کرونا، دموکراسی، اقتدارگرایی!

روسیه و چین الگو هستند یا امریکا و اروپا؟

۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۹۰۵۲۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
احمد زیدآبادی در یادداشتی می نویسد: رسانه‌های رسمی ایران به گونه‌ای خبرهای شیوع کرونا در جهان را پوشش می‌دهند که گویی چین در این مورد کاملاً موفق عمل کرده است و دمکراسی‌های اروپایی و آمریکا در مواجهه با آن، بدبخت و بیچاره و وارد سراشیب جهنم شده‌اند! آیا منظورشان این است که حکومت تک حزبی و اقتدارگرا در برابر مشکلات و بحران‌ها، کارآمد و تواناست؛ اما دموکراسی‌ها ناتوان و آسیب‌پذیرند؟
روسیه و چین الگو هستند یا امریکا و اروپا؟

نویسنده: احمد زیدآبادی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: رسانه‌های رسمی ایران به گونه‌ای خبرهای شیوع کرونا در جهان را پوشش می‌دهند که گویی چین در این مورد کاملاً موفق عمل کرده است و دمکراسی‌های اروپایی و آمریکا در مواجهه با آن، بدبخت و بیچاره و وارد سراشیب جهنم شده‌اند!

آیا منظورشان این است که حکومت تک حزبی و اقتدارگرا در برابر مشکلات و بحران‌ها، کارآمد و تواناست؛ اما دموکراسی‌ها ناتوان و آسیب‌پذیرند؟ ظاهراً منظورشان همین است!

روشن است که یک دولت اقتدارگرا در نبود احزاب مخالف و رسانه‌های مستقل و نهادهای مدنی قدرتمند و شخصیت‌های منتقد و خلاصه هر گونه فضای آزاد، می‌تواند با تکیه بر انحصار اطلاع‌رسانی، بر بسیاری از مشکلات جامعه پرده‌پوشی کند و خود را موفق و پیروز جلوه دهد بدون آنکه امکان راستی‌آزمایی ادعاهایش فراهم باشد.

در دموکراسی اما دولت‌ها به سختی می‌توانند بر مشکلات پرده‌پوشی کنند و هر اقدام و عمل و ادعای آنها از سوی میلیون‌ها منتقد و هزاران نهاد و صدها رسانه و ده‌ها حزب مخالف مورد نقد و راستی‌آزمایی و ابطال قرار می‌گیرد. از این هم فراتر، بعضاً برخی از افراد و سازمان‌ها و احزاب با استفاده از فضای آزاد و آزادی بیان، چه بسا ادعاهای دروغین و اغراق‌آمیزی هم علیه عملکرد دولت مطرح کنند تا آن را از چشم رأی دهندگان بیاندازند! با این حساب، مشخص است که دموکراسی‌ها نسبت به رژیم‌های اقتدرگرا در برخورد با بحران‌ها با وضعیت بسیار پیچیده‌تری روبه رو می‌شوند؛ اما آیا این به معنای آن است که اقتدارگرایی بهتر از دموکراسی است؟ هرگز!

همان طور که افلاطون بیش از دوهزار و سیصد سال پیش گفته است، دمکراسی‌ها بدون عیب نیستند، اما در عین حال، به قول کارل پوپر کم‌عیب‌ترین نظام‌های سیاسی تاریخ به شمار می‌روند! به عبارت دیگر، با توجه به جمیع جهات، دموکراسی‌ها به رغم پاره‌ای عیوب‌شان، باثبات‌ترین، عادلانه‌ترین، آزادترین و موفق‌ترین نظام‌های سیاسی تاریخ بشر نسبت به بدیل‌های دیگر خود به شمار می‌روند!

منتقدان منصف‌تر دموکراسی‌های اروپایی و آمریکا، معمولاً از فاصله بین ماهیت و عملکرد این نظام‌ها با یک دموکراسی تمام‌عیار انتقاد می‌کنند که البته جای انتقاد هم دارد، اما رسانه‌های رسمی کشور ما در این مورد به گونه‌ای خبررسانی می‌کنند که گویی اصل مشکل، همان دموکراسی است و در عوض، اقتدارگرایی چینی و روسی الگوی موفق و عادلانه‌ای است!

