در مقابله با بیماری کاسته است.

تحریم های ایالات متحده همچنین یکی از دلایل اصلی بحران بهداشت عمومی در ونزوئلا، نابودی اقتصاد این کشور، محدودیت در صادرات نفتی آن، مسدود شدن دارایی های مالی جهانی و قط دسترسی این کشور به نظام های مالی بین المللی بوده و در سه سال گذشته حداقل 38 میلیارد دلار به این کشور آسیب رسانده است. ونزوئلا هم با چند مورد ابتلای به کووید-19 مواجه شده و در صورت افزایش این موارد، بحران به شدت جدی خواهد شد چرا که تحریم های ایالات متحده هزینه های اجتماعی ونزوئلا را کاهش داده و به کمبود مواد غذایی و دارو در این کشور انجامیده است.

به طور خلاصه اینکه نظام تحریم ها ده ها هزار نفر را به مرگ محکوم کرده است و باید در مواجهه با کووید-19 برداشته شود و این یک ضرورت غیرقابل بحث انسانی است.

منبع: جاکوبین مگزین / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: کووید-19 شیوع کرونا بیماری همه گیر تحریم های آمریکا رژیم تحریمی ترامپ عواقب کمپین اعمال فشار حداکثری


( ۱ )

نظر شما :

مسعود ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۲
"تا قلم در دست غداری بو لاجرم "منصور" بر داری بو" مولانا