کلید واژه ها: ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا در ایتالیا روسیه چین غرب اقتدارگرایی ایالات متحده امریکا اتحادیه اروپا


( ۱۱ )

نظر شما :

ایران ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۲
چرا بعضیااینقدر دگم اندیش هستند،اصلا کی گفته آمریکا و اروپا یا چین و روسیه باید الگو باشند،فعلا که میبینید نظام سرمایه داری بویژه در آمریکا در مقابله با این بیماری و البته در مقابل مسائل دیگر ناکارآمد بوده والبته در مورد کرونا رسانه های سرمایه داری غرب نتونستند واقعیات رو تحریف کنند،لطفا بفکر وابستگی به جایی غیر از کشور های موجود باشید چون همه الگوها شکست خورده هستند ونه اینکه فقط کاستی داشته باشند
Almaz._.Antey ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۹
ببخشید آقای کارشناس از صحبت های بی سر وته شما من چیزی عایدم نشد. چی رو میخاستین به چی ربط بدین؟ وقت گیر آوردی برای گرفتن ماهی از آب گل آلود؟ از کدوم دوکراسی حرف میزنین؟ نکنه حکومت ملکه انگلیس رو نوعی دموکراسی قلمداد میکنید؟ نکنه نظام دو حزبی آمریکارو هم دموکراسی معنی میکنید؟ خود مردم آمریکا میگن حکومت یک درصد سرمایه دار بر 99 درصد مردم. یعنی شمایی که نشستی تو خونت وپتیتخت میبینی بیشتر از خود آمریکایی ها دموکراسی اونجارو درک میکنی ؟
علی ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۱
یا تحولات روز جهان این تز های روشنفکرانه امثال شما دیگر جایگاهی ندارد ، خواه ناخواه روسیه و چین و حتی ایران به اعتراف خود غرب بخش زیادی از نقش غرب در سیاست ، اقتصاد ،تکنولوژی و فرهنگ را از غرب گرفته اند و تعریف غربی از دموکراسی و نئولیبرالیسم بماند برای همان غربی ها و پرستندگانش که دنیا راه متفاوتی را در پیش گرفته که اگر ایران استفاده کند این روند غرب زدایی بسیار به کمک ایران خواهد آمد برای بازیابی هویت و اعتماد به نفس از دست رفته بر اثر تحقیر های مداوم جهان به اصطلاح غربی
Almaz._.Antey ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۹
مدیر چرا نظر منو منتشر نمیکنی؟ اینه معنی آزادی بیان؟ همین کارارو میکنین که یک نفرم زیر گزارشات چیزی نمینویسه و بازدید سایتت کمتر از انگشتان دسته. فقط بلدین ادای دموکراسی رو دربیارین.اگه تعریف و تمجید میکردم الان با خط درشت نظرمو منتشر میکردی
افخمی ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۳
بشنو از مادر فولادزره.
ابراهیم قدیمی ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۸
افلاطون حکومت ها رادر نوع خودشان به دونوع خوب وبد تقسیم میکند میگویدحکومت دموکراسی از نوع خوب داریم وحکومت دموکراسی از نوع بد ویا اقتدار گرای خوب داریم ویا اقتدارگرای بد.وسپس میگویددر نوع خوب حکومت ها نوع اقتدار گرائی بهترین است ودموکراسی خوب بدترین. نوع حکومت در بین حکومت های خوب هستندولی چون حکومت ها معمولا تبدیل به نوع بد میشوند دمکراسی بد بر اقتدار گرائی بد ارچحیت دارد وبهترین میشود.در اینکه چین وروسیه حکومت های اقتدار گرائی هستند شکی نیست اما اینجا این سئوال مطرح است که حکومت اقتدار گرای چین وروسیه از نوع حکومت اقتدار گرای خوب است ودر جهت منافع مردم است یا هیئت حاکمه چین وروسیه حسابهای میلیاردی شخصی خارج ازکشور در جهت منافع اشخاص دارد؟در یک جامعه برخی فعالیت های متضاد با همدیگر وجود دارد که هر دو مورد نیازودر یک زمان میسر نیست. بعنوان مثال شما هم بایدفعالیت کنیدهم استراحت.هم باید تنبیه کنید هم تربیت. هم توجه به خارج داشته باشید وهم داخل.معمولا در جوامع دموکراسی موفق سعی میکنند این متضادها را بصورت پریودیکی در یک پریود مقبول ونه طولانی عمل کنند.برخی سعی میکنند این دونیاز را در یک مدیریت انجام دهند.شما نمیتوانید دوتفکرمتضاد را در یک حکومت با هم فعال کنید در این صورت نتیجه فعالیت ها صفر است.مشکلی که در کشورهائی مانند ونزوئلا ونیکارا گوئه وجود دارد.این عوامل فعال متضاد نتجه فعالیت خارجی هم میشود.شما نمی توانید در دوجبهه با هم حضور داشته باشید.به شما این اجازه را نخواهند داد. سوئیس در جنگ دوم این کار را انجام داد ولی این بخاطر نیاز هر دو طرف به یک سوئیس بگونه استثنابود.
ali ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۲:۳۴
چین نه تنها الگو نیست بلکه یک سیستم به شدت بسته و دردسر ساز است و فقط کارگار ارزان و فرصت طلبی سرمایه داری غربی باعث رشد و پر و بال دادن به چین شده. کرونای جدید که بلای جان مردم دنیا شده محصول خودخواهی و وحشی خواری چینی ها است.
صالحی ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۳:۱۴
"رسانه‌های رسمی ایران به گونه‌ای خبرهای شیوع کرونا در جهان را پوشش می‌دهند که گویی چین در این مورد کاملاً موفق عمل کرده است و دمکراسی‌های اروپایی و آمریکا در مواجهه با آن، بدبخت و بیچاره و وارد سراشیب جهنم شده‌اند! آیا منظورشان این است که حکومت تک حزبی و اقتدارگرا در برابر مشکلات و بحران‌ها، کارآمد و تواناست؛ اما دموکراسی‌ها ناتوان و آسیب‌پذیرند؟" کدام رسانه رسمی مدیریت بحران کرونا در چین و کره و ... و عدم مدیریت در اروپا و آمریکا را نشانه شکست دموکراسی غربی و ورود به جهنم تعبیر کرده اند؟ به نظر میرسد آقای زیدآبادی با یک فرافکنی بی پایه، ادعای کاملا مجعولی طرح کرده و مثلا موضوع خودساخته را تحلیل می کند. واقعیت این است این بحران ربطی به دموکراسی ندارد. صرفا آمادگی قبلی دولت ها و البته همراهی مردم در عمل به توصیه های پزشکی بوده است که میزان موفقیت کشورها را مشخص می کند.
دکتر ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۳
رسانه های رسمی هر چی میخوان بگن ولی کشورهای آزادی مثل کره و ژاپن هم در این مورد خیلی خوب عمل کردن. آمار چین هم واقعا از حیث تعداد کشته ها قابل اعتماد نیست.
من ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۲
اگر رسانه ها در امریکا ازاد هستند، پس چرا هنوز آمار تلفات عین الاسد رو اجازه ندادن منتشر بشه؟
ف ر ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۹
کی میگه چین در مقابل کرونا موفق شد ؟ ادعاهای حکومت منحوس کمونیستی چین به درد خودش و عبدها و بندگانش !!! میخوره. کره جنوبی تونسته بهترین موفقیت رو بدست بیاره و آلمان و ژاپن. زیاد بودن آمار ایتالیا و اسپانیا و آمریکا بخاطر صداقتشون هست.وگرنه آمار واقعی چین از جمع سه تاشون بیستره !!!